Backpackerin tuliaiset australiasta...

Aloittaja Minna, huhtikuu 21, 2004, 12:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Minna

Hellou :)

Ma tassa vaan mietin sopivan aikasin etta mita kannattaisi vieda suomeen australiasta tuliaisiks?

Olen yrittanyt miettia pienen paani puhki mutta mitaan en ole viela keksinyt...:??
Kaikkea mukavaa itselleni kyllakin olen jo miettinyt...heh heh!
No esim siis vanhempi sukupolvi...mita niille voi vieda...jotain paikallista...mutta mita?Bumerangeja...heh!!Kavereille on myos vaikee keksii...:D

Haluuko joku auttaa...hih!
Kiitosh!:god:
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Timo

Min? olen l?hett?nyt Suomeen (postissa tai kulkijan mukana) esim. halpamyym?l?ist? (Warehouse, Crazy Clarks ym.)  eritt?in edullisesti l?ytynytt? turistirihkamaa:  Sek? pieni? ett? isoja varoitustauluja (tuollaisia keltaisia vinoneli?it? kuten eevis:n avatar-kuva). Ainakin niiss? varoitettiin krokotiileist? (hyv? lahja kaverille kylpp?rin oveen), siit? ett? seuraava pubi  on 800 km p??ss?. Sitten lapsille kaikenlaisia koala- ja kenguru-aiheisia tarroja, siirtokuvia, "tatuointeja" ym. Samaa tavaraa saa paljon kalliimmalla matkamuistokioskeista.  Tuollainen rihkamahan ei paljoa paina.

Kuvakalentereita olen my?skin l?hett?nyt, vasta tammi-helmikuussa kun ne saa halvemmalla :D

Hyv? lahja jollekin voisi olla aito maajussin nahkahattu. Tosin hyv? sellainen on my?s arvokas.

DVD- ja videoliikkeist? on l?ytynyt muutama esittelyfilmi Australiasta. Ne ovat tietysti hyv? lahja jollekin maasta kiinnostuneelle.

Ja Vegemite tiestyti ... jos ei sit? saa Suomesta ... (en muista).

Sitten Aasia-kaupoista olen l?hett?nyt jotain, ainakin hyv?? japanilaista teet? ja  erilaisia chilikastikkeita, mausteita.

Tiimi10

Moi!

Me myos ollaan pohdittu samaa.  Mutta mutta pulmana on, etta matkamuistokraasa on no.. kraasaa ja oikeasti tuttavat ja suku ei tarvitse mitaan, mutta silti haluaisi muistaa heita ja jakaa tata upeaa kokemusta Downunder!

Me kekattiin nyt sellainen tuliainen (joka ei paina mitaan eika vie tilaa laukussa) etta me lahjoitetaan tuttavien ja ystavien nimissa rahaa Australian sademetsien suojeluun.   Australian Rainforest Foundationin kotisivuilta http://www.arf.net.au/ loytyy muitakin mahdollisuuksia (adoptoi hehtaari...)

Tuttaville lahetetaan juhlallinen lierio, jossa todistus, etta N.N. omistaa puun numero XX queenslandissa ja kyseisen puun voi jopa internetin kautta paikallistaa. Jos ei ole varaa ostaa useita puita, voi antaa "kimppalahjan" ja pyytaa, etta ARF lahettaa sen lahjakirjan itselle blancona. Sitten voi (ehka) ottaa siita kopioita ja taydentaa siihen kopioon eri nimia.

Meille ovat retket Australian luonnossa merkinneet todella paljon - valokuviakin on otettu tuhatmaarin. Ajattelimme, etta tuon puulahjoituksen lisaksi voisimme antaa symbolisen lahjan tekemalla jostain hyvasta luontokuvasta taulun tai kortin.

Taman lahjan voi myos perustella silla, etta lahjan saajalla on ehka sitten yksi hyva syy lisaa lahtea Australiaan itsekin puuta moikkaamaan :D

Tietenkin pitaa miettia, mita lahjan saaja arvoistaisi - joillekin tallainen ekohumpuuki on punainen vaate (arvatkaa siis mita appiukko saa :hahhaa)

eevis

Tiimi10

Hieno idis toi puiden adoptointi! Se on ainakin semmoinen lahja, jota ei varmasti saajalla viel? ole. Toinen kiva kohde on jo ennenkin mainostamani vesinokkael?imet, joita voi my?s sponssata:

http://www.totalretail.com/platypus

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tony

Heippa taas (vaihteeksi)

Nuo Timon mainitsemat kuvakalenterit ,esim. Australian myrkyllisist? el?imist?, ovat oikein mainioita tuliaisia. Ja niit? todellakin kannattaa ostaa vasta tammikuun j?lkeen, jolloin hinnat ovat pudonneet reilusti. Itse ostimme niit? postista reilun nipun ja hinta oli vain dollari per kappale, alkuper?isen hinnan ollessa yli 20 kertainen.

