Joululahjoja Suomesta

Aloittaja Kristanna, lokakuu 02, 2011, 05:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kristanna

Koitin haulla löytää jo aiheesta tietoa, mutta eipä näytä kukaan hillo-sanaa käyttänyt tällä palstalla.  :o

Olen tulossa marraskuun lopulla maahan WH-viisumilla ja aion joulun viettää Melbournessa paikallisen perheen kanssa ja nyt mietinkin, että mikä voisi olla ystäväni vanhemmille mukava suomalainen joululahja, joka olisi suomalainen, pieni, kevyt ja edullinen. Mieleeni tuli äitini valmistama karviaishillo, jonka pienessä pakastemuovipurkissa maahan koittaisin tuoda. Kävin immin sivuilta katsomassa ruoka-ainelistaa, joita maahan ei saa tuoda, mutta ota siitä sitten selvää. Jotenkin jäi kuitenkin sellainen olo, että hillo minulta tullissa kuitenkin takavarikoitaisiin.

Onkos kenelläkään mitään ideoita joululahjaksi?

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!  :)



jounij

Kotitekoisten hillojen maahanpääsy riippunee muun muassa kuun asennosta ja tuulen suunnasta. Olen sellaista joskus saanut tänne, mutta itse en luultavasti yrittäisi kuljettaa mukanani. Kaupallisesti valimistettujen (tai sellaisilta näyttävien :) ) hillojen arvelisin pääsevän maahan ilman ongelmia.


Mietiskelee
Jouni
Canberra

Hosuli

Laitoin joskus miehen matkassa itsetekemäni hillopurkin Suomesta Australiaan. Tullissa virkailija kysyi, onko tämä itse tehty vai teollisesti valmistettu. Mies vastasi, että kotona tehty. Virkailija toisti kysymyksen, mies osasi vastata oikein ja sai pitää hillonsa :D

Sääntö lienee siis se, että vain teollisesti pakattuna saa tuoda, mutta jos tavara on siististi pakattu, saattaa virkailija joustaa. Pakasterasia tuskin tulee läpi.

Varmemmin etsit jostain tuottajatorilta pientuottajan tekemiä hilloja tai mehuja, joissa on siisti etiketti kyljessä. Suklaa on aina varma tuliainen, ne perusaskitkin näyttää täällä hyvältä. Jouluaiheinen kaitaliinakin voisi olla kiva vaikka Marimekosta (täällä on keskikesä eli en välttämättä valitsisi niitä raskaimpia värejä). Tai joku luontokuvakirja Suomesta, ulkomaanvieraiden klassikkotuliainen kaikkialla maailmassa!

Tärkeintä on kuitenkin iloinen, reipas ja avoin mieli - kunhan toivut matkasta. Täkäläiset ovat suomalaisiin verrattuna hyvin sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita, joten olet varmasti tervetullut perheeseen!

Kristanna

No niin... rinkka on pakattu ja reissu tj on 3 päivää. Aikamoista.

Lahjatkin löytyi: Muumi-käsipyyhe, tervasaippua, Muumi-emalimuki, pari juustohöylää, Muumikarkkeja... Jätin hillot suosiolla hyllyyn.

Nyt ei muuta kuin matkaan! Hiphei!  :pepsodent