ruisleipaa australiasta?!?

Aloittaja somppu, lokakuu 09, 2003, 14:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

riaapa

Heippa,

en tiedä reikäleivän leipojia, mutta sitä saa kyllä ostettua yleensä Suomi-talon sekä suomalaisen kirkon myyjäisistä.

Jos ruislimppu kelpaa, niin "Phillippa's" leipomo leipoo ihan oikeanmakuista ja -koostumuksista ruisvuokaleipää (100% Rye Sourdough). Heillä on myymälä ainakin Armadalessa (1030 High Street) ja Richmondissa (57 Crown Street), mutta toimittavat leipää myös joihinkin supermarketteihin. Itse olen ostanut Leo's Supermarketista Heidelbergistä. Soittamalla varmasti selviäisi minne muualle he ruisleipää toimittavat: 9428 5363.
Riina

pohjomi

Moi Riina,

viitsisitkö vielä pistää mulle tuon Leo's supermarketin osoitteen Heidelbergissä. Asun tässä "nurkilla" ja ruisleipä hammasta kolottaa sen verta paljon, että kaasuttelen sinne heti osoitteen saatuani :D Kiitos!

riaapa

Tarkkaa osoitetta ei ole. Googlella voisi tietysti yrittää...

Sieltä se Heidelbergin keskustasta kuitenkin löytyy, Burgundy streetiltä, pari sataa metriä asemalta.

Lycka till!
Riina


arixmel

ihan vain halusin nostaa taman ketjun esille, kun siella sivulla 2 on Pertrin ohje ruisleipaan ja juureen, on muuten kivan yksinkertainen, ja minukin juurellani nayttaisi olevan toivoa kunhan nyt nuo ilmat lampenisi,, eli samaan tapaan on tullut tehtya omakin juuri (tai siis yritettya),,ohje pitaa kylla printata ja naulata seinaan..
kiitoksia Pertri:god::god:
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

Mites on, Ari, lähteneet juuret käymään?
Minä, kuten tuolla ruoka-aineita-ketjussa kehuin, ostin koemielessä Healthy Baker-nimisen brisbanelaisleipomon ruis-spelttileivän. Pussi mainosti valmistuksessa käytetyn asidophilus- ja bifidus-bakteereja. Panin torstai-iltana palasen tuota leipää vesilasiin (n. 3 dl vettä), peitin talouspaperilla ja jätin kaappiin happanemaan.  Lauantai-aamuna oli herkullinen hapan tuoksu lasissa ja vähän vaahtoa pinnalla. Kaadoin litkun isompaan astiaa, saviruukkuun, lisäsin litran verran vettä ja pari desiä ruisjauhoja. Taas kaappiin käymään.  Sunnuntaina oli jo täynnä elämää koko ruukku. Lisäsin taas vähän rusijauhoja ja jatkoin lisäämistä n. 6 tunnin välein. Niin hyväntuoksuinen soppa tuli, että päätin ottaa tuota juurta talteen eli lusikoin sitä vähän lasipurkkiin ja vettä päälle ja purkki jääkaappiin odottamaan seuraavaa kertaa.  Otin myös toisen annoksen juurta syrjään, lisäsin siihen vettä ja jauhoja ja annoin käydä koiraa varten. Bluey-koiralla kun pitää tappaa  pseudomonas-bakteeria korvista erittäin runsailla ja vahvoilla antibiooteilla, niin täytyy pitää suoliston bakteerikantaa yllä syöttämällä maitohapotettuja ruokia. Eläinlääkäri suositteli jugurttia, mutta minä kyllä pidän hapanleipätaikinaa parempana vaihtoehtona.
 Ovat muuten tuo asidofilus ja bifidus läsnä myös terveen ihmisen suolistossa ja kantaa pitää vahvistaa antibioottien jälkeen, samoin kuin esim. paaston.  Siitä voisi tietysti lähteä teoretisoimaan, että meillä jokaisella on takiniajuuriaineksia lähempänä kuin luulemmekaan, mutta olkoon tällä kertaa ...

No, takaisin siihen leipätaikinaan. Tiistai-iltana se olisi jo ollut leipomiskunnossa, mutta kun ei ollut aikaa leipoa. Pitää siis odottaa tähän iltaan. Ainakin tuoksusta ja mausta päätellen tulee todella herkullista.  Vahinko vain, ettei ole sitä kiviarinaa eikä tulitiiliäkään tähän hätään.

arixmel

Timo,
luulisin etta juuri kay? toissailtana laitoin sahkohuovan juuren ymparille, se pitaa juurta tuommoisena kaden lampoisena, samalla lisasin jotain hyppysellisen ruisjauhoja, no eilis aamuna yllatykseni oli suuri kun juoksin juurta katsomaan (innostus kuin lapsilla jouluaamuna,,,no melkein ) siina oli kuplia pinnalla.  en kehdannut viela eilen  kertoa koska kuplien muodostus on hidasta mutta niita tulee (yon aikana noin 10 neliosentilla)

juuri laitoin lisaa ruisjauhoja ja ripauksen vetta ja kunnon sekoitus. eli luulisin etta tama juuri kay, mutta itse odotan semmoista kunnon kaymista jossa se tulee purkista ulos jne...

hajuanalyysina sanoisin etta siina on semmoinen tosi miellyttava kirpeahko (onko tuo nyt sitruunaa??) hiukan etaisesti makea ja saman aikaisesti semmoine saunankiukaalle heitetyn oluen haju,,,jalkiruokamainen haju...miltas tama juuri kuullostaa kokeneemmista juuren valmistajista...???:god::god:
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja arixmel
hajuanalyysina sanoisin etta siina on semmoinen tosi miellyttava kirpeahko (onko tuo nyt sitruunaa??) hiukan etaisesti makea ja saman aikaisesti semmoine saunankiukaalle heitetyn oluen haju,,,jalkiruokamainen haju...miltas tama juuri kuullostaa kokeneemmista juuren valmistajista...???:god::god:

No, siltähän :god::god:  tuo juuri kuullostaa. Alkaa varmaan mennä oikeaan suuntaan. Silloin kun homma menee pieleen, niin tuskin kukaan sitä pilaantuneen tai mätänevän juuren hajua Pavo Noposen tyyliin kuvailisi.
Lohtuna odotteluusi se, että varmaan tuossa syys-lokakuussa alkaa olemaan jo paremmat leipäkelit teilläkin :peukkuy

Timo

Nyt ei kyllä maha mittään vaan on ihan pakko heruttaa:

katso kuva tästä

Tuli nimittäin niin mainiota ruisleipää tuolla Healthy Bakereilta pihistetyllä juurella ja Kiallan jauhoista ( 5 kg säkki 17$), etten olisi oskunut moiseen pystyväni: normaalipaksuisia reikäleipiä, pinnasta rapeita, sisältä pehmeitä ja lämpimiä.  Juuren otin edellisen satsin taikinasta keskiviikkona ja alustin taikinan perjantai-iltana. Leivoin lauantai-aamuna kiertoilmauunissa 225 asteessa ilman paistokiviä.  5 reikäleipää siitä tuli. Voitelin ne uunista ottaessa valkosipuli-oliiviöljy-seoksella. Se antaa niihin sellaisen mukavan italialaisen säväyksen. Tuo vihreä dippi on eräänlaista "tuore-vegemitea" eli murskattua kurkkua, persiljaa ja korinateria ravintohiivahiutaleiden, mison ja tahinin sekä sitruunamehun kera. Ja tuo punainen taas on itse käyttämääni punahapankaalia. Se onnistui mainiosti, joskaan ei ole vielä ihan kypsää. Panin sen alulle vasta 2 viikkoa sitten.