Yleens?kin kannattaa ostaa jotain yleishy?dyllist?, jonka voit sitten Suomessa antaa kenelle tahansa tutulle tai sukulaiselle. Itse en ainakaan jaksa kierrell? kauppoja nimilista kourassa etsim?ss? jokaiselle tutulle jotakin yksil?llist? tuliaista. Liian usein ihmiset tekev?t tuliaisten ostosta varsinaisen stressin aiheen, joten parasta on ett? ostaa useita kappaleita jotakin pient? ja yksinkertaista, niin ei tarvitse sitten lentokoneessa en?? p?hk?ill? kenen sukulaisen nimi unohtui listalta.

Tammikuussa kun k?vin Suomessa piipahtamassa, niin vein tutuille pussillisen oikein muhkeita mangoja, joita itse oli jo ahminut aivan riitt?v?sti. Tokihan ne painoivat jonkin verran, mutta kun minulla oli muuten niin v?h?n matkatavaraa niin ongelmia ei sen suhteen ollut.

Yksi mukava:XXXX , vaan ei ehk? kaikkein kevyin tuliainen, on t?lkki aussiolutta. Lentokentill? ainakin myyd??n siksp?kkej?, joissa jokainen t?lkki on eri plaatua, mutta onko sill? toisaalta mit??n v?li? vaikka kaikki olisivatkin VB:t?, jos niit? eri henkil?ille jakaa.

Unohtaa ei tietenk??n sovi tuliaisten kuningasta :D eli Hot English sinappia. Ovatkohan jo mahtaneet Manlyn paikallisessa marketissa t?ydent?? hyllyj?, kun kerran tuli kyseinen hylly putsattua aika tarkasti
:?? Ajattelin vain, ett? Jaakollekin riitt??.

:)Tony

Heidi

Mina olen vienyt varmaan jokaiselle sukulaiselle ja tutulle pari "stubby cooleria" - en tosin tieda kuinka paljon niille on ollut Suomessa kayttoa, siella kun ei tunnetusti olutta juoda yhta kylmana kuin taalla, eli paljain kasinkin karsii koskea pulloon... Toinen minun mielestani hyva idea on lasinaluset (coaster)  tai setti jossa on seka lasin- etta lautasenaluset - aboriginaaliaiheiset ja elainaiheiset ovat olleet mieluisia lahjoja saajien mielesta. Viime jouluna lahetin isalle purkillisen emuoljya, se kun kuulema auttaa kaikenlaisiin urheiluvammoihin ja ilmeisesti edistaa myos tukankasvua! :hahhaa Siskolle ja aidille olen ostanut opaalikoruja ja kovasti ovat tykanneet. Timon mainitsemat kalenterit ovat mustakin hyva idea, erityisesti sellaisille sukulaisille ja kavereille, jotka ovat kayneet taalla visiitilla, niin voivat muistella nakemiaan maisemia. Olen myos ostanut (tai kopioinut) aussibandien levyja ja perinteeksi on tullut lahettaa siskolleni joka joulu joku Bryce Courtneyn kirja. Tassa muutama hyvaksi havaitsemani lahjaidea - multa tosin ovat uudet ideat aika vahissa, joten olisi itsekin mukava saada uusia idiksia ainakin ensi jouluun mennessa! :D

jounij

Saunan omistaville (eli jokseenkin kaikille suomalaisille) voi vied? pullollisen "eukonlepytyst?" eli eukalyptus?ljy? l?ylyveteen lorautettavaksi. 200ml pullo Woolworthsill? maksaa noin $8, 100ml noin $5.


Vinkin lis
Jouni
Canberra

riaapa

Heidi,

kyll? stubby holdereille on Suomessakin k?ytt??. Ainakin meid?n perheess?. :D Nimitt?in sen lis?ksi ett? se est?? sormien paleltumisen, niin sen avulla voi ottaa oluen/siiderin mukaan saunaan, eik? juoma ihan ?kki? l?mpene. Erityisen hyviksi saunak?yt?n suhteen olemme huomanneet ne "de luxe"-mallit, joissa on vetoketju ja joihin saa koko pullon eristetty?.

Kalenterien avulla olen saanut kavereillenikin Australia-kuumeen. Esim. siskoni on kehyst?nyt viime vuoden kuvista sein?lleen rykelm?n tauluja, ja oli muuten yll?tt?v?n upean n?k?ist?! Veljen luona k?ydess? huomasin ett? tuollainen varoitusmerkki (shark) on p??tynyt wc-p?nt?n yl?puolelle. Melkein pelotti k?yd? vessassa...

