Aussien sisäiset lennot

Aloittaja jenniluumu, marraskuu 21, 2006, 03:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jenniluumu

Hei

En ole ainakaan löytänyt keskustelua tästä aiheesta joten aloitan nyt uuden topicin, eli sisäiset lennot Australiassa. Olen jo koittanut katsella edullisia vaihtoehtoja netistä, mutta kaipaisin kokenneempien neuvoja mistä ja miten parhaat löytyvät?

Kyseessä olis kesäkuun alussa yhden suuntainen lento Cairns - Darwin, ollaan puolison kanssa molemmat opiskelijoita jos sillä on jotain merkitystä. Opaskirjasta luin että tarjoukset ja alennukset on yleisiä  ja halvimmat lennot saa mitä aikaisemmin varaa. Noin 300$ per naama löysin lentoja sekä Virgin Bluelta ja Qantasilta, mutta kummallista oli että halvin vaihtoehto meni Brisbanen kautta, mikä ei oo tietty ongelma mut on se vähän hassua :)

Olis kiva kuulla neuvoja ja kommetteja aiheesta!

Jenni

mikakorkko

tämä on hyvä topicci, itekki miettinu tätä samaa..

MH

Onhan tämäkin linkki jossakin tämän sivuston tietokannassa:

http://www.flightcentre.com.au/


Kannattaa joskus ihan vaikka vaan huvikseen kokeilla sitä haku toimintoa, voi yllättyä tiedon määrästä:eureka:eureka:eureka


susuli

Mitäs hassua siinä on? Tottakai on halvempaa lentää Brisbanen kautta jos asiakkaita on enemmän. Kerosiinin kannalta pari ylimääräistä tuhatta kilsaa ei ole mitään jos sillä keinolla on mahdollista saada vaikka 100 maksavaa matkustajaa lisää, ja koska Brisy on iso kaupunki ja Cairns ei, on todennäköistä että Brissysta on enemmän matkustajia. Itse asiaan, lensin itse vain Bne- Syd Virginbluella eikä mitään valittamista ko keikasta ole. Flightcenterista e- liput taskuun ja koneeseen. Toimii.

Nimim. lentäjän tytär:)
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

jenniluumu

Hei vaan, ihan vain infoisin etten mikään ihan tyhmä kuitenkaan ole. Eli yritin kyllä haku-toimintoa, mutta en sitten vain jostain syystä ollut onnistunut käyttämään oikeaa ja se mitä nyt jälkikäteen löytyi "sisäiset lennot" haulla oli aika vanhaa juttua. En myöskään kaivannut vain nettiosoitteita (yksi oli kyllä hyödyllinen, kiitos) koska kävin jo tietysti Qantasin ja Virgin Bluen sivuilla. Lähinnä kaipasin vähän keskustelua aiheesta, mut näinkin ok.

Ja lisäksi en tarkoittanut etten tajuaisi miksi Cairns-Darwin on halvempi lentää Brisbanen kautta, vaan tarkoitin että se on MEILLE vähän hassua, siis edestakaisin meno ja kuluttaa kolmen tunnin lentoon koko päivä. Anteeksi epäselvä "artikulointi".

Jenni

RUU

Juuh, ei noita lentoyhtiöiden kuvioita aina pieni ihminen ymmärrä mutta suuruuden ekonomiahan tuossa selvästi jyllää raa'an markkinoinnin ja voiton maksimoinnin ohella. Cairns  - Darwin väli on varmaan sen verran hiljainen, että sille on mahtunut vain yksi Qantasin vuoro (siis suorakin lento on olemassa). Lisäksi on yksi välilaskullinen vuoro. Liiketoiminnan logiikka on tuossa kohtaa selvä: ne, jotka haluavat käyttää mukavinta reittiä ja päästä heti perille, maksavat vastaavan preemion.
Loput yhteydet käyttävät suurella volyymeillä lennettyjä reittejä ja silloin ei ole niin suurta väliä, mitä yksittäinen matkustaja maksaa, kunhan kone saadaan täyteen ja koko massalta riittävästi taaloja. Silloin voidaan tarvittaessa kierrättää väkeä vaikka vähän pidempääkin reittiä halvalla hinnalla.
Suomessakin naureskelin, kun Finnair lennätti väliä Turku - Helsinki yhdellä eurolla, jos oli jatkolento Hesasta ulos. Eurolla ei edes sanota päivää lähtöselvityksessä...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jounij

Virgin Blue esim. on lakkauttanut suorat lentonsa Canberran ja Sydneyn välillä (lentoetäisyys n. 300 km). Firma kuitenkin tarjoaa matkustusta tällekin välille Melbournen kautta (lentoetäisyys yhteensä n. 1200 km) joskus jopa halvemmalla kuin Qantas suorilla lennoillaan. Ihmeelistä mutta totta!


Asiaa myös hämmästellyt
Jouni
Canberra

Kik-ka


Voisiko joku viisas valoittaa tata lentojen hintapolitiikkaa. Katselin pari paivaa sitten lentoa (yli kuukauden paahan) valille Perth-Sydney, jolloin hinta oli  169 $ ja nyt 269 $. Mista johtuu nama suuret hinnanvaihtelut lyhyen ajan sisalla? Samaiseen "ongelmaan" tormasin tammikuussa kun varailin lentoa Uuteen-Seelantiin. Kahdessa tunnissa hinta pompsahti 100 $:lla ylospain ja kysyessani miksi, virkailija selitteli jostain veroista, jotka saattavat vaihdella...  ???

Aimankakena Kikka

Leokatti

Käsitykseni mukaan hinnoittelu tehdään luokissa eli economy-luokan sisällä on vielä eri luokkia, joiden mukaan hinnat määräytyvät. Halvimmat luokat myydään tietysti ensin, ja sitä mukaa, kun luokat tulee täyteen, hinta nousee. Samalle lennollehan myy useampi matkatoimisto paikkoja ja jokaisella on sitten oma osansa kustakin luokasta. Aina kannattaa tarkastaa useampi matkatsto. Jostain saattaa löytää vielä halvimpia paikkoja, vaikka muut olisivatkin ne jo myyneet. Oman kokemukseni mukaan suoraan lentoyhtiöltä harvoin saa halvimpia lippuja.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

RUU

Lentojen hinnat vaihtelevat tosiaankin aika nopeaan tahtiin - ja nimenomaan sinne ylöspäin...   :nuttu:
Mutta syy on yleensä kysynnän ja tarjonnan suhteessa eli niitä halvimpia paikkoja on vain vähän ja ne loppuvat nopeasti. Lentoyhtiöystävällisesti nekin on tietenkin sijoitettu epämukaviin matkustusaikoihin kuten aikaiseen aamuun tai loppuiltaan koska mukavampaan aikaan on taatusti tulossa väkeä kovellammakin hinnalla niin että lento saadaan kuitenkin kannattavaksi.

Minun kokemukseni puhuvat eri suuntaan kun Leokatin eli varaan yleensä kaiken suoraan ko. paikasta. Jotain majoituksia on tullut bongattua Wotifista tai Needitnowsta mutta esim paikallista Flight Centeriä käytän vain vinkkien ja esitteiden jakelijana. Suoraan yhtiöiltä varaamalla on tullut näillä vähäisillä kerroilla säästettyä aina satasia, joille kuitenkin löytyy käyttöä sitten kohteessa...  :pepsodent
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Kik-ka

Selventaakseni viela, niin tassa viimeisimmassa tapauksessa olen katsonut lentoja suoraan lentoyhtioiden nettivisuilta ja lentopaiva on ollut ns. joustava eli tuo hinta 169 oli usean paivan kohtalla. Ei pieni paa ymmarra  :confuse

Kiitos vastauksista  :)

Leokatti

Kik-ka

Sanotaan, että koneessa on sata paikkaa. Sadasta paikasta 40 on luokkaa A ja niillä hintaa tuo 169,-. Luokkaan B mahtuu toiset 40 paikkaa ja niitten hinta on 269,-. Luokassa C on jäljelle jäävät 20 paikkaa ja niitten hinta on 369,-.

Matkatoimistoja on neljä kappaletta. Lentoyhtiö "myy" kullekin 25 paikkaa. Jokainen saa 10 kpl A ja B luokan paikkoja ja 5 kpl C luokan paikkoja. Nämä sitten tahollaan myyvät noita paikkoja. Alkaen halvimmasta (totta kai - paikoilla ei ole mitään tasoeroa) ja sitä mukaa siirtyen kalliimpiin kun halvat loppuvat. Jos paikkoja meinaa jäädä myymättä, niin sitten järjestetään "pikalähtö-ALE" ja myydään ne viimeiset halvemmalla, että saadaan kone täyteen.

Tämä nyt on täysin kärjistetty ja mahdollisimman simppeliksi tehty esimerkki. Lisäksi lippujen hintaan vaikuttaa mm. se, kuinka joustavat ne ovat eli voiko päiviä muuttaa, kauanko lippu on voimassa jne... Niin ja lentoyhtiöt myyvät paikkoja samaan tyyliin kuin matkatstotkin.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jounij

Paitsi, että nykyään ei ainakaan reittilentojen paikkoja myydä etukäteen erikseen millekään matkatoimistolle. Kaikki toimivat saman paikanvaraussysteemin varassa kuin internetitse paikkoja itse varaavat asiakkaatkin. Käyttäjäliittymä vain on eri.


Väittää
Jouni
Canberra

Kik-ka

Kiitos Leokatti! en vaivaa enaa paatani asialla  ;)

Leokatti

Jouni, mutta mistä se ilma niihin lippujen hintoihin matkatoimistokohtaisesti sitten tulee?

Toisin kuin RUU, olen saanut parhaat tarjoukset aina Flight Centeristä. Ensin hommannut halvimman tarjouksen jostain muualta ja sitten kilpailuttanut sen FC:llä  :confuse.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jounij

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - toukokuu 11, 2007, 13:36
Jouni, mutta mistä se ilma niihin lippujen hintoihin matkatoimistokohtaisesti sitten tulee?

Jokainen saa hinnoitella lippunsa miten haluaa. Ne joiden kustannukset ovat pienemmät, voivat myydä lippunsa halvemmalla ja vielä pysytellä mukana bisneksessä. Toisaalta hyvästä palvelusta myös joutuu maksamaan. Minä ainakin olen valmis maksamaan hieman enemmän hyvästä ja asiantuntevasta palvelusta. Kysynnän ja tarjonnan lakikin vaikuttaa.


Miettii
Jouni
Canberra

Nordman

...Yep,yep... :coolh
Yksi varteenotettava vaihtoehto, jos kiire ei ole on myös relocation car...
Itse ajoimme Darwin to Cairns super halvalla ja oli elämys sinänsä :peukkuy.
Jos aikaa on niin suosittelen :coolh

Toimii ympäri ossilaa muillakin varmasti kokemusta? :XXXX
"Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea"

Heidi

Toisin kuin Leokatti mina en ole koskaan ollut Flight Centerin palveluun tyytyvainen ja aina olen loytanyt halvemmat hinnatkin muualta. Kokemusta on kahden eri kaupungin Flight Centerista, eli en ala mollaamaan koko ketjua, mutta olen vain ollut yllattynyt, kun moni muu tuntuu sielta saavan edullisimmat liput. Matkatoimistona olen ollut tyytyvainen JetSetiin, kahden paikkakunnan kokemuksella tamakin.  :peukkuy

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: Heidi - toukokuu 12, 2007, 08:24
olen vain ollut yllattynyt, kun moni muu tuntuu sielta saavan edullisimmat liput

Kyllähän tämän näin pitäisi ollakin, kun he lupaavat alittaa muualta löytämäsi halvimman tarjouksen - ja ainakin minun kohdallani ovat näin myös tehneet. Eli seuraavan kerran pyydäpä Jetsetistä tarjous ja kävele sitten sen kanssa FC:iin niin saat lennot halvemmalla.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

RUU

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - toukokuu 12, 2007, 10:18
Eli seuraavan kerran pyydäpä Jetsetistä tarjous ja kävele sitten sen kanssa FC:iin niin saat lennot halvemmalla.

Mutta missä tulee raja vastaan, jos FC:n uuden tarjouksen kanssa käy Jetsetillä, sen jälkeen FC:llä, jne...
Tätä olen joskus mietiskellyt, kun kaikki aina lupaavat päihittää toisensa. Jonkun pitää viheltää peli poikki ennenkuin mokomat alkavat maksaa meille siitä, että saavat lennättää ja majoittaa meidät johonkin. :pepsodent
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Nordman

Meillä oli pelkästään hyvää kokemusta FC.järjestelyistä (Morayfield, Cairns)
Meillä vihelsivät poikki, FC, hyväksi Cairnsi:ssa :D...
Saimme todella hyvän tarjouksen Cairns-Bne-Syd-Kl-Vienna-Hki :coolh

...Löytyisipä täältä yhtäläisiä tarjouksia myös taas sinnepäin :god:
Tulossa ollaan! :pepsodent
"Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea"

arixmel

No olihan taalla tamankin niminen aihe,,,tai on naitakin kait muutama :)
Mutta tuli tuossa Virgin bluen natteja tyttoja katsellessa vastaan heidan uusi tuotteensa (syyskuu 2008) joka voisi kiinnostaa tanne lomalle tulevia (uskoisin etta sen saa vain ulkomailta tullessa tms  :)) en viitsi niista tytoista huolimatta laittaa linkkia siihen pdf dokumenttiin joka antaa hinnat ja selitykset, mutta laitan linkin siihen alasivulle eli : Backpacker Deals
http://www.virginblue.com.au/Business/Bookings/Travelextras/Backpacker/index.htm

ja sielta kun klikkaa sita Virgin Blue Airpass (PDF, 570k) - For international travellers, on Sale September 08. niin nakee ne natit tytot... :pepsodent eikun ne hinnat ja selityksen kuinka systeemi toimii.

En ole vertaillut hintoja mutta ainakin naytti hyvin joustavilta lipuilta, eli matkustat milloin vain jne.
toivottavasti on jollekin apua
xcv

You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jakke

http://iwantthatflight.com.au/ <--- Tuolta loytyy ainakin ihan hyvin noita lentoja. Ite ostin just Sydneysta Cairnsiin lipun 107 dollarilla.