Viestitaulu > Viisumit - muuttaminen

Rahti & muuttotavarat ja siihen liittyvät asiat

(1/73) > >>

riaapa:
Moi!

Mulla ja aussimiehelläni on sama ongelma edessä noin vuoden päästä, mutta meillä tulee olemaan jonkinmoinen muuttokuormakin, vaikka myisimmekin kaiken suurirtaimiston täällä Suomen päässä.

Olen kuullut että kannattaa ottaa suoraan yhteyttä laivaajiin/rahtifirmoihin ja pyytää tarjous. Onko kokemuksia? Vinkkejä?

Mitä tulee tuohon pienempään ylikuormaan, niin ainakin Englannista takas Suomeen muuttaessani selvisin siitä rahalla. Ois varmaan hyvä ottaa etukäteen yhteyttä lentoyhtiöön ja varmistaa asia, niin ei tule ikäviä yllätyksiä lentokentällä...

Riina.

Raiwå:
Alle 30kg painavat laukut, eli max 28kg ei herätä kovin paljon närää.
kun se ylittää tämän määrän, on kaksi vaihtoehtoa, joko annetaan laatikko johon siirretään ylimääräisiä kiloja että se tulee siedettäväksi.
toinen on se että maksatte suoraan ylikilot ja laukunkantajat rikkoo laukkunne kiukutellessaan yli 25kg painavia laukkuja päivät päästä toiseen roudatessaan.

Aina kannattaa lentää Code share lennoilla, eli matkatavarat menee päämäärään ilman väli selvityksiä.
Jos teillä on jo kabiini laukut hankittu?
ne kannattaa ottaa sen kokoiset ja muotoiset että niihin saa laitettua hyvin ne painavat artikkelit ja silloin ne kulkee ohi tarkastuksen.
Kannattaa ostaa vetokahvalliset pyörillä varustetut sellaiset.
eniten painoa matkatavaroihin tulee tuliaisista, suklaa ym pieni mutta painava artikkeli.
suosittelen etukäteen tavaroiden postittamista, esim postin kautta tai kuriiriliikkeen kautta ei kiireellisenä.
jos laivausyhtiöitä joutuu käyttämään, kannattaa soittaa kaikki mahdolliset läpi, ja sitten mennä läpi uudestaan ja huutokaupata hintoja alle toisen.
Kyllä reilu kilpailu elää vielä kaikilla kaupan aloilla:cool:
itse tulin 3vko sitten suomesta takaisin ja mennen tullen oli käsipakaasin kera noin 40kg painoa mukana, 28,6 oli matkalaukussa.
se riippuu aivan siitä miten tavarat jakaa laukkuihin.
Mutta jos on nopea mannertenvälinen lento jossa ei tarvitse kuin kerran roudata laukkuja kabiinista toiseen, kannattaa panostaa niihin kabiinilaukkuihin.

onnea yritykselle.
ps; hymyilkää kauniisti lippuluukulla, se säästää monesti satoja $

Henkka:
Hei riaapa

Suomesta löytyy paljon huolintatoimistoja josta kannattaa pyytää arvio tavaroiden kuljetuksesta hinnat olivat mielestäni kohtuulliset.

Muuttamisessa ei mielestäni kannata myydä kaikkea koska ne joutuu kuitenkin ostamaan toisessa päässä ja tässä vaihtokaupassa yleensä häviää, tietty se riippuu minkälaisia kamat on. Kannattaa kuitenkin tarkistaa mitä maahan saa tuoda käsittelemätön nahka ja puu on ainakin listalla. Jos teet puusta kuljetuslaatikon niin kannattaa käyttää käsiteltyä puuta kuten vaneri ja runkorakenteessa jotain kyllästettyä ettei joudu purkaan tavaroita karanteenin lattialle koska laatikko ei päässyt maahan.

Kannattaa muuten vielä pestä kaikki (kumisaappaat, pyöränrenkaat, puutarhatavarat) ja ynnä muut mikä on maan kanssa kosketuksissa erityisen huolellisesti. Tavaroista kannattaa tehdä hyvä lista englanniksi jonka voit ottaa tulliin mukaan kun menet tekemään selvitystä. Täällä päässä homma meni muistaakseni jotakuinkin niin että, joudut ensi selvittämään huolintayhtiön paikalliselta edustajalta koska alus jossa tavarat on saapuu maahan, kun alus on saapunut haet rahtikirjat huolintayhtiöstä, siitä sitten tulliin jossa tehdään selvitys tavaroista tämän jälkeen piti muistaakseni piti mennä karanteenitoimistoon jossa ne päätti haluaako ne nähdä mitä sulla on laatikossa, jos he päättää tarkastaa laatikon niin sieltä tulee ukko huolintayhtiön toimistoon joka käy laatikon kaikki tavarat tarkkaan läpi. Jos esim. kumisaappaissa tai muissa maan kanssa kosketuskissa olleissa tavaroissa on vähänkin kuraa tai hiekkaa niin joudut pesemään ne paikan päällä tai jättämään pesun karanteenitoimistolle joka luonnollisesti veloittaa sitä. Jos kaikki on kunnossa niin saat laatikon kotiin ja tunnelma onkin sitten niin kuin jouluna konsanaan. :cool:

Illias:
Sanna,

Rahtifirmaa valittessa kannattaa yhtenä valintakriteerinä huomioida palvelualttius. Ainakin minulle tarjottiin mahdollisuutta hankkia puutavara rahtifirman kautta ja lupasivatpa toimittaa mukana asianmukaisen todistuksen, että saadaa koko roska ausseihin ilman sen kummenpaa säätämistä.

Jokatapauksessa voihan tuon todistuksen hankkia itsekkin...oisko se maa-ja metsätalousministeriöstä, en oo ihan varma. Tarkkaa en tiedä minkälaista puutavaran pitäisi olla, mutta ainakin lämpökäsitelty käy.

Yksi mahdollisuus olis tuommoinen vanerilaatikko. Itse sain ainakin hommattua ihan ilmatteeksi, kun vähän kyselin. Kunhan koko laatikko on vaneria, mukaanlukien jalat, niin se on no worries mate siellä tullissa.

Onnea matkaan toivottelee
illias.


sanna77:
Kiitos pikaisesta vastauksestasi. Ajatuksissa olikin käyttää vaneria laatikon tekemiseen. Mitä rahtifirmaa käytit? otin yhteyttä firmaan nimeltä GT-trans nykyiseltä nimeltään Frans Maas, jonka löysin näiltä sivuilta. Hinta tulisi olemaan noin 150 euroa 500 kilolta, mutta tämä on siis vain arvio en ole saanut vielä vahvistettua summaa.

- Sanna -

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta