WH-viisumi + opiskelu + vakuutus ?

Aloittaja marinne, helmikuu 10, 2012, 03:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

marinne

Hei!

Olen ensi kesänä lähdössä Melbourneen lukukaudeksi yliopistoon vaihto-opiskelemaan. Suunnitelmissa on kuitenkin hakea opiskelijaviisumin sijaan Working and Holiday -viisumia, koska haluaisin jäädä vielä opiskelujen jälkeen maahan reissailemaan ja tekemään töitä. Olen ottanut selvää, että WH-viisumilla saa opiskella sen 4 kk (=17 viikkoa) ja koska yhden lukukauden opintoni tähän aikahaarukkaan mahtuvat, ei ongelmaa pitäisi olla!
Mutta... Vakuutusasiat mietityttävät. Jos hakisin opiskelijaviisumia, minun tulisi pakosti hakea OSHC vakuutukseksi. No, WH-viisumilla en ole oikeutettu tähän, joten olen pohtinut, että miten hoitaa tämä puoli. Kaipaisinkin kokemuksia. Onko kukaan suorittanu opiskelijavaihtoa/muuta opiskelua WH-viisumilla? Millaista vakuutusta Australia ja sikäläiset yliopistot vaativat opiskelijoiltaan? Riittääkö suomalainen matkustajavakuutus, jonka olen ottamassa koko vuodeksi ja joka kyllä kattaa kaikki terveydenhoitokulut Australiassa? Vai tarvitseeko minun hakea vielä joku paikallinenkin vakuutus? En voi esimerkiksi hakea tuota OSHC:lle vaihtoehtoista Worldcare Educoveria, joka kyllä sopisi WH-viisumin ja opiskelun kanssa yhteen, muttei sen kanssa, että olen Suomen kansalainen, jolloin Australian ja Suomen välinen Reciprocal Healthcare Agreement tulee esteeksi.

Jos kellään on enemmän tietoa tai omakohtaisia kokemuksia, niin apu olisi tarpeen! Olen kyllä pommittanut yliopistoja ym. kohteita sähköposteillani, mutta kaipaisin apua myös täältä suunnalta :)

jounij

Tietämättä viisumisäännöistä sen enempää ensivaikutelmani kirjoitukseesi on, että olisiko kuitenkin yksinkertaisempaa hakea ensin opiskelijaviisumia (joka ratkaisee vakuutusongelmasi) ja sen perään erikseen WH-viisumia.


Ehdottaa
Jouni
Canberra

helie

Samaa mielta Jounin kanssa, mutta kyllahan sen suomalaisen vakuutuksen pitaisi ihan riittaa. Lisaksi voit taalla paikan paalla hakea paikallista Medicare-korttia, joka on vahan niin kuin Suomen Kela-kortti.

Kokemuksen syvalla rinta-aanella voin sanoa, etta jos kay niin, etta ihastut Australiaan ja haluaisitkin olla taalla kauemman, olet jo ns. "tuhlannut" WH-viisumistasi 4kk opiskelemalla, joten varmasti olisi parempi hakea ensin sita opiskeluviisumia ja  jatkaa sen jalkeen WH-viisumilla :)

marinne

Hei kiitos paljon vastauksistanne :) Ymmärrän kyllä pointtinne ja tiedostan vaihtoehtoni, joista tällä hetkellä kaikista parhaiten itselleni sopisi tuo WH-viisumi opiskeluun ja loppuajaksi oleskeluun/jobbailuun. Oman tilanteeni kannalta WH-viisumi olisi siis ideaalein, enkä koe että heittäisin 4 kk siitä jollain lailla hukkaan viettämällä opiskelijaelämää varmasti yhdessä maailman hienoimmista kaupungeista. Ja jos alkaa tuntua, että enemmän pitäisi vielä nähdä, niin olen kyllä valmis huhkimaan sen 3 kk seasonal workin parissa, jotta voisin pidentää WH-viisumiani :)

Jään vielä odottelemaan yliopistoni vastausta, mutta edelleen, jos jollain on kokemuksia vaihto-opiskelusta WH-viisumilla niin kertokaa ihmeessä, miten on (tuo vakuutuspuoli) onnistunut! Pakkohan sen on onnistua, koska joka paikasta olen saanut myöntävää vastausta, ja jopa yliopiston esitteessä mainittiin että "some students from certain countries can apply for a Working and Holiday visa instead of a student visa". Ainoa kysymysmerkki tuntuu olevan tuo vakuutusasia, koska en voi mennä helpoimman kautta ja hakea tuota OSHCta.

Moby

Olen ANUssa Canberrassa vaihto-opiskelussa opiskelijaviisumilla. ANUn vaihto-opiskeluun kirjautumisen edellytyksenä oli oikeanlainen viisumi (tarkistettiin ihan oikeasti vielä paikan päällä..), jonka luokan yliopisto määritti. Ennen opiskelupaikan vastaanottoa piti hankkia OSHC koko viisumin oletetuksi voimassaoloajaksi, jonka jälkeen yliopisto lähetti CoE:n, sähköisen hyväksymiskirjeen, jolla pystyi sitten hakemaan viisumia.

Suomen ja Australian välinen terveyssopimus ei käsittääkseni kata lainkaan opiskelijoita.

Omalla opiskelijaviisumillani saan tehdä työtä max. 20 tuntia viikossa, kun opinnot ovat alkaneet (ei ennen) ja ko. viisumi on voimassa opintojen päättymisen jälkeen pari kuukautta. (Opiskelijaviisumeita on monia eri luokkia.)

Yliopistoissa on useita eri ohjelmia ja vaatimuksia paperien suhteen ja kansainvälisiä opiskelijoitakin on monella eri statuksella.
Lienee hyvä selvittää yliopistosi vaatimukset etukäteen juuri sinun tapauksessasi, niin tiedät oikean tavan, miten edetä.


marinne

Olen saanut yliopistoltani postia, että WH-viisumilla opiskelu onnistuu heillä hyvin ja suomalainen matkustajavakuutus kelpaa, joten problem solved :)