Nuo ovat kaikki suhteellisen kevyit? ja litteit?, eli helppoja kuljettaa. Lis?t?kseni listaan jotain uuttakin: sain itse lahjaksi jostain Australia Shopista (ep?ilem?tt? sikakalliilla) ostetun teepaketin johon oli koottu joitakin erikoisia tee-laatuja, kuten eukalyptusta ja joitain muita "aussilaisia". Vastaavia olisi voinut l?yty? perussupermarketista edullisemminkin. Olivat oikein hyvi?, ja eritt?in tervetullutta vaihtelua teen yst?v?lle. Tee on my?s kevytt? kuljettaa.

Riina.

p.s. tuo eukalyptus?ljy on muuten Suomesta ostettuna aika tyyrist?, joten Jounin vinkki on tosiaan saunan omistaville hyv?. :peukkuy
Riina

jounij

Aussikalenterit ovat kyll? valokuvapuolelta kivoja ja esim. vaimoni Arja l?hett?? sellaisen joka vuosi ?idilleen. Min? taas tilaan joka vuosi Suomesta ty?paikkani sein?lle kalenterin, sill? en voi siet?? aussikalentereiden tapaa aloittaa viikot sunnuntaista. Ja silti aussit(kin) laskevat sunnuntain viikonloppuun kuuluvaksi, vaikka heid?n kalenterinsa toista kertookin.


Ihmettelee
Jouni
Canberra

sanna77

Eukalyptus ?ljy?h?n voi k?ytt?? muuallakin kuin saunassa. Meill?  kotona sill? parannetaan flunssa ja irrotetaan liimatarrat uusista astioista etc....eli se on todella moni k?ytt?inen.

Pid?n itse suomalaisesta kalenterista koska siin? on nimip?iv?t ja suomalaiset juhlap?iv?t.

Yksi hyv? tulianen on Austraalialaiset viinit. Sill? ne ovat suhteellisen kalliita Suomessa ja valikoima Alkossa on hyvin pieni. Eli ?l? vie viinej? jotka jo l?ytyv?t Alkosta vaan uusia tuttavuuksia!  :D

mette

Meill?  on my?s tavaksi tullu l?hetell? Australia-kalentereita Suomeen sukulaisille ja yst?ville. Ostan niit? aina kunnon nipun, niit?h?n saa alennushintaan jo ennen vuodenvaihdetta. Halvimmillaan olen min?kin ostanut niit? kahdella dollarilla. (T??ll? on kyll? sik?li hyv?, ett? nuo kalenterit myyd??n pois heti vuoden alussa, eik?  joskus hein?kuussa puoleen hintaan kuten Suomessa n?ki).
Opaalikoruja-ja esineit? on my?s l?hetelty. Aika lailla samanlaisia n?m? tuliaisostot meill? kaikilla.
Vegemitea ei olle l?hetetty, mutta sen sijaan pavlova-aineksia  siin? keltaisessa munassa on (sokerit j?tetty pois).

My?s on l?hetelty kaikenlaista pient? turistikamaa, kenguruita, koalia ym. Australian pehmoleluja.Tosin niist?kin saa maksaa, kun haluaa l?hett?? parempaa. Joissakin halpaliikkeiss? kengurut n?ytt?v?t enemm?nkin pupujusseilta kuin kenguruilta. Halpoja, kevyit? viemisi? ovat sellaiset Australia-aiheiset ekokassit...

Kerran l?hetin yst?v?lleni Yothu Yindin albumin. http://www.yothuyindi.com/

Heidi :D Ilmeisesti noita Bryce Courtenayn kirjoja ei Suomesta saa?

Sit? maailmankuulua karvanpoistoainetta (nime? en muista)ei kannata ainakaan Suomeen vied? hintojen ollessa samat molemmissa maissa. Er?s vierailija sit? meilt?  etuk?teen kyseli, kun olisi ollut joku jolle vienyt enemm?nkin :hahhaa

Voisi sit? vied? australialaista suklaatakin. Suklaa nyt maistuu kaikille ja kertoohan se paljon maasta, ett? millaista suklaata siell? valmistetaan. Onhan aussisuklaa todella hyv??, vaikka ei ihan p?rj?? Fazerin siniselle (nam! posti t?n??n toi). Pikkuv?elle olen l?hetellyt niit? suklaapakkauksia, joita koristaa Australian uniikit el?imet.

Minna

Heippa kaikki!:D

Kiitoksia vinkkien runsaudesta.:)
Viela en ole ostoja aloittanut mutta tassa ihan muutaman viikon sisalla pitaisi jo yrittaa,silla matkaa taitaa enaa olla jaljella sellaset 5-6 viikkoa.:itke
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

mette

Tuolla  Australian Geographic-liikkeess? l?ytyy paljon kaikenlaista kivaa! K?vin t?n??n  shopissa ja  oli  siell? osa tuotteista alennettuun hintaan. T??lt? p??see n?kem??n v?h?n (vain v?h?sen) heid?n tuotteitaan, seitsem?n sivun verran valikoimia. Aika ihania! The Aussie Homesick Pack, The Amazing Fly Gun, Australia Mouse Pad etc...
http://www.australiangeographic.com/index.cfm?CategoryID=47&fuseaction=List&startrow=1

Lis?? tuotevalikoimaa l?ytyy sitten tuolta Online Storesta :D

Jaaks

Mette :D

Olen itsekin ostanut varmaan suurimman osan suomeen viemisista samasta firmasta, mutta kannattaa olla varovainen mita ostaa.  Suuri osa tuotteista (omistajan Dick Smithin tuntien) on "made in China" :o

jounij

Samaa mielt? kuin Jaaks (kuten tavallista)!

Min? olisin valmis maksamaan etenkin matkamuistoista paljonkin isomman hinnan, jos ne todellakin on tehty Australiassa. Min? en voisi kuvitella viev?ni muille maille "Australian tuliaisia", ellei niiss? ole kunnollista "Made in Australia" -merkint??.


Julkisesti vannoo
Jouni
Canberra

mette

Jaaks :D Silt?h?n se tuntuu kuin t?n? p?iv?n?  l?hes kaikki valmistettaisiin yksinoikeudella Kiinassa. Kiinalaiset ovat varmaan hirmu ylpeit?! Minne maailmassa menev?tk??n, aina l?yt?v?t tuotteita made in China :D Minusta ainakin on ollut hienoa ostaa  marketista t??ll? Ossilassa Suomessa valmistettua paperia ja viimeinen l?yt?mme suomalaisista k?sin poimituista puolukoista valmistettua sosetta :P

Jokunen vuosi sitten halusin ostaa veljeni perheelle kiitokseksi meid?n asioiden hoitamisista Suomen p??ss? Australia-aiheiset paidat. Halusin ostaa ehdottomasti paidat, mitk? olisi valmistettu Australiassa ja saihan tuosta Australiassa valmistetusta maksaa reilusti enemm?n, nelj?lle paidalle tuli hintaa $150.00. Sittemmin olen suosinut kiinalaistakin riippuen v?h?n tuotteesta ja k?ytt?tarkoituksesta. Esim. olympialaisten aikaan ostin kaikenlaista Olympia-kamaa, vauvojen collegeasua, ruokalappua, paitaa, liinaa etc...., joita sitten l?hettelin muille milleniumvauvoille  ja muillekin Suomeen. Lunttaanpa  meid?n milleniumvauvan collegepaidasta (jossa teksti my first Olympic Sydney 2000 Games). N?in tuoteselosteessa: assembled in China from Bonds Australian fabric....V?h?n niinkuin tapahtui Reiman tuotteille joskus ja Nokian kumisaappaille, suomalaisista kankaista ja materiaaleista ne valmistettiin jossain toisessa maassa. Usein  noissa matkamuistoissa on my?s ilmoitettu, ett? suunniteltu Australiassa, valmistettu Kiinassa.

Tunnustan, eilen ostamani tuotteet ko. liikkeest? olivat juu valmistettu Kiinassa. Eip? se minua sill? tavoin h?irinnyt ja valmistusmaalla on tuskin merkityst? pienille sukulaislapsillekaan saati heid?n vanhemmilleenkaan.T?rke?mpi kriteeri  sen sijaan minulle on,ett? tuotteet ovat turvallisiksi todettu (CE). Uskon, ett? hintaa olisi ollut huimasti enemm?n, jos Ossilassa valmistettu, kun eiv?t olleet halpoja kiinalaisiksikaan. Nuo  aussi-aiheiset hiirimatot, pesukintaat ovat k?yt?ss? kuluvia niin jo senk??n vuoksi en niist? haluaisi maltaita maksaa. Nuo tuubit (Australian el?mist??), joissa dinosauruksia, matelijoita ja hy?nteisi? olivat mielest?ni my?s kiva lahja pikkuv?elle made in China merkinn?n ollessa siin? purkin lapussa ( tag )ja nuo purkithan menee roskiin kuitenkin.
 

Uskoo  oikeasti tuottavansa  iloa noilla pienill? vaatimattomilla,vaikkakin kiinalaisilla lahjoilla.

mette

What looks and spells  Australian. ...isn't necessarily Australian
http://www.australianmade.com.au/news/spells.htm

False and misleading labelling
 The Australian Made Campaign visited a shopping mall in Canberra recently and in 90 minutes found 22 items that bore what we regard as misleading labelling...
http://www.australianmade.com.au/nrarchive.htm

:o:o:o:o


http://www.australianmade.com.au/faqs.htm
http://www.australianmade.com.au/thelogo.htm

Jaaks

Mette :D

Aivan totta, mutta arvaapa vain mita se ns "Free Trade Agreement" tulee tekemaan Australian Made tavaroille :??

http://www.trademinister.gov.au/releases/2004/mvt008_04.html

http://www.pm.gov.au/news/media_releases/media_Release537.html

Tokihan ne suo mahtavat mahdollisuudet Aussi tuotteille kyseisissa sopimus maissa, mutta myos avaa taydet markkinat heidan tuotteilleen taalla :o

Tuo "Made in Australia" green tag on vahan sama juttu kuin se kuuluisa "Heart Foundation Red Tick" elintarvikkeissa.  Sen "Red Tickin" saa kun maksaa $50,000.00 Heart Foundationille :o
Oli sitten terveellista tai ei :o

datapair

Tervehdys!

T??ll? Rutsissa ja maailman valloitusta tekev? H&M vaatetusliike teett?? kaikki kuteet jossakin Aasian maassa, mm Kiinassa.

Lapsity?voima ei my?sk??n ole vierasta.

Olen my?s lukenut firmoista jotka l?hett?v?t valmiiksi leikattuja kuteita ommeltavaksi johonkin halpaty?voima maahan ja sitten takaisin myyntiin t?nne.

T?ll? tavalla me m?ll?t??n halvoilla kuteilla t??ll?, ehk?p? joidenkin toisten kustannuksella.

Mutta antaahan se kuitenkin ty?t? ty?tt?mille.

terveisin Tapio

Jaaks

Tapio :D

Hyvin "solidaarinen" ja maailman laajuinen katsontakanta :god:

Niinkuin Mettekin aikaisemmin sanoi, etta onko silla mitaan valia, missa kamat on tehty, jos vastaanottajat nauttii niista :??

Tietysti asia on eri "paikallisilla erikoisuuksilla", kuten esim taalla nuo Didgeridoos ja boomerangs, joista niistakin turistikaupoissa myytavista suurin osa tulee Aasiasta :o

jounij

Juu, on minullakin paljon muissa maissa tehtyj? tavaroita, vaikka mahdollisuuksien mukaan australialaista yrit?nkin suosia. Mutta pointtini oli, ett? jos vien jollekin Australiasta tuliaisia, niin niiden t?ytyy my?s olla australialaisia. Niit? kiinalaisia kamoja on helppoa ostaa sielt? Suomestakin. Ja kyll? ne ihmiset varmaan nauttii niist? australialaisistakin tuotteista (joiden hankkimiseen min? tosin olen joutunut k?ytt?m??n enemm?n vaivaa).

[Lis?tty pari minuuttia yll?olevan kirjoituksen j?lkeen:] Monissa paikoissa pidett?vilt? markkinoilta muuten saa - usein k?sity?n? tehtyj? - paikallisia taideteoksia ja koriste-esineit? ja joskus jopa jotain lelujakin. Mm. sellaisia olen pyrkinyt ostamaan Suomessa lahjoitettaviksi.

Tarkentaa
Jouni
Canberra

Jouko

Jouni jo mainitsikin nuo markkinat, olemme parin suomivieras-pariskunnan kanssa l?yt?neet yht? sun toista kivaa Suomeen viet?v?? kirpputoreilta. Joitain koruja on my?s tuttavat ostaneet mutta kannattaa muistaa ett? kulta on t??ll? usein vain 8-9 karaattia jos oikein muista. (Korjatkaa jos tuli v??rin)

T?ss? ainakin muutaman osoitteita toki niit? j?rjestet??n sunnuntai-aamuisin paljon muuallakin.  

http://www.ourbrisbane.com/whatson/markets/flea.htm

Hyv?n? puolena on ett? silloin t?ll?in voi l?yt?? jotain jopa historiallisesti ainutkertaistakin, vaikka suurimmaksi osaksi paikalla on yleens? aasialaisia jotka viikolla ker??v?t kamat "garage sale" myynneist? ja myyv?t niit? sitten kirpparilla.

Muuten ihan mielenkiintoisia tuttavuuksia suomalaisille nuo garage sale myynnit. Vuosia sitten er?t tuttava kierteli usein l?hinn? harrastuksen vuoksi garage sale myynneiss? ostelemassa tavaroita. Kerran h?n meni yhteen taloon jossa oli paljon porukkaa sis?ll?, jonkin aikaa tavaroita hypistelty??n he tunsivat ett? jotkut tarkkailivat heit?. Eik? mennyt kauaakaan kun ilmeisesti talon em?nt? tuli kysym??n ett? ?kuinka voin auttaa?. Hetken juttelun j?lkeen selvisi ett? kyseess? oli perheen j?senen merkkip?iv?t eik? "Garage sale". On porukat varmaan hiukkasen ihmetelleet kun t?ysin oudolta ihmiset hypistelev?t perheen koriste-esineit?...


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Minna

Terve kaikille :D

14 kilonen matkalaukku (ihan tuliaisia varten ostettu) tuli raahattua lentokentalle ja Australian jalkeen useaan muuhunkin maahan,mutta kylla se kannatti.Kotivaki oli mielissaan kaikista australia-tavaroista.Aina kirjahylly-koristeista,seinakalenteriin.Hyva vaan.:XXXX

Oli siina kylla pahkailemista,kun piti miettia etta mita sita kenellekkin antaisi.:o
No homma on nyt onneksi hoidettu.:peukkuy
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

mette

Minna :D

Kiva kuulla, että tuliaiset miellyttivät kotiväkeä, vaikka paras tuliainen heille olit tietenkin sinä itse - saada  tyttönen kotiin maailmalta.
By the way, se sinun videosi(  tosi COOL!), jota meillä katseltiin Kuningattaren  syntymäpäivänä, oletko jo kotiväelle näyttänyt ? :D:D:D Muistathan ottaa siitä kopion tai pari, ihan varmuuden vuoksi.
Mutta hyviä kesän jatkoja ja toivon mukaan ehdit vähän velttoilemaankin ennen syksyä!

Minna

Heippa Mette, :D

Juu kyllahan tama Suomi-elamaan paluu alkoi ihan mukavasti,kun perhe oli jarkannyt risteilyn heti kotiinpaluuni jalkeen.:)

Jep,kaivoin videon rinkasta heti kotiuduttuani ja naytin sita ensin veljelleni joka oli ihan silmat pyoreina etta "mita sa olet mennyt tekemaan"...!!!No eipa siina pahemmin tarvinnut selitella.Laitoin vaan nauhan pyorimaan niin saivat kaikki katsella.Kaikki taisivat olla ihan aimistyneita videon jalkeen ja joka puolelta kuului etta "en ma vaan uskaltais tollasta lahtee tekeen,etta miten sa uskalsit?"...heh heh.

Joo kopiot ois muuten ihan hyva idea.No Anjalla onkin jo yks mutta ma taidan tehda viela muutaman...hih!:)

Rentoutumaan paasenkin ihan kunnolla nyt kuukauden verran ennen kun opiskelut kutsuvat 19.8.

No mutta ollaan yhteyksissa!:)
P.S.Kova ikava takaisin Australiaan...:itke
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

mette

Minna :D

Tuo risteily kävi varmasti  mukavasta vaihtelusta  kaiken lentokoneessa istumisen jälkeen!
 Voin ymmärtää, jos kotipuolessa olivatkin "hieman" äimistyneinä laskuvarjohypystäsi :D Tuohon ikävän lievitykseen ...pidät vaan toivoa yllä, että tänne vielä tulet, eiks?
Toivottavasti  tällä viikolla viimein saisimme matkaan sinun pienen postisikin, että tarkkailehan postiasi lähiaikoina :D

keeping in touch

Minna

Mette :D

Juu todellakin..ikavan lievitykseen helpottaa ajatus siita etta opiskelujen jalkeen (2vuotta) toivon mukaan paasee taas Australiaan..talla hetkella ajatus tuntuu vaan toivottomalta...nuo immigration sivut ovat ihan mielettomat...Minna ei ymmarra mitaan...:??

Sitten kun tulen niin 3kk turisti-viisumi kuulostaa kylla ihan liian lyhyelta ajalta mulle.Sita ollaan taalla jo aidin kanssa puhuttu mahdollisuuksista muuttaa Australiaan pysyvasti ja aiti nyt ainakin otti asian ihan hienosti!!:XXXX

Mumminikin kavi taalla meilla vierailemassa ja naytin hyppy-videotani...han on ihan ihmeissaan!!Huippua!:)
Minna tahtoo taas hypata koneesta..suomessa sita ei noin vaan tehdakkaan!!!:(
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Vegemite

Vegemiteä ei löydy Turusta ainakaan tai sitten en ole vaan löytänyt.
Peanut butteria aikoinaan sai tunnetusta ruokakauppa ketjusta mutta suomalaisille ei tainnut kelvata niin lopettivat sen tuonnin ja osa meistä jäi nuolemaan näppejä( siitäkin jo n. 15vuotta). Sitä en ole jaksanut enään edes etsiä kuin vain ohimennen katsellut.

zetax

Kerran maistoin Sydneyssa sellaista jannaa mustaa levitetta, ajattelin maistuisiko tuo suklaalle. Ei maistunut sylkaisin heti koko leivan pois.. Aivan uskomatonta jos joku tykkaa vegemitesta.

Mutta eikos peanutbutter ole Suomessa aika yleinen? En tosin olet kauppoja katsellut silla silmalla, mutta Norjassa se on ainakin aika yleinen..

riaapa

Zetax,

kyllä kai maistuu pahalle jos odottaa jotain suklaankaltaista!! :o

Mutta kyllä hyvin tehty "vegemite on toast" pikku välipalana on herkkua! Nam!

