Brisbanen sää tietoja kaipaan!

Aloittaja meikalainen, toukokuu 17, 2005, 01:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

meikalainen

Hello!!
Nyt haluaisin vinkin suomalaisilta pukeutumiseen siellä.Siis onko talvi kylmä, eli tarviiko talvitakkeja?Kun ei millään viittis ottaa yhtään turhaa kamaa...Muutto olisi 20.heinäkuuta, eli pärjääkö silloin jo ilman villakangastakkeja!??Ei tilaa tuossa laatikossakaan, odottaa vaan lähetystä :)

RUU

Enpä nyt sattumoisin asusta sillä pallonpuoliskolla mutta siellähän on kohta sydäntalvi, niin sanotusti. :D
Itse seurailen tuon seudun lämpöjä linkistä http://www.weather.com/activities/travel/businesstraveler/weather/tenday.html?locid=ASXX0016. Vähän kun kaivelee niitä paljoudessa olevia linkkejä, löytyy myös vähän historiatietoja (1 kk ajalta).

Jotenkin olen ymmärtävinäni noista weather.comin luvuista, että se Joutsenen untsikka kannattaa ehkä jättää sukulaisten iloksi... :?
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

kravattimies

Aamulla ja illalla tarvitsee jotakin lämmintä. Jos on lämminverinen ihminen, niin villatakilla pärjää. Vilukissoilla, niin kuin minä, pitää olla villasukat jalassa sisällä, jos on kylmä.

On muutamia päiviä, jolloin on alhainen lämpötila, harvemmin on ollut 15-17°C . Tässä viime vuoden astelukuja meidän mittarista (Mount Gravatt, Brisbane)

20.7.2004 aamulla 14°, päivällä 22°
25.7.2004 päivällä 25°
2.8.2004 aamulla 12°, päivällä 26°
8.8.2004 aamulla 9°, päivällä 19°
15.8.2004 aamulla 13°
22.8.2004 päivällä 24°

Rockola

LainaaOriginally posted by meikalainen
Hello!!
Nyt haluaisin vinkin suomalaisilta pukeutumiseen siellä.Siis onko talvi kylmä, eli tarviiko talvitakkeja?Kun ei millään viittis ottaa yhtään turhaa kamaa...Muutto olisi 20.heinäkuuta, eli pärjääkö silloin jo ilman villakangastakkeja!??Ei tilaa tuossa laatikossakaan, odottaa vaan lähetystä :)

http://www.bom.gov.au/climate/averages/tables/cw_040214.shtml

Niinkuin nakyy niin yolla lampotila voi heinakuussa olla viileahko. Ja villasukat kannattaa ainakin pakata mukaan, niille on ollut nyt jo kayttoa vaikkei olekaan viela sydantalvi.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Jaaks

Onhan se talvi "kylmä" kesään verrattuna.  Jos kesällä on +40 jotain ja talvella + 10 tai vähän allekin, niin onhan siinä jo suuri ero.

Aluksi kun tänne tulet, niin täkäläinen talvi on kylläkin enemmän kuin Suomen kesä, mutta kun totut niihin kesälämpötiloihin, niin jo alkaa talvet tuntua melkoisen viileiltä.

Aikaisempiin vastaajien kommentteihin yhtyen se untuvatakki on ehkä hieman liikaa, mutta kyllä lämmintäkin vaatetta tarvitaan.
Varsinkin elokuussa kun tulee taas ne kuuluisat "Westerly Winds" ja vaikka lämpötila olisikin jossain siellä +20 tuntumassa, niin sen "wind factorin" kanssa on kuin jääkaapissa olisi.

Muista myös, että talot on rakennettu niin, että tuuli pääseekin läpi ja viilentää mukavasti kesäkuumalla.  Talvella sillä on vähän toisenlainen vaikutus :D

Rockola

LainaaOriginally posted by Jaaks
Muista myös, että talot on rakennettu niin, että tuuli pääseekin läpi ja viilentää mukavasti kesäkuumalla.  Talvella sillä on vähän toisenlainen vaikutus :D

Joo, tassa on parina aamuna pitanyt jo menna parvekkeelle lammittelemaan...
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Rockola

LainaaOriginally posted by Rockola
LainaaOriginally posted by Jaaks
Muista myös, että talot on rakennettu niin, että tuuli pääseekin läpi ja viilentää mukavasti kesäkuumalla.  Talvella sillä on vähän toisenlainen vaikutus :D

Joo, tassa on parina aamuna pitanyt jo menna parvekkeelle lammittelemaan...

En tosin tieda uskaltaako totakaan tehda enaa. Tassa vahan lisatietoja Brisbanen saasta:

http://www.news.com.au/story/0,10117,15346998-2,00.html
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

hanskie

Tulin tahan maahan elo- syyskuun vaihteessa suoraan Australian keskitalveen.Suonissa   virtasi aidot suomalaiset veret. Laskilla, voilla ja muilla suomalaisilla ravinteilla kyllastetty kehoni oli siis suomalaisen ihmisen ja tarkoitettu kestamaan suomalaisen ilmaston pakkasineen ja tuiskuineen.  
Heti seuraavana viikonloppuna vaenvakisin halusin menna mereen uimaan. Tarkemmin sanottuna Manlyn hiekkarannalle.  Perhe jossa tuolloin asuin ei ymmartanyt lainkaan kummallista haluani, mutta sain kuitenkin autokyydin mainitulle rannalle. Rannalle paastyamme heitin muitta mutkitta uimahoususilleni ja pulahdin mereen ja oli todella nautinto pulikoida ehka noin puolisen tuntia.    Kuitenkin aloin jossain vaiheessa ihmetella, koska olin ainoa uimari ko. rannalla ja paattelin, etta ompahan kummallista vakea nama Aussit kun eivat ui. Meren lampotila oli ehka noin +20. Siis ei mikaan kyma vesi.

Nyt parikymmentavuotta jalkeenpain olen useasti naureskellut tuolle uimareissulleni,  kun olen tullut tutuksi taman maan kanssa.  Normaali tallaajaa kun on lahes mahdoton taalla saada uimaan talviaikaan mereen. Ja tanapaivan kun kehoni on tottunut Aussi-ilmastoon en minakaan enaan menisi Manlyyn uimaan.

Toinen juttu on jaanyt mieleeni etta, alkuvuosina en edes suuremmin havainnut luonnon vuosiaikojen vaihtelua. Minun harmalaisessa mielessani oli aina kesa.

Nyt tana paivana  talviaikaan villatakki/pusero on pakollinen ainaki minulle.  Ja olen myos omaksunut Aussitavan menna aamukahville ulos kuistille aamuaurinkoon lammittelemaan, koska sisalla on kylma, jos kaasulammittajai ei ole paalla.

Siis yhteenvetona supisuomalaisille jotka ovat tottuneet Suomen ilmoihin, niin kylla taalla parjailette suomalaisilla kesa ja syysvaateilla. Ja mainittakoon viela, etta vaatteet eivat taalla ole kovin hintavia varsinkaan kun ne maksaa Euroilla.  Kunnon villapuserosta kun maksaa $20 niin saa varmaan hyvan.  :D
Hannu

Aikis

Hanskie, veit jalat suustani!

Muuten, eka kertaa tänä syksynä huomasin iloitsevani kun oli vähän viileämpi päivä, että sai laittaa pari vuotta henkarissa pölyttyneen päällystakin päällensä. Rupesi ihan kyllästytttämään tuo ainainen toppilinja.

Hiljan tapasin pikkupojasta täällä olleen norjalaismiehen. Sanoi että kesti 15 vuotta ennenkuin hän rupesi käyttämään villapuseroa ausseissa.

Jouko

Kyllä noi länsituulet tuntuivat meikäläisestä hel***tin kylmältä jo ensimmäisenä vuotena. Tuli siinä jo haikailtua kaverille reteesti lahjoitettuja pilkkihaalareita, "ku eihän näitä sielä tropiikissa tarvita". heh!

Voisin jopa mennä niin pitkälle ja väittää että jotkut aussiyksilöt ovat "karaistuneempia" kuin me suomalaiset nimenomaan kylmän suhteen. Itse en voinnut kuvitella käveleväni talvisena päivänä päälläni vain farkkuliivi, shortsit ja sandaalit kuten useasti perus-aussit tekevät, varsinkaan länsi-tuulten aikaan. Kyllä niinä harvoina "Tosi" kylminä päivinä päälle haetaan pitkätkää kalsaria, farkuhousuja, pitkää aluspaitaa, collecepaitaa ja  sen semmoista ennen kuin olo alkaa tuntua mukavalta.

Luulen että aussit tottuvat osaksi eristämättömien/lämmittämöttömien talojen, koulujen sun muiden rakennusten kautta sietämään kylmää jo kehdosta alkaen. Eikä muuten ole mitenkään epätavallista että, keskiverto joe do ei omista pitkiä housuja ollenkaan.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

kravattimies

Eilisen myrskyn jälkiä näytettiin uutiskanavalla äsken. Muutamilla paikoin Brisbanea oli tosiaan tullut lunta ja jäätä ihan talvileikkeihin asti - ja lapset olivat tietysti kesävaatteissa! Luulisin, että useimmissa kaupunginosissa saatiin pelkkää vesisadetta eikä ukkonenkaan paukahtanut kovin lähellä.

Mukava, kun oli niin lyhyt talvi! Nyt taas aurinko porottaa.

jounij

Minäkin ilmoittaudun vilusta Ossilassa (ja vieläpä Brisbanessa) kärsineiden joukkoon. Ensimmäisenä talvena kärvistelimme sisällä pahimpina iltoina lasketteluhaalarit päällä kuumaa teetä hörppien. Taisi tulla jokunen totikin kumottua... Onneksi olimme älynneet ottaa nuo haalarit mukaamme tulevia laskettelumatkoja silmälläpitäen. Tuo eka talvi tosin oli tavallista kylmempi, sillä lämpötila laski jo Brisbanen läntisissä kaupunginosissa muutamina öinä nollan tietämiin - ehkäpä allekin.

Uimisesta ei ole koskaan ollut mitään haaveita Ossilan talven aikana. Parina toukokuuna (eli vielä syksyn vallitessa) olen käynyt meressä uimassa, mutta sen tehdäkseen piti matkustaa Cairnsiin ja/tai Darwiniin saakka.

Ossien kasvamisesta kestämään kylmyyttä kertoo jotain sekin, että koskaan en ole nähnyt täällä Canberrassakaan niin kylmää talviaamua, etteikö jokunen fillaristi olisi liikkeellä t-paidassa ja ihonmyötäisissä lyhytlahkeisissa "homohoukuttimissa". (Kylmimpinä talviaamuina saattaa työmatkani alkaessa aamu-8:n tietämissä olla vielä aste pakkasta.)


Lunta jo vuorille odotellen
Jouni
Canberra