Kati

No, valitettavasti on täytynyt terveyssyistä (haisevat ja kuuluvat vastalauseet, tai vatsalauseet, miten vain), jättää rukiin käyttö vähemmälle. Hieman harmittavaa sikäli kuin mulla on nyt oma myllykin, jolla saa jyvistä ihan tuoreita ruisjauhoja. Rukiin sijalle olen toki kehitellyt uusia metkuja, kuten gluteeniton ruisleivän värinen hapanleipä tummista (musta ja punainen) riisijauhoista sekä maissijauhoista, ja joskus rukiin iduista. Ituleipiä kannattaa kysyä myös terveyskaupoista esim. nimellä "sprouted rye essene bread". Ne ovat aika lähellä tuhtia maalaisruisleipää, itujen lisäksi niissä kun on myös käytetty ruisjauhoja.
Onnea vain muutolle! ja sen jälkeisille leipomuksille!
Shokata, tuon sivun tuotteet ovat hinnaltaan siinä neljän ja kuuden dollarin välillä pakkaus. Taisi tuo puheena ollut TVP olla jotain kolmen taalan paikkeilla. Eivät noista monetkaan sisällä paljoakaan soijaa, vaan etupäässä tärkkelystä ja mausteita. Kannattaa kuitenkin ensin katsastaa aasialaiset kaupat. Siellä soijaproteiini on aidompaa ja halvempaa. Tosin se saattaa olla tehty myös geenimuunnellusta soijasta, eikä pakkauksessa ole välttämättä kunnon tuoteselostetta. Monesti sitä saa ihan irtotavarana haluamansa määrän tai sitten isoissa pusseissa. Itse olen nähnyt sitä kuutioina useammin kuin rouheena.
Ja kannattaa muistaa, että tofuhan on melkein samaa tavaraa, märempää vain ja kaloripitoisempaa. Sitä löytyy myös varsin monista tavallisista ruokakaupoista. Samoin tempeä (Tempeh) löytyy kuten myös soijajugurtteja ja -jäätelöitä.
Tuolta antamaltani sivustolta kannattaa myös tutkia muuta asiaa. Sieltä löytyy myös tietoa mm. ostopaikoista ainakin Melbournessa. Myös muiden osavaltioiden osto-oppaita kannattaa tutkia esim. Queenslandin
http://www.vegsoc.org.au/products.asp . Siellä luetelluista ostopaikoista saattaa hyvinkin löytyä soijaproteiinia.