Australian elämäntyyli vs suomalainen elämäntyyli

Aloittaja pm69770, lokakuu 04, 2003, 05:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pm69770

Jaaks:D En malttanut olla aloittamatta uutta aihetta, kun luin joltain muulta palstalta tarinaasi.:P  Olet siis käynyt kaksi kertaa Suomessa vuoden 1989 jälkeen, etkä kaipaa yhtään takaisin. Elämäntyyli on kuulemma niin erilainen, että et enää sopeutuisi takaisin tänne pohjolaan.:roue

Mielenkiintoni luonnollisesti heräsi, ja toivonkin, että te Australiassa asuvat kommentoitte tätä eroa:XXXX:XXXX  Itse en ole koskaan edes Australiassa käynyt, mutta maa kiinnostaa lähinnä ilmaston, flooran ja faunan perusteella.

Voihan olla, että tämä aihe on jo puhkikuluttu...
Pete

Jaaks

Pete :D

"Voihan olla, että tämä aihe on jo puhkikuluttu..."

Enpa nyt tieda onko mikaan aihe loppujen lopuksi koskaan puhkikuluttu :?? ja varsinkin aiheesta jonka nyt taas aloitit loytyy niin monta nakokantaa ja mielipidetta, etta sita voi kylla jatkaa loputtomiin :D:D

Et nyt esittanyt mitaan varsinaista kysymysta, joten vastaukseen voi menna hieman tata palsta tilaa, mutta oletan sinun haluavan tietaa miksi en mielestani enaa sopeutuisi takaisin Suomeen  :??

Se, etta en enaa sopeutuisi on ehka hieman ehdoton ilmaisu, mutta jos pakko olisi niin tietysti se taytyisi tehda.  Olenhan tassa vuosien mittaan sopeutunut mita erilaisimpiin olosuhteisiin tarpeen mukaan ja se mielestani onkin ihmisluonnon yksi parhaita ominaisuuksia, etta voi sopeutua melkein mihinka vaan.

Kuitenkin jos verrataan Aussi - Suomi oloja, niin omalla kohdallani tietysti ilmasto on suuri tekija, mutta myoskin ja varsinkin Queenslandissa, elaman asenne.  Voi olla, etta joku sanoo sen olevan laiska tai hidas (ja taytyy myontaa Suomalaisen tyokulttuurin kasvatille se oli alussa hieman vaikeaa ymmartaa miksi et tee sita tanaan vaan jatat sen huomiseksi :??)  No kaikkeen tottuu ja nykyaan se ei paljonkaan normaali asioissa haittaa.

Toinen erittain tarkea asia minulle on perheen, ystavien ja vapaa-ajan tarkeys ja jopa tyonantajien niille antama etuoikeus.  

Sosiaalinen elama taalla on aivan toista luokkaa kuin suomessa ja niin sanottua kateutta ihmisten kesken ei juurikaan tunneta.  Kuten on aikaisemminkin jo mainittu, etta jos saat ylennyksen toissa tai ostat uuden auton, naapurit ovat siita vilpittomasti iloisia ja se on ehka vaan syy taas uuteen BBQ juhlaan.

Hyvin vaikea oikeastaan ihan tasan tarkkaan sanoa, etta miksi pidan tasta maasta ja elamantyylista enemman kuin Suomessa, mutta se on kai kaikkien pienten asioiden summa :??

Ainahan voidaan vaitella asioista, kuten palkat, verotus, autojen ja bensan hinta ja yleensa vaan elinkustannukset :??  No, ne on kaikki varmaan taalla halvempia kuin Suomessa ja se tietysti auttaa hyvaan oloon, mutta ei minulla koskaan ollut Suomessakaan taloudellisesti vaikeata kiitos jatkuvan ja hyvan tyollisyyden.


Jossain vaiheessa vaan tuli tarve muuttaa elamantyylia ja paikkaa ja taalla sita nyt sitten ollaan ? ainakin toistaiseksi
:D

Pete :D  
Toivottavasti tama vastasi edes osaan kysymyksestasi, mutta jos haluat tietaa jotain viela tarkemmin, niin kysy vaan:D:D:D

pm69770

Jaaks:D Satuin lukemaan kirjoituksesi eräällä toisella palstalla, joka kuului näin: "Moi Anne,
Olin pari paivaa "off line" ja tuli nautittua muutama paasiaismuna ja pari huurteistakin.
Tulin itse tanne ensimmaisen kerran 1983. Lahdin Suomesta purjehtimalla 1982 tuomaan ystavani isan venetta (65ft) Australiaan. Siihen matkaan meni 11 kuukautta ja tuli vierailtua n 45 eri maassa, mutta se onkin sitten jo pidempi juttu. Jain tanne toihin 6 kuukaudeksi (silloin ei kukaan edes kysynyt tyolupia ja "casual" verokin oli vain 2% palkasta eika mitaan veroilmoituksia tehty) ja palasin Suomeen Aasian, Intian ja Lahi-Idan kautta 1984. Tulin sitten tanne uudestaan tyomatkalle/lomalle 1988. Minulla oli jo silloin hankittuna "Permanent Resident" viisumi, jonka saannissa ei myoskaan ollut mitaan ongelmia siihen aikaan; koko hakemisprosessiin meni ehka 2 kuukautta. Sitten 1988 loppuvuodesta tuli tehtya paatos myyda asunnot, autot ja kaikki muukin Suomessa ja muuttaa tanne tammikuussa 1989. Suomessa olen kaynyt kaksi kertaa sitten 89 (1994 ja 2002) eika oikeastaan ole ollut suuremmin edes ikava. Parhaat ystavani ja perheenjasenet ovat kayneet taalla useammankin kerran. Viimeksi kun olin Suomessa niin alkoi jo tuntua silta, etta olisi aika vaikea sopeutua takaisin sikalaiseen elamantyyliin - on se vaan niin erilaista. Voitaisi vaikka jatkaa naista asioista tuolla "Elama Australiassa" otsikon alla.

Cheers
Jaaks"
:D  Juttu kuulosti niin vakuuttavalta, että oli pakko kuulla lisää.:XXXX Tarkoitukseni ei siis ollut kysyä, että sopeutuisitko tarvittaessa tänne Suomeen takaisin (Itse en taida sopeutua koskaan), vaan ajattelin, että tällä palstalla voisi vapaasti kertoilla omia kokemuksiaan.Eipä minulla juuri tästä asiasta sen enempää kysymistä ole, koska kokemuksia ei ole kuin täältä villistä pohjolasta, mutta kommentteja kuulisin mielelläni aiheesta.:D

Ensilumi putoaa maahan kohtapuoliin täälläpäin palloa. Ensimmäiset pari päivää se on aina ihan kivaa, sitten odotellaankin jo kesää. Talvet kuluvat sisällä istuskellen, urheilemassakin käydään sisätiloissa, paitsi hiihtäjät tietenkin...:?? Sisälläolo rassaakin kaikista eniten, kun en ole mikään hiihtäjä.

Itsekin varsin sosiaalisena ihmisenä kärsin myöskin tästä kulttuuriimme kuuluvasta eristäytymisestä. Esimerkiksi rapussamme asuu ihmisiä, jotka eivät ikinä edes tervehdi, kävelevät vain eteenpäin, ja katsovat maata.:o

:D Tunnistin myös itseni tuosta "heti valmiiksi-asenteesta" : joskus olen jopa tyytyväinen, että ilmastomme on kurja, koska se pakottaa minut oleskelemaan sisätiloissa,  ja minun tulee tehokkaammin opiskeltua, kuin mitä tulisi, jos auringon lämpö houkuttelisi ulos! Aikas kieroutunutta ajattelua vai mitä?;):D
Taitaa olla meidän suomalaisten helmasynti...
Pete

riaapa

Pete, tätä aihetta "kaluttiin" viime keväänä jonkun verran tässä viestiketjussa:
http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=341

Mutta ihan hyvähän se on ottaa uudestaan esille, tänne on tullut uusia postittajia sen jälkeen, ja uudet näkökulmat synnyttävät aina uutta keskustelua... Esim. Is"theLegend"katerilla voi olla jotain uutta näkökulmaa?

Toisaalta elämäntyylistä on paha alkaa yleistämään, se kun riippuu niin paljon henkilöstä. (vaikka itsekin sorruin aika hirveisiin yleistyksiin tuossa aiemmassa ketjussa) Itse kun olen tällaista "happy-go-lucky"-koulukuntaa, niin välillä sitä saa jopa omille perheenjäsenilleen selittää ettei se maailma murehtimalla ja huolehtimalla siitä parane. (siis esim. kun äiti alkaa jo nyt suremaan sitä ettei pysty olemaan paikalla kun minä saan lapsia joskus hamassa tulevaisuudessa tod.näk. kaukana Australiassa) Juu-juu, siis onhan ne isoja asioita, mutta kun en usko että liika murehtiminen asiaa auttaa...

Kyllä sitä vaan jokainen on oman onnensa seppä.

latteuksiin lopettaa,

Riina.
Riina

Jaaks

Pete :D

"Juttu kuulosti niin vakuuttavalta"

Se on totisinta totta !!!! Ja olen erittain tyytyvainen tekemiini paatoksiin elamani aikana :D

On tullut tehtya kaiken nakoista niin matkustelun ja tyonteonkin puolesta ja edelleen olen onnellinen:D  On matkoilla ollut vaaratilanteitakin ja aina ei ole ollut niin paljon rahaakaan ja joskus on oltu tosi kusessa, mutta nyt kaiken tekemani ja nakemani jalkeen olen enemman kuin tyytyvainen kaikkeen.

Elamankokemus on kaikista itsestaan kiinni ja se on helppo jonkun joka asuu Helsingissa tai jossain turvallisessa lahiossa ja on ehka kerran kaynyt Ausseissa lomalla antaa omia mielipiteitaan ( jotka on tietysti omassa arvossaan) mutta ei tieda juurikaan todellisesta elamasta :??:??

Riinan vertaama Legend eli Iskater on kullan arvoinen ihminen WH ja muille lomalaisille, mutta tuskin pystyy kertomaan elamasta Australiasta kuten joku joka asuu taalla :??

Edelleen Riinaan :
"kun ?iti alkaa jo nyt suremaan sit? ettei pysty olemaan paikalla kun min? saan lapsia joskus hamassa tulevaisuudessa"

Entas sitten :??:??

Ymmartaakseni Pete ei kysynyt miten vanhempasi suhtautuvat muuttoosi Australiaan, mutta tietysti, jos se on iso asia sinulle, niin ymmarran.

Minulla on aina ollut hyvin laheiset perhesiteet ja jo silloin joskus nuorena kun purjehdin tanne Suomesta eri perheen jasenet lensivat Suomesta tapaamaan meita eri maihin (ja tietysti tuomaan postin) ja nyt kun olen asunut taalla, kaikki ovat kayneet taalla useammankin kerran ja jopa aitini tuli no 2 lapsen syntymaa varten, vaikka en itse oikeastaan synnyttanytkaan :o

Riina :D

"Kyll? sit? vaan jokainen on oman onnensa sepp?."

Eihan nyt ymmartaakseni tasta ollut edes kyse, vaan siita miksi on tanne jaaty ja miksi ei palattu Suomeen :??

Korjaa jos olen vaarassa :D

pm69770

Jaaks:D En missään nimessä epäillyt kertomuksesi todenperäisyyttä, vaan vakuutavuudella tarkoitin tietenkin sitä, että tarinasi on vaikuttava. (Yksi pieni i-kirjain, joka jäi epähuomiossa pois muutti sanan merkityksen radikaalisti)

"Iskater on kullan arvoinen ihminen WH ja muille lomalaisille, mutta tuskin pystyy kertomaan elamasta Australiasta kuten joku joka asuu taalla " Olen täysin samaa mieltä tästä. Itse asustelin Ruotsissa muutaman vuoden, ja vasta parin-kolmen vuoden kuluttua aloin päästä jyvälle ihmisten ajatusmaailmasta, vaikka naapureita täällä pohjolassa ollaankin. Juuri sen takia on hauskaa kuulla Australiaan paikan päälle muuttaneiden kommentteja ja vinkkejä.:XXXX

Riina:D Kiitos vinkistä, täytyypä katsella myös Iskaterin näkökulmaa asiaan. Mites muuten nettikamerat ym vempeleet, mitä nykyään on tarjolla? Lievittävätkö ne omaisten kaipailua? Tarkoitan, että jos esim. päivittäin juttelee päivän kuulumiset nettikameran välityksellä, niin ei varmaankaan koe eron tunteita niin voimakkaina.:) Varsin paljon on edistytty sadassa vuodessa, en tiedä onko asia hyvä vai huono...:??:D Hyvää on ainakin se, että tässä sitä vaan keskustellaan lähes reaaliajassa, vaikka asummekin täysin eri puolilla maapalloa! se on jotakin se!:XXXX:XXXX:XXXX
Pete

Jaaks

Pete :D

En hetkeakaan epaillyt sinun kysymyksesi aitoutta ja siksi vastasinkin:D  Ei ole mitaan valia jos vaikka yksi "i"  tai "a" puuttuukin, asia kylla ymmarretaan :D OK

Mielellani kerron sinulle ihan mita haluat elamisesta ja olemisesta muissa maissa.

"nettikameran välityksellä" no joo :??

Jos et voi lahtea Suomesta ilman nettikameran valittamia kuvia lennostasi ja koko elamastasi  siita eteenpain, niin miksi et jaa kotiin :??:??  Eipahan tarvitse lahetella mitaan kuvia :??

Sorry Pete :D Ei tarkoitettu sinulle :D

riaapa

Apua! Nyt mut ymmärrettiin ihan väärin!

Siis yritin vain huomauttaa että otsikolla "Australian elämäntyyli vs suomalainen elämäntyyli" tulee helposti tehtyä hurjia yleistyksiä, kun ei se elämäntyyli suinkaan ole kaikilla ausseilla sama ja kaikilla suomalaisilla sama. Omalla esimerkilläni (tämä äiti-juttu) pyrin selittämään vain sitä, että se elämäntyyli voi kahdella suomalaisella saman perheen jäsenelläkin olla niin erilainen... Onnistuin näköjään huonosti. Ehkä tulkitsemme sanan "elämäntyyli" erilailla?

En suinkaan tarkoittanut vähätellä Jaaksin elämänkokemusta tai tuputtaa jotain omia mielipiteitäni! "Turvallisella lähiöllä" tarkoitit Jaaks varmaan Vantaata? Tiedä siitä turvallisuudesta... sen verran vähän aikaa täällä asunut etten voi tietää.

"Riinan vertaama Legend eli Iskater on kullan arvoinen ihminen WH ja muille lomalaisille, mutta tuskin pystyy kertomaan elamasta Australiasta kuten joku joka asuu taalla" Tän otsikon allahan olikin kyse ELÄMÄNTYYLIEN vertailusta? Sen takia ajattelin että esim. Iskater on saattanut tehdä jotain sen tyyppisiä huomioita. Itse ELÄMÄSTÄ Australiassa puhutaan ko. otsikon alla, ja siellä on tietenkin ehdoton etuajo-oikeus niillä jotka asiasta jotain tietävät, eikä meillä tavallisilla turisteilla.

Omat perhesuhteeni ovat myös aina olleet erittäin läheiset ja lämpimät, eikä niihin ole aikaisempikaan ulkomailla asuminen vaikuttanut, joten toistan uudelleen: mun (suomalaiseen) elämäntyyliini ei kuulu asioiden ennenaikainen murehtiminen.

Älä Jaaks nyt polta niitä pelihousujas mun kanssa, luulen että me vain yksinkertaisesti tulkitsimme otsikon erilailla? Sori jos mielestäsi eksyin aiheesta. Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi. Oikein hyvää lauantai-iltaa vaan sullekin...

Riina.
Riina

riaapa

Pete :)

Nettikamera voi olla hyvä lievittämään äitin ikävää. Mutta siitähän täällä ei ole kyse, joten pysytäänpäs nyt aiheessa! Nettikameroista ja muista digitaalivempeleistä on niistäkin puhuttu jo toisaalla: http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=523

Tsemppiä sunkin opiskeluihin ja viileneviin syysiltoihin!

Riina.
Riina

Jaaks

Riina :D

"ELÄMÄNTYYLIEN vertailusta"

Sorry...... vaikenen  jos olen vaarassa :D

Elamantyyli = :??:??:??

Style of life :?? Quality of life :?? OR :??
Ja sama suomeksi= onko se elaman laatu vai tyyli (ja mita se tyyli tarkoittaa :??) Vai mita :??:??

Enka ollenkaan ymmartanyt sinua vaarin, sina ehka ymmarsit minut vaarin vastauksessani :??

Sitapaitsi minun elamankokemustani et pysty edes vahattelemaan, silla vain mina tiedan mita se on :D  ja sen mita taalla olen teille kaikille lukijoille kertonut on vain pieni osa omasta elamastani ja matkoistani :D:D:D

Riina :D
En myoskaan tarkoittanut "Vantaa".
Miten voit edes ajatella tuollaista :??:??
Eihan vastaukseni ollut suunnattu kehenkaan henkilokohtaisesti ja jos se on niin nimean kylla henkilon ensin:D
Kuten tamankin vastauksen alussa ja aina valissa  :D

Cheers Riina ja Hyvaa Viikonloppua
Jaaks :XXXX:XXXX:XXXX

riaapa

Jaaks,

ei nyt ole nykysuomen sanakirja käsillä, mutta minä tulkitsen elämäntyylin lähinnä asenteena elämään. Siksi tuosta "happy-go-lucky"sta höpisin. Mutta mikä lie oikea määritelmä, siitä en tiedä. Elämänlaadun ymmärränkin ihan eri lailla, sitähän jopa tilastotieteilijät pyrkivät vertailemaan eri maiden välillä, ja siihe tulee mukaan nuo ostovoimat, verotukset, koulutus ynnä muut.

"En myoskaan tarkoittanut "Vantaa".
Miten voit edes ajatella tuollaista"

Ai miten? No koska tää on lähiö Helsinigin kupeessa... kaikista paikoista joissa mä oon ehtiny (nuoresta iästäni huolimatta) asua, tää ei todellakaan ole mun lemppareita, siksi tuossa vasemmalla <-- lukeekin "toistaiseksi Vantaa". Se toistainen käy koko ajan lyhemmäksi. Jesh!

Tästä se lauantai-ilta alkaa. Nyt saunan lämpöön!

Riina.
Riina

pm69770

Itselläni ei henkilökohtaisesti ole tarvetta pitää tiivistä yhteyttä tänne yläkertaan, koska vanhempani ovat kuolleet. Anoppi tosin elää vielä, mutta luulenpa, että maapallon kokoinen välimatka anoppiin ei voisi olla kovin huono juttu...

Toki ymmärrän, että tilanne voi olla erilainen siloin, kun vanhemmat ovat vielä elossa. Päinvastoin, on ihan terveellistä pitää yhteydet kotiväkeen kunnossa... Nyt en kohdistanut sanojani kehenkään erityisesti:)

Oma perhe on minulle kaikki kaikessa, ja kunhan heidät otan mukaan, niin muusta maailmasta ei väliä:D:XXXX

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, elämäntyylejä oli tarkoitus verrata. Yhtenä esimerkkinä meidän sulkeutuneisuudestamme voisin mainita vaimoni veljen, jonka vaimoni tapasi ensimmäisen kerran elämässään ollessaan 18 vuotias. Asumme samassa kaupungissa, ja tapaamme joskus isänpäivänä appiukon luona, ja pyydämme häntä kylään, mutta hän ei ikinä tule. Olemme kuin parhaatkin sukulaiset, mutta ei vierailuja. Hän ei ole siis koskaan käynyt siskollaan kylässä, vaikka olemme kymmenen vuotta pyytäneet !!!

Liikenteessä tilaa ei anneta, vaan vilkkuakin täytyy näyttää viime tipassa, koska jos vilkulla ilmaiset halusi vaihtaa kaistaa, niin turvaraot menevät heti kiinni, ettei vaan ylimääräiset pääse etuilemaan...

Nyt menee kyllä aika marinaksi. Pidän kyllä itseäni isänmaallisena ihmisenä, mutta en tämän maan vankina. Olen siis vapaa lähtemään koskla haluan...:XXXX

Keskustelu jatkuu...:D
Pete

Tony

Pete;)

Nuo marinat kannattaa ehdottomasti jättää pois asuit sitten missäpäin maailmaa tahansa, niillä on yleensä taipumuksena vain pahentaa tilannetta.

Australiasta sinun on turha etsiä mitään maanpäällistä paratiisiä, koska se on jo ajatuksenakin tuhoontuomittu, ja minä uskallan sanoa näin vaikka en ole siellä vuosikausia asunutkaan. Sellaista paikkaa ei kertakaikkiaan ole olemassakaan. Australiakin näyttää ajan myötä omat todelliset kasvonsa, eikä se ole pelkkää auringonpaistetta.

Älä missään nimessä mainitse esimerkkinä suomalaisten sulkeutuneisuudesta vaimosi ja hänen veljensä etäistä suhdetta, sillä esimerkilläsi ei ole mitään tekemistä suomalaisuuden kanssa. Australiasta löytyy tuhansittain vastaavanlaisia tapauksia, ja se on fakta.

Kuten olen jo useaan kertaan sanonut, niin Suomesta ei kannata ikinä lähteä sillä asenteella, että ruoho olisi aina vihreämpää aidan toisella puolella. Silloin vain pettää itseään.

Ja jos oletat, että Australiassa sinulle annetaan välittömästi tietä kun olet vilkun pistänyt päälle, niin tulet pahasti pettymään. Olet varmaankin lukenut Dunderin "pyöräily" aihetta, jossa on aika selkeästi tullut esille aussien jalomielisyys liikenteessä.

Suomen talvesta olen kyllä samaa mieltä kanssasi, se ei todellakaan ole tarkoitettu ihmisille:(

:)Tony

Jaaks

Tony :D

Taytta asiaa puhut taas :god:

Onhan se kylla vahan niinkin, etta taalla jo vuosikausia asuneena ne elaman ja asumisen huonot puolet on myoskin osa paivittaista elamaa ja niita ei enaan samalla tavalla edes huomioi kuin "tuoreilla silmilla" tekisi :o

Kaikeen tottuu ja sita oppii enimmakseen arvostamaan niita hyvia puolia :D

Kuten on myoskin aikaisemminkin keskusteltu, niin niita juntteja loytyy kaikkialta maailmassa :D  Oli sitten sitten kyse liikenteesta tai vain naapureista.
Se miten muut ihmiset sinuun suhtautuu on paljon itsestasi kiinni :D

Oli sitten syy lahtoon Suomesta mika tahansa "never burn the bridges behind you" :D:D:D

Urul

LainaaAlkuperäinen postittaja Tony
Ja jos oletat, että Australiassa sinulle annetaan välittömästi tietä kun olet vilkun pistänyt päälle, niin tulet pahasti pettymään.



Ajaessani 3 kaistaista valtaväylää ja tarkoitukseni oli vaihtaa uloimmalle kaistalle laitoin hyvissä ajoin vilkun päälle.
Takana ajava auto alkoi kiihdyttämään ja ajoi rinnalleni jääden siihen roikkumaan.
Mielessäni ajattelin toi on p¤¤¤¤le suomalainen joten hiljensin vauhtia päästäksen vaihtamaan kaistaa.
Yllätys yllätys auton takaikkunassa oli Suomen-lippu.

Timo

käsitteistä. Olen joskus muutaman sosiologian kurssin käynyt, mutta edes hämärästi ei muistu mieleen paljoa, mutta hualla löytyy mm.

Sosiologian klassikoista elämäntyylin käsitettä käytti mm. Max Weber. Hän määritteli elämäntyylin srategiaksi, jota yksilö käyttää hyödyntäessään yhteiskunnallisen aseman, koulutuksen, traditioiden sekä markkinoiden hänelle antamia resursseja ja mahdollisuuksia.

Myös  elämäntapa tulee aika lähelle:

Elämäntapa koostuu kaikista niistä toistuvista toiminnoista, jotka täyttävät ihmisten elämän. Se kuvaa ihmisen jokapäiväisen elämän ulospäin näkyviä muotoja: työtä, asumista, vapaa-aikaa, perhe-elämää (Roos 1990). Elämäntapa on siten kokonaisuus ja tietynlainen järjestelmä, vastakohtana irrallisille, yksittäisille elämäntoiminnoille.

Riinan lausuma "Kyllä sitä vaan jokainen on oman onnensa seppä" kyllä sopii hyvin kuvaamaan sitä, mitä useimmat nykyteoriatkin ajattelevat asiasta. Määriteltiin asia sitten miten tahansa, niin kyse olisi aina yksilön omasta valinnasta, elämäntyyli on tietoinen projekti, jota yksilö rakentaa omilla valinnoillaan. Tämä vastakohtana kollektiivisille teorioille, joiden mukaan ihmisen elämäntyylin määrittelee pääasiassa syntyperä, uskonto, yhteiskuntaluokka, heimo, kansa ... eli  ryhmä, jonka jäseneksi hän on syntynyt tai kasvanut - ja aikaisemmin hän yleensä pysyikin lokerossaan.

Kyse on siis siitä, muokkaako maailma meitä vai me maailmaa. Totuus, totta kai löytyy siitä ääripäiden välimaastosta.

Nettikamerat ja nettifoorumit ovat osa teknistä elämäntyyliä, jos se määritellään niin kuin esim. markkinatutkimukset sen tekevät eli lähelle "kulutustyyli"-käsitettä.  Kyllä sellainenkin tyyli kuuluu tänne, mutta ei niin voimakkaana kuin Suomessa.

Jos toisesta ihmisestä välittäminen, oli se ihminen sitten vanhempi, muu sukulainen tai ystävä, kuuluu elämänarvoihisi, ja  että  nettikameralla välitetty kuva tekee tuon läheisen onnelliseksi, niin miksipä et tuota keinoa käyttäisi jos se sinulta sujuu. Kuten tulla toisessa (pairssakin) ketjussa kerron, minulla on siitä erittäin
positiivisia kokemuksia. Jos taas mustekynällä kirjoitettu kirje kahden kuukauden takaisine valokuvineen tuntuu paremmalta, niin miksipä ei.
 
Erittäin hyvä elämänfilosofinen ohje tuo Jaaksin "never burn the bridges behind you"  eli kehotus olla milloinkaan polttamatta siltoja takanaan. Olen joutunut itse miettimään tuota asiaa viime aikoina aika paljon kun olen pyydellyt maahantulohakemustani tukevia lausuntoja Suomesta mm. entisiltä työntantajilta ja oppilaitoksilta. Varsinkin silloin vähän nuorempana tuli välillä uhottua  ehkä haistateltuakin, mutta onneksi näköjään ei kovin pahasti kun apua on nyt hellinnyt.  

Minä kun en ole tänne tullut vaan minut on tuotu, ei sentään raudoissa, sormuksia kun ei ostettu :D :D  ja kun olen ollut maassa vasta hyvin vähän aikaa ja asunut vain kahdessa paikkaa, en osaa sanoa vielä, jäisinkö tänne vai palaisinko Suomeen jos saisin päättää. Ehkä saattaisin mennä puolitiehen vastaan (ei konkreettisesti, mitäs siellä on puolivälissä, Afganistan?)  tai vähän lähemmäksi Suomea, että puolin ja toisin matkustaminen olisi vähän helpompaa.   Osaan kyllä arvioida ja vertailla Suomea ja Australiaa monien yksittäisten asioiden suhteen, mutta kokonaisuus, se on vielä auki. "ei parempi eikä huonompi, mutta erilainen" on vastaus, joka tulee entistä useammin mitä enemmän ikää kertyy.

Tietysti ympyröiden uusiminen aina antaa mahdollisuuden "parantaa" tai ainakin pistää uusiksi. On se ainakin haastavaa ja jännittävää, ja parhaimmillaan kasvattavaa, parasta elämänkoulua.

Raiwå

Urul !!!!


Olikse sinä ???

Ajattelinkin, että tuota perkelettäs en kaistalleni päästäkkään :)



Long live the tradition of negative melancholy :) And the thought of collective anger management :P




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Urul

Raivo!

En ollut ja poikakin ihmetteli tuota .
Mutta rekkari oli  jos haluat tietää
New South Wales.
Niin että herää epäilys.
Silloin sattui juuri olemaan Suomi- päivät Gold Coast.

iskater

LainaaAlkuperäinen postittaja iskater


LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks

Iskaterin juttu-palsta on ensimmainen "live" kertomus Aussi oloista ja suoraan paikanpaalta, eika kymmenen vuotta matkan jalkeen  :o

Kova haaste kenelle tahansa tehda paremmin  :D

niinko :?? ettekos te paikalliset :?? jaaks, raivo, mette,  jouko, jounij, timo, urul, heidi...... eikos teidan "kertomukset" ole ihan livea paikanpaalta ausseista :?? ei kai se etta teilla on kertomuksia jo kymmenen vuoden ajalta tarkoita etta kaikki tietonne olisi vanhetunut, sitahan on vaan paljoin enemman :god: :god:

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks

Riinan vertaama Legend eli Iskater on kullan arvoinen ihminen WH ja muille lomalaisille, mutta tuskin pystyy kertomaan elamasta Australiasta kuten joku joka asuu taalla :??

jospa yritan tasta jatkaa kun tuli vahan lainailtua tuohon alkuun. eli naita turistin havaintoja tasta elamantyylista. ja kas kummaa kun tata asiaa on tullut pohdittua, varsinkin backpackereiden kesken ihmeteltya etta mista johtuu etta taalla kaikki reissaajatkin ovat ystavallisempia toisilleen kuin muualla. siis kun tanne lahtee niin on valmiiksi asennoitunut siihen etta kaikille sitte hostelleissa moikkaa ja nopeasti kaikkiin tutustuu. ja useimmilla tuntuu olevan tama sama asenne. ja tama kun ruokkii itseaan. etta miksei euroopassa olla yhta ystavallisia. periaattessa samat backpackerit siellakin on. yritan siis sanoa etta tanne kun lahtee lomalle niin sita valmistautuu siihen etta kaikki ovat ystavallisia. ja ainakin backpackereidan kanssa toimiikin erittain hyvin. sitten onkin tullut ihmeteltya etta miksei suomessa ole mitaan saman tyyppista hostelli viritelmaa. suomi ei nyt varsinaisesti ole tippakaan samassa mittakaavassa australian kanssa turisti maarissa, joka varmaan selittaa osaksi asiaa. mutta ajatuksena, miksei suomessa ole saman tyyppista edullista ystavallista majoitusta tarjolla? eiko sita saa millaan taloudellisesti kannattavaksi? vai johtuuko siita ettei kukaan suostu nukkumaan ventovieraan kanssa samaan huoneeseen?
eli backpackerina australiassa kaikki tuntuu niin helpolta. kaikki on hostelleissa tuttuja, kaikille moikataan, toisia autetaan. laid back, easy livin', no worries mate! :XXXX
kuten todettukin, asumisesta en juuri osaa sanoa, enka taalla asuvista ihmisista. yleisesti ottaen ihmiset tuntuvat avuliaammilta ja ystavallisemmilta. mutta ihan yhta lailla taalta loytyy niita riidanhaastajia kaduilta ja baareista. farmareita jotka kayttavat backpackereita pelkastaan halpana tyovoimana. hostelleita jotka lupailevat tyota yms. yms. mutta todellisuudessa ovat vain sinisilmaisten reissaajien rahojen perassa, tyhjia lupauksia. kylla sita tyota saat huomenna. huomenna. huomenna. kylla me tullaan sinut bussiasemalta hakemaan. ketaan ei koskaan kuulu :?? naitakin tarinoita kuulee.
lisaa erilaista nakokulmaa. kadulla esiintyja jonka kanssa muutaman illan rupattelin sydneyssa. piti kaikkia australialaisia piheina, itsekkaina ja omahyvaisina. kertoi miten vain turistit antavat rahaa, siita sen erottaa kuka on turisti ja kuka paikallinen. hanelle ei siis ollut montaakaan hyvaa asiaa sanottavana australialaisista. brisbanessa toinen jonka kanssa vaihdoin muutaman sanan oli samoilla linjoilla. etta turistit australiassa ovat hanen mielestaan paljon ystavallisempi kuin paikalliset talla. mutta taman enempaa en osaa nt ainakaan sanoa......omia kokemuksia turistina ja mita olen muilta kuullut.
LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks

Riinan vertaama Legend eli Iskater on kullan arvoinen ihminen WH ja muille lomalaisille, mutta tuskin pystyy kertomaan elamasta Australiasta kuten joku joka asuu taalla :??

viltsu

Iskater taas pistaa maratooni viesteja jossain bundyn hikises kirjastos sormet verilla;)

iskater

luulen ett on kirjasto tanaan kiinni :??
etta taalla nettikahvilassa kohta 2h30min istunu. koitan noita posteja kirjotella suomeen tassa samalla. on taa niin hankalaa kun jaa paiva valiin ettei paase koneelle. ei tassa muuta mut se kirjasto ois paljon halvempi -> ilmanen.

Jaaks

Iskater :D

Hyvaa tarinaa WH lomalaisen kokemuksista Australiassa ja elamasta omilla tahoillasi.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Alkuperäinen postittaja Jaaks

Riinan vertaama Legend eli Iskater on kullan arvoinen ihminen WH ja muille lomalaisille, mutta tuskin pystyy kertomaan elamasta Australiasta kuten joku joka asuu taalla  


Iskater :D

Sinunkin tuntemuksesi ja kokemuksesi Australiasta ovat kullan arvoisia kuten sanoin, mutta varmaan itsekin myonnat "irtolais elamaa" viettavana, etta kasitys "normaali' kotielamasta Ausseissa ei ehka tulekaan kohdalle aivan samalla tavalla kuin meille, jotka taalla asumme pysyvasti :??:??

Keep up the good work :XXXX:XXXX

iskater

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Iskater :D

Sinunkin tuntemuksesi ja kokemuksesi Australiasta ovat kullan arvoisia kuten sanoin, mutta varmaan itsekin myonnat "irtolais elamaa" viettavana, etta kasitys "normaali' kotielamasta Ausseissa ei ehka tulekaan kohdalle aivan samalla tavalla kuin meille, jotka taalla asumme pysyvasti :??:??

nimenomaan. siita "normaalista" en osaa paljoa sanoa. mutta nimenomaan tasta "irtolais elamasta" australiassa. kerron taas lisaa kun muistan ja satun koneelle :XXXX

mette

Pete :D

Vaikka kulttuureissa on eroavaisuuksia on niissä myös samanalaisuuksia. Ulkomailla asumisesta löytyy varmaan yhtä monta näkökulmaa mitä on näkökulmasta katsojiakin. Myös me ihmiset koemme asiat eri tavoin. Ei kai sillä väliä, missä se koti on, kunhan tietää mistä on kotoisin. Ja maailma on täynnä ihania paikkoja asua!

 
Tony :) Puhuit taas paljon asiaa.

Timo :) Ympäristö muuttaa ihmistä ja ihminen ympäristöä, niin uskon.

Jaaks :) Samaa mieltä, takaportti raolleen.

Ole onnellinen siellä missä olet, sillä kerran sieltä lähdettyäsi kaipaat sinne takaisin

Jaaks

Mette :D

Kukas se aikoinaan lauloikaan etta:

"Where ever I lay my hat, that's my Home"  

Bloody well said :D:D:D

Jouko

Olen saman mieltä Meten ja Jaakon kanssa, "Ei kai sillä väliä, missä se koti on, kunhan tietää mistä on kotoisin".


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Raiwå

Jouko :)

Meikäläinen osti 87v Selänpäästä `valkealan kunta´ Kouvolan liepeiltä talon.
Sen jälkeen aloin mainostamaan ihmisille jotka kysyivät, että mistäspäin herra on ?

Vastasin `perseestä´, ja joukortin lähettäessä sain rustata terveiset `,,,,,,,,´ :)

Että ei ole väliä missä asut? kunhan tiedät mistä ole kotoisinko ??? :)




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Tony

Kun nyt kerran puhutaan maiden välisistä eroavaisuuksista, jotka vaikuttavat meidän jokapäiväiseen elämään, niin tulipahan tänään aamiaispöydässä mieleen eräskin arkinen eroavaisuus, eli SANOMALEHDET.

Ainakin kymmenen vuotta sitten, kun viimeksi hypistelin australialaista sanomalehteä Adelaiden Advertiseria, niin ero esim. Hesariin oli hirvittävä. Siinä missä Helsingin Sanomista löytyy valtavasti asiaa ja luettavaa, niin tämä Adelaiden päälehti on nimensä mukaisesti täytetty pelkillä mainoksilla. Jos ajatellaan markkina-alueita, niin Adelaidehan vastaa kutakuinkin väestömäärältään suur-Helsinkiä, mutta heidän sanomalehtensä uutismäärä on Oriveden (n.7000 asukasta) Sanomien luokkaa. Onko tilanne muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana, siitä minulla ei ole vielä omakohtaista kokemusta, mutta uskoisin kuitenkin mainosten vaan lisääntyneen, koska tuohan se rahaa kustantajalle, joiden intresseissä ei ole opettaa lukijoita vaatimaan lisää kallista asiasisältöä.

Oman kokemukseni mukaan Australian sanomalehdet eivät suuremmin poikkea englanninkielisen maailman valtalehdistä, mutta suomalaiset sanomalehdet ja jopa iltapäivälehdet ovat sitävastoin maailmanlaajuisesti huippuluokkaa. Me vaan olemme tottuneet siihen, että lehdistä pitää löytyä muutakin kuin mainoksia.

Pete;)
Voi olla, että sinullekin tulisi jossain vaiheessa ikävä Aamulehteä, mutta kuten Jaakskin sanoi, ei tällaisiin asioihin kiinnitä ajan myötä enää huomiota kuin "tuoreilla silmillä" nähtynä.

:)Tony

Jaaks

Tony :D

Tassa pari esimerkkia Aussi lehdista ja netissa niissa ei ole turhan paljoa mainoksia:

http://www.couriermail.news.com.au/

http://www.news.com.au/

Ja sitten SA

http://www.theadvertiser.news.com.au/

Varmaan kylla Tony tiedatkin, etta kaikki Aussi lehdet on kahden perheen omistamia :??

Joko Packer's tai Murdoch's :D

Ps.  He omistaa myos TV kanavat, eli siis 7 & 9 :o

Kenkuru

Yhdyn itse noihin kommentteihinne, kunhan tietää mistä on kotoisin ja muistaa olla ylpeä siitä. perään pieni vitsi aiheeseen :D

Mies meni hienoon Helsinkiläis ravintolaan ja tilasi aitoa Kilpisjärven riekkoa, joka oli hänen suurta herkkuaan. Tarjoilijan tuodessa riekon pöytään, mies hieman yllättäen nuolaisi sormeaan ja työnsi sen riekon persuksiin. "Mitä ihmettä" mies sanoi, "minähän tilasin Kilpisjärven riekkoa ja tämä lintu on kyllä Kuusamosta. Viekää se takaisin keittiöön".

Tarjoilija hieman hämillään vei linnun takaisin ja palasi jonkin ajan kuluttua takaisin uuden linnun kanssa. Jälleen mies nuolaisi sormeaan ja työnsi sen riekon persuksiin. "No voi helv.... tämä lintu on kyllä Utsjoelta, viekää se takaisin keittiöön".

Tarjoilija vei linnun ja palasi hetken kuluttua keittiöstä kokin kanssa. Kokki veti housut alas ja pyllisti. Mies ihmetteli, että mitäs touhua tämä nyt oikein on, johon tarjoilija vastasi "Minut löydettiin pienenä vaunuhin jätettynä Riihimäen rautatieasemalta ja olen aina halunnut tietää mistä olen kotoisin" :D

Juu eiköhän se ole niin, että meitä on moneen junaan ja osa jää vielä asemallekin ;)

Kenkuru

pm69770

:D Hienoa, että marinani on poikinut monta kommenttia.:D  Lisää vaan pökköä pesään!:XXXX

Omia motiivejani tähän keskusteluun voisin veraata flirttailuun. Suomalaisnuorten seurustelu on yleensä aika vakavanoloista, USA:ssa sen sijaan deittailu ei vielä merkitse vakavaa seurustelua, vaan vähän katsellaan toista osapuolta ensin. Deittailun esiaste on flirttailu, joka ei vielä tarkoita yhtään mitään.:o Minä siis vain flirttailen ajatuksella, että voisin ehkä jonain päivänä muuttaa maahan.:D  Sen verran mielenkiintoni kuitenkin on jo herännyt, että aion käydä siellä joskus lomalla. (Flirttailu on herättänyt mielenkiinnon) Ja se taitaakin olla sitten "ekat treffit" joilla ei ikinä satu yhtään mitään...:o:D

:D Jalat maassa Tampereella:D Pete:D
Pete

Raiwå

Pete :)


Flirttailusta voi tulla seuraavanlaista tulosta ???  :)


http://www.tampere.fi/vesi/nettikamera/index.htm    





:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

pm69770

:D Hah hah! Kiitos Raivo! Livekuvaa siitä itsestään...

No joo. Tämä australia-hullutukseni lähti liikkeelle viime kevättalvella, kun tuskastuneena meidän todella pitkään, ja synkkään, masentavaan, loputtomaan ja... niin, tehän tiedätte, mitä tarkoitan... Niin, sanoin vaimolle, että eikös olisikin hienoa asua kesät Suomessa ja talvet toisella puolella palloa. Katsoin huvikseni karttapalloa, ja Uusi-seelantihan se siinä nökötti, ja Tasmania sekä Australia.:cool: Koskapa meillä on laajakaistayhteys, vierailin muutamalla Uuden-Seelannin nettisivulla, ja jotenkin päädyin Australiaan (Etteikö vaan niiden Suomen suurlähetystö olisi Australiassa, tämä on vain hämärä muistikuva) Australiaa selailtuani ajauduinkin sitten näille sivuille, ja tänne jämähdin.:o:D Niin, sivunne ovat kyllä ainutlaatuiset laajuudessaan ym ym...:XXXX

Flirttailusta on siis pitkä matka vielä avioliittoon, ja itsekin ihmettelisin, jos pysyvästi ausseihin joskus muuttaisin. (Ehkäpä senkin näkisi vasta jälkikäteen, että kuinka pysyvää se nyt sitten olikaan...) Muutaman vuoden päästä minulle voisi aueta mahdollisuus tehdä töitä maassanne aina vuoden pätkä kerrallaan. Tuollainen "työloma" lähinnä on mielessäni käynyt, mutta ajattelisin, että vähintään kaksi vuotta paikanpäällä tarvitaan, jotta voisi muodostaa edes jonkinlaisen kuvan arjesta, joten pari vuoden pätkää peräkkäin ensi alkuun, ellen nyt sitten kovin pahasti pety.:)

Olen kuullut, että myös Australiassa on näitä, jotka asuvat puolet vuodesta Suomessa, ja toisen puolen Australiassa. (Arvatkaapas, kumman puoliskon siellä, ja kumman täällä)Olisi kiva kuulla kommentteja käytännön järjestelyistä, vaikka itsekkäältähän tuollainen elämä kuulostaakin (vanha kunnon syyllisyys...)

Tarkoitukseni ei ole ollut koskaan poltaa siltoja takanani. Tilanteeni vain sattuu olemaan sellainen, ettei paljon siltoja poltettavanani edes ole. Vaimolle voi toki ikävä tulla.... Anoppiakin voisi ehkä helpommin kestää nettikameran välityksellä:XXXX:XXXX:XXXX (Tuo vaatii jo montaa cheersiä):D:D:D
Pete

Tony

Pete:D

Muisteleppas aikaa tasan vuosi taaksepäin, kun tänä samaisena viikonloppuna satoi se ihana ensilumi, joka kaikkien hämmästykseksi ei sulanutkaan pois kun vasta keväällä. Silloin meille välähti, että elämän voisi mahdollisesti elää toisin, eli juuri mainitsemallasi tavalla, kesät Suomessa ja talvet Australiassa. Kuten jo olen aiemminkin sanonut, niin uskon tällaisen järjestelyn olevan mahdollista monissakin tapauksissa, jos vain uskoa ja mielikuvitusta riittää.
 
Älä ihmeessä jätä aikeitasi pelkän flirtin asteelle, vaan jatka määrätietoisesti loppuun asti.

  :)Tony

Jaaks

Kaikkien naiden kommenttien jalkeen tulee vaan mieleen, etta kaikkihan on ainoastaan omasta itsestaan ja asenteestaan kiinni :??:??

Meilla ainaskin : "every cloud has a silver lining and every glass is half full"

Cheers
Jaaks :XXXX

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Kaikkien naiden kommenttien jalkeen tulee vaan mieleen, etta kaikkihan on ainoastaan omasta itsestaan ja asenteestaan kiinni :??:??

Niinpä Jaaks, oisko jopa niin että jokainen on oman onnensa seppä? Olen ihan samaa mieltä. Elämä on paljon helpompaa kun on se hopeareunus.

Tony ja Pete, minen ymmärrä mitä valitatte Suomen talvesta koko ajan... varsinkin se ensilumi joka puhdistaa ja valaisee koko maiseman, kyllä siinä silmä lepää. Minä tykkään talvesta! Ja keväästä, ja kesästä ja syksystä... Kylmästä selviää pukeutumalla. Yhden ainoan kerran on talvi harmittanut: viime aussireissuni aikana oli ranskalaisvalmisteisen autoni termostaatti juminut parkkipaikalla seisoessaan, joten 5 tunnin ajomatka Itä-Suomeen oli hieman tuskainen. Ulkona -25 astetta ja autossa sisällä varmaan -15... Mutta onneksi perillä odotti lämmitetty sauna!

Puhtia viikon alkuun!

Riina.
Riina

Jaaks

Riina :D

"Niinpä Jaaks, oisko jopa niin että jokainen on oman onnensa seppä?"

OK,OK :D:D:D  en mina sita koskaan kieltanytkaan :??

En minakaan Suomen talvesta valittaisi - varsinkaan kun en ole siella :cool:

Ei silti, viimeksi kun olin Suomessa oli Helmikuu ja jotain -25 ja pari metria lunta.
Ja taytyy sanoa, etta oikeastaan nautin siita (jopa koko viikon).  Enhan ollut nahnyt lunta ja pakkasta moneen vuoteen, mutta kylla oli mukavaa laskeutua takaisin Brisbanen lentokentalle :D:D:D

pm69770

:D Viikon kestävä talvi olisikin ihan huippujuttu...:D

Eikös siellä ossilassakin pääse laskettelemaan jossain laskettelukeskuksessa, jos tulee lunta ikävä?:o Ainakin Uudessa-Seelannissa on laskettelumahdollisuudet siellä eteläsaarella.

Kovilla pakkasilla ei tee juuri mieli ulkoilla. Fillarointikin on ihan mahdotonta, ja joka paikkaan mennään autolla. Paleltumavaara on niin ilmeinen kovimmilla pakkasilla (-25), että lapsiakaan ei oikein ulkona raaski käyttää. Autolla mennään siis sisätiloihin urheilemaan ja harrastamaan. Sopeutuisimme varmaankin todella hyvin avaruusaseman elämään...:roue
Pete

pm69770

Tony:D Asutte siis puolet vuodesta siellä ja puolet täällä? Kuulostaa hienolta.

Omina kompastuskivinäni voisin mainita lasten koulunkäynnin. Puolet vuodesta toisella puolella palloa ei oikein käy...

Toinen vaikeuttava seikka voisi olla työnteon sijoittaminen kahteen maahan. Toisaalta ajattelisin, että pysyvämpi oleskelu (vuoden pätkissä) voisi olla realistisempaa.

Apropå työnteosta, olette maininneet työnantajan suvaitsevaisen suhtautumisen vapaa-aikaan. Kuinka pitkiä lomia ihmiset viettävät, ja mihin vuodenaikoihin? Kuinka pitkä on työviikko, ja voiko työtä tehdä esim puoliaikaisesti esim siten, että puoli vuotta tekee täyttä päivää, ja puolet vuodesta lomailee? Tästä olisi siis etua pendlaamisessa maiden välillä... Vaikka ei minulla nyt ainakaan heti tänne kovaa hinkua olisi...
Pete

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Kukas se aikoinaan lauloikaan etta:

"Where ever I lay my hat, that's my Home"

Ainakin Metallica kappaleessaan Wherever I May Roam (1991) lauloi "Where I lay my head is home". Taitaa olla aika käytetty laulunaihe.


Arvelee
Jouni
Canberra