Aussi-ruokabileet

Aloittaja RUU, joulukuu 02, 2004, 06:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja eevis
Timo :D Kiitos linssivinkeistä! Mulla on vaan semmoinen itsepäinen visio, että ne kauniin oranssit linssit on lautasella herkullisesti kekona, ja PYSYY KASASSA! Mut ei... :) No siis jos ruskeita, vihreitä ja keltaisia kokeilisi, tulisihan niistä visuaalisesti kaunista, kunhan eivät möösääntyisi. :)

Eevis :D  Tuohon ei kyllä voi muuta sanoa kuin, että keitä pakkauksen ohjeiden mukaan. Painekeitintä useat käyttävät. Sillä ei tarvitse kuin kiehauttaa linssit eli  antaa paineen nousta huippuunsa ja sitten siirtää keitin pois tulelta. Kansi pitää avata heti kun voi.  Olis kyllä varmaan aika haaste saada eri väriset linssit keitettyä niin, että kaikki tulisivat muussaantumatta.
Minua tosin ei tuo mössääntyminen haittaa. Erityisesti intialaistyylisessä kokkauksessa se kuuluu jopa asiaan.


Lainaatuipa
Riina muuten tanaan kaipasi Eeviksen leipaa...

Vai pysyy se Eeviksellä pokasahan lisäksi myös leipälapio kädessä. Anna nyt vähän vinkkejä myös meidän leipäkeskusteluun :D

eevis

Timo :D

No niinhän olen tehnytkin ohjeen mukaan! Tai no luullut tekeväni. :) Liotin ensin ja sitten keitin miedolla lämmöllä pitkään... hmm no niin... painekattila... eli ilmeisesti sillä tehdään keittäminen pikaisesti? Olen jostain syystä ollut siinä luulossa, että linssien (ei blinien! ei blinien! jos alkais oppii jo...) kanssa pitää toimia hitaasti. No, nyt kun oli pakko tulla tänne Hesaan vielä käymään niin yritänpä vihdoin etsiä ne kiinalaskaupan (suolatut luumut) ja intialaiskaupan (blinit. eiku linssit) niin pääsee taas kokeilemaan. Jos tällä kertaa ei möösääntyis. Ja visuaalisena ihmisenä keittäisin tietty nuo eriväriset linssit erikseen, jotta ne ei sekottuisi! :D

Pikku-Riina kaipasi suomalaista Oululaisen jälkiuunileipää tai mitä se nyt olikaan. :) Leivän leipomisessa olen ihan käsi! Tiedän miten hiiva yms. nostatusaineet toimii teoriassa mutta siihen  se jääkin, eli hyödyllisyys zero. :D:D:D Ihastelen vaan hartaudella teidän tekemiänne, kyllä oli hyvän näköiset ne sinun näytekappaleesi! :god:
Dees - We will bloody bounce back!!!


eevis

Timo :D Löytyihän noita linssejä ihan tästä alakerrasta luomukaupasta, ja vielä kaikkia värejä. Ja myös suolattuja japanilaisia umeboshi-luumuja, marnoitu shiso-lehtien ja merisuolan kanssa... yllytyshulluna tietty oli pakko ostaa niitäkin. Mut urkh, ei noita kyllä voi syödä! En tiedä onko se tuo shiso-lehti marinadissa... aivan ilmeisesti vaatii "acquired taste"... yök... :) (ei se Timo varmaan ois vedättänyt vaan? ei varmaankaan... ;) )
Dees - We will bloody bounce back!!!


Timo

Eevis :D
Linssejä liotetaan vain jos niiden halutaan mössääntyvän, esim. kasvispihvejä varten tai linssimuhennoksia. Painekattilassa keitettäessä ei lioteta koskaan.

Pikku-Riina tietysti uskoo, että sellaisia leipiä tekee vain ja ainoastaan Eevis :D Ja mitä sitä kaikkia uskomuksia heti oikomaan?


Jos sattuu tulemaan linssimuhennosta, niin voit kokeilla tehdä sen kanssa intilaistyylistä chap(p)ati-leipää, eli niitä ohuita, pannulla paistettavia pita-leivän tai rieskan tapaisia.
Jos ei löydy atta-jauhoja, ne voi korvata täysjyvävehnän ja hienojen vehnäjauhojen seoksella, ja vielä sekaan aavistus ohraa.
Enpä ole maistanut umeboshi-luumuja. Ne kiinalaiset, joita meillä käytetään, on tosiaankin suolattu ammoniumkloridilla. Tosin niitä ei ole kaupassa vähään aikaan ollut. On käytetty toisia, jotka eivät kerro raaka-aineita, mutta maistuvat aika tavalla ammoniumkloridille.
Kiinalaiset käyttävätkin niitä yskänlääkkeenä.

eevis

Timo :D

D'OHHH!!!! Että oon pöljä, niinhän se olikin ammoniumkloridiluumuja, eikä tavallista suolaa! :nuttu: Ohhoh... kepillä päähän... heh Hmm chapati-leipä kuulostaa hiukan liian leivältä minun leipuritaidoillani, mutta kiitos ohjeesta. Pannulla paistettava nyt voisi olla ehkä toteutettavissa minunkin kapasiteetillani. :) Ja älä vaivaudu niiden umeboshien kanssa, varmaan suurta herkkua sushin kanssa (sellaisena kuulemma käytetään) joo, mutta no... mulla lensivät loput roskiin...
Dees - We will bloody bounce back!!!