Riina.
Riina

sanna77

Vegemiten maku on kyllä aika ainutlaatuinen, mutta en minäkään pitänyt siitä heti ensi maistamisella. Nykyään en pystyisi elämään ilman vegemitea -  on se vaan niin must paahtoleivän päällä :P

Suomessa en koskaan nähnyt peanutbutteria. Nyt on pakko paljastaa, luulin pitkään, että suklaalevite Nutella ja Peanutbutteri on sama juttu - eipäs olekkaan....:D

Jaaks

Eipa taida Vegemitea Suomesta loytya ollenkaan.  En tieda onko saannot muuttuneet EU:n myota, mutta aikaisemmin se oli korkean B-vitamiini pitoisuutensa vuoksi apteekki tavaraa, eika sallittua myyda elintarvikkeena :o

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja zetax
Aivan uskomatonta jos joku tykkaa vegemitesta.

Minua säälittää sinun kaltaisesi ihmiset, jotka ovat niin omahyväisiä, että uskovat ainoastaan sellaisten ruoka-ainesten olevan kenenkään "tykättävissä", jotka maistuvat hyvältä omassa suussa. Makujen hieno maailma lipuu ohitsenne, ettekä edes älyä olla asiasta harmissanne.


Makujen maailmaan kattavasti perehtynyt herkuttelija
Jouni
Canberra

Minna

Moikka kaikki :D

Mina toin Australiasta tullessa kotiin tuliaisiksi kaksi pienta purkkia vegemitea..naureskellen niita ojentelin vanhemmilleni koska arvaan jo ennen kuin he ovat niita edes maistaneet etta eivat taida tykata silla eivat sita ole koskaan ennen syoneet.

Minun ensi maistelut jaivat yhteen...toki jos sita kokoajan soisi niin varmasti tottuisikin...:)
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

mette

Australian kansallismauste
Jostain luotettavasta lähteestä olen lukenut vegemiten B-vitamiinipitoisuuden ylittävän reilusti Suomessa sallitun rajan toisinsanoen  sitä ei saisi myydä Suomessa.

Minä en ole vegemiteen tykästynyt johtuen  siitä, kun en muutenkaan tykkäää suolaisesta ruuasta - hyvin maustetusta sen sijaan kyllä. Muistaakseni vegemiten suolapitoisuutta vielä laskettiin taannoin? Meidän perheen pienin , täällä syntynyt tykkää niistä vegemite -kekseistä , jotka nekin ovat minusta aivan liian suolaisia.

Olen ymmärtänyt,että vegemitea on tarkoitus levittää vain ohuenlainen kerros leivälle,kuitenkin kun katselee mainoksia ,niin niissä on  sellainen centin kerros.

Urul

Marmite
Ranskalainen sana tarkoittaa suurta pataa, savesta tai valuraudasta tehtyä. Nykyisin on suurkeittiöiden höyryllä lämmitettävä ja sähkömoottorilla kallistettava keittopata nimeltään marmite. Mutta ruokalistoilla esiintyy petite marmite, pikku pata. Se keksittiin ja tuli muotiin vuosisadan alkupuolella eikä ole sen kummempaa kuin pieni yhden hengen savipata, jossa tarjotaan annos hyvää lihakeittoa. Larousse Gastronomique on sitä mieltä, että keitto on Ranskan gastronomian suurimpia saavutuksia, ja hyvää se onkin - ihan tavallista suomalaista lihasoppaa! Resepti on käytännöllisesti katsoen sama kuin meikäläisen kirkkaan lihakeiton, paitsi että hyvän soppalihan lisäksi keittoon pannaan kanaa tai kanan kivipiira, sydän ja maksa.

James Trager mainitsee sivumennen artikkelissaan Grimod de la Reynièrestä vuonna 1803, että pariisilaisen Déharme-nimisen ravintoloitsijan marmite eli soppakattila ei ole ollut poissa liedeltä 85 vuoteen. Tänä aikana siinä on keitetty ainakin 300.000 kukonpoikaa, joita voi mennä syömään minä vuorokauden aikana tahansa.

Marmite on myös englantilainen voileipä- ja maustetahna, jota saa ainakin luontaistuotekaupoista pikku lasipurkeissa. Se muistuttaa erehdyttävästi lihaliemitiivistettä ja kasvissyöjät käyttävätkin sitä keiton pohjana. Nimi on ilmeisesti annettu juuri siksi, että tahna on kuin padan pohjalle tiivistynyttä keitinlientä. Mutta lihaa se ei ole, vaan hiivauutetta, suolan avulla panimohiivasta erotettua nestettä. Englannissa ja varsinkin Australiassa tahna on perheenemäntien suosiossa liharuokien mausteena. Valmistaja on sama nykyisin amerikkalaisten omistama firma, joka tekee Bovril-lihaliemitiivistettä. Marmite pakataankin samoihin tölkkeihin, vain kannen väri on erilainen. Sitä on ollut silloin tällöin saatavana Suomessakin.

Australialaiset syövät lähes kansallismausteenaan samanlaista tahnaa nimeltään Vegemite. Sen idean sai Fred Walker -niminen nuori australialainen vuonna 1922. Hän halusi luoda kilpailijan englantilaisten Marmitelle ja otti yhtiönsä palvelukseen nuoren kemistin nimeltä Cyril Callister, joka sai tehtäväkseen kehittää hiivauutteesta herkullisen makuisen, ravitsevan tahnan. Callister lisäsi panimohiivauutteeseen mm. selleriä ja sipulia. Nimi Vegemite syntyi yleisökilpailun tuloksena vuonna 1923. Menestys oli aluksi huono ja vuonna 1928 Walker antoi tahnalle uuden nimen Parwill. Se ei kuitenkaan parantanut menekkiä ja tahna muuttui uudelleen Vegemiteksi. Vuonna 1935 Walker, jonka firma silloin oli nimeltään Kraft Walker ja vuodesta 1951 Kraft Foods - nykyisin maailmankuulu ruokajätti - aloitti hurjan mainoskampanjan ja Vegemitestä tuli pian kaikkien australialaisten perusruokaa. Toisen maailmansodan aikana se otettiin jopa sotilaiden muona-annoksiin. Tämän päivän australialaisen sanotaan ulkomailla ollessaan kaipaavan Vegemiteä enemmän kuin kotia.

chilifinn

Urul :)
Mielenkiintoinen tuo Vegemiten tarina. Meille tulee postipakettina 3 kk välein Kraftin Peanut butteria ja Vegemitea. Itse tykkään ensin mainitusta mutta jälkimmäinen on minunkin makuuni liian suolaista, kuten Mettekin sanoi. Mutta makuasioista ei sovi kiistellä... Salmiakki on usein ulkomaalaisille yhtä vieras makuelämys kuin meille Vegemite. Ehkäpä ne maut joihin lapsena ihastuu jäävät erityiseen suosioon vanhempanakin?
Jos tuliaisvinkkeihin jotain lisäisi niin korutkin ovat yksi vinkki listaan. Minulle on postitettu silloin tällöin "arts and krafts" koruja kuten korviksia,  jotka ovat olleet erikoisia ja kauniita.

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja mette
Olen ymmärtänyt,että vegemitea on tarkoitus levittää vain ohuenlainen kerros leivälle,kuitenkin kun katselee mainoksia ,niin niissä on  sellainen centin kerros.

Aluksi meilläkin käytettiin Vegemiteä ohjeella "laita leivän päälle mahdollisimman ohut kerros ja sen jälkeen yritä raaputtaa siitä veitsellä pois kaikki mitä saat". Kun nykyään käytän Vegemiteä (tai joskus vaihteen vuoksi muita kilpailevia tuotteita), levitän sitä leivälle sen kummemmin annostelematta. Varsinkin juusto-tomaatti-Vegemite yhdistelmä maistuu minun suussani hyvältä.


Kommentoi
Jouni
Canberra

riaapa

Hmm, eipä olekaan tullut tomaatin kanssa maistettua. Kiitos hyvästä ideasta Jouni! Mun lemppari on vegemite + joku mieto juusto paahtiksella. Mutta vain silloin tällöin, ei sitä joka päivä mieli tee.

"Outojen kansallisherkkujen" listalla on monesti verrattu salmiakkia ja vegemitea. Minä tietysti tykkään molemmista, vaikken muuten suolaisesta ruuasta tykkääkään. :?? Olen kai aiemminkin kertonut tarinan eräästä jouluaattoaamusta, kun löysimme takapihan nurmikolta lukuisia poissylkäistyjä salmiakki-noitapillejä edellisillan illanvieton jäljiltä... Me olimme tuoneet Suomesta vähän "eksotiikkaa", mutta se oli ilmeisesti monelle aussille liikaa. Hekin luulivat varmaan saavansa jotain makeata, joten yllätys oli suuri. Koko illan aikana kukaan ei kuitenkaan kohteliaisuudesta maininnut mitään tuosta kyseenalaisesta herkusta... :hahhaa
Riina

Heidi

Mulle kanssa maistuu nykyaan vegemite juuston kanssa leivan paalla, mutta tomaatti siihen yhdistettyna kuulostaa ehka liian eksoottiselta, vaikka muuten tomaatin ystava olenkin ;) Kesti muuten noin kuusi vuotta ennen kuin uskalsin vegemitea kokeilla, vaikka en yleensa olekaan ennakkoluuloinen minkaan ruoan suhteen... Ehka siihen on syyna se, etta mieheni vetaa juuri sellaisen sentin kerroksen sita leivan paalle, enka hoksannut, etta sita voi laittaa vahemmankin :hahhaa

Olen ostanut pienen purkin vegemitea ja niita vegemite-kekseja Suomeen tuliaisiksi ja ajattelin ostaa myos maapahkinavoita, olen nimittain itse siihen ihan koukussa! Tanaan olen ostoksille lahdossa ja "eukonlepytys" on kanssa ostoslistalla... Mitahan muuta sita viela keksisi, on nimittain kaikki mieleentulevat ideat jo kaytetty??? :nuttu: