Kielikurssille Australiaan vai Englantiin?

Aloittaja -Jonna-, tammikuu 11, 2004, 20:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-Jonna-

Olen lähdössä kaverini kanssa kesällä 2005 kielikurssille Australiaan tai Englantiin. Mietimme että minkälainen sää Australiassa on kesä- heinä- ja elokuussa verrattuna suomeen, minkälainen kaupunki Sydney on ja onko järkevää tehdä ensimmäinen kunnon ulkomaan matka niin kauas. Jos jollain on jotain kokemuksia haluaisin kuulla niistä.
Kiitos jo etukäteen.

Reija

Jonna :D

"onko järkevää tehdä ensimmäinen kunnon ulkomaan matka niin kauas" :?? :??

Siteeraan hyvän ystäväni lausetta aikoinaan kun itse mietin samaa kysymystä....

" Joskus kannattaa se ensimmäinen matka tehdä niin kauas kuin vaan pääsee koska sieltä takaisin päin jokainen askel on sitten tarvittaessa lähempänä kotia"

Sanoo hän joka on menettänyt sydämensä maailman seikkailuille :D

I-know

En osaa säästä tai Sydneystä sanoa, mutta kokemuksen kautta tiedän ettei ole väliä kuinka kauas lähtee ensimmäiselle matkalleen ilman omaa perhettä. Samalla tavalla kurkkua kuristaa Australiassa tai Englannissa, kun ensimmäisen kerran soittaa kotiin ja kuulee tutut äänet :(  :) :)

Itselläni ei ole kokemusta kielikursseista, mutta tuttuni oli heti peruskoulun jälkeen kielikurssilla Australiassa ja se innosti häntä lähtemään lukiossa kokonaiseksi vuodeksi vaihtoon samaan suuntaan, tosin Uuteen-Seelantiin tällä kertaa :) Kunhan vaan kerran uskaltaa niin sen jälkeen on oksat pois, osa juurineen! ;)

riaapa

Onnittelut hyvästä päätöksestä Jonna & kaveri!

En osaa minäkään sanoa Sydneystä tai sen säästä, mutta itse olin kuukauden kielikurssilla 14-vuotiaana Englannissa Isle of Wightilla. Se oli ensimmäinen yksin tehty ulkomaan matkani, ja ehdottomasti joka pennin väärti! Kielitaito parani lähinnä sen suhteen että itsevarmuus kasvoi roimasti kun tajusi että pärjää omin voimin vieraassa maassa. Toisaalta kielikurssi ohjaajineen on hyvin turvallinen vaihtoehto ensimmäiseksi omaksi ulkomaan matkaksi, sillä jos suurempia ongelmia tulee, niin apukin on lähellä.

Lähdettepä minne tahansa, niin varmaa on että sen jälkeen tekee mieli lähteä uudestaankin, kauemmas, uusiin kohteisiin ja kulttuureihin. Joka tapauksessa edessänne voi olla upea kokemus, jos siitä teette sellaisen! Ja se tunne kun palaa kotiin ja lentokoneen pyörät koskettavat maata...

Lycka till!

Riina.
Riina

Jouko

Jonna & Kaverit!

Jos kerran näistä kahdesta valita pitäisi niin valinta on vaikea mutta vastus kuuluu, "and the winner is .... Sydney!"

Sydneyn säästä voisi raivo kertoa varmaan enemmän muttä täältä löytyy jonkin verran keskilämpötiloja vaikka ne eivät todellisesta säästä kerrokaan juuri mitään.

http://www.dundernews.com/aus/wmview.php?ArtID=5

Mielestäni lyhyt ulkomailla tai kotimaassa järjestetty kielikurssi/kielikylpy tulisi olla jokaisen koululaisen ulottuvilla. Riina onkos tämän suuntaisia hahmotelmia ollut koskaan liikkeellä?

Yksi mahdollisuus ainakin Vantaalla asuvilla on yrittää saada lapsensa kansainväliseen kouluun. Vaatimuksena on että lapset ovat Englannin kelisestä perheestä tai joilla on muuten vaan riittävä englanninkielen taito. Tosin muutamilla kouluun tulleista lapsista ei ollut juuri minkäänlaista Englannin kielen taitoa.

Koulu toimi meidän suomessa asuessamme Leinikkitiellä Hiekkaharjussa paloasemaa vastapäätä olevassa vanhassa liikekiinteistössä. Nyt koulu on kuulema muuttanut uusiin tiloihin johonkin päin Pakkalaa...


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

mette

Jonna  :D

Jos olisin sinä ja valinta olisi minun,siis vanhempani olisivat valmiita kustantamaan kumman tahansa kurssin ja jos kielikurssit ovat vain  kuukauden mittaisia :?? valitsisin sinuna Englannin ,sillä kielikurssi sinne maksaa varmaan reilusti vähemmän kuin tänne Australiaan.Ajattelen vaan miten paljon nähtävää täällä  on kuukauden(?) ollessa onnettoman lyhyt,on tietenkin Englannissakin  nähtävää ,mutta money,money...Itse olin aikanaan Hastingsissa kielikurssilla ,myös yksin lähdin tyttökaverin ei päästyäkään matkaan(oli mulla sitten huonekaverina suomalainen tyttö) ja  neljän viikon kielikurssi vierähti aivan liian nopeasti ! Tuona lyhyenä aikana  tuli nähtyä ja koettua paljon mm. Lontoo,Brighton,Isle of Wight kuin paljon muutakin plus isäntäperheen antamat sightseeings .Suomeksi sanottuna,itse olisin sitä mieltä että tänne asti kun lähtee (ja maksaa kielikurssista kuitenkin huomattavasti enemmän)niin kuukausi on onnettoman lyhyt aika!!!Minä valitsisin Englannin ja laittaisin  sen erotuksen pankkiiin kasvamaan korkoa ja tulisin Australiaan paremmalla ajalla paaal-jon pitemmäksi aikaa.Working Holidaylle olisin varmasti lähtenyt ,jos siihen aikaan sellaiseen olisi mahdollisuus ollut.

Niin, täällä talvi ajoittuu tuonne kesäheinäkuulle.Veljeni tytön suunnitellessa tänne matkaa hälle parhain ajankohta olisi ollut juuri heinäkuu ripillepääsyn jälkeen.Minä olin niin iloinen  tytön tulosta,etten innoissani muistanut lainkaan kylmää talveamme ennen kuin mieheni siitä sanoi. Sitten  soittelemaan ja ehdottelemaan,että eikö tyttö voisi tulla joululomalla,jolloin meillä on kesä ja järjestyihän sen pieni loma koulusta ja tyttö tuli luoksemme joulukuulla.Eipä tarvinnut sukulaistytön pakata villahousuja mukaan.
Mutta me asummekin Brisbanessa,joten annan  puheenvuoron sydneylaisille.

Jonna ja kaveri :D Joka tapauksessa, valitsitte niin tai näin ,niin voin sanoa että kielikurssit ovat mahtava kokemus :D:D:D

Lithium

Jouko, löytyyhän täältä Hiekkaharjusta jo tarhakin(mielestäni,pitää kysyä tuttavaperheeltä) jossa opetetaan hieman englantia :) Tälläinen pikkuinen tieto aivan aiheesta poiketen :D

@cow

Jonna, kyllähän se niin on, että me sinne Australiaan lähdetään. toihan oli nyt aivan turha kysymys!!!
:nuttu:

haha. vähän söpö hymiö :eye:

siel tiedotustilaisuudeski ni se sano se tyyppi et australias on kiwaa!!!! sinne mennään.:XXXX

-Jonna-

Joo joo. kyllä kyllä penttiseni :P

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja Jouko




Mielestäni lyhyt ulkomailla tai kotimaassa järjestetty kielikurssi/kielikylpy tulisi olla jokaisen koululaisen ulottuvilla. Riina onkos tämän suuntaisia hahmotelmia ollut koskaan liikkeellä?

 

Kielikylpyjen suosiosta kertova artikkeli  tai kolmekin...
http://www.helsinki-hs.net/news.asp?id=20040127IE2

Onneksi ajat muuttuvat!Ei niin kauan aikaa sitten, kun  kaksikielisyyttä pidettiin lapselle  kielellisenä ja kai älyllisestikin suorastaan vaarana,kun uskottiin  että lapsi kykenee vastaanottamaan ainoastaan yhden kielen .Olihan noita uskomuksia jos millaisia kuten sekin ,kun vasenkätisten uskottiin olevan lahjattomia ja  väkisin heidät opetettiin oikeakätisiksi.

Meidän palatessa  Suomeen ilmoitimme mekin pienimpämme Englantilaiseen leikkikouluun(1992).Näitä kielisiä leikkikouluja on ainakin Tampereella ollut jo useita kymmeniä vuosia.
Sen sijaan kansainvälinen koulu tai pikemminkin kansainvälinen linja aloitti toimintansa tuolloin 90-luvun alussa Amurin koulun yhteydessä.Ensi sijaisesti kansainväliselle linjalle pääsivät ne  lapset,joissa jompi kumpi (tai molemmat) vanhemmista ulkomaalainen,ovat asuneet ulkomailla tai ovat muuttamassa  sinne takaisin.Laitoimme meidänkin lapset jonotuslistalle ,joka oli pitkä.Sitten muutimmekin hiukan etäämmälle,joten "pääsivät" lapset ihan suomalaiseen kouluun.Heistä kun oli kivempi mennä suomalaiseen kouluun.Näin jälkeenpäin ajatellen olen siitä vain hyvilläni.Olivathan molemmat koululaiset aloittaneet opinahjonsa Australiassa niin oli hyvä käydä koulua suomenkielelläkin.Vanhemman lapsen suomenkielen lukutaito oli aika onneton ,kun taas pienempi oli ihan itsekseen oppinut lukemaan suomea Australiassa oloaikanamme ja noin seitsemän vuoden ikäisenä ja vieläpä Aku Ankkoja lukemalla.Aku Ankat ovat siis varsin kehittäviä!

riaapa

Hei Mette! Minä olen myös oppinut ihan itsekseni lukemaan ja nimenomaan Aku Ankoista!! Meitä löytyy takuulla muitakin. Äitini alkoi jossain vaiheessa ihmettelemään sitä kuinka kauan aikaa olin hiljaa huoneessani viikottaisen Akkarin saatuani. Jossain vaiheessa vanhemmilleni sitten selvisi että en minä pelkkiä kuvia katsellutkaan... Sen jälkeen, hyvästi hiljaisuus! Otin hommakseni lukea myös tv:n tekstitykset -ÄÄNEEN. Mukaanluettuna svenska televisionin tekstitykset. Eräänlaista "kielikylpyä" kai sekin, kun 5-vuotias lukea kailottaa på svenska... :nuttu:

Jouko, kyllä noita vieraskielisiä leikkiryhmiä (erillisiä maksullisia sekä päiväkodin yhteydessä toimivia) alkaa olla tarjolla jo lähes joka kylällä, samoin kielikylpyluokkia aloitettiin monissa kouluissa muutamia vuosia sitten. Vaasasta muistaakseni lähtöisin se kielikylpyvillitys, joka taasen tuli Vaasaan Kanadasta. Mutta kyllähän sellaista on tässä ikuisessa resurssien puutteessa mahdotonta tarjota jokaiselle lapselle, en tiedä onko moista utopiaa kukaan uskaltanut edes hahmotella. Paljon on kiinni vanhempien innostuksesta ja kiinnostuksesta. Ulkomailla vietettävät kielikurssit ovat kuitenkin sen verran hinnoissaan, ettei monella lapsiperheellä ole varaa niihin ihan noin vain. Riippuu siis vanhempien mielenkiinnosta ja henk.koht. tärkeysjärjestyksestä että kuinka tarpeellisena he tällaista pitävät, ja mihin säästöjään mieluiten käyttävät. Toisaalta kaikkia lapsia ei kiinnostakaan (mikä sekin voi johtua pitkälti kotoa opituista asenteista, mutta se onkin jo toinen tarina).

Riina.
Riina

@cow

aaaaaaaaaaaaaaa ma tahtoa jo australiaaan!!!!!!! :god: mä rukoilen!!!!:roue <-- vihjaileeks toi jotain mulle?!

Jouko

Riina ja Mette,

Olen myös yksi tästä sukupolvesta joka harjoitteli lukemaan akkarin avulla. Onhan tuo Aku Ankka todettu kielellisesti ihan hyväksi kun se sai vuonna 2001 Vuoden kielihelmi ?palkinnon.

Tässä suora lainaus sanoma WSOY ilmoituksesta
? Aku Ankan sivuilla käytetään palkitsijoiden mielestä suomen kieltä esimerkillisen luovasti ja persoonallisesti koko kielen ilmaisuvaroja hyödyntäen. Huolellisesti harkittuja ovat paitsi nimet ja sanonnat myös aivan tavallinen replikointi.
Vuoden 2001 kielihelmi -palkinnolla suomen kielen laitos haluaa nostaa esiin sen arvokkaan työn, jota Aku Ankan toimittajat ovat tehneet suomalaislasten ja aikuistenkin kielitajun kehittäjänä. ?

Lehti ei kuitenkaan taida aivan vielä päästä virallisen Suomenkielen oppikirjan asemaan.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org