suomalaiset maisterin paperit on Australiassa aina BA tasoa? Teen kandin Suomessa, oon valmis vuoden päästä ja suuntaan Australiaan ensin maisterin opintoihin ja sitten sitä kautta paikallisille työmarkkinoille.
Ai juu ja tahankin. Tutkinnon taso riippuu siita, oletko tehnyt sen ns. vanhoilla tutkintovaatimuksilla eli ensin kandin (eli otat siina valissa tutkintopaperin ulos) ja sitten maisterin (josta otat toisen tutkintopaperin/todistuksen ulos, kun saat suoritettua). Itse valmistuin maisteriksi Suomessa 2007 joten minulla on kaksi erillista tutkintoa myos takalaisittain, BA ja MA. Nykytutkintovaatimuksilla Suomessa ilmeisesti on niin, etta koska kandi ja maisteri opiskellaan "samoilla loylyilla" eli niista saa yliopistolta vain yhden tutkintotodistuksen, se mielletaan taalla samaksi asiaksi kuin BA eli kandi (kun ei ole nayttaa todistuksin, etta tutkintoon olisi kuulunut joku alempi ja ylempi vaihe).
Viisumipisteita saa saman verran kandista ja maisterista, joten sita varten ei kannata Suomessa palloilla, jos et muuten halua (eli hyodyntaa lukukausimaksutonta koulutusvaylaa). Ainoastaan tohtorista napsahtaisi enemman pisteita plakkariin.
Taalla opiskelu ON kallista, helposti 10 000- 15 000$/lukuvuosi. Jos kuitenkin on saastoja, intoa ottaa opintolainaa seka sattuu saamaan jonkun riittavan stipendin, ei se mahdoton suunnitelma ole. Taalla ei tosiaan ole mikaan PAKKO olla maisteri, sita ei juuri missaan odoteta. Kun tyopaikkaan on jotain tutkintovaatimuksia, 99% tapauksista se on kanditasoa. Aiempiin kommentteihin sikali, etta ainakin omat ja tuttujen kokemukset todistavat suomalaisen tutkinnon kelpaavan taalla ihan yhta hyvin kuin paikallisenkin (oli sitten kandi tai maisteri), mutta tietyilla aloilla tutkinto pitaa hyvaksyttaa ennen kuin saa tehda toita. Se pitaa tosin hyvaksyttaa (eli tehda skills assessment) viisuminhakuvaiheessa joka tapauksessa, jos General Skilled- eli PR-viisumia haet.