OSHC-vakuutus

Aloittaja Jere, marraskuu 19, 2006, 08:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jere

Hey hey!

Olen Suomessa BBA-tutkintoa suorittava opiskelija, ja lähdössä -07 helmikuussa ammattikorkeakouluni kautta vaihtoon Victorian osavaltioon, Ballaratin kaupunkiin (Oli ainut vaihtokohde maassa kouluni kautta, siksi Ballarat. Olen todella innoissani lähestyvästä vaihdosta, ja varmasti tykästyn Victoriaan. Täytyy vaan vähän selitellä  syitä kohteelle, koska kaikki tähän mennessä tapaamani aussit ovat jossakin määrin ihmetelleet, miksi menen Ballaratiin...) :)

Ongelma, mihin pyytäisin laajempaa näkemystä omaavilta vastauksia, liittyy opiskelijaviisumia varten tarvittavaan Overseas Health Cover-sairasvakuutukseen. Olen lähdössä matkaan 9.2.07, ja näillä näkymin opiskelisin Ballarat Uni:ssa syyslukukauden. (Tutkailen myös mahdollisuutta saada vaihtoon puoli vuotta jatkoaikaa, jahka ensin Australiaan pääsen. Tämä on kuitenkin jo eri tarina...) :P Syyslukukauden kesä-heinäkuun vaihteessa päättyessä jään maahan n. kuukauden ajaksi matkustelemaan. Tämän pitäisi ymmärtämäni mukaan olla opiskelijaviisumilla mahdollista, sehän on vielä kuukauden voimassa opiskelun päätyttyä. Australiasta poistun heinäkuun 30. päivä, ja matkustan sekä Fijin, että Jenkkien länsirannikon kautta koto-Suomeen. Suomessa olen 21.08.07.

Vakuutuksia vaihtoon miettiessäni tajusin, että OSHC-sairasvakuutus raukeaa samaan aikaan Australian opiskelijaviisumin kanssa, eli heinäkuun loppussa. Olen kuitenkin reissussa tämän jälkeen vielä kolmisen viikkkoa. Tämänhetkinen tapaturmavakuutukseni on matkalle lähtiessä 6kk voimassa matkan alusta, eli sekin päättyisi elokuun 9:nen tienoilla. Nyt kysymykseni: Onko ainut opiskelijaviisumiin kelpaava vakuutus tuo OSHC, vai kävisikö siihen myös suomalaisesta vakuutusyhtiöstä otettu, mahdollisesti kattavampi vakuutus? Vakuutusyhtiöstäni nimittäin tarjottiin melko arvokasta 7 kuukauden matkustajavakuutusta, joka varmistaisi vakuutusturvani koko matkan loppuun saakka. Mikäli OSHC on pakollinen, en näe järkeä vakuuttaa itseäni kahteen kertaan. Tällöin ongelmaksi jää kuitenkin, ettei minulla ole melko pitkään kestävällä kotimatkallani vakuutusta. Viikko lomailua Amerikan ihmemaassa kuulostaa kyllä mukavalta, muttei ilman vakuutusta... :(  

Olen tätä asiaa koittanut selvittää sekä tältä muuten niin hyödylliseltä sivustolta, että sivustolta www.overseasstudenthealth.com, josta Ballaratin päästä minut ohjattiin vakuutus hankkimaan. Siellä kyllä sanotaan, että OSHC olisi pakollinen, mutta joissain kohdissa puhutaan myös vain pakollisesta yksityisestä vakuutuksesta. Yksi vaihtoehto, mitä olen miettinyt, on joltain kansainväliseltä matkavakuutusyhtiöltä matkavakuutuksen ottaminen Australiasta lähtiessäni. Tiedättekö, onko tämä mahdollista, vai täytyisikö vakuutuksen olla voimassa jo Suomesta lähtiessä?

Nyt tulikin erittäin pitkä posti, ja paljon kinkkisiä kysymyksiä. Olen onneksi melko ajoissa liikenteessä, mutta jonkin sortin toimenpiteisiin täytyisi tämänkin asian kanssa aika pian ryhtyä, jotta saisi viisumihakemuksen vireille... Olisin hyvin kiitollinen vastauksista, mikäli jollakulla on tällaisista asioista jonkinlaista kokemusta. Ai niin, tämä :god: meinasi unohtua:pepsodent

Jere

maailmalla79

omasta mielestä vakuutus pakollinen. Ittellä oli vakuutus suomesta ja reciprocal medicare mutta silti piti ottaa oshc. vähän rahastuksen makua kun kaikkien pitää ottaa vakuutus samasta paikasta mutta minkäs sille voi. Tärkee pointti, omasta milestä oshc ei korvaa matkailuun liittyviä ongelmia, eli et vois matkustaa Fijille ja odottaa että ne lennätttäis sut kotiin jos jotain tapahtuu (mikä maksaa noin miljardin) eli kannattaa ottaa oikea suomalainen matkavakuutus myös. Ainakin näin oli muutama vuosi sitten, voi olla muuttunut. itte oon saanut vakuutusongelmista aina harmaita rintakrvoja kun ei aina tiedä kuka korvaa ja mitä (loppujen lopuks kukaan ei sitten korvaa mitään) mutta oshc:n varaan ei kannata laskea kuin australiassa.

Heidi

Mitas ihmettelemista siina Ballaratiin menossa mahtaa olla, ei kai kaikkien aina tarvitse menna Melbourneen, Sydneyyn (vai mitenka se nyt sitten oikeaoppisesti taipuikaan :?) tai muihin metropoleihin opiskelemaan, toihin tai muuten vain.

Varmaat tulet viihtymaan siella ja muutenkin tama Victoria on aivan mahtava osavaltio, jossa tekemista ja nakemista loytyy laidasta laitaan, eivatka etaisyydet ole mahdottoman pitkia, kuten useissa muissa osavaltioissa. Minakin asun ihan kivenheiton paassa, 170 km ei ole matka eika mikaan!

Muistaakseni taalla dunderissa kirjoitteli eras Ballaratissa opiskellut tytto, oliskohan ollut viime vuoden puolella? En muista yhtaan nimimerkkia, mutta varmaan hakemalla loydat jotain juttua aiheesta.

Tervetuloa Jere ja ota yhteytta jos taalla pain liikut! :)

japi

 Olemme vihdoin kyllastyneet Queenslandin helteisiin ja ajatellut muuttaa Ballarattiin. En tieda miksi juuri sinne silla en ole muuten siella kaynnyt muuten kun lapi ajanut pari vuotta sitten. Sen tiedan etta siella on talvella kylmat yot ja viileat paivat. Kesalla siella saattaa olla kuumiakin paivia mutta helle aika on paljon lyhyempi kuin taas taalla Gold Coastilla.
Emme tunne sielta ketaan jolta voisi kysya paikkakunnan asioita. Asuuko siella tai ymparistossa edelleen suomalaisia? Aijomme joulujen valissa menna vakoilemaan pikkakunan mahdollisuuksia.