2013 alkuvuonna Australiaan lähtijöitä!

Aloittaja valiso, syyskuu 12, 2012, 08:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

valiso

HEI KAIKKI!

Olen lähtemässä vuoden  2013 alussa Australiaan töihin sekä matkustelemaan Work & Travel Companyn kautta. Hommaan Working Holiday viisumin, ja vuoden olen ajatellut näillä näkymin olevan. Koska jos lähtee, niin lähtee myös huolella  ;)
Hetken aikaa pitää kuitenkin vielä töitä painaa, jotta saa matka kassaa koottua...
Kyselisin siis onko ketään muita lähdössä Ausseihin samoihin aikoihin? 8)

Olen siis 21-vuotias nuori nainen. Reissuun olen lähdössä yksin, ja se tuntuu todella pelottavalta ajatukselta. Tottakai paikan päällä tutustuu uusiin ihmisiin, mutta olisi mukava saada suomalaistakin matka seuraa :)

Ottakaahan yhteyttä!  :peukkuy

b9leto00

Oletko jo maksanut matkasi tuolle work & travel companylle? Jos et niin ei kannata maksaakkaan, kaiken hoitaminen itse sujuu todella näppärästi :)

valiso

En ole vielä maksanut. Jotenkin olen ajatellut että lähtemällä jonkin yhtiön kautta tulisi helpommaksi :D saisi apua asuntojen, töiden, viisumin täytön, pankkikorttien ym ym juttujen kanssa. Eikä olisi koskaan ns. yksin oman onnensa nojassa.. Itse kun en ole kamalasti matkaillut, varsinkaan yksinäni.

Katsoin hintoja, ja work & travelilla oli suht edullisia paketteja (ainakin omasta mielestäni).  ??? Kun taas pelkät lentoliput saattaa maksaa maltaita..

Jos kaiken hoitaa itse, mitä suosittelet? Onko ehdotuksia mistä aloittaa jne? :D

b9leto00

En suosittele lähtemään matkanjärjestäjän kelkkaan. Itse en ole missään käynyt enkä englantia juurikaan puhunut, mutta kaikkia asiat selviää mm. tämän foorumin avulla niin säästät lähes tuhat (!) euroa rahaa. Tuosta "avusta" jota nuo lupaa löydät paljon tekstiä täältäkin palstalta, eli luvataan kaikki maan ja taivaan väliltä muttei kumminkaan mitään tapahdu. Osaat varmasti hakea itse viisumin, varata lentolipun, ostaa prepaid - sim kortinj avata pankkitilin ja hakea veronumeron. Nämä kaikki asiat voi tehdä kätevästi netissä.

Olet lähdössä vasta ensi vuonna ausseihin, joten sulla on hyvää aikaa etsiä tietoa netistä miten asiat kannattaa hoitaa. Kiität vielä mua kun et tuhlannu turhaan tuohon matkanjärjestäjän neuvontaan, sillä säästetyllä tonnilla etsit töitä kuukauden pidempään :)


E: Nimikerkin sidekick blogista löydät hyvin tietoa: tässä postaus jossa käsitellään valmistautmista: http://koalaseverywhere.blogspot.fi/2012/09/how-to-make-it-to-australia.html

PegAust13

Lainaus käyttäjältä: b9leto00 - syyskuu 12, 2012, 20:58
En suosittele lähtemään matkanjärjestäjän kelkkaan. Itse en ole missään käynyt enkä englantia juurikaan puhunut, mutta kaikkia asiat selviää mm. tämän foorumin avulla niin säästät lähes tuhat (!) euroa rahaa. Tuosta "avusta" jota nuo lupaa löydät paljon tekstiä täältäkin palstalta, eli luvataan kaikki maan ja taivaan väliltä muttei kumminkaan mitään tapahdu. Osaat varmasti hakea itse viisumin, varata lentolipun, ostaa prepaid - sim kortinj avata pankkitilin ja hakea veronumeron. Nämä kaikki asiat voi tehdä kätevästi netissä.

Olet lähdössä vasta ensi vuonna ausseihin, joten sulla on hyvää aikaa etsiä tietoa netistä miten asiat kannattaa hoitaa. Kiität vielä mua kun et tuhlannu turhaan tuohon matkanjärjestäjän neuvontaan, sillä säästetyllä tonnilla etsit töitä kuukauden pidempään :)


E: Nimikerkin sidekick blogista löydät hyvin tietoa: tässä postaus jossa käsitellään valmistautmista: http://koalaseverywhere.blogspot.fi/2012/09/how-to-make-it-to-australia.html

Itse olen myöskin tätä pohtinut, että kannattaako luottaa varmuuden vuoksi johonkin matkanjärjestäjään tai järjestöön, joka auttaa käytännön valmisteluissa. Mutta ilmeisesti näistä ei välttämättä niin suurta apua ole, että siihen kannattaisi satsata rahoja.
Itsellä olisi suunnitelmissa lähteä 2013 loppuvuodesta.
Just leave and live your life!

Savonian

- Viisumi: Noh, mun viisumisekoiluista voi lukea useammasta viestistä tällä palstalla. Mutta siinäkin se perus: lomakkeen täyttö ja maksu. Lääkärissä käynti (Helsingissä on kaksi hyväksyttyä lääkäriä) ja papereiden lähetys Berliiniin.
- Lennot: Jos olet alle 26-vuotias, mene Kilroyn sivuille ja hae kansainvälinen nuoriso/opiskelijakortti ja lennot nuorisohintaan. Jos tiedät että olet alle vuoden, katso menopaluu-lippuja, jotka ovat paljon halvempia kuin pelkkä meno. Lue TARKASTI halpojen lentolippujen ehdot, koska useimpia ei voi siirtää.
- Puhelin: (Varmista Suomesta lähtiessä että älypuhelin ei ole lukittu operaattorille) Ainakin Sydneyn lentokentällä on useamman operaattorin myymälät joista sitten valitsemaan sopivaa prepaid-liittymää. Liittymään kuuluu yleensä tekstiviestit, puhelut ja data. Prepaid:n saldo vanhenee yleensä noin kuukaudessa. Optuksella esim. suomalaiseen kännykkään soittaminen maksaa saman minkä paikalliseen ei Optuksen-liittymään soittaminen.
- Tili: Suosituimmat pankit reppumatkailijoiden keskuudessa on Westbank ja Commonwealth, koska niiden Otto (eli ATM)-verkostot on laajimmat. Tilin avaaminen onnistuu kävelemällä pankkiin passin ja toisen henkilöllisyystodistuksen kanssa. Samalla saa nettipankki tunnukset. Kortin saaminen kestää noin 5 työpäivää jonka jälkeen kortti ja siihen liitettävä PIN-koodi pitää käydä aktivoimassa pankissa.
- Verotusnumero: Verotusnumeron saa netistä. Lomake vaatii australialaisen osoitteen johon veronumero (TFN) lähetetään. Töitä voi tehdä 28 päivää ilman verotusnumeroakin, ja numeron saaminen kestää max 28vrk (eli siis noin viikon).
- Medicare: Rekisteröityminen helppottaa asioita jos joutuu hakeutumaan lääkärille. Rekisteröitymiseen tarvitaan passi, alkuperäinen viisumi (saa tulostettua immin sivuilta), australialainen osoite ja pitää kuulua Kelan piiriin (eli, kun ilmoitat muuttavasi maasta W&H-viisumille niin ilmoitat että kotikunta pysyy Suomessa ja palaat Suomeen alle vuoden kuluttua ulkomaille muutosta, ja jos et kuulu Kelan piiriin, et myöskään saa Suomesta matkavakuutusta)
- Asunto: Sydneyssä vuokrat on TODELLA korkeat, oman huoneen vuokra lähtee 170$/viiko, yksiö irtoaa noin 350$/vko jne. Netissä on monia sivustoja joilta katsella tarjontaa. Ensimmäinen viikko kannattaa asua hostellissa, jossa (toivon mukaan ainakin) henkilökunta neuvoo vähän näiden käytännön asioiden hoidossa, koska monet asiat tehdään täällä hyvin eritavalla kuin Suomessa.
- Työpaikka: Lähes alalle kuin alalle on työvälitystoimistoja. Esim Gumtreessä on ilmoituksia joissa haetaan naismatkailijoita farmityöhön, jotka ovat sitten ihan muuta kuin farmityötä (tai edes kodinhoitoa), ja koska välimatkat on pitkät ja julkiset kulkee huonosti taajamien ulkopuolella kannattaa olla tiettyä varovaisuutta mihin lähtee. Joku "farmari" (sana on "-"-merkissä koska kyseinen kaveri hakee Gumtreessä kahden viikon välein työntekijöitä milloin minkinlaiselle farmille), on keksinyt tän reppumatkailojoiden innon toisen vuoden viisumiin ja käyttää sitä sitten hyväkseen niin että työn saadaakseen pitää MAKSAA 200$ haastattelukuluja Sydneyssä ja sitten vielä 350$ vakuus siitä että on töissä ensimmäisen kuukauden... Jos homma kuulostaa väärälle, se yleensä on väärä. Monet maatilat työllistää wwoof-periaatteella matkailijoita, eli ylöspito annetaan työtä vastaan, ja näissäkin on erilaisia paikkoja, osa on virallisen WWOOF:in jäseniä ja osa hakee työntekijöitä erilaisten nettisivujen kautta. Sitten on vielä nämä working hostellit, joiden työllistävyys riippuu täysin vuodenajasta ja satokaudesta, eli vaikka varaat viikoksi paikan hostellista, se ei tarkota että sinulle on viikoksi töitä (tai edes yhdeksi päiväksi). Australiassa riittää kyllä töitä, mutta aina niiden saaminen ei ole ihan yksinkertaista tai halppoa.

Olikohan tässä nyt jo aukipurettuna ainakin osa noista asioita.

cudi

Mistä sen alkuperäs viisumin saa sieltä immin sivuilta vai kelpaako se sähköpostiin tullut?   :nuttu:
Alle viikko lähtöön :)

joon3

Tulosta se sahkopostiin tullut. Se kelpaa medicare korttia varten ja jos nyt sattuu et sahkosesviisumis eli mika on sun passissa minka pystyy viivakoodil lentokental lukemaa ni jotaa haikkaa ni se ajaa sen asian.

PegAust13

Lainaus käyttäjältä: Savonian - syyskuu 13, 2012, 13:06
Verotusnumero: Verotusnumeron saa netistä. Lomake vaatii australialaisen osoitteen johon veronumero (TFN) lähetetään. Töitä voi tehdä 28 päivää ilman verotusnumeroakin, ja numeron saaminen kestää max 28vrk (eli siis noin viikon).

Jos kiertää esim. hostelleissa tai muissa tilapäismajoituksissa, millainen osoite tähän voidaan merkitä?

Just leave and live your life!

Savonian

Sen hostellin tai tilapäismajoituksen osoite missä arvelet olevasi noin viikon päästä.

Ansku84

Täällä 28-vuotias nainen pääkaupunkiseudulta olisi myös aikeissa nostaa kytkintä ja suunnata tammikuussa 2013 Australiaan. Ajattelin aloittaa Working&Holiday reppureissun Sydneystä ja kesto.. no se riippuu ihan siitä että miten asiat sujuu.  :) Lennot, viisumit ja vakuutukset on vielä hankkimatta, mutta eiköhän ne ole hoidettu marraskuun alkuun mennessä. Reissuun lähden yksin ja sehän jännittää, :o mutta uskon että kokemuksena reissu on unohtumaton. Voipi laittaa viestiä. Mukavahan se olisi tavata suomalaisia kanssamatkustajia.

VMM

Lennot ostettu 15.1.2013 ja suuntana Brisbane! Jaiks ja jeejeejee! :)

sunrise.

Mihin hintaan olette lippuja saaneet?Entä lentoreitti?Suosituksia matkanjärjestäjistä?

-Tammi,Helmikuussa Australiaan-

matkalla

Hei ole 32 vuotias Savolais nainen oln lähdössä thaimaan kautta Cairns iin josta sitten etenen sydneyn suuntaan fiilisten mukaan tavoite olis oleskella n 3kk. Olen miettinyt vapaaehtoistyötä,jotta näkis hieman pintaa syvemälle.
Näillänäkymin matkaan lähden tammi/helmikuussa.Matkat on ostamatta...
Olisi mukava tavata muitakin "vanhempia" reissaajia  :XXXX

Linnea93

Täälläkin 19-vuotias välivuotta (+toista putkeen) pitävä tyttö lähössä Brisbanen suunnalle ens vuodeksi! Helmikuun alussa Sydneyyn ja puolessa välissä Brisbanen seudulle!!
Viisumi pitäis varata tällä viikolla ja lennot myös, aika jännää!!

VMM- mitä oot menossa tekemään Brisbaneen, kuinka kauan aiot olla siellä? :)

VMM

Tervehdys!

Opiskelemaan olen menossa ja puolisen vuotta olis tarkoitus viipyä näin ensi alkuun! :)  kiva kuulla että muitakin sinnepäin tulossa!

Bricker

Morjesta!
Tääl ois yks 23v miespuolinen sankari lähössä Australian suuntaan WH- tyyppisesti. Ite tosin käyn ensiksi ajamassa Jenkit läpi ja sieltä lennän Uuteen Seelantiin, mutta kyllä mä loppujen lopuks toivottavasti pääsen helmi/maaliskuus Australiaan. Ite oon aikalailla hankkinu kaikki lennot ja viisumit, ku kuukauden päästä ois jo lähtö. Yksin oon reissussa jenkkien jälkeen ja vähä alkaa jo jännittää, et mitäköhän täst tulee.. Mut eiköhän sitä aina selvii jollai tapaa :D Noo alkaaks olla jo matkakuumetta? Mulla ainaki on jo ja kuukauden ajan pitäis yrittää olla paikoillaa.. Ei tuu mitää, ku surffailee vaa netis kattoen kaikkia hienoja reissupaikkoja. 

kaappikello

Moikka!

Löytyiskö täältä seuraa Melbourneen maaliskuun 14.-17. päivien tienoilla? Sillonhan on siis tietysti F1-kauden aloituskisa ja sehän on yks niistä Australian must see kohteista (ainakin mulle :D), joten sinivalkoinen seura ois ihan loisto juttu! Kannustetaan suomalaiset palkinnoille;)

Itse haluun nähdä ainakin sunnuntain pääkisan, muut päivät on vaan plussaa. Eli on myös mahdollista kattella Melbournea muutenkin:)

Oon 20 v nuori nainen ja asun Sydneyssä. Seurana oon tottakai hauska ja avoin uusille kokemuksille:)

Ilmotelkaa jos kiinnostaa! Ja kaikki ehdotukset otetaan vastaan!

tässä vielä muutama linkki (edellyttäen et mun linkitys onnistui:D) mist löytyy tietoa esim lippujen hinnoista jne
http://www.australia-grand-prix.com/2381-australie/
http://www.grandprix.com.au/

VMM

Kukkuu!

Reilu pari viikkoa enää ja matka kohti suurta seikkailua alkaa. 15.1 suuntana Brisbane. Onko muita samana päivänä lähtijöitä? Finski/Qantas.  :XXXX
Ilmoitella saa myös jos on vailla mukavaa reissuseuraa tammi-helmikuu siellä jossain Brisbanen lähettyvillä!

peterski

Kyllä! Tasan kaksi viikkoa aikaa! Lähden 2.4.2013 ja suuntana Brisbane! En tiedä mitä sitten tapahtuu. Oisko jollakin samannäköisiä suunnitelmia?  :XXXX