Opiskelutahti ja kulttuuri

Aloittaja VMM, kesäkuu 12, 2012, 22:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VMM

Moikka kaikille!

Kaipaisin vähän käytännön kokemuksia Australiassa opiskelevilta tai opiskelleilta ihmisiltä.
Itsellä suuntana QUT, Creative Industries ja mietityttää vastaako opiskelutahti Suomea vai onko tiukempaa tai rennompaa... Millainen on mahdollisesti perus opiskeluviikko eli paljon on ollut luentoja ja läsnäoloa. Varmasti vaihtelee hyvinkin paljon koulutusaloittain, mutta kaikki kokemukset ja mielipiteet tervetulleita! Kiitos  8)

hmks

Itse en ole opiskellut Australiassa, mutta olessani työharjoittelussa tapasin monia aussiopiskelijoita ja heidän kertomuksiensa mukaan opiskelijakulttuuri on aikalailla erilainen kuin Suomessa. Lähinnä heillä ei ole sellaista opiskelukulttuuria kuin Suomessa esim. yliopistoissa on. Ei siis ainejärjestö- tai ylioppilaskuntatoimintaa siinä määrin kuin Suomessa. Useimmat opiskelijat käyvät töissä, joten ylimääräinen aika menee kai tähän. Monet opiskelevat myös etänä. Muutenkin olen käsittänyt, että opiskelu ei ole niin iso "identiteetin määrääjä" kuin Suomessa eli opiskeluporukkaan ei integroiduta niin vahvasti kuin täällä.

uomalaisilta vaihtareilta olen myös kuullut, että töitä tehdään myös vaihto-opiskelujen ohella aika paljon viisumin puitteissa. Vaihtareilla toki on kai omat kuvionsa ja tietysti hieman poikkeaa paikallisten opiskelijoiden kuvioista. Mitään huonoja kokemuksia en ole Ausseissa opiskelleilta kavereiltani kuullut.

Tämä ei nyt varmaan paljon auttanut, mutta toivottavasti jotain. Käsittääkseni urheiluporukoihin liittymällä pääsee hyvin mukaan kuvioihin, jos tuollainen kiinnostaa.

laursie

Saattaa tosiaan vaihdella aloittain aika paljon, mutta voin jakaa omia kokemuksiani kielitieteen opiskelusta Griffithissä Brisbanessa.

Ehkä suurin ero Suomessa opiskeluun verrattuna olivat tiukat deadlinet. Ainakaan Turun yliopistossa missä opiskelin ei olla turhan tarkkoja töiden palautusajoista ("No palauttakaa sitten ku haluatte pisteet, vaikka nyt vuoden sisään") mutta ausseissa kyllä alkaa pisteitä putoilla jos on tunninkin myöhässä. Töiden palautukselle on siis yleensä annettu myös kellonaika, ei vain päivämäärää.

Yliopistolla olin ehkä noin 10-15h viikossa. Hieman ärsyttävää oli se, ettei kokeiden päivämääriä saa tietää kovin ajoissa, että voisi suunnitella matkoja lukukauden loppuun yms.

Aussilaiseen opiskelijakulttuuriin en itse päässyt kovin hyvin sisään, ehkä sitä ei tosiaan hirveästi ole, mutta vaihtareille kyllä on ohjelmaa ja niihin osallistuin. Paikallisia oli hieman hankala tavata (miehen onnistuin kuitenkin löytämään jonka ansiosta olen täällä nyt pysyvästi  ;) )

Se mikä on molemmissa paikoissa samaa on että lukukauden alku on löysäilyä ja sitten on loppurutistus kun pitää palauttaa esseet ja lukea tentteihin.

Oma kokemukseni oli kaikenkaikkiaan mukava, sain ystäviä ja ehkä opinkin jotain siinä sivussa  :XXXX

Eli tervetuloa vaan tänne Brisvegasiin!

VMM

Vautsivau, kuullostaa lupaavalta  8)

Kiitokset vastauksista!
Kertomanne vastasi aikalailla sitä mitä odottelinkin. Tosiaan varmaan tuo loppurutistus on hiukan poikkeava Suomen oloista. Meillä tuppaa koulussa menemään kursseittain deadlinet, eli about kuukauden välein on jonkunlaista viimeistä palautuspäivää, jonne pitää yrittää saada hommia tehtyä.
Ideaalitilanteessa en anna siis töiden kasaantua...

Aikomuksena on osallistua vaihtarijuttuihin, koska sieltä ne uudet kaverit varmaan varmimmin löytyvät. Urheiluporukatkaan ei kuullostaa hullummalta idealta!
Teitkö jotain töitä opiskelun ohessa siellä, laursie?



laursie

Itse en käynyt töissä opiskellessani, koska säästöjä oli jonkin verran ja silloin vielä Suomen opintotukikin oli suht riittävä täällä asumiseen. Ei tosin enää valitettavasti. Muutamat kaverit kävivät kyllä töissä osa-aikaisesti, lähinnä ravintola-alalla tai vaatekaupoissa yms. Viikonlopputöitä kyllä löytyy suhteellisen helposti jos on vähänkään vastaavaa kokemusta (tai saa hankittua referenssit, jotka "vahvistavat" sinulla olevan kokemusta vaikkei sitä olisikaan:))