Australialaisen kohtalo Singaporessa

Aloittaja Andreasyan, joulukuu 02, 2005, 15:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Andreasyan

:(

Tänään, aamulla kello 6 teloitettiin Singaporessa Van Nguyen joka oli tuomittu heroiinin salakuljetuksesta.

Täytyy todeta, että minua tämä tapaus järkytti kovasti. Vaikka olen huumeiden vastustaja "henkeen ja vereen", mielestäni kuolemantuomio on liikaa. Australialle kaikki kunnia siitä, että yrittivät pelastaa Van Nguyenin kurjalta kohtalolta, mutta Singapore ei joustanut tässä asiassa.

Olin itseasiassa lähdössä Singaporeen lomalle, mutta nyt aion vaihtaa lomakohdetta , liian brutaalia toimintaa minun mielestäni. Ei niin, että uskon kaikkien singaporelaisten tukevan kuolemantuomiota, tai teloituksen olevan yleisesti hyväksytty rangaistus...harmittaa vain ettei ensikertalaiselle annettu edes mahdollisuutta hyvittää tekoaan esim. pitkällä vankeusajalla.

Seurasivatko muut foorumilaiset Van Nguyenin kamppailua? Mielipiteitä?

Anne

Jukka

Olen eri mielta ja seuraan Australian asioita.

Mielestani on hyva ettei Singapore taipunut, maassa maan tavalla ja lakien mukaan. Muistatteko noin 10 vuotta sitten kun amerikkalaisen suurlahetyston poika vandalisoi autoja ja han sai raippatuomin singaporessa? Jenkit yrittivat taivuttaa Singaporea muuttamaan rangaistus amerikkalaisen kaytannon mukaisesti mutta he eivat sita tehneet.

Jukka

Andreasyan

Tottakai maan lakia tulee kunnioittaa tietyssä määrin, mutta raipan iskut ovat kutakuinkin...hmm...humaanimpi rangaistus kuin hirttäminen. Amerikassa, tietyissä osavaltioissa on edelleen kuolemanrangaistus voimassa, ja en mitenkään pidä USA:n lakisysteemiä sen parempana kuin Singaporenkaan. Pointtini on, ettei ensikertalaiselle annettu vähäisintäkään armoa.

Minun on vaikea uskoa, että Nguyenin kuolema mitenkään hidastaisi tai estäisi huume trafiikkia, sama meno tulee jatkumaan, hirtettiin tai ei.

Tuipa

Olen tassa Jukan kanssa samoilla linjoilla - maan ei pida muuttaa lakejaan yhden tapauksen takia. Aasian maat ovat suurimpia huumeiden valtavaylia, ja saannot tehdaan sen mukaan. Toki trafiikki ei muutu yhdenkuolemantuomion, mutta ehka pikku kuriirit oppivat etta ei valttamatta kannata... Lisaksi, tassa tapauksessa henkilo halusi auttaa huume ahdingossa elavaa veljeaan - kannattanee valita joku muu keino, kun on kerran nahnyt aineiden aiheuttamat tuhot? Radikaalia, mutta maan laki.

Jaaks

Nguyen tiesi mita teki ja otti riskin

He rolled the dice - and lost :peukkua

Andreasyan

Eräs työtoverini kertoi, että jossain syvällä Australian lakipykälä viidakossa on edelleen kohta, jossa hyväksytään kuolemanrangaistus. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa tästä?

Sääliksi tässä nyt käy Nguyenin äitiä. Uskonpa, että monella mieli myös muuttuisi mikäli kyseessä olisi oma sukulainen tai ystävä.

Jaaks

The last person to be
executed in Australia was Ronald Ryan. Ryan was 'hanged by the neck
until he was dead' at Pentridge Prison, Victoria in 1967

Under Commonwealth law, the
death penalty was abolished in 1973
by s.4 of the Death Penalty Abolition
Act, 1973.

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja Andreasyan
Eräs työtoverini kertoi, että jossain syvällä Australian lakipykälä viidakossa on edelleen kohta, jossa hyväksytään kuolemanrangaistus. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa tästä?

Olisikohan kyse samasta asiasta kuin toteamuksesta, että Suomessakin kuolemantuomio on vielä mahdollinen, nimittäin sotaväen rikoslain mukaan ja sotatilan vallitessa?  En nyt jouda arkistamaan mistään lähteistä kummankaan maan kohdalla.

Meillä kotona tuota Nguyenin tapausta on seurattu ja siitä on puhuttu paljonkin johtuen siitä että puoliso on singaporelainen ja minäkin olen asunut siellä.  Muistan vieläkin ne väristykset, jotka liittyivät siihen kun allekirjoitin viisumihakemuksen liitteenä olevan paperin: "ymmärrän, että  ... huumausiainerikoksista seuraa Singaporen lain mukaan kuolemantuomio". Samanlainen paperi piti muistaakseni allekirjoittaa myös maahan saapuessa.  Muutaman kerran kuljin Changin vankilan ohi, ja asuinkin siitä vain 10 kilometrin päässä.  Aika monena perjantaiaamuna kuuden maissa nauttiessani aamiaista aprikoin, että hirtetäänköhän siellä tänään ketään. Laskeskelin saamieni lukujen perusteella että hirttäjäiset ovat keskimäärin yhtenä perjantaina kuukaudessa ja silloin hirtetään kerralla  kolme ihmistä.  Vain poikkeustapauksissa hirtetään yksi kerrallaan. En tiedä, miten oli tänään, ehkä hirtettiin vain yksi johtuen tuosta kohusta ja asian ympärillä pyörivästä mediasirkuksesta.  Tuo sirkus ja metelin pitäminen siitä, että nyt hirtettiin australialainen, kuvottavat minua. Ihmettelenpähän vain miten suuri meteli olisi syntynyt jos hirtetty olisi ollut valkoinen australialainen eikä aasialainen niin kuin nyt.

Vaikka en toisen elävän olennon  tappamista hyväksykään, en kostoksi, en rangaistukseksi enkä omalla kohdallani  edes omaksi ravinnokseni, silti toisaalta myös ymmärrän Singaporen ja muutaman muun Aasian maan hallituksen tiukkaa linjaa asiassa etenkin kuin painostus tulee oman maan ulkopuolelta. Mutta yleisellä tasolla pidän kuolemanrangaistusta sopimattomana.

Tästä asiasta huolimatta minulla on edelleenkin varsin positiivinen mielikuva Singaporesta ja aion vierailla siellä silloin tällöin, eikä siellä asuminenkaan ole ihan pois suljettu vaihtoehto.

Heidi

Vaikea on olla ollut seuraamatta tata tapausta, kun paljon muusta ei ole tiedotusvalineissa uutisoitu viime aikoina. Olen Annen kanssa samaa mielta siita, etta kuolemantuomio - erityisesti toteutettuna niin primitiivisella tavalla kuin hirttaminen - oli kylla aika kova rangaistus tassa tapauksessa. Heroiinin kayttoa tai sen salakuljetusta en minakaan luonnollisesti hyvaksy, mutta eikohan pitka vankeustuomio olisi ollut riittava rangaistus? Jokaisella maalla on tietenkin omat lakinsa, eika siihen pitaisi muiden maiden puuttua, mutta kuolemanrangaistus on sellainen asia, mita en itse hyvaksy - kuin jossain aarimmaisen julmissa sarjamurhatapauksissa, ehka. Tuntuu vaan niin uskomattomalta, etta naina aikoina kukaan edes yrittaa mitaan niin typeraa, kuin huumeiden salakuljetusta... Joku kai siinakin kuitenkin onnistuu, kun kaikenlaisia huumeita tuntuu olevan saatavilla joka puolella maailmaa. Aika pahassa ahdingossa taytyy olla, etta on valmis uhraamaan jopa oman henkensa sen takia, saati tietysti rahanhimossaan kuljettamiensa/ myymiensa huumeiden kayttajien hengen... Pahalta silti tuntuu taman pojan perheen ja ystavien puolesta. :(

Raiwå

Anne:o

Löytyipäs viimeinkin aihe josta ollaa eri mieltä:kysymys

Lähipiiriin kuuluvia ihmisiä on v84 jälkeen kuollut heroiinin yliannostukseen 5.

Jokainen heistä aiheutti lähipiirilleen sanomattoman määrän haittaa toimillaan saada seuraavan iskun maksettua.
jokainen heistä aloitti uransa kokeilumielessä, syystä tai toisesta.

Kerran tai kaksi kokeiltuaan, ei ollut yhdelläkään paluuta 'normaaliin' takaisin.

Itse olen Aasiaa matkanneena jo nuoresta ymmärtänyt ne lakipykälät jotka vallitsevat missäkin alueilla milloinkin.
Ja jos en ole ymmärtänyt? olen saanut tarkan selostuksen 'tietäviltä' asian paikkansa pitävyyttä koskien.

Nyt pitää tarkentaa, En ole koskaan harkinnut asiaan liittyvää ammatin harjoitusta. Vaan olen oman työni vuoksi joutunut perehtymään kyseisiin lakipykäliin.

Raippa vastaan Hirtto?

Eikös sinunkin mielestä ole nopeampi tapa mennä hirttämällä?  :o  Huom! Sarkasmia :pepsodent

Missäs vaiheessa tämä kyseinen heppu ajatteli aktiensa vaikutteita muihin ihmisiin?
Eli jos rikkeestä oli saatavissa narun jatkoa? Onkos naiivisuus tullin tiskillä viisumipapereita täytettäessä selitys sille?

Selittäköön vaikka siniseks ittensä, että tein sen veljeni vuoksi?
Ei muuten ollut kovin halukas velikään ottamaan vastuuta asiasta?

Ja kaiken keskellä eniten kärsivä oli ÄITI !!!!!

Ja miksi?



Mikä on niin epäselvää niissä kylteissä, joita luemme monessa Aasian maassa lentokentillä??

Miksi yhtenä päivänä ihmiset tuomitsevat huumeiden käytön kaikilla yhteiskunna oikeustasoilla?
Ja seuraavana olisivat valmiit antamaan anteeksi sille, joka on asian yhtimessä avainhenkilöinä?

Mitäs sanoo sakki Bali 9 saavutuksista?

Pitäisikö heidätkin vapauttaa teloitustuomiosta?

Miten selitetään surevalle äidille oikeudenmukaisuus, kun hän on hautaamassa lastansa joka yliannosti itsensä narkooseilla????



Nyt menee jo tasolle josta en halua jatkaa.


Ps: Anne, tämä ekan rivin jälkeinen teksti ei ollut sinulle tarkoitettu haaste, vaan ihmismielen purku pahoista asioista' joita en hallitse henkilökohtaisesti'






:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

eevis

En ole kuolemanrangaistuksen kannalla, varsinkaan automaattisesti langetettavan, huumeiden salakuljetuksesta annettavan. Silti jos Singaporella on sellaiset lait, eika heidan parlamenttinsa niita muuta, minkas teet? Minua on koko ajan ihmetyttanyt, miksi ihmeessa tuo tanaan teloitettu aussi yleensakin yritti lentaa Singaporen kautta? Kaikkihan tietaa tuosta superjyrkasta suhtautumisesta huumeiden salakuljetukseen, miksi siis riskeerata? Australiaan luulisi paasevan muutakin kautta? (jos siis yleensakin on oltava niin tollo ettei muulla keinoin rahaa saa tehtya kuin huumekuriirina) No, joka tapauksessa osanottoni Van Nguyenin perheelle, ei helppoa kokea kaikkea tata ja viela median valokeilassa.
Dees - We will bloody bounce back!!!


Aikis

Muutama hyvin henkilökohtainen näkökulma, edellisten kirjoitusten pohjalta:

Olisi hyvä jos nämä ihanat aussinuoret(kin) tajuaisivat, että huumeiden kanssa ei kantsi pelleillä tosiaankaan.

Kussakin maassa on niiden säännöt, eikä voi nostaa meteliä siitä että ei meidän maan kansalaista voi rangaista teidän lakien mukaan...

Kuolemanrangaistus on rangaistus jota en käsitä enkä voi hyväksyä missään tilanteessa. Kaikki maailman ihmisoikeusaktivisti ja passivistit barrikadeille sitä vastaan!

Mun pitää ehkä asua Singaporessa vuoden päästä...

Kaikki on suhteellista. Minunkin poikani  kuoli, eikä kukaan kirjoittanut lehdessä että 'the last touch'.

Quod scribet, scribet.

Timo

Täytyy nyt toivoa, että te, jotka ette ole käyneet Singaporessa, ette tämän tapauksen perusteella saa maasta väärää kuvaa. Vaikka maassa onkin kuolemantuomio ahkerassa käytössä ja raipat vähän lievemmistä rikoksista ja sakot saattaa saada purukumin heittämisestä kadulle, vessan vetämättä jättämisestä, suuseksistä, alasti kuljeskelusta omassa kotonaan... ei se silti merkitse, että sitä mitä saattaisi kuvitella, että poliiseja olisi kaikkialla kyttäämässä ihmisten tekemisiä ja elämän yllä leijuisi pelon henki.

Singapore on kaikesta huolimatta erittäin kaunis ja ystävällinen maa. Lentokentälle saapuessasi eivät ole vastassa dobermannit eivätkä yrmeät tullimiehet hanskat kädessä valmiina tunkemaan kätensä kyynärpäitä myöten  epäilyttävän näköisen matkaajan hanuriin. Sellainen kuva minulla ainakin oli maahan ensi kertaa saapuessani. Kokeneena Vaalimaan kautta kulkijana toki tiesin, mitä tiukka rajavalvonta tarkoittaa.  Mutta ei, yllätys oli suuri kun havaitsin, että  Singaporessa tulija otetaan vastaan lämpimän asiallisesti. Kaupunki on siisti ja väentiheyteen nähden hyvin rauhallinen. Jos ei tee mitään konnuuksia, voi liikkua suht huoletta jopa keskellä yötä. Rikollisuutta on todella vähän. Poliiseja ei näy katukuvassa eikä valvontakameroita sen enempää kuin muuallakaan.  

Viranomaisten kanssa asioiminen on jämptin asiallista. Mielivaltaa ei tarvitse pelätä, ja jos jotain luvataan, se yleensä pitää.


Eli älkää Singaporen-matkaa suunnittelevat nyt tästä pelästykö.  

Noita hirttämisiä ja raippajaisia ei pääse turisti eikä paikallinenkaan näkemään kuten ei monia muitakaan ikäviä asioita. Niistä ei siellä paljoa edes tiedoteta.

Andreasyan

Aikis,
olen pahoillani, että olet omakohtaisesti joutunut kokemaan lapsen kuoleman.

Raivo,
ymmärrän ja kunnioitan mielipidettäsi. Olen itsekin nähnyt huumekuolemia, ja valitettavasti tulen niitä varmaan tulevaissudessakin näkemään. Sitä tuskaa, joka tästä omaisille ja ystäville aiheutuu, ei voi mitenkään selittää. Se, että olen kuolemanrangaistusta vastaan on henkilökohtainen näkemykseni. Mielestäni huumerikollisten vankeusaikaa tulee pidentää monessa maassa. Totta on tietenkin myös se, että ongelman ollessa yleinen, aiheutuu siitä myös huomattavia kuluja valtioille. Tämä onkin sitten ongelma johon jokainen maa etsii omat ratkaisunsa, ja mm. Singaporessa se on kuolemantuomio.
Bali 9, kyllä minä olen edelleen sitä mieltä, että ei saisi teloittaa...mutta jos vankilaan pistävät esim. 50 vuodeksi, niin se ei minua harmita ollenkaan. Mielestäni myös pedofiileille ja muille seksuaali rikollisille voisi suorittaa tiettyjä kirurgisia toimenpiteitä, eipä siltäkään tieltä kaidalle polullle juuri hypätä vaikka kuinka terapiaa yritetään antaa.

Jukka

Mitens muuten tää jengiraiskaus tapaus muutama vuosi sitten Sydneyssä. Muistaakseni 8 kaveria todettiin syylliseksi kolmen tytön raiskauksesta, kaikki olivat vähän alle 20 vuotiaita. Pääsyytetty n. 20 vuotias silloin sai 45 vuoden tuomion, hänen pikkuveljensä 30 vuotta ja muutkin saivat pitkät tuomiot, yhteensä yli 200 vuotta.

Tapaus sai paljon huomiota ainakin Sydney:n uutisvälineissä, yksi syy suuriin rangaistuksiin oli että kaikki pojat olivat Libanonin muslimeja. Oikeudenkäynti oli 2002 elikä 911:n jälkeen.

Paljoks Suomessa sais samanlaisesta rikoksesta? Olisko tuomiot ollet erillaiset jos valkoinen Aussie olis raiskannut?

Kun itketään kuolemantuomiota niin yhdestä perheestä lähti kaks nuorta poikaa periaatteessa eliniäks vankilaan, omaiset sanoivat että pojat olivat syyttömiä.

Imatran tapaus Suomessa, nuori poika tappoi tytön ja sai 6 vuoden tuomion, istui siitä puolet ja on nyt vapaana. Missä on se tyttö!

Mikä on se oikeus ja kohtuus?

Jukka

epe

En kyllä ymmärrä tapauksen aiheuttamaa kohua. Lähiomaisille teloitus on jotakin aivan käsittämätöntä, mutta kun ei ole siitä kyse että Singaporen valtio olisi aiheuttanut tahalaan pojan hirttämisen vaan hän aivan itse. En kannata millään tavalla kuolemantuomiota (paitsi ehkä sodissa). Siinä ei ole kerrassaan mitään järkeä... ei rikollisen tai valtionkaan kannalta.

Jos vaihtoehtona on kuolemantuomio, niin rikollinen on ylipäätään valmis tekemään mitä tahansa välttääkseen kiinnijäämisen ja samalla moni muukin voi kuolla. Uskon myös enemmän suomalaiseen oikeusjärjestelmään, siihen että pyritään tekemään rikollisista uudelleen "normaalikansalaisia" (vaikkakin Suomessa on liian lievät rangaistukset, varsinkin taparikollisille ja törkeille rikoksille). Ihminen voi muuttua, ainakin monissa tapauksissa.

Siis... tekijä on ottanut tietoisen riskin kuljettaessaan huumeita Singaporen läpi ja käynyt hänen kannaltaan huono tuuri. Elämä on täynnä valintoja... osa huonoja, osa hyviä. Mielestäni ei muiden tarvitse olla pahoillaan hänen perheensä vuoksi (myötätuntoa ei lasketa tähän), vaan pojan itsensä täytyy olla pahoillaan perheelleen aiheuttamaansa pahaan.

Maassa maan tavalla...   toivottavasti tapauksen saama julkinen huomio herättäisi keskustelua Singaporessakin. Jos oikein kuulin, niin uutisissa mainittiin että kuolemanrangaistus oli käytössä peräti ~120 maassa. Kuulemani mukaan esimerkiksi Kiinassa voi päästä hengestään huomattavasti helpommallakin...

zetax

Voi hyvänen aika sentään:? Miten kukaan voi olla sitä mieltä, että kuolemanrangaistus oli liian kova tässä tapauksessa:?

Mielestäni tälläisissä tapauksissa rikoksen tekijät pääsevät aivan liian helpolla, kuten nyt kävi. Paljon enemmän kärsimystä olisi saanut kaltereiden takana. Mies kyllä tiesi vaihtoehdot, joko rahat tai henki.

Aivan oikein! Olisihan se ollut jo aika hurjaa jos aussien takia alettaisiin sääntöjä muuttamaan.. Joopa joo:confuse

Kunnon rangaistukset vain kaikille huume ja seksuaalirikoksille.

Silppu

Tällainen tuomio Suomen historia pahimmalle pedofiilille:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.htm#id1093464

Hyvällä käytöksellä pääsee pois 5½ vuodessa. :mad: Olisi pitänyt käräyttää kaveri Thaimaan puolella, niin olisi ollut vähän oikeudenmukaisempi tuomio.

Niinpä jos terroristi tekee iskun Suomessa, niin istuu max. 15 vuotta, vaikka olisi tappanut kuinka paljon ihmisiä.

Silppu

eevis

LainaaAlkuperäinen postittaja Silppu
Tällainen tuomio Suomen historia pahimmalle pedofiilille:

Voi #%&@$ että pistää vihaksi... :mad: :mad: Nytpä sitten koetellaan, miten Suomen poliisivoimat toimii, toivottavasti jäljittävät koko sakin (tuskin äijä yksinään niitä kuviaan tsekkaili, hyi #£%&@&%#) viimeistä myöten!!! Belgiassahan vastaavan vyyhdin selvittäminen on takkuillut korruptioon ja syyllisten yhteyksiin korkeampiin tahoihin. Eihän Suomessa, eihän???
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tuipa

Taysin P:sta koko tuomio. 160 rikosta, 11 vuotta, eli 0.07 vuotta per rikos. Eli alle kuukauden saa rangaistusta lapsen raiskauksesta, hyva Suomi! Ja jos viela paasee aiemmin pois... Taytyy vain toivoa etta herralle kay kuten muillekin seksuaalirikoksille - saa tuta tekosensa persnahoissaan, sanan varsinaisessa merkityksessa... Aivan jarkyttavaa!

Rockola

LainaaOriginally posted by Timo
Olisikohan kyse samasta asiasta kuin toteamuksesta, että Suomessakin kuolemantuomio on vielä mahdollinen, nimittäin sotaväen rikoslain mukaan ja sotatilan vallitessa?  En nyt jouda arkistamaan mistään lähteistä kummankaan maan kohdalla.
Mutta huudella kumminkin pitää, vaikka tietoa asiasta ei olekaan? Jokuhan saattaa vielä vaikka uskoa tuon.

Suomessa kuolemanrangaistus poistettiin rauhan ajan rangaistusjärjestelmästä vuonna 1949 annetulla lailla (728/1949) ja kokonaan vuonna 1972 annetulla lailla (343/1972).
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja Rockola
Mutta huudella kumminkin pitää, vaikka tietoa asiasta ei olekaan? Jokuhan saattaa vielä vaikka uskoa tuon.

Poistin itse saman tyylisen vastaukseni tuohon heittoon, koska tarkemmin ajatellen tuollainen suunpieksentä ei ole minkäänlaisen vastauksen arvoinen.

Nykke

Itseani ei tuo Van Nguyen kohtalo kauheasti liikuttanut, mutta taytyy sanoa etta kylla siita oikeen dramaattisuuden huippu tehtiin taalla. Joka paiva parin viikon ajan sai katsoa telkkarista uutisissa kuinka monta paivaa teloitukseen on jopa asianaja puhkesi kyyneliin tapauksen jalkeen.

Singaporen laki on tiukka eika omasta mielestani sita olisi pitanyt muuttaa ainakaan taman tapauksen johdosta. Kaverihan yritti salakuljettaa 26 000 tappavaa annosta huumetta ja tiesi alusta alkaen riskinsa.

// Nykke

Jaaks

Australiassa:

Howard to the states: capital punishment your call

Lainaa8 August 2003

John Howard today gave the green light for State governments to reintroduce capital punishment. He even suggested the Victorian liberal opposition might try a policy of reintroducing the death penalty on for size. He's stated clearly that capital punishment is a matter for the States, in direct contradiction of his Attorney General Daryl Williams, who's said consistently for years that Australia is obliged by international agreements and longstanding bipartisan policy to overturn any such state government law.
http://www.smh.com.au/articles/2003/08/08/1060145858623.html  


Suomessa :


LainaaEuroopan ihmisoikeussopimuksen 2 artiklassa turvataan jokaisen oikeus elämään. Artiklan ensimmäisen kappaleen mukaan keneltäkään ei saa riistää hänen elämäänsä tahallisesti, paitsi tuomioistuimen päätöksen täytäntöönpanemiseksi silloin, kun hänet on tuomittu rikoksesta, josta laissa määrätään tällainen rangaistus.

Kuudennen pöytäkirjan mukaan kuolemanrangaistus on poistettava. Ketään ei saa tuomita tällaiseen rangaistukseen, eikä tällaista rangaistusta saa panna täytäntöön. Pöytäkirjan 2 artiklan mukaan valtio voi lainsäädännössään määrätä kuolemanrangaistuksen sodan tai sen välittömän uhan aikana tehdyistä teoista. Tällaista rangaistusta voidaan ainoastaan käyttää lain nojalla ja sen säännösten mukaisesti. Valtion tulee myös ilmoittaa Euroopan neuvoston pääsihteerille asianmukaiset lainkohdat.


http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2004/20040111





Suomessa on myöskin laissa eritelty aika jolloin ns "puolustustila" on voimassa jolloin rikokset tuomitaan "puolustustilalain" mukaan ja muina aikoina voi olla ihan eri lait voimassa.


LainaaSota-ajalla tarkoitetaan tässä luvussa aikaa, jona puolustustilalaissa (1083/1991) tarkoitettu puolustustila on voimassa. Tämän luvun sota-aikaa koskevia säännöksiä sovelletaan ainoastaan alueella, jolla puolustustila on puolustustilalain 3 §:n mukaan saatettu voimaan.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000559  


Et silleen - onko vai eikö :?


Huudellen ....

Rockola

LainaaOriginally posted by Jaaks
Et silleen - onko vai eikö :?
No ei ole. Mainitsemasi ihmisoikeussopimus sisältää provision sille, että kansallisessa lainsäädännössä voitaisiin säätää kuolemanrangaistuksesta. Suomessa näin ei kuitenkaan ole tehty.

EDIT: Timolle terveisiksi, että olen pahoillani kärkevästä äänensävystä - nukkumaanmenoaikani oli jo ajat sitten.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Jaaks

LainaaSuomessa näin ei kuitenkaan ole tehty.

Toistaiseksi


ja sama koskee sota ajan lakia vai ?????

