Nyt tarvisin vähän apua...

Aloittaja Reija, tammikuu 30, 2003, 07:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jounij

Henkilöllisyystodistuksesta: joudut kuitenkin tulemaan maahan passin kanssa, ja se kelpaa mainiosti henkilöllisyytesi todistamiseen kaikissa tilanteissa. Kaikkien muiden suomalaisten virallisten(kin) papereiden kanssa - ne poliisin myöntämät henkkarit mukaanlukien - on sitten kiinni yksilöstä, kuka niitä nähtäväkseen pyytää. Pankkitilin avataksesi tarvitset passin lisäksi jonkun toisen henkilöllisyystodistuksen, ja siinä tilanteessa hyväksytään melko varmasti myös suomalainen ajokortti.

Suomalaisten luona on kyllä saatavissa kotimajoitusta, mutta en voi auttaa sinua mainitsemiesi kaupunkien suhteen. Kehoitankin sinua ottamaan yhteyttä ko. kaupunkien Suomi-seurojen sihteereihin, joiden yhteystiedot löytyvät mm. tältä dundernews-sivustolta. (Paitsi Cairnsissa ei ole Suomi-seuraa, lähin taitaa olla Tullyssa.)


Onnea matkaan toivotellen

Jouni Juntunen
Canberra
Jouni
Canberra

Reija

Kiitos Jouni,

En tiedä miten unohdin tuon passin :) Tottakai...

Kysyisin vielä tietäisitkö mahdollisesti joitain linkkejä mistä voisi saada näiden suomessa olevien matkatoimistojen lisäksi lietoa lentolipuista? Olisiko kenties halvempaa tilata lento tallinnasta, ruotsista tai englannista?

Toinen kysymys; jos haen tuota working holiday viisumia netin kautta miten toimitaan lääkärin todistusten sekä vaadittavan keuhkokuvan kanssa? Saavatko he sähköisesti tiedon myös näistä? Luin että passin numero esimerkiksi riittää nettihakemukseen..

eko


Reija,
olen itse lähdössä samoihin aikoihin (elo-syyskuussa) Australiaan, myös WH-viisumilla. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia sähköpostitse, joten kirjoittele osoitteeseen joheij@hotmail.com, jos haluat jakaa mietteitäsi matkasta.

jounij

Lentolippujen hinta muista maista ostettuna saattaa hyvinkin olla halvempaa. Tosin tämä riippuu valuuttakursseista ja muistakin suhdanteista. Usein on ollut suomalaisen kannalta edullisempaa ostaa lentolippu jopa täältä Australiasta asti. Hintaan tulee tosin päälle muutaman kymmenen doltsukan kuriirimaksu, sillä fyysinen lentolippu joudutaan kirjoittamaan täällä Australiassa ja toimittamaan sitten sinne Suomeen. Kysäise hintatarjousta ehdottoman luotettavalta canberralaisen Jamison Travelin matka-asiantuntija Tuula Pesoselta. Minulla ei ole juuri tässä käsillä Tuulan työsähköpostiosoitetta, mutta lähetä viesti Tuulan kotiosoitteeseen (kirjoitan sen monessa osassa, jotteivät kaikenlaiset roskapostittajien sähköpostiosoitteita keräilevät robotit löydä tästä viestistä oikeaa osoitetta):

"tuula" + "miukumauku (eli at)" + "tpg.com.au"

Tuulalle voit kaiken lisäksi kirjoittaa ihan suomeksi.


Ehdottaa

Jouni
Canberra
Jouni
Canberra

Reija

Kiitti Jouni oikein paljon.

Laittelen viestiä Tuulalle ja katson miten asia etenee.


mervi

Reija Hoi!!!

 Olen jo kauan suunnitellut, että lähtisin Ausseihin töihin/matkustelemaan. Jos sua kiinnostaa, niin olis kiva vaihtaa ajatuksia yms. Olen aikasemmin ollut Australiassa vuoden vaihtarina Sydneyssä. Nyt veri vetää takasin! Itseasiassa olis kiva saada matkaseuraa! Olis kiva, jos ottaisit yhteyttä: mervila@edu.kauhajoki.fi


Reija

Olen tulossa/lähdössä sinne Australiaan elokuun alussa töihin holiday working viisumilla ja alustavia selvittelyjä on tehty jo melkoisesti. mieleen tulee koko ajan uusia kysymyksiä ja tässä on pari kysymystä näin alkajaisiksi:
1. Käykä suomen ajokortti henkilöllisyys todistuksesta vai olisiko parempi hankkia poliisilta henkkarit?
2. Olen näillä näkymin menossa ainakin Melbourneen, Sydneyhin ja johonkin Queenslandin kaupunkeihin, ehkä cairns ja joku muu, olisi kiva jos voisin saada tietoa Australiassa asuvista suomalaisista ja olisivatko he halukkaita majoittamaan koteihinsa suomalaista asukkia n.
3-4 kuukauden jaksoissa.

Tiedän että olen ihan alussa vielä tämän lähdön kanssa, ja tiedän että on paljon asioita joita en osaa edes kysyä vielä, mutta kaikki apu on tarpeen... ja olis kiva jos tietää jo etukäteen mahdollisimman paljon.

ps. tuossa jo lueskelinkin ajokortista muiden kirjotuksista ja asia selveni.. mutta vielä tuosta asumisesta?

Yksi asia tuli myös mieleen.. millä budjetilla pärjää ausseissa kuukaudessa, matalin ja "korkein".. matkaliput säästetty ja nyt alkaa hurja säästäminen käyttörahaan.. riittääkö 5 000 - 6 500 euroa vuodeksi?

 Reija :)

[Editoitu 27/1/03 by Reija]