Eiku syömään  :P

Jaaks

Hyvältä näyttää Timo :peukkuy
Kyllä kannattaa vähän heruttaakin :XXXX

Jouko

Perskules Timo pitää varmaan heti maanantaina polkaista Scandinavian bakerille, rupes vesi valuun suupielistä siihen malliin.:god:


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

arixmel

good on ya Timo
joo olisin voinut olla auttamassa noiden leipien uunista otossa (ja olisit sitten nahnyt minun juoksevan hippulat vinkuen leivat kainalossa)...

mulla on nyt siina vaiheessa etta nappasin semmoisen kilon lisaa jauhoja juureen ja vaibasin siita ison taikinapallon, nyt se on ollut vuorokauden hapattumassa,,, taidan antaa olla muutaman paivan lisaa,,,mites onko se parempi tehda reika leivaksi vai vuokalimpuksi,,,pelottaa etta nouseeko tuo taikina vai ei...:sormetr:sormetr
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Leokatti

Okei Timo, kymmenen vuotta sitten viimeksi itse kokeilin leiväntekoa ja sen mentyä vähän niin ja näin ei himoja hapatukseen ole ollut. Nyt toi kuva kuitenkin sai meikäläisenkin koukkuun ja suunnistan pakkaseen tonkimaan esille viimeisen Scandinavian Bakeryltä tilaamani limpun. Siitä on tarkoitus pala ottaa ja yrittää... Uuni saattaa olla se, jossa mennään metsään mutta yrittänyttähän ei laiteta. Toisaalta kun asiaa ajattelee, niin tuollainen uuni, jossa vastus on pohjalla, periaatteessa vastaa kyllä aika hyvin vanhaa kunnon leivinuunia kun altapäinhän se lämpö niissäkin tulee :?. Peukut pystyyn, hyvät dunderilaiset :peukkuy.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

arixmel

Do niin,
nappasin ne leivat viimeinkin uunin ja muistin ottaa poiskin,,ensiksi pitaa mainita etta toissa paivana taikina oli noussut tosi kuohkeaksi, jolloin paatin laittaa lisaa jauhoja ja tyostaa sita lisaa no olisi pitanyt heittaa se silloin uuniin, eli toisen tyoston jalkeen ei noussut yhta kuohkeaksi, no kylla se hiukan nousi, (ensimmainen reikaleipa tuli syotya yksin kymmenessa minuutissa, pelkkaa voita kyytipoikana)

mutta tyytyvainen en siihen ollut, kuori oli tuommoista oululaise jalkiuunin ja ison ruislimpun sekoitusta, mutta sisalta oli hiukan liina tiivista, pehmeaa mutta tiivista, pitaisi saada kuplat isommiksi,,,melkein tuli jo mieleen huijaus soodalla...ei sita tuommoisena kehtaa vieraalle tarjota (niinkuin olisin muka jollekin sita vapaaehtoisesti antamassa heh heh)

Maku oli yllattavan hapan, eli tuommoinen hapankorppumaine, ensimmainen mielikuva tuli niista suomesta myytavista kuivatuista reikaleivan puolikkaista,,varrasleipiako ne oli, eli samanlainen maku. no nyt pitaa jaadyttaa juuri ja kuulostella kuukausi etta yot lampiaa ja ei tartte juurta lamposena pitaa.
Cheers
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

:peukkuy Juu, Peukkuja vaan Katille  ja Arille ja kaikille muillekin kotileipureille ja -kokeille. On se hyvä, ettei leiväntekoperinne ja -taito maasta ihan katoa noiden vanhempien siirtolaisluokkien myötä.

Ja viime hetken vinkkejä:  peitä astia kunnolla, etteivät torakat ja muurhaiset pääse jaolle, muttei ilmatiiviisti kuitenkaan. Älä käytä alhaalta lämpiävässä uunissa uunin levyistä peltiä tai arinaa vaan anna kuuman ilman nousta myös ylös.  Se, että teetkö vuokaleipää vai reikäleipiä, on ainakin osittain makuasia. Minä pidän reikäleivistä siksi, että haluan paljon kovaa kuorta leipiini. Reikäleivät myöskin paistuvat paremmin kuin limppu, jos ovat nimittäin ohuempia. Jos jää leipä raa'aksi, sitä saa paranneltua tekemällä siitä paistettuja leipäkuutioita.

Olivat nuo leipäni lauantaina tuoreeltaan taivaallisen makuisia. Ja kaikkihan tietävät, että ruisleipää ei oikeastaan pitäisi syödä tuoreeltaan vaan sen pitäisi antaa jälkikypsyä vähintäänkin vuorokauden verran. Oli siinä perhesopu sitten koetuksella kun sisäinen luftwaffeni oikein intoutui. Ei ollut varmaankaan taikinakaan hapattunut tarpeeksi, sillä olen huomannut, että kunnolla hapatettu leipä aiheuttaa vähemmän oireita.

Timo

Ari, Kyllä ne jotkut lisäävät hapanleipään myös hiivaa tuomaan ilmavuutta ja kuohkeutta. Toiset lisäävät myös vehnä- ja/tai ohrajauhoja.  Minä en, sillä minä pidän juuri kovasta ja tiiviistä leivästä.  Kuvauksesi mausta on aika paljon samaa kuin mulla.

arixmel

Timo,

minkas takia reikaleivassa on ne reiat, muistan jostain lapsuudesta nahneeni entisajan talojen kuvia joissa heilla oli ne leipa vartaat tahi jotkut seipaat tuvan katossa roikkumassa,,,minkalaista leipaa ne niissa sitten roikotti,,,meinaan jos minun leipani sinne laittais pariksi paivaksi roikkumaan niin siita sais myotya paloja Berliinin muurina Ebay:ssa...jos ne palat siita leivasta sais lohkottua.

Joo kylla se reikaleivan runsaampi pinta-ala on hyva meille kuoren ystaville (olen ihan omiaan tanne kun tykkaan myos paikallisesti paistetusta pihvista, eli kaanna sata kertaa etta se on kunnolla kuivaa,,vaikka itse kannan viela pari kertaa ja jatan siihen etta tulis jerkya :))

ajattelin muokata tuota reseptia silla tavalla etta seuraavaksi tempasen juureen puoli kiloa ruista ja puoli kiloa wholemeal jauhoja,,onkos nuo nyt kokojyvasta jauhettuja,  niitten saatavuus kun on hyva ja niiden rakenne on mielenkiintoisempi kuin normaalien siivottujen jauhojen,,,tjaa vois kokeilla nostattaa niita,,,sitten kun paasen sinne asti niin kerron milta maistuu. ja kuinka rakenne muuttuul. ai niin hauskin paiva pojan elamassa oli kun han tempasi purkin papuja aamupalaksi,,,:P
:)
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

Ari, Vastauksena leivän reikäihmettelyysi, nousee mieleen 70-luvun vasemmistorunoutta: "niin kauan kun leivästä jää reikä leipojan käteen / jääköön rakkaudesta puhuminen pastorien houreeksi.". Eli se ois se reikä niin kuin sen leipurin palkka :D No, kaikkihan tiedämme, että nykyään työläisillä menee paljon tuota paremmin.  Minä olen leivän historiasta oppinut sen, että ennen vanhaan Suomessa noudatettiin kahta leipäperinnettä: itäistä ja läntistä. Idässä leivottiin leipää vähintään kerran viikossa, ja ne olivat joko limppuja tai sitten piirakoita. Lännessä sen sijaan leivottiin vain muutama kerta vuodessa, ja se oli juuri tuota reikäleipää. Leivät laitettin, niin kuin kerrot, vartaisiin ja vartaat ripustettin tuvan kattoon. Leipä tosiaankin kovettui ajan kuluessa, mutta ennen syöntiä se liotettiin, joko maidossa tai oluessa, ja taidettiinpa ainakin jossain päin tehdä jopa keitoksi asti.

Joo, kokeile vaan noita kokojyvävehnäjauhoja leipääsi. Mutta pistä sekaan myös vähän ohraa. Tulee kiva säväys. Ja, kuten olen aiemmin mainostanut, maukkaampaa kuin tavallinen vehnä on intialainen atta (Aasia-kaupasta nimellä atta flour (joka on itse asiassa vehnää, melkein kokojyväistä tai sitten spelttiä.  Lisää vinkkejä saat tuolta hapanleipäsivustolta. Siellä oli mm. käytetty punaviiniä taikinan nesteenä.  
Ai niin, itse unohdin kertoa, että omassa leivässä oli hieman pellavansiemeniä. Ne parantavat leivän säilyvyyttä.

Leokatti

Kääk! Mitään ei ole lasissa tapahtunut. Tai siis leipä on pehmennyt ja osa makaa pohjalla, osa pinnalla ja vesi on hyvin tummaa. Tuoksuu kyllä ihan hyvälle mutta näinköhän tuo lähtee happanemaan??? :confuse Sellaisen jutun huomasin, että kun tuota SB:n limppua söin soodaveden kera niin kielellä se melkein kupli. Osaako joku tieteellisen selityksen tuolle ilmiölle? Ja niin siis en syönyt tuota juuren tekelettä vaan ihan sitä loppulimppua...
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

eevis

vielä kerran kemiasta ennenkuin teen metsurilupauksen... :)

Leokatti :), syitä kuplinnalle on useitakin: soodaveden hiilihappo tai oikeammin siitä nopeasti muodostuva hiilidioksidi on lämpimässä suussa vähemmän liukoista kuin jääkaapissa ja muutenkin viileässä, joten se muodostaa kuplia (= hiilidioksidia). Tästä syystähän limppari tms. kuohuu lämpimänä avattuna enemmän kuin kylmänä. Lisäksi soodavedessä oleva hiilihappo hajoaa happamassa (oletan leivän olleen hapanlimppua?) helpommin taas hiilidioksidiksi ja vedeksi => enemmän kuplia. Myöskin jos leivän leivonnassa on käytetty soodaa, siitä tulee taas suuhun karbonaattia, joka muodostaa soodavedessä happamissa oloissa taas lisää hiilihappoa, josta lisää hiilidioksidia jne. Eli luulisin kyseessä olevan summa summarum yhteisvaikutuksen näistä kaikista. Ja jos haluat vielä lisää kuplia, pitäisi toimia niin, että syöt leivän kuumana, ja hapansillin kera. :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Leokatti

Hi hi :P:P, arvaapa ketä ajattelin, kun kysymyksen kirjoitin...:pepsodent. Tuota minä vähän ittekin sottailin, että olisivatko lisänneet soodaa leipään. Tänäkään aamuna lasissa ei näy vaahtoa :(. Hieman happamelle se tuoksahtaa, siis ei pahalle mutta niinkuin siellä muka olisi jotain tapahtumassa. Kuinkahan monta päivää tuota uskaltaa seisottaa ennen kuin viskaa vesilintua (alkoi viimein sataa, joten sorsia uiskentelee pihanurmikolla)? Timo, Ari! Apua!!
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Timo

Kati, Kyllä sitä uskaltaa viikon-parikin seisottaa sitä juurta.  Jos se happamalle tuoksahtaa, niin käyminen on alkanut. Sekoittele välillä esim. syömäpuikolla. En tiedä, onko taikauskoa, mutta olen oppinut, että metallisilla välineillä ei saisi sekoittaa mitään käymistuotteita. Jos huomenna ei ole tapahtunut mitään muutosta, mutta juuri on edelleenkin hyvän tuoksuinen, voit laittaa sen isompaan astiaan ja lisätä vähän vettä sekä ruisjauhoja. Aluksi ehkä desilitran verran ja katsoa, mitä tapahtuu.  Saattaa olla, että tuossa Skandileipomon leivässä ei ollut elävää juurta lainkaan, vaan bakteerit tulevat ilmasta?  

Enpä ole kuullutkaan, että limppua syödään suolaveden kera. Ilmeisesti happamuuden neutraloimiseksi niin tehdään ?

Ja yksi vinkki vielä valmiita leipiä varten. Nehän kannattaa laittaa pehmenemään pellava- hamppu- tai puuvillakankaan sisään. Minä laitan ne puhtaaseen leivinliinaan tai täkäläiseen vanukkaan teossa käytettyyn kankaaseen ja sitten vielä sen ympärille muutaman liinan lisää, ja muovipussin päälle, jos haluaa vielä pehmeämmäksi. Ja sitten niiden pitää siellä liinojen sisässä muhia ... niin kauan kuin hermot kestää odottaa.

J.K. Siis soodaveden piti sanomani eikä suolaveden ...

Leokatti

Kiitos Timo. Leivinliina-asia on hoidossa - ja hyvässä sellaisessa!! Karjalaisen mestarikokkimummoni kuoltua sain Suomesta perintöpaketin, joka sisälsi mm. mummon pellavaisen leivinliinan. Toivoa sopii, että siitä joku taika tarttuu jälkipolveenkin :sormetr.

Täytyy varmaan käydä ostamassa uusia ruisjauhoja. Kävin ruokakomerolla tutkiskelemassa säkkiä ja hupsheijaa - se on 3 vuotta vanha. Ihan äsken ei karjalanpiirakoita ole siis leivottu...:eye:

Edit: Niin se soodaveden juonti limpun kanssa oli ihan vahinkolaukaus. Mielenkiintoinen kokemus sinänsä...
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

sanni

No niin, epidemia leviaa...

Luulen, etta se oli toi Timon laittama kuva, minka vuoksi tassakin huushollissa on ruisleipa aluillaan eka kertaa!

Leokatti

Lisäsin tänäaamuna noin desin noita vanhoja jauhoja, kun uusia en vielä ole ehtinyt hakemaan ja jo kävi hirveä kuhina lasissa. Nyt se kuplii iloisesti eli happanee happanee...

Mistä Sanni teit juuren?
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

sanni

Oon jo joskus aikaisemmin mainostanut meidan lahikadun venalaista Golden Rye Bakerya, eli heidan leivastaan nappasin palan ja laitoin veteen. Kokeilu alkoi siis vasta tanaan lounasaikaan, joten jatkosta en viela tieda...

Loysin muuten kivan sivustonkin kaikille fanaatikoille: www.ruisleipa.net ja siella mainostettiin kirjaa  ?Ruis ? suomalaisten salainen ase? (Atena 2004). Kirjan on kirjoittanut Ulla Rauramo. Sivuilla on myos pari reseptia.

Merja

Täytyy nyt vähän liittyä keskusteluun sen verran että hapanleivän teossahan ei yleensä lisätä mitään bakteereja juureen. Kun hapanleipä paistetaan, uunissa takuulla kuolee bakteerit (siellä on aika kuuma), mutta idea vanhan hapanleivän lisäämisessä on, että se tekee alkuliemeen sopivan pH:n (eli happamuuden), jolloin kaikkialla ympärillämme hengailevat bakteerit, joilla on tendenssiä kasvaa happamissa olosuhteissa - eli yleensä maitohappobakteerit - saavat oivat kasvuolosuhteet. Kaikkialla ympärillämme elää myös hiivoja, joista jotkut lajikkeet diggaavat happamia olosuhteita, nämä alkavat myös kasvaa liemessä. Kun liemi on kunnolla hapanta ja sokeritonta, esim. homeet eivät niin viihdy siinä.

Eli liemeen voidaan lisätä mitä tahansa hapanta leipää, hapankorppukin käy. Mikäli se on valmistettu ilman sokeria ja se on kunnolla hapanta. Hapattaminen epäonnistuu helpoimmin kun lisää vain ruisjauhoja ja vettä, mutta periaatteessa siitä voi aloittaa.

biokemiallista tietämystään jakaa elintarvikekemiaakin opiskellut,
Merja:D

Timo

Kiitos Merjalle lisävalaisusta. Olenkin joskus tuota ihmetellyt, miten ne maitohappobakteerit voivat selvitä hengissä uunissa.  

Ja mukava, että leipäkerhoon liittyy uusia jäseniä. Nyt meitä onkin kohta maan joka kolkalta. Sydney tosin puuttuu vielä.

Minä sain tänään postissa pussillisen reissumiestä. Olin pyytänyt sitä Suomesta ihan vertaillakseni omia leipiäni siihen sekä Oululaisen jälkiuunileipään. Täytyypä sanoa, että reissumies oli aika pettymys. Ei se maistu niin rukiiselta kuin minun leipäni tai jälkiuunileipä. Lisäksi se on niin tavattoman suolaista. Samalla tuli vilkaistua reissumiehen ainesosaluettelo. Leivontaan käytetty aineksina täysjyväruista 47% (jauhoja ja rouhetta), vettä, vehnäjauhoja, vehnälesettä, ruismallasta, perunahiutaleita, hiivaa ja suolaa.   Eli siinä vinkkinä Arille: laitapa vehnäjauhoja, hiivaa ja perunaa  leipääsi.

arixmel

Timo
mielenkiintoisia ainesosia tuossa reissumiehessa.

tuota mallasta, se maltaan maku kehittyy ilmeisesti noilla kotitekoisilla juurilla itsekin, meinaan kun oma on aina tuoksunut jollekin oluen tapaiselle,,tuommoista rouhettua ruisjauhoa kun sais,,,pitas varmaan omat rukiit kasvattaa.
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

Ari,
Nuo mun aiemmin esittelemät idätetyt ja jauhetut rukiinjyvät korvaavat mielestäni tuon rouheen ja osittain maltaatkin. Maltaathan ovat juuri idätettyjä jyviä, jotka on idätyksen jälkeen imellytetty ja kuivattu.  Olen joskus muinaisuudessa kyllä harrastanut oluenpanoakin, ja kotikaljan. Niitä molempia voi tehdä myös rukiista. Katslepa seuraavaksi siellä kotiolutosastolla löytyykö mitään otsikoilla  rye beer  tai roggenbier. Saattaa nimittäin löytyä ruisoluen valmistuspaketti, josta voit sitten ottaa vähän mäskiä leipäänkin, vaikkapa oluenpanon jälkeen jos et ennen raski.

Tuo Sannin löytämä ruisleipa.net "Ruisveljet" on muuten ihan oiva sivusto. Sieltä löytyy muitakin rukiin käyttökohteita ihan punamultamaalista alkaen (oiskin ihan kiva maalata talonsa itse tehdyllä ruisvellillä, ois siinä naapureilla naurussa pitelemistä. Meillä kun on kivitalo.). Sitten mämmit, kotikaljat, kukot ja rättänä eli mustikalla täytetty ruis-ohrakuorinen kukko. Sitä pitää tehdä joskus. Syön jo nyt aika usein ruisleipää mustikkahillon kanssa - ja erikoisuutena sekoitan siihen sesaminsiementahnaa.  

Ja kun ei mustikoita ole tarpeeksi mustikkakukkoon, voisi vähän soveltaa ja tehdäkin ruis-ohrakuorinen mangokukko kunhan sesonkin tässä parin kuukauden päästä alkaa.  Vinkkinä vain muillekin nuo kukot ja ruiskuoressa paistaminen. Melkein mitä tahansa uunissa laitettavaa kiinteätä ruokaa voi paistaa ruiskuoressa.

Leokatti

Timo prrrk... meikäläisen dieetti menee räppänästä pihalle noilla puheilla. Mustikkakukkoa.... :itke:itke:itke. Mulla on ohjekin tuohon jossain vaikka eihän se ihmeellistä ohjetta kaipaa.

Kippasin illalla juurentekeleeni kulhoon ja lisäsin vettä ja jauhoja. Löysin kipolle hyvän paikan mikron päältä, jääkaapin vierestä. Molemmat, varsinkin jääkaappi kun hurraa koko ajan, tuottavat miellyttävän lämmön joka myös on tasainen ja nyt taikinanalkuni tuoksuu niin mahtavalle, että hammasta purren vältin kiusausta tökätä sormeni siihen ja maistaa. Nam!
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Timo

Kati,  Ei se ruisleipä tai mustikkakukko lihota lainkaan kunhan vain et pane päälle voita, kermaa, juustoa etkä mitään rasvaista. Eikä mustikkakukon kanssa sitten ehdottomasti mitään jäätelöitä tai kermavaahtoja. Juu, helppo sanoa, tiedän.

Ei kait ne mikrouunin säteet tapa maitohappobakteereja?

