Google earth

Aloittaja Timo, huhtikuu 17, 2006, 08:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo

Meidän pääsiäisen hitti ja ehdoton nörttilelu on ollut osoitteesta earth.google.com löytyvä ohjelma, jolla voi tutkia satelliittikuvia ympäri maailmaa.  Kysessä on erikseen asennettava ohjelma, joka toimii vain osassa tietokoneista. Tällä hetkellä vaatimuksena on Macintosh tai Windows käyttöjärjestelmä (jälkimmäisestä versiot 2000 tai XP).
Myös muita vaatimuksia on kuten laajakaistainen ihternet-yhteys.

Minä asensin ohjelmasta ilmaisversion ja sateen ropistessa ikkunan takana olen lennellyt avaruudessa ympäri maailmaa ja sukellellut kyliin ja kaupunkeihin etsien  tuttuja paikkoja. Ensimmäisenä aloitin tietysti nykyisestä asunnosta. Pääsin kadulle asti eli näkemään kadun ääriviivat, mutta en yhtään taloa.  Sitten lensin edelliselle asuinpaikalle Woodstockiin. Sieltä onnistuin jo bongaamaan entisen asuintaloni ja jopa kaverini pakettiauton seisomasta hänen talonsa pihalla. Sitten muutaman vuoden takaiseen asuinmaahan Singaporeen, josta löysin molemmat asuintaloni sekä lukuisia muita tuttuja paikkoja tarkkoina kuvina.  Ja sitten tietysti lopuksi Suomeen, jossa kävin useilla paikkakunnilla etsimässä asuintalojani. Ei ollut kuitenkaan niin tarkkoja kuvia, että olisi edes rakennuksia erottanut tai voinut niiden perusteella kertoa alueen muuttuneen. Ehkä ainoastaan Helsingin Kampin linja-autoasemalla tapahtuneet muutokset saatoin havaita.

Ihan mukava lelu kuitenkin ja uusien elämysten lähde.  On viimeinkin tullut nähtyä Australiaakin vähän laajemmin kun ei tarvitse kulkuvälineissä istua ja hikoilla. Canberrasta yritin bongata XL-suomalaiset jättimäisine lippuineen, mutta eipä näkynyt ketään :eye:

Melkein vastaava selaimella käytettävä versio löytyy osoitteesta http://local.google.com

Timo

Mahdollisille muille ohjelman käyttäjille tässä pari linkkiä asuinpaikkoihini Australiassa

Nykyinen

Edellinen, se unelma ...

Leokatti

Meillä pro-versio työn puolesta kokeiltavana. Kiva lelu! Kun se on tuolla toisella koneella, niin en voi linkkiä tähän hätään laittaa, mutta jos Timoa tai jotakuta muuta kiinnostaa niin meidän talo löytyy koordinaateilla: 32°14'24.83"S ja 115°57'50.36"E. Tietysti voi heittää vähän riippuen siitä kuinka lähelle zoomaat. Kuvat otettu todennäköisesti vuosi sitten kesällä.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Timo

Kati, onko se tuo, jossa on kaksi pyöreätä pömpeliä tontilla (sadevesi- vai rehutankkeja?) ja suorakaiteen muotoinen ratsastuskenttä?  Kuivaa teillä ainakin oli/on,  jopa kuivempaa kuin Woodstockissa. Toki sielläkin on nyt vihreää ja siinä takapihan purossa virtaa vesi. Kuva, siis tuo minun Woodstock-kuvani, lienee jostain joulu-tammikuulta, jolloin ei ollut vielä satanut kunnolla.

RUU

Tuo on mainio sovellus!
Minä olen käyttänyt sitä vakoilemiseen: kaikki Brisbanen koulut eivät kerro, onko heillä uima-allas. No, avoimen taivaan alla olevat altaat paljastuvat helposti tuolla, joten siitä se tieto sitten paljastuu, kun ensin Whereis'in kanssa suoritetaan paikallistaminen ja samat kadut sitten vaan esiin Google Earthista.

Tosi hupi tapa sekä kerätä vähän tietoa että katsella maailmaa.
Kesän lomamatka oli tosi komea kerrata kun käänsi kuvakulman melkein vaakatasoon ja lähti sitten seikkailemaan pitkin Alppeja. Vau! :eye:

Katsokaas iloksenne kuinka tarkkoja kuvia löytyy esim Bagdadista. Mitä tämä kertoo joidenkin tahojen maailmankuvasta? :?
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Leokatti

LainaaAlkuperäinen postittaja Timo
Kati, onko se tuo, jossa on kaksi pyöreätä pömpeliä tontilla (sadevesi- vai rehutankkeja?) ja suorakaiteen muotoinen ratsastuskenttä?

Kuulostaisi siltä, että olet oikeassa paikassa. Meidän paikka on toiseksi viimeinen talo tien läntisellä puolella (vasemmalla siis). Viimeinen tontti on poikittain meidän tonttiin nähden. Talon takana oleva, eli ylempi pyöreä pömpeli on vesitankki ja tallin vieressä oleva on "round yard" jossa valkea hiekka. Hölkkäratani on tuo ison laitumen ympärillä oleva "firebreak" ja tontin perällä on pato (dam) jonka ympärillä puita ja pensaita. Vettä siinä on vain talvella. Tontti rajoittuu perällä puroon, jossa siinäkin on vettä vain talvella. Todennäköisesti kuva on otettu tammi-helmikuussa jolloin täällä ei sada ja ainoa ruoho kasvaa siellä, missä on sadettajat. Ratsastuskenttää meillä ei ole. Tuo harmaa neliö isolla laitumella oli sellainen kun me paikka ostettiin mutta meillä sille ei ole käyttöä ja nyt se alkaa jo kasvaa ruohoa kun tänä kesänä isollakin laitumella on sadettajat. Käyn huomenna tuolla Robin koneella katsastamassa laittamasi linkit.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Riksu

Kävinpäs vakoilemassa Leokatin kodin. Mukavan väljään asuttua seutua. Löysin samalla spearwoodista talon, jossa asuimme hetkenaikaa. Serpentineä en hahmottanut ainakaan ilman apukarttaa...
Riikka
skype: rillatilaa

eevis

Olihan se kivaa löytää kesämökkinsä Suomessa (tie näkyi, ei itse tönö, sen verran korvessa se on) kun itse oli Melbournessa ja oli talvi. Ja kuvitella itsensä uimapatjalle kellumaan. :) Kaikki talotkin löysin, missä olen joskus asunut. ...siis varsin kivaa tekemistä työajalla...heh... kaverini näytti vastaavia kotitalojaan Perthistä... ah kyllä me oltiin sitten ahkeria työntekijöitä! Mutta harmittamaan jäi joidenkin tahojen ahneus, kun esim. Gizan pyramidien paikalla on vain tyhjä kolo, ilmeisesti niitä ei ihailla ilman maksua? :confuse
Dees - We will bloody bounce back!!!


Leokatti

Timo,

Kävin eilen kurkkaamassa linkkejäsi. Onko tosiaan noin, että teidän nykyseudulta ei ole tuon tarkempia kuvia?

Woodstockin paikka näyttää tosi kivalta. Naapureista olisi tosi kiva päästä eroon ja minä kyllä viihtyisin tuolla tavalla keskellä korpeakin :peukkuy.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja Leokatti
Timo,

Kävin eilen kurkkaamassa linkkejäsi. Onko tosiaan noin, että teidän nykyseudulta ei ole tuon tarkempia kuvia?

Näin on jostain syystä. En kyllä tiedä mistä.

LainaaWoodstockin paikka näyttää tosi kivalta. Naapureista olisi tosi kiva päästä eroon ja minä kyllä viihtyisin tuolla tavalla keskellä korpeakin :peukkuy.

Sanopas muuta, Kati. Sinne on todella ikävä, vaikka siellä olikin ennätyskuivaa se aika kun siellä asuttiin. Ikävä vain, ettei sillä seudulla, edes Townsvillessä, ole minulle töitä, että voitaisiin muuttaa takaisin.  Ystävystyttiin paikan omistajan kanssa ja vieraillaan heillä vieläkin pari kertaa vuodessa, ja he aina kyselevät, koska tulemme takaisin. Tuo mökki on heidän esi-isänsä rakentama vuonna 1902. He eivät halua myydä sitä, mutta vuokraavat hyvin edulliseen hintaan. Eipä tosiaan tarvinnut paljoa naapureistä välittää. Etenkin kun lähti länteen kohti vuoria, oli vain yksi talo matkalla ja sen jälkeen kymmeniä kilometrejä erämaata. Siellä  oli niin paljon dingoja, että ihmiset eivät sinne mielellään jalan menneet, joten sai ihan rauhassa siellä hiihdellä  :D

Woodstockissa oli tosiaankin kuivaa, mutta nyt sielläkin on ollut kunnon sadekausi. Ja täällä meidän nykyisellä paikalla kohta tulvii.  Tuo Monika-hirmumyrsky, joka riehuu n. 300 kilometriä meistä pohjoiseen, on tuonut muassaan valtaisat sateet. Hyvä, että päästiin töistä kotiin. Tie oli jo melkein poikki.  Huomenaamuna ei varmaankaan päästä töihin. Saapa nähdä tuleeko vettä olohuoneisiin saakka vai uiko vain tuossa tiellä  krokotiili vastaan. Niin on kuulemma käynyt muutama vuosi sitten, että nuori krokotiili köllötteli tulvan aikaan keskellä tietä.

Leokatti

Ottaa sitten krokosta kuvan, jos se tulee kylään :D

Onko teillä muuten nokialaiset kun tuota vettä siellä tropiikissa riittää? Mulla on ja ne herättävät ausseissa aina hilpeyttä. Nyt Nokia kuulema lopettaa kumpparitehtaan, joten kipin kapin hankkimaan ihmiset, jos tarvetta on!!
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Timo

Kunhan ei vain kroko syö ensimmäisenä kameraa :D

Ei ole nokialaisia, pelkät sandaalit riittää (ja näin tulvan aikaan niisä ei tarvitse käyttää edes sukkia) tai sitten vain ihan paljain jaloin voi talsia kun ei sateellakaan ole kovin kylmää.  Meillähän yleensä sadekausi on lämpimään aikaan toisin kuin siellä lännessä. Olen antanut itselleni kertoa.  Tosin viime ja tänä vuonna se on ollut pari kuukautta myöhässä. Normaalisti sateet kuulemma alkavat joulukuussa, mutta nyt vasta helmikuun puolivälissä, ja viime vuonna ne jatkuivat pitkälle toukokuulle.

Nokialaiset kuitenkin pitää hankkia ihan periaatteesta niin voi ainakin juhlatilanteissa pukeutua niihin ja Hankkija-lippikseen. Tuo viimeksi mainittu mulla on.

lamppu

Tietääkseni google.earthin ilmaisversio on parivuotta vanhaa kuvaa...