Näyttelijäksi opiskelua Australiassa

Aloittaja salminakki, huhtikuu 15, 2009, 19:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

salminakki

Moi!

Suomihan ei tunnetusti ole koomikkojenkieli, joten viime aikoina on kypsynyt ajatus lähteä opiskelemaan näyttelemistä Englannin kieliseen maahan.

Maista tällä hetkellä parhaimmalle näyttäisikin Australia, lähinnä kohtuullisten lukukausimaksujen takia ja löytyypä omasta takaa kiinnostusta myös itse maatakin kohtaan (+ Australia ei karsi mahdollisia työkohteita niin paljon kuin esim. Suomi) Ja eipähän se aurinkokaan pahasta ole ;)

Kysymyksiä minulta löytyy todella paljon, mutta aloitetaan nyt vaikka näistä:

1. Onko kenelläkään tietoa minkälaisia vaatimuksia yliopistot pitävät tuolla esittävän taiteen puolella? Itsellä ei keskiarvo lukion puolella taivaita hiponut, lähinnä sen takia, että Suomessa jostain syystä ei ole juurikaan vapauksia oman opiskelun suunnittelussa, vaan siellä saa koluta kaikki itseä kiinnostamattomat kurssitkin. (Ts. ei minkäänlaista suuntautumista)

2. Toinen vaihtoehto olisi tietysti jokin konservatorio, ilmeisesti ainakin Brisbanesta löytyisi jokin konservatorio. Mitenköhän paljon "epäarvostetumpi" tuollainen reitti olisi?

3. Tähän kohtaan tällainen yleismaallinen kysymys; miten olette rahoittaneet opintonne? Löytyykö kaikilta rikkaat vanhemmat, vai onko vaikeamman kautta menty? Itselle oikeastaan ainoa vaihtoehto on opintolaina, tai sitten rahoittaa opiskelut työnteolla, kun ilmeisesti konservatoriossa voi maksaa viikonopiskelusta aina viikon lopulla. Työskentely opiskelun ohella nyt on kuitenkin itselle lähestulkoon itsestäänselvyys, opiskelen tulevaisuudessa missä tahansa, joten ei siitä haittaa olisi.

Kiitos, jos jollain on heittää jotain vinkkejä. :)

Jurttamuori

http://www.art-search.com.au/information_education/theatre_schools/

Löytyi noin äkkiseltään guugeloimalla acting school australia  ;)

Laadi sellainen kirje, jossa kuvaat kuka ja mikä olet ja mitä opintoja heillä on tarjota. Toivo että vastaavat  :D Sitten selvität, mikä viisumi pitäisi olla haluamaasi opiskelumuotoon ja miten sen saat. Sitten selvität, minkälaista työtä saat tehdä ko viisumilla vai saatko tehdä ollenkaan. Sitten rupeat miettimään noita kustannuskysymyksiä, kun on selvillä tarvitko kaiken rahan Suomesta vai voitko työskennellä opintojen ohessa.
Tai haet W&H-viisumia, lyöttäydyt oppilapseksi johonkin teatteriporukkaan ja katsot mihin tie vie...

Terveisin Jurttis
(joka aikoinaan myös haki teatterikorkeaan mutta päätyikin lapsenpäästäjäksi)
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

salminakki

Moi Jurttis, ja kiitokset nopeasta vastauksesta!

Vaikutti äkkiseltään vilkaistulta ihan pätevältä sivulta (hassua, miten en itse osunut noin yksinkertaiseen hakusanaan, vaikka monesti tule kuukeloitua). Pitänee nyt alkajaisiksi tuollaisia kirjeitä lähetellä vaikka pariin paikkaan ja katsoa, jos saisin vastauksia.

Itsestä tuntuu jotenkin hassulta tuo opiskelu ulkomailla ja sitten kaikkien etuisuuksien nosto Suomesta, kun pahimmassa (tai parhaimmassa, miten sen ottaa) tapauksessa ei tule koskaan maksettua veroja Suomeen tulevaisuudessa.

Tuo W&H-viisumi on itselläkin käynyt mielessä ja se vaikuttaisi myös ihan hyvältä vaihtoehdolta. Pitänee tutkailla sitäkin ja katsella vähän, että miten paljon "vapauksia" se antaa. (Esim. voinko hakea esim. yliopistoon paikanpäällä yms. (tässähän ilmeisesti ainakin viisumin tyyppi muuttuu?))

Sen verran kunnianhimoinen (lue: laiska) olen, että mielummin opiskelisin näyttelemistä ja kehittäisin itseäni ammattiopettajien valvovan silmän alla, kuin menisin "kylmiltään" teatteripoppooseen. Toisaalta kokemushan on paras opettaja. ;)

Aikis

Jos huvittaa, niin etsipä tuolta ilmoitustaululta ainakin osittain suomalaisen performanssiryhmän mainioista ja kai koomisistakin esityksistä Sydneyssä...

pinkus

Opintojen rahoittamisesta sen verran etta itsella on taydet opintolainat nostettuna, opintotukea tulee myos taysi maara kelalta, vuoden tein kovasti toita ennen tanne tuloa ja toita olen tehnyt taalla opintojen ohessa myos. Siis mulla ei ole rikkaita vanhempia vaan itse on pitanyt opiskelu rahoittaa. Valilla on tehnyt tiukkaa, taalla kun ei toita saa tehda kuin sen 20h/viikko ja pitaa muistaa etta aina ei loydy joko toita tai aikaa toiden teolle. Mulla ainakin on ollut sellainen asenne etta kun tasta lystista niin paljon maksan niin opiskelu on mulle ykkosprioriteetti ja jos opinnot vie enemman aikaa niin toiden teko saa silloin jaada vahemmalle. Mutta vaikka on tiukkaa tehnyt ja lainaa on opintojen loputtuna maksettavana vaikka kuinka paljon niin en ole tanne lahtoa viela kertaakaan katunut  :)

Anne84

Moikka Moi,

Itse olen täällää Brisbanessa opiskelemassa  QUT:ssä Businestä mutta minun hyvä ystävä juuri valmistu QUT Creative Industries ohjelmasta. Hän erikoistu draamaan mutta ilmeisesti se oli aika laajasti kattava ohjelma (Bachelor) ja sano että QUT:n kyseinen ohjelma oli todella hyvä. Hän on pääosin keskitynyt "contemporary teatteriin". Mikäli kiinnostaa niin voit laittaa s-postia minulle moonbugz@hotmail.com niin laitan lisäinffoa!!

Tsemppiä!!

Anne

salminakki

Oho, onpas tullut paljon vastauksia. :) kiitos paljon kaikille! Anne84, laitan sinulle postia tässä lähipäivinä kun kerkeän! Isot kiitokset sinne! Myös pinkusille iso kiitos, täytyy tuota työntekoa nyt vielä miettiä. :)