Lisää itsekuriharjoituksia luvassa sitten paistamisen jälkeen. Kuten muistat, tuoretta ruisleipää ei voi syödä, vaan sen jälkikypsymistä pitää odottaa vuorokausi,  piiiiiiiiiitkä vuorokausi :D

arixmel

Tuoretta ruisleipaa ei voi syoda,,,
kylla voi ja taytyykin..eli makuasia, itse muistan jo poikana oppineeni milloin kjauppoihin tuli uunituoreet ruisleivat..jam
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

Joo, Ari, mä vaan nyt vähän Katia kiusoittelin, vaikka onkin tuossa jutussa totta toinen puoli. Jotkut nimittäin sanovat, ettei todellakaan saisi syödä leipomatuoreena, vaan leipien pitäisi kunnolla jäähtyä ensin   Muistan kyllä itsekin lapsuudesta kun lähikauppaan tuli ruisleipää. Linja-auto jätti pysäkillemme ison leipäpaketin, jonka kauppias sitten haki kärryillä. Monesti koulukyytiä odotellessa haisteltiin sitä ruisleipäpakettia, jonka  edellinen auto oli pysäkille jättänyt. Niin kilttejä oltiin, ettei kukaan uskaltanut ottaa leipämaistiaisia omin luvin :hahhaa

Leokatti

Paistoinpa illalla leivät... voi jummi mitkä tuoksut! Itsekuria harrastin kaksi ja puoli tuntia uunistaoton jälkeen ja sitten revin villashaalin ja pellavaliinan sivuun ja annoin periksi... Kyllä siitä ihan ruisleivän makuista tuli, eikä liian tiivistäkään. Nyt joutuu itsekuri tosi koetukselle kun se tuolta ruokakaapista huutelee... kääk!  Vähän kauemmin olisivat saaneet olla uunissa, keskusta on vähän liian pehmyt. Taidan viikonloppuna väsätä uuden limpun ja hienosäätää paistoaikaa. Nyt olivat 40 minuuttia noin 290 asteessa. Yön yli pellavaliinan ja villashaalin sisässä ja tänäaamuna vielä sen verran lämpimät että voi suli... NAM!
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Timo

Kati, eiks oo kuvia :? :P

Sanoin varmaan jo, mutta toistetaan. Jos on leipä liian raakaa sisältä,  voit kuutioida sen tai siivuttaa kuten ranskalaiset perunat ja paistaa pannulla valkosipulivoissa (tai kasvisöljyssä).
Niitä kuutioita voi sitten laittaa vaikka salaattiin tai syödä sellaisenaan.  Meneepä sujuvasti taas tuonne venäläisen ruokaperinteen puolelle eli yksiin tuon toisen ketjun kanssa.

Mulla on viimeiset viipaleet lauantaina leivotusta viiden limpun satsista menossa. Pitää leipoa uusi satsi ainakin ennen kuin kuin talteen ottamani juuri pilaantuu eli parin-kolmen viikon sisään ehkä.

Leokatti

Sori Timo, en ole jaksanut paneutua noihin kuva-asioihin enkä edes tiedä, minne ne vois lykätä netissä...:sorry

En taida kuitenkaan paistella noista kuutioita, kun näköjään menee ihan leipänäkin. Tein ainoastaan kaksi pientä limppua (sellasia DD-kupin kokoisia - heh - niistä tuli ihan tekorintojen näköisetkin kun ei ne laskeneetkaan lieriöistä leivän näköiseksi - senkään takia niistä ei kuvia ilkeä levitellä. Syyttävät vielä limppupornosta :hahhaa). Yksi "tisu" on jo tuhottu :D.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Timo

Vai semmoisia teillä :hahhaa

Teemaa jatkaakseni, voisin "laittaa silikonit" eli alkaa paistamaan leipäni nissä punaisissa silikonivuo'issa.

Limppuporno voisi olla kyllä ihan mukava bisnesidea toteutettavaksi. Ehkä nuo maalaiskylien perusaussi-aikamiespojat saisi siitä hyvinkin innostumaan. :hahhaa

Ja korjaus edelliseen viestiin. Eihän mulla tietystikään ollut viiden limpun vaan viiden reikäleivän satsi.

Leokatti

:hahhaa:god: Kiitos nauruista!
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

arixmel

Timo,
tuosta sinun hiukan raaaksi jaaneen leivan paistamis ideasta tuli illalla mieleen niiden uunijatkokasittely,
eli laitoin illalla uunissa illallista ja minulla oli yksi limpullinen suikaloitua, aavistuksen keskelta raakaa limppua,,,ah niista suikalaeista tulee hyvia ranskalaisten perunoiden yms. lisukkeita...ja jaatyneena sama "kypsennysaika".
jam:P
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --