Hei, viikko sitten sain päätökseen kv-suhteiden opintoni University of Queenslandissa, joten tuoretta tietoa valtiotieteistä on. Eli, omasta kokemuksestani ainakin UQ:ssa lukukaudet ovat lyhyitä (3kk), mutta erittäin intensiivisiä. Aiemmin olen opiskellut Suomessa ja Italiassa, ja niihin yliopistoihin verrattuna Australiassa sai tehdä oikeasti töitä. Omassa ohjelmassani ei ollut tenttejä (kyseessä postgrad taso), mutta sen sijaan sain kirjoittaa oikein urakalla esseitä. Arvostelu oli UQ:ssa paljon tiukempi kuin Suomessa ja sen saneli myös opiskelijoiden taso. Olen nyt jo palannut Eurooppaan, mutta mielestäni ainakin tuo UQ:n ohjelma oli ehdottomasti hintansa arvoinen. Olen kuullut että Griffithin business-opinnot ovat myös laadukkaita. Kaiken kaikkiaan olin yllättynyt siitä työn ja lukemisen määrästä mitä aussi-yliopisto vaati, mutta positiivisinta oli ehdottomasti ajattelemaan ja omaan mielipiteen luomiseen keskittyvät opetusmetodit. Argumentointi oli omalla alallani kaikista tärkein asia, ja sen takia suomalaisessa yliopistossa luennoitsijan diasarjan kopioimaan tottunut opiskelija joutui koville, mikä oli aivan loistava asia :=)
Negatiivista oli ainoastaan yliopistorakenteen jähmeys. Suomessa on tottunut joustavuuteen kurssien, tenttien ja kaikenlaisten käytännön järjestelyjen suhteen, mutta UQ oli todella jähmeä. Eli byrokratia on aivan erilaista kuin suomessa. Esim, Australian lainsäädäntö on läsnä kaikissa koulutöissä kun esseetä palauttaessa joutuu allekirjoittamaan erinäisen määrän pykäliä ja siten vakuuttamaan ettei ole plagioinut kyseistä esseetä.
Positiivista on se, että yksityisiä yliopistoja kun ne siellä ovat niin rahaa on käytössä aivan eri tavalla kuin Suomessa. Mun alalla käytännössä tarkotti sitä että luennoitsijat ja vierailijat ovat loistavia ja on rahaa pitää mielenkiintoisia kursseja, jotka ainakin Helsingissä kuitataan kirjatentillä, koska rahat ei riitä kurssien pitoon.
ei nyt tule muuta mieleen aiheesta, olen vielä stressilomalla tuon esseekasan kirjotettuani ja pää hieman sekaisin Eurooppaan paluusta :=)