Parasta Australiassa (pick one)

Aloittaja Nykke, syyskuu 09, 2005, 06:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aikis

Concept - ei ollu. Sikali kun oletan Jounin olevan, kuten minakin, enemman kiinnostuntut siita millainen otoksesi on julkaistu National Geographicissa ja milloin... Etta kerropa siita lisaa, ala laita kynttilaa vakan alle.

concept-

Opossumista ja sen poikasesta (hirmu lahelta), mut nyt taas yritan saada jonkin nakoista kaarme lahikuvaa!

suomineit0

Asuin Lord Howe -saarella viikon - oli tarkoitus jäädä töihin vuodeksi, mutta en jäänytkään...

Kaunis paikka, todella upea, mutta kannattaa viedä omia eväitä, koska kaikki on tosi kallista. Jokainen saarelainen tuntee jokaisen asiat, toistensa ja vieraiden. Hyvin sisäänlämpiävä paikka. Riitoja on, ja kaikki ovat sukua keskenään - alkaa varmaan vähitellen näkyä muuntuneina geeniperintöinä. Ulos voi soittaa vain postitoimiston edestä puhelinkopista (siitä on nyt muutama vuosi, tosin, ehkä olot on muuttuneet) ja uteliaiden korvia on aina lähimain.

Älkää menkö asumaan Lorhitiin, tosi kauhea omistajapari - kohtelevat työntekijöitään kuin orjia.

Upeita, upeita rantoja, ja saat olla useimmilla ihan melkein yksiksesi. Saarelle sallitaan vain rajoitettu määrä turisteja kerrallaan. Sinne ei voi mennä telttailemaan, vaan on pakko asua yhdessä sen majoitustiloissa, ja ne eivät ole halpoja. Polkupyöriä voi vuokrata, tai kävellä. Se on aika pieni saari. Vuorille (mäille) voi kiivetä vain oppaan kanssa. Muuten voi varautua sakkoihin. "Se on laki!", minulle kerrottiin.

mimmu

Kiitos Suomineito valaisusta!
Juuri tuohon kyseiseen Lorhitiin suunnittelin mennä asustelemaan...viikoksi.Täytyy vissiin harkita uudelleen:?
Viikon eväiden rahtaaminenkin kuulostaa aika tympeältä;)
Uteliaat korvat ei sillä tavalla häiritse jos kotiin soittelee, tuskin kovinkaan moni noista saarelaisista savvoo ymmärtää:D
Mitäs vaihtoehtoa tuolle Lorhitille suosittelet?
Niin, mäille kiipeily oppaan kanssa kuulostaa hyvältä, sen teen, jos nyt saarelle päädyn. Saari taitaa olla kuitenkin aika lailla täynnä turisteja tammi-helmikuussa, joten nähtäväksi jää, mahtuuko sekaan:eye:
mimmu

suomineit0

LainaaAlkuperäinen postittaja mimmu
Kiitos Suomineito valaisusta!
Juuri tuohon kyseiseen Lorhitiin suunnittelin mennä asustelemaan...viikoksi.Täytyy vissiin harkita uudelleen:?

Kyllä ne lorhitilaiset vieraitaan kai ihan hyvin kohtelee - minulla vaan on kana kynittävänä heidän kanssaan. ihan hyvä paikka se on asua. Koko saari on hurjan mahtava. En muista muita majapaikkoja nimeltä - olin siellä niin lyhyen aikaa, useita vuosia sitten. Olen varma, että nautit lomastasi siellä.

Mitäs vaihtoehtoa tuolle Lorhitille suosittelet?
Niin, mäille kiipeily oppaan kanssa kuulostaa hyvältä, sen teen, jos nyt saarelle päädyn. Saari taitaa olla kuitenkin aika lailla täynnä turisteja tammi-helmikuussa, joten nähtäväksi jää, mahtuuko sekaan:eye:

DunderTero

Sydney ja Kings Cross.. No ei vaan!

Pari kuukautta vasta takana, mutta ensimmainen sukellus Suurella valliriutalla ja sit kun nakee Nemon ja pari semmosta Fiatin kokosta kilpikonnaa ja paasee silittelemaan niita.

Kaikki ne varikkaat kalat ja korallit. Kaikki se kuhiseva elama.

Voi sita painottomuuden tunnetta. Siella vois leijua vaikka kuinka kauan :pepsodent

Aikis

Tuoreita terveisiä Ulurusta! Kirjoittelenpa tähän joitakin vaikutelmiani, jos vaikka jotakuta paikka kiinnostaa...Lomamme ajoitus ei ollut paras mahdollinen, aivan kuten Jouni joskus aiemmin viisasti opastikin... Season alkoi olla lopuillaan ja lämpötila meikäläiselle lähes sietämätön. Kiipeilypaikkakin oli suljettu, kun asteita oli lähes neljäkymmentä. Eipä silti, en minä olisi vuorelle kiikkunutkaan, minulla ei ollut mitään syytä väheksyä alkuperäisväestön pyyntöä olla kiipeämättä heidän pyhälle paikalleen.

Kylä, Yulara, käsitti muutaman hotellin, pari leirintäaluetta, terveys- ja poliisiaseman, huoltikan, yhden supermarketin, muutaman lahjatavarakaupan, postin, pankin ja pari hotellien ulkopuolista kuppilaa. Kylä oli reilun kymmenen km päässä itse vuoresta, tai kivestä. Kiven lähistöllä oli ainakin yksi alkuperäisväeston kommuuni ja mielenkiintoinen kulttuurikeskus. Kahden päivän vierailu riitti mainiosti koluamaan kaikki nämä em kohteen moneen kertaankin.

Itse seutu oli MAHTAVA! Värien leikki ja kontrasti meni aivan luihin ja ytimiin. Vihreä - jota oli yllättävän paljon - vasten punaista hiekkaa oli jotakin minua hyvin koskettavaa. Vaikka itse Uluru olikin ennakkotietojen mukaan yksin mahtavana ja ainoana keskellä aavikkoa, oli lähiseudulla kuitenkin muitakin vuoria, ja erityisesti Kata Tjuta, jota ei matkailuprosyyreissa jostain syystä paljon mainosteta ollenkaan.

Kata Tjuta, 1000 miljoonaa vuotta siinä paikallaan olleena, oli jollakin tavalla vielä erikoisempi kuin Uluru. Ehkä se johtui siitä, että en ollut tiennyt enkä nähnyt tätä vuorta etukäteen. Kumma, ettei/ellei se ole inspiroinut yhtään science fiction elokuvan tekijää, niin ufomaisen näköinen se oli...kuin suuri avaruusalus ikkunoineen päivineen!

Koko ympäröivä luonto sekä toisaalta hiljaisuus ja toisaalta erikoisen voimakkaat luonnon äänet, tuuli jne. olivat hyvin puhuttelevia. En yhtään ihmettele, että Uluru ja Kata Tjuta luovat ihmiselle spiritualistisia kicksejä...

No sitten se odotettu auringonlasku Ulurulla! Eihän sitä voi sanoin kuvata, mutta ei sen komeutta ja erityislaatuisuutta myöskään ole yhtään liioiteltu! Eikä siinä vielä kaikki; auringon laskiessa alkoivat salamat välkkyä vuoren takana ja sitten kun pimeys laskeutui... huu kylmät väreet menevät vieläkin... sellaista tähtitaivasta en ole eläissäni nähnyt!!!!! enkä ehkä tule näkemäänkään.

On vähän vaikea sanoa, rankkaisinko tämän kohteen Nyken listalle ykköseksi Australiassa... joka tapauksessa se oli näkemisen arvoinen. Se oli  V-A-I-K-U-T-T-A-V-A.

Silppu

Top-10

1. Lähes täydellinen ilmasto
2. Mukavat ja ystävälliset ihmiset
3. Turvallinen ja helppo länsimainen kulttuuri
4. Kaunis, monipuolinen ja ainutlaatuinen luonto
5. Hyvin hoidettu talous (hyvä työllisyys, korkea bkt jne.)
6. Siirtolaisystävällinen kulttuuri
7. Suomea n. 40% halvemmat hinnat
8. Rento mutta työteliäs elämäntyyli
9. Mahdollisuuksien maa, hyvät tulevaisuuden näkymät
10. Iso pinta-ala (vaihtelua ja nähtävyyksiä riittää)

Silppu

Jaaks

Australia has been awarded ?The World?s Friendliest Nation? title by a Anholt-GMI index which measures the power and appeal of a country?s brand image.


http://www.tourism.australia.com/NewsCentre.asp?sub=0315&al=1956

:pepsodent:pepsodent:pepsodent

Aikis

Ehkä taaskin olen seurannut liikaa Suomen asioita, mutta aivan oli pakko laittaa tämä uutinen tähän, etenkin kun tuo edellinen Jaaksin postitus liittyy siihen olennaisesti.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200606204689177_uu.shtml

Siis Valituspalat on tehnyt tutkimuksen (taso?) että suomalaiset ovat epäkohteliaita. Se on juuri asia, joka ehkä eniten on ihastuttanut minua täällä Austrliassa, siis täkäläinen kohteliaisuus!!! Ja masentanut joka kerran käydessäni Suomessa...kun ollaan kuin eri planeetalta.

sitä vain ihmettelinkin että missä on Australia tossa em tutkimuksessa. No se selviää heinäkuun numerosta.

voi kun pystyisin palasenkin viemään tätä kohteliaisuutta mukanani...

Leokatti

Siis tähän tutkimukseen osallistui Helsinki - I rest my case...

edit: ... ja Sydney hävisi Helsingillekin :hahhaa.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja aikaihminen




Siis Valituspalat on tehnyt tutkimuksen (taso?) että suomalaiset ovat epäkohteliaita. Se on juuri asia, joka ehkä eniten on ihastuttanut minua täällä Austrliassa, siis täkäläinen kohteliaisuus!!! Ja masentanut joka kerran käydessäni Suomessa...kun ollaan kuin eri planeetalta.

sitä vain ihmettelinkin että missä on Australia tossa em tutkimuksessa. No se selviää heinäkuun numerosta.


Australian tutkimukseen osallistui Sydney, joka sijottui 23.sijalle... Katselin eilen illalla (tosin toisella silmällä) kyseisestä tutkimuksesta ohjelmaa seiskan Today Tonight'lta.

Sydney has ranked 23rd in a worldwide survey aimed at testing the politeness of residents

meikalainen

Pieni kommentti...Ero onkin AIDOLLA YSTÄLÄLLISYYDELLÄ ja tällaisella teennäisellä.Aluksi minusta täällä aussilassa oli niin ystävällistä palvelua.Mutta nyt jo paistaa läpi liian teennäinen meininki.Monella tämä lause "hello how are you"- vähän niinkun soi korviini näin "hey i dont wanna serve u" Näin myös aussi mieheni mielestä,joka asunut 5v. suomessa.

Aikis

Ihanko totta tytot? Uskomeison juttu! Kun mina Sydneyssa asuvana naen asian aivan toisin...

Ja minusta kohteliaisuus ja aito ystavallisyys ovatkin eri asioita, ja itse tarkoitin nimenomaan kohteliasta puhetapaa, kiitoksia, hymyilya, yleensa toisten huomioimista jne jne. Kylla minakin Meikalaisen kanssa olen samaa mielta siita, etta AIDON ystavallisyyden loytaminen on vahan vaikeampaa. Ja siinahn taas suomalaiset ovat kuulemma parhaimmistoa! Mutta se kohteliaisuus...

Leokatti

Näin on Aikis :(. Sorry mutta olen vähän samaa mieltä Meikäläisen kanssa siitä, että teennäiseksi tahtoo mennä. Ja minunkin aussimieheni on samaa mieltä ja hänkin asui Suomessa 3.5 vuotta. Minä olen sitä mieltä, että parempi olla hiljaa ja tehokas asiakaspalvelutilanteessa kuin avata suu ja puhua pelkkää peetä. Näin siis asiakkaan ominaisuudesta, en ole itse asiakaspalveluammatissa (thank god!). Ja muistan kiittää, kun näihin ihmisiin törmään. Eivät tuhlaa omaani tai kenenkään muunkaan aikaa kyselemällä mitä viikonloppusuunnitelmia minulla on. Joskus jäävät suu auki ihmettelemään ensin mutta sitten nauravat ja siinä vaiheessa avautuvat ihan eri tavalla, aidosti :cool:.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Assa

Mielen rajayttava kokemus oli kylla eka suihku Aussilassa. 24h koneessa ja varmaan 5h ilman konetta. Kylla rullas. Toinen hyv oli Nullaborin ylitys jota suosittelen kaikille!  :peukkuy

RUU

Oli pakko kaivaa muinainen reliikki arkusta esiin, jotta voi puhaltaa pölyt pois ja naulata oveen uuden teesin.
Jotenkin on viimeaikoina pistänyt silmään pieni piirre suomalaisessa viestinnässä. Se korostaa täällä vastaavasti mainiolla tolalla olevaa asiaa.

Olettekos huomanneet, kuinka monesti suomalaiset - etenkin tähän vuodenaikaan - heittävät viestinsä sekaan maininnan säätilasta? Vaikka sillä ei olisi mitään tekemistä aiheen kanssa, on pakko mainita +4C, pimeys ja vesisade. Siitähän tietenkin puhutaan mikä merkittävää ja tajunnassa on ja tämä osoittaa, että Australiassa tämä säätila ei yleensä ole mikään 'issue': ilmasto on sopivan usein sopivan kelvollinen ja no dramas, folks.

Hyvä näin. Yksi pinna lisää tälle mantereelle 'arkielämän mukavuustekijät' -luokassa.  :peukkuy
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: RUU - joulukuu 20, 2007, 22:57
Australiassa tämä säätila ei yleensä ole mikään 'issue': ilmasto on sopivan usein sopivan kelvollinen ja no dramas, folks.

Ootko varma? >:(
Olin lokakuussa 2007 Perth'issä, ja usko tai älä, mutta media jauhoi ahkeraan säähän liittyvää ongelmaa. Siis kun vettä ei tule taivaalta sen vertaa, että voisi Wheatbelt'illä saada jotain enää kasvamaan.
Turistillehan sateettomuus on yhtä juhlaa, mutta kyllä minua ainakin noiden jyväjemmareiden kohtalo säälitti.

Säätila on ratkaiseva tekijä myös metsäpalojen laukaisijana. Turistina olen kyllä kiristellyt hampaita, kun savu pilaa maisemakuvat, mutta pientä se on sen rinnalla että oma tupa olisi tulessa.
Olen ollut Australiassa parikin kertaa aika pahan metsäpalokauden aikana, viimeksi helmikuussa 2006, kun Victoriassa - juuri säästä johtuen - oli aika kuumat oltavat.
Ja kyllä ne palot paikallistenkin mielestä oli jo "big issue".

Kun olin Noosassa tammikuussa 2003, paikallinen meedia ei paljon muusta puhunut kun säästä, joka ei tuo tippaakaan sadetta, ja vesivarastot oli loppumaisillaan. Ja metsäpalo riehui ihan vieressä.

Nuo yllä olevat on tarkoitettu vain hieman tasapainottamaan kuvaa Australian säästä, ei mollaamaan, koska minunkin mielestä Australian säästä löytyy hyvääkin :pepsodent

Leokatti

Ruu varmaan tarkoitti, että ihmiset eivät keskenään puhu niin paljon säästä, mutta kyllä minäkin olen toista mieltä asiasta. Aina ne asteet ja sateet/niitten puute tulevat keskustelussa esiin. Jospa tämä on sitten tapa täällä lännessä enemmän kuin Brissyssä, missä on aina "ihanteelliset olosuhteet" (joidenkin mielestä... :-X).
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Milka

Leokatti,

Victoriassa on sitten samanlainen kulttuuri naissa saa asioissa kuin siella lannessa, joten sinulle ei tulene vieroitusoireita  :pepsodent. Saasta puhuu kaikki ja kaiken aikaa. Taitaapi olla ihmisten suosituin small talk aihe ja kylla mediakin rakastaa aihetta, milloin tulee liian vahan vetta, milloin sita ei tule lainkaan jne.

Saaennustukset ja varsinkin niiden paikkansa pitavyys ovat muuten taalla ihan omaa luokkaansa. Ei juuri minkaanlaista paikkansa pitavyytta. Mutu- menetelmalla sanoisin etta ehka joka neljas ennustus osuu oikeaan. Jos minun tyokseni tekemat tulosennusteet olisivat niin pain prikkalaa olisin saanut potkut jo kauan aikaa sitten  :nuttu:  :nuttu:  :nuttu:  :nuttu:


Silppu

Ruu :D

Kyllä mun kokemus on täällä ollut että ihmiset small talkin muodossa alkaa melkein aina puhumaan säästä, ja yleensä siitä kuinka huono se on. Lieneekö "Siperia opettanut" jotakin, sillä minusta sää on täällä lähes täydellinen. Mieleeni tuli myös meidän entinen naapuri, joka jutteli mulle Queenslandin murteella, jota en aluksi ymmärtänyt. Sitten tajusin että kannattaa vaan sanoa että "jee", sillä säästähän se aina alkoi puhumaan.


Aikis

Ilman muuta säästä aloitetaan...Mutta luulen saavani kiinni mitä Ruu tarkoittaa 'not a big issuellaan'.

Kun muuttotavaramme eivät olleet tulleet vielä Sydneyyn (ja joiden joukossa oli digitaalinen lämpömittarimme), etsiskelin erinäisistä kaupoista sopivaa vehjettä informoimaan ihmeellisen lämpötilan vaihteluita (?). Kun sellaista ei kerta talossa ollut vakiovarusteena - kuten Suomessa yleensä. Kaikkialla oltiin kuin äimän käkenä...mikä sellainen on? Apteekkiin neuvottiin kun käsitettiin että etsin kuumemittaria...Enkä sittemmin sellaiseen törmännyt myöhemminkään, en kaupoissa enkä vierailemissani asunnoissa.

Kerran naureskelimme erään suomalaisen ystäväni kanssa, että kun hän soittaa äidilleen Suomeen, tämä heti kysyy millainen ilma siellä on...Ystäväni katsoo ulos ikkunasta ja empii...'ihan kiva, tänään laitoin lapsille farkut jalkaan'.

Tottakai koko kolmen vuoden ajan itselleni säätila ja etenkin lämpötila oli jatkuva 'ilmoitusluonteinen' asia Suomeen päin...että täällä sitä istutaan tammikuussa terassilla iltakymmeneltä ja lämmintä on 22...vai mitä nyt olikaan. Ymmärsin kuitenkin hyvin, että paikallinen naapurini ei puhelimessa moista infoa soittaessaan äidilleen Orangeen antanut. Korkeintaan tosiaan kysyi, onko yhtään satanut.



ausseihin!

Nyt kaksi ja puoli vuotta maassa asuneena totean, etta ehdottomasti parasta Australiassa on se, etta se on niin likella Uutta Seelantia ja muita upeita paikkoja kuten Cookin saaria. Australia on toki hieno matkamaa itsekin, mutta viela hienompia ovat mielestani nama pienemmat saarivaltiot.
Mita tulee ystavallisyyteen, niin on se kokolailla hieno juttu, kun ihmiset kadulla vastaan tullessa hymyilevat ja saattavat jopa tervehtia, voivat rupatella muutaman sanan, auttavat pienten lasten kanssa liikkuessa (so. paastavat ensin bussiin, avaavat ovia jne), pyytavat anteeksi, jos vahingossa kolauttavat laukulla kylkeen, yleensa ottavat huomioon ja noteeraavat. Ihan sama kuinka aitoa ystavallisyytta se on. Hyva mieli tulee. Jos kesa ei olisi niin hemmetin kuuma, olisi ilmasto taydellinen. Vaikka valilla kaipaan Suomen pimeytta ja kaamosta, niin kokonaisudessaan loskattomat vuodenajat rulettaa.