Lukisit nyt itse kunnolla kanssa:

LainaaPöytäkirjan 2 artiklan mukaan valtio voi lainsäädännössään määrätä kuolemanrangaistuksen sodan tai sen välittömän uhan aikana tehdyistä teoista.

ja sitähän Timo yritti kertoa, että näin voi olla.


Ja pidä sinä vaan nuo Orimattilan vaalijutut ihan omana salaisena tietonasi :pepsodent

Edelleen huutelee ....

MH

Turha tuon kaverin kohtaloa on surkutella eiköhän se saanut juuri sitä mitä oli tilannutkin ja asiaa voi miettiä käänteisesti eli kuinka monta ihmistä oli poistunut päiviltä jos kaveri olisi onnistunut hommassaan. Silloin tietysti olisi ajateltu että se narkkari joutikin kuolla.

Rockola

LainaaOriginally posted by Jaaks
LainaaSuomessa näin ei kuitenkaan ole tehty.
Toistaiseksi
Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen.

Perustuslain 7 pykälään on kirjattu, ettei Suomessa voida säätää lakia kuolemanrangaistuksesta. (Tarkalleen ottaen sen 2 momentti kuuluu: "Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.")

Perustuslakiakin voidaan tietysti aina muuttaa, mutta siitä ei kyllä mielestäni seuraa, että "kuolemanrangaistus on Suomessa mahdollinen". Yhtä hyvin voisi sanoa, että mikä muu tahansa asia on mahdollinen.

Lainaaja sama koskee sota ajan lakia vai ?????
Kyllä, kts. edellä.

LainaaLukisit nyt itse kunnolla kanssa:
LainaaPöytäkirjan 2 artiklan mukaan valtio voi lainsäädännössään määrätä kuolemanrangaistuksen sodan tai sen välittömän uhan aikana tehdyistä teoista.
Koska perustuslakiin on kirjattu, ettei näin voida tehdä, en pidä tuota EU-sopimukseen kirjattua poikkeusta kovin oleellisena tässä yhteydessä. Arvatenkin jossain muussa EU-maassa tunnetaan edelleen sota-ajan kuolemanrangaistus tai mahdollisuus säätää siitä poikkeuslailla.

Lainaaja sitähän Timo yritti kertoa, että näin voi olla.
Tarkalleen ottaen lainaushan oli
LainaaOlisikohan kyse samasta asiasta kuin toteamuksesta, että Suomessakin kuolemantuomio on vielä mahdollinen, nimittäin sotaväen rikoslain mukaan ja sotatilan vallitessa? En nyt jouda arkistamaan mistään lähteistä kummankaan maan kohdalla.
mikä ei pidä paikkaansa. Ei sotatilan tai minkään muun tilan vallitessa, jos puhutaan siitä, mikä on vallitseva lainsäädäntö, ja myös millaisia uusia poikkeustila- tai muita lakeja voidaan mahdollisesti säätää vallitsevan lainsäädännön puitteissa. Sotaväen rikoslakiakaan ei muuten ole ollut yli 20 vuoteen.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Urul

Amnestyn mukaan Suomi ei, eikä myöskään  Australia olisi maita, joissa kuolemantuomio mahdollinen edes sotatilan vallitessa "   Countries whose laws provide for the death penalty only for exceptional crimes such as crimes under military law or crimes committed in exceptional circumstances ; Albania, Argentina, Bolivia, Brazil, Chile, Cook Islands, El Salvador, Fiji, Israel, Latvia, Peru".


http://web.amnesty.org/pages/deathpenalty-countries-eng

TomiP

http://www.iltalehti.fi/2005/12/05/200512053786607_uu.shtml

Miksiköhän noi on istumassa Suomessa? Suomessa pääsee helpommalla...

Tony

LainaaLähipiiriin kuuluvia ihmisiä on v84 jälkeen kuollut heroiinin yliannostukseen 5.

 

Rehellisesti kysyttynä eikö kenenkään muun mieleen jäänyt kaivertamaan nämä Raivon kertomat luvut lähipiirissä sattuneista heroiinikuolemista viimeisen 20 vuoden aikana. 40 vuotta Suomessa asuneena en henkilökohtaisesti tunne täällä yhtään vastaavaa tapausta, mutta Australiasta kyllä kaksikin tapausta. Eikä kyseessä ollut ongelmalähiön nuoria kuten ei varmaan Raivonkaan tuntemissa tapauksissa, vaan aivan tavallisen perheen nuoria.

En halua vähätellä huumeongelmaa Suomessa, mutta tässä vähän tilastotietoa, joka kertoo karun totuuden Suomen ja Australian eroavaisuuksista huumeidenkäytön suhteen:

Viimeksi kuluneen vuoden aikana 15,3 % ausseista käytti kiellettyjä huumeita, suomalaisista 2,3% Viimeksi kuluneen kuukauden aikana 9,3 % ausseista ja 0,7 % suomalaisista.

Huumeiden käyttö tai ainakin kokeilu:

Kannabis 33 % ausseista, 9,3 % suomalaista
Ecstasy 7,5 % ausseista, 0,6 % suomalaisista
Amfetamiini 9,1 % ausseista, 1 % suomalaisista
Kokaiini 4,7 % ausseista, 0,6 % suomalaisista
Heroiini 2,3 % ausseista, 0,2 % suomalaisista
Hallusinogeenit 7,5 % ausseista, 0,4 % suomalaisista
Tiedot perustuvat Stakesin ja Australian Institute of Health and Welfare tutkimuksiin

Mistä tällaiset hurjat erot voivat johtua, onhan kyseessä sentään kaksi lähes yhtä vaurasta länsimaisen elämäntavan omaavaa kansakuntaa. Olemmeko me suomalaiset vaan niin juntteja ettemme täällä kaamoksen keskellä ymmärrä mitään trendikkään kansainvälisen elämäntyylin perään ja jäämme vain 15 prosenttiin itsevarmojen ja näennäisesti iloisten aussien huumeiden käytöstä. Kyllä taas hävettää olla suomalainen. Rehellisesti sanottuna kertokaa mikä saa aussit niinkin sankoin joukoin hakemaan iloa elämäänsä huumeiden kautta, eikö rento australialainen elämätyyli annakaan riittävää nautintoa, vai voisiko sittenkin olla niin, että pakkomielteisestä  kulutushysteriasta (taas kerran) ja siihen liittyvästä kiivaasta elämänrytmistä löytyykin syy tähän kuten moneen muuhunkin kielteiseen asiaan, joita olen jo pitkään kirjoituksillani yrittänyt niputtaa yhdeksi kokonaisuudeksi.



  Tiedän erittäin hyvin, että tämäkin aihe on täällä Dunderissa samanlainen tabu kuin Australian ympäristöongelmat ja erityisesti siihen johtaneet syyt, joten en odotakaan asian kirvoittavan syvällisempää pohdintaa. Onhan aina helpointa todeta huonointa Australiassa olevan uima-altaasen tippuvat palmun lehdet, joiden pois kerääminen on tuskallista touhua:D.

Ja hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille

:)Tony

Tästä Singaporen tapauksesta olen samaa mieltä kuin useimmat teistä. Singaporella ei ole varaa antaa pirulle pikkusormea sillä muuten se vie koko käden.

Aikis

Mielenkiinnolla (no, aihe ei ole kovin ylevä, paremminkin surullinen) odotan Tony, millaisia vastauksia ja kommentteja saat tuohon kysymykseesi huumeidenkäytöstä Australiassa.

Aivan yhtä yllättäviä (?) ovat luvut masennuksesta, muista mielenterveysongelmista, itsemurhista, alkoholismista jne., vaikka nyt en yhtä kattavia lukuja tähän saakaan kuin tony.

Historialla lienee tässäkin oma osuutensa...irrallisuus, juurettomuus ja turvattomuus korostuvat siirtolaisuuteen ja kolonialismiin perustuvan kansakunnan mielen rakenteessa ja toimintamalleissa. Ja ne valitettavasti siirtyvät sukupolvesta toiseen, vaikka ulkoisesti tilanne nyt olisikin toinen.

ja jos siihen vielä lisää Tonyn mainitsemat kuviot...joista itse vetäisin myös sellaisen johtopäätöksen että pinnallisuus ja yletön nautintojen etsiminen jättää ihmisen henkisesti jotenkin tyhjäksi...

Hyvää itsenäisyyspäivää täältäkin! toivottaa aikis

Timo

LainaaTony Rehellisesti sanottuna kertokaa mikä saa aussit niinkin sankoin joukoin hakemaan iloa elämäänsä huumeiden kautta, eikö rento australialainen elämätyyli annakaan riittävää nautintoa,

Ehkäpä on henkisesti aika raskasta kun on koko ajan niskassa paine olla rento, ystävällinen ja sosiaalinen?   Vai olisikohan maan laajuudella ja ilmastollakin osuutensa? eli täällä on helppo kasvattaa satoa ja pyörittää kauppaa ilman, että lain koura puuttuu asiaan.
 
Eipä se taida totuus helpolla lähteä vaikka kuinka yrittäisi rehellisesti sanoa ja syvällisesti pohtia. Ihan yhtä hakuammunnaksi menee kuin senkin miettiminen, miksi suomalaisessa kulttuurissa viinalla läträäminen on niin vahvoilla.

Lainaavai voisiko sittenkin olla niin, että pakkomielteisestä  kulutushysteriasta (taas kerran) ja siihen liittyvästä kiivaasta elämänrytmistä löytyykin syy tähän ...

Jospa otettaisiin kolmanneksi vertailumaaksi Singapore. Sekin on vauras länsimaisen elämäntyylin omaava maa, jossa elämän rytmi on kiivas, työpäivät pitkiä, kulutus keskeinen osa elämää, sosiaaliset paineet näyttää vaurautensa ja menestyksensä suuria.  Kulttuuri ja yhteiskunta rakentuvat samalle brittiläiselle kolonialisminille kuin Australiankin... rakentuvat osittain, ja vain osittain. Vielä voimakkaampi perusta on kiinalainen kulttuuri sekä muut aasialaiset kulttuurit  (sivumennen sanoen ja tuohon kuolemantuomioon liittyen, myös käsitys kuolemasta on erilainen kuin  länsimainen, vrt. jälleensyntymisen tuoma uusi mahdollisuus).

Miten singaporelainen sitten rentoutuu ja latautuu?  tekemällä lisää rahaa, käymällä ostoksilla, haaveilemalla isommasta ja kalliimmasta asunnosta, omasta autosta, lasten panemisesta parempaan ja kalliimpaan yksityiskouluun, siitä että saisi omat ja puolison ikääntyvät vanhemmat elätettyä ja aikanaan hoidettua kunnialla hautaan.   Kuitenkin, jos tekisit vastaavan huumekyselyn siellä, saisit vastaukseksi nollaa.  Onko se pelkästään tiukan huumepolitiikan ja ankarien sääntöjen ansiota?  Monet ainakin väittävät, että ankarat rangaistukset eivät vähennä rikollisuutta, joten näin ei voine olla.

No, kulttuuristahan niitä eroja voi lähteä hakemaan. Singaporelaiselle ei ehkä se oman nautinnon hakeminen ole kaikkein tärkeintä elämässä, vaan hyvin paljon ajatellaan oman perheen hyvinvointia ja taloudellista selviytymistä ja vaurastumista.  Nautinnoista ehdottomasti suosituin on syöminen, nimenomaan ulkona syöminen edullisissa aasialaisissa ruokapaikoissa. Niin, ja herkuista suurinpana tietysti durian... ( heureka! luulen, että ihmelääke on löytynyt  :pepsodent )

Takaisin Australiaan palatakseni. Huumeongelma ei kosketa minua eikä perhettäni juurikaan. Meillä kun ei ole lapsia, joiden puolesta pitäisi pelätä,  eikä itselle ole kukaan vielä tullut tunkemaan sätkää suuhun tai piikkiä lihkakseen, eikä sosiaalista painetta moiseen lähipiirissämme ole. Asumme alueella, joka on huhujen mukaan yksi kaupungin kannabiskeitaista. Minuakin joku varoitti tekemästä aamulenkkejäni saarella, jossa huumekauppiaat kuulemma pesivät. Samoin aiemmissa asuinpaikoissa minua on varoitettu menemästä liian syvälle metsään, koska siellä saattaa olla jonkun viljelmä. Kerran olenkin sellaiseen törmännyt, mutta onneksi en yhtä aikaa sen omistajan kanssa.  Pikku seikkoja, joista huolimatta ympärillä kukoistava huumekulttuuri ei ole paljoa minua liikuttanut.

Emäntä sen sijaan joutuu työssään kaupungin mielenterveyspalvelujen tuottajana päivittäin tekemisiin huumeiden kanssa. Sekä potilaista että kollegoista kuulemma melkein kaikki pössyttelevät eikä asiaa sen kummemmin salailla.  Kannabispsykoosi on yleinen diagnoosi siinä tapauksessa kun avohoitopotilas otetaan takaisin sairaalaan.

Minä en paljoa liiku ihmisten ilmoilla, mutta sen mitä liikun, olen tuskin lainkaan törmännyt ihmisiin, joista selvästi näkee, että he olisivat jonkin aineen vaikutuksen alaisina. Edes humalaisia en paljoa näe. Sen sijaan Suomesta edelleenkin on vahvana mielikuvana etanolihöyryissään örisijät,  räyhääjät ja ohikulkijoille törkeyksiä huutavat, jotka on viisainta kiertää kaukaa. Siitä olen todella onnellinen, etten täällä heitä joudu siinä mittakaavassa näkemään - asia, joka on minulle merkityksellisempi kuin mitkään käyttötilastot.

ilman parempaa tietoa taas  huutelee

Milka

Tony,

Eihan huumeiden kaytosta puhuminen talla palstalla ole tabu. Kuka niin on sanonut? Itse asiassa mielenkiintoisia nuo sinun esiinkaivamat tilastot.  Kannabiksen kayton laajan hyvaksymisen olen itsekin huomannut ja joskus tuntuu etta taalla paheksutaan tupakanpolttoa enemman kuin satunnaista kannabiksen sauhuttelua, mika on suomalaisesta nakokulmasta katsoen vahan outoa.

Mista sitten moiset erot huumeiden kayton laajudessa johtuvat, onkin vaikeampi kysymys. Timo, Tony ja Aikis jo loysivatkin monia jarkeen kaypia selityksia.

Niihin lisaisin viela huumeiden yleisen saatavuuden ja mahdolliset hinta erot. Minulla ei ole omaa kokemusta huumeiden hinnoista eri maissa, mutta jostakin muistelisin lukeneeni etta Australiassa huumeet varsinkin kannabis ovat paljon halvempia kuin Euroopassa. Ehka Suomessa huumeet ovat (onneksi) niin kalliita etta ns. valtaosalla nuorisoa ei ole niihin varaa, vaan he kayttavat rahansa alkoholiin.

Toinen mahdollinen seikka on mielestani myoskin, etta suomalaiset saattavat olla lainkuuliaisempaa kansaa kuin Aussit. Mieheni sanoikin, etta vain Suomessa voi nahda jalankulkijoiden pysahtyvan ja odottavan punaisen liikennevalon vaihtuvan vihreaksi, vaikka ei auton autoa olisi mailla ei halmeilla. Esimerkki oli ehka huono, mutta saatte varmaan kiinni pointista.

Myoskin ilman parempaa tietoa huutelee

Milka

P.S. Viela kerran kuoleman rangaistuksesta. En yleisesti kannata kuolemanrangaistusta ja mielestani Aussimiehen saama tuomio oli aivan liian kova. Mutta jos tama on laki Singaporessa niin siella vieraiijoiden tulee sita kunniottaa aivan samalla tavoin kuin me odotamme tanne tulevien kunnioittavan Australian lakeja. Minua arsytti aivan suunnattomasti taalla ollut mediahopina ja Singaporen hallitukselle esityt vaatimukset erityiskohtelusta.

chilifinn

Tietoa Suomen päihdetilanteesta:

Stakes Taskutieto 2005:
http://www.stakes.info/files/pdf/Raportit/Tasku2005.pdf
KTL/ Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen 2004:
http://www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/julkaisusarja_b/2004b13.pdf
Päihdebarometri 2005:
http://www.health.fi/timage.php?i=100329&f=1&name=Paihdebarometri_2005.pdf
Stakes/Kouluterveyskysely 1999-2004
http://www.stakes.fi/verkkojulk/pdf/aiheita/Aiheita12-2005.pdf
< 18- vuotiaista noin 22 % juo itsensä humalaan pari kertaa kuukaudessa. 23 % yläasteen yläluokkalaisista kokee vanhemmuuden puutetta ja 38% arvioi etteivät heidän vanhempansa tiedä missä he viettävät viikonloppuiltansa. keskimäärin 7-8% (Pirkanmaa 10%) 7.-8.-luokkalaisista  ja 12 % (Pirkanmaa 16%) lukiolaisista oli kokeillut huumeita.

Stakes/ Huumetilanne Suomessa 2004:
http://www.stakes.info/files/pdf/Raportit/Reitox2004.pdf

Raportin alussa todetaan että Suomessa alkoholilla on päihdekulttuurissa keskeinen asema ja siksi pitäisi tarkastella päihdekäyttäytymistä kokonaisvaltaisesti.
Huumeiden osalta tilasto kertoo:
Aikuisia ongelmakäyttäjiä on noin 0.5 % ja vuoden sisällä huumeita käyttäneitä aikuisia noin 3 %.
Korkeimmat käyttöluvut eli 12% ovat ikäluokassa 15-24-vuotiaat, joilla myös suurin ongelmakäyttö 0.9-1.3%.

Valitettavasti päihteidenkäyttö kyllä näkyy suomalaisessa yhteiskunnassa hyvin monella tavalla niin kodin ja yhteiskunnan arjessa kuin työelämässä. Kieltämättä huumetilastot ovat kauniimmat kuin Australiassa tai keski-Euroopassa mutta alkoholinkäyttö ja sekakäyttö aiheuttavat hyvin paljon kärsimystä ja perheväkivalta on EU-maiden kärkipäässä Suomessa.  :(

Tony

Niin, en tietenkään millään lailla halua puolustaa suomalaisten alkoholinkäyttöä, mutta osataan sitä Australiassakin vetää kaikkien edellä mainittujen huumeiden  lisäksi nestemäisiäkin aineita. Vuoden 2004 WHO:n raportin mukaan Suomessa kitatataan 10,43 litraa puhdasta alkoholia per nenä ja Australiassa taasen 9,19 litraa. Erohan on silmiin pistävä kuten huomaatte:XXXX.

Lapsettoman aikuisen elämään  Australian huumeongelma ei juurikan tarvitse vaikuttaa, jos ei niin halua, kuten Timokin kertoi, mutta ongelma tuleekin eteen lapsiperheillä, jotka eivät pysty edes hyvällä asuinalueen valinnalla vaikuttamaan huumemyönteisen yhteiskunnan vaikutuksiin lapsiinsa. Riski on tämän suhteen kymmenkertainen Suomeen verrattuna.  

Timon mainitsema Singapore onkin oma tapauksensa huumeiden suhteen, ja liekö siihen yhtenä syynä saarivaltion pieni koko, jolloin kontrolli yhdistettynä joustamattomaan pelotteeseen toimii hyvin. Syntyperäinen singaporelainen ystäväni sanoi, että kovat rangaistukset ovat pakkokeino pitää kansa kurissa, ja hän vielä ylpeydellä korosti, että muuten maa olisi kuin pohjoinen naapurinsa.

:)Tony

MH

Tony

Yksi suuri tekijä on varmasti se että valmistajat/diilerit voivat Australian puskissa touhuta aika vapaasti ilman että kukaan puuttuu asiaan. Myöskin ilmasto olosuhteet ovat sellaiset että minkä tahansa aineen kasvattaminen/jalostus on helppoa. Eli toisinsanoen niitä ei välttämättä tarvitse tuoda sinne mistään muualta maailmasta.

 Suomen tilastoihin en luota pätkääkään vaan väitän pääkaupunki seudun lähiöissä asuneena ja kasvaneena että luvut ovat tilastoituja lukuja huomattavasti korkeammat.


Itsellänikin on ollut kaveripiireissä useita jotka ovat aineiden vankeja sekä myöskin joitakin sukulaisia. Siitä ei ole tietoa kuinka niille on käynyt koska en ole heidän kanssa missään tekemisissä.

 Suomessa vaan ollaan näissä asioissa turhan sinisilmäisiä ja asioita piilotellaan perhepiireissä ettei jouduta leimatuiksi.


 Nykypäivänä on esim. joissakin pääkaupunkiseudun lähiöissä helpompi ostaa jotakin ainetta kuin litra maitoa.

GurukenGuru

LainaaAlkuperäinen postittaja MH
Suomen tilastoihin en luota pätkääkään vaan väitän pääkaupunki seudun lähiöissä asuneena ja kasvaneena että luvut ovat tilastoituja lukuja huomattavasti korkeammat.

Minä uskon Suomen tilastoihin ja olen sitä mieltä, että alkoholi ja lähisuhdeväkivalta (josta 40 % on Stakesin mukaan naisten harjoittamaa)  ovat kulttuurissamme todellisia ongelmia, joille pitäisi tehdä jotain entistä voimallisemmin. Väkivallan karsiminen onkin ollut hyvin esillä, mutta humalakeskeinen juominen näyttää jatkuvan vuosi toisensa perään, joskin siinäkin tapahtunee sellaista keskittymistä, että yhä harvemmat juovat yhä enemmän.  

LainaaItsellänikin on ollut kaveripiireissä useita jotka ovat aineiden vankeja

Minä taas en tunne ainuttakaan käyttäjää, en edes kannabiksen käyttäjää, saati sitten kovempien aineiden. Vaikka kaveripiiriisi sellaisia kuuluisikin, niin sitä ei kannata yleistää liiaksi, koska 10 % on pienessä Suomessakin puoli miljoonaa ihmistä. Yksi prosenttikin on vielä 50 000 käyttäjää (suomalainen pikkukaupunki), joten kyllä heihin voi törmätä erityisesti tietynlaisissa ympäristöissä.

LainaaSuomessa vaan ollaan näissä asioissa turhan sinisilmäisiä

Olen eri mieltä. Suomen yhteiskunta on paikoin suorastaan holhoava ja täällä tilastoidaan kaikki mahdollinen. Se on selvää, että tilastoissa on epätarkkuuksia, mutta tuskin kovin suuria. Käytetyt menetelmätkin lienevät samanlaisia eri puolilla maailmaa.

Minusta kulttuurimme (koskee myös nuorisoa) on varsin huumevastainen, mutta alkoholi (huume tosin kai sekin) on suuri ongelma. Nuo Australian huumeluvut vaikuttavat hurjilta, koska minusta ne kertovat jo jonkinlaisesta huumemyönteisyydestä. Kansasta siis yli 5 miljoonaa käyttää tai on käyttänyt kannabista, joka - ei toki aina mutta usein tai ainakin joskus - johtaa kovempien aineiden käyttöön.

Jaaks

LainaaSuomen tilastoihin en luota pätkääkään vaan väitän pääkaupunki seudun lähiöissä asuneena ja kasvaneena että luvut ovat tilastoituja lukuja huomattavasti korkeammat.


Suomen pääkaupungissa myöskin aikoinaan asuneena voin sanoa, että Helsingissä tunsin ja/tai tiesin enemmän huumeiden käyttäjiä jo silloin kuin täällä olen tavannut viimeisen 17 vuoden aikana.  Ehkä ne eivät ole niin kova sana meidän nykyisellä asuma-alueella enkä kiellä ollenkaan Australian huume ongelmaa, mutta kuitenkin.



LainaaNuo Australian huumeluvut vaikuttavat hurjilta, koska minusta ne kertovat jo jonkinlaisesta huumemyönteisyydestä.

Yrittäväthän ne (poliitikot) tehdä aina silloin tällöin Cannabiksen lailliseksi ja milloin mistäkin syystä :? eli tokihan se jo osoittaa jonkin asteista myönteisyyttä huumeille, mutta onhan myönteisyyttä myöskin tupakkateollisuudelle (joka tappaa enemmän ihmisiä vuodessa kuin viina, auto onnettomuudet ja huumeet yhteensä) ja ehkä siksi koska se on yksi suurimmista valtion veronmaksajista.


LainaaVuoden 2004 WHO:n raportin mukaan Suomessa kitatataan 10,43 litraa puhdasta alkoholia per nenä ja Australiassa taasen 9,19 litraa. Erohan on silmiin pistävä kuten huomaatte:XXXX.

Suomessa tuo määrä juodaan viikonlopun aikana (tai yleensä yhden tai korkeintaan kahden päivän aikana) per henkilö ja Australiassa viikon seitsemän päivän aikana :o  
Eli Suomalaiset juovat 52'n viikon lopun aikana (n 104 päivää) saman kuin Aussit 365 päivän aikana eli Suomalaisten alkoholinkulutus on noin nelinkertainen ja sen tulos aivan varmasti erittäin silmiinpistävä :D

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja GurukenGuru


Minä taas en tunne ainuttakaan käyttäjää, en edes kannabiksen käyttäjää, saati sitten kovempien aineiden.  


Se ei silti tarkoita etteikö niitä olisi, kokemuksesta tiedän että käyttäjät ovat aivan loistavia piilottelemaan näitä asioita ja usein onkin niin että vanhemmat, sukulaiset ja lähimmät kaverit ovat niitä jotka asian huomaavat viimeisesnä. Samoin ei kannata ajatella mihin yhteiskuntaluokkaan joku kuuluu sillä niitä löytyy kaikkialta.

Ei ollut tarkoitus yleistää mitenkään mutta näin vain asiat ovat.