Kirjoittaja Aihe: Koko BA tutkinto WA:ssa tai SA:ssa  (Luettu 5456 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tiiu

• Piltti
  • *
Koko BA tutkinto WA:ssa tai SA:ssa
« : Joulukuu 05, 2005, 12:38 »
Heippa kaikille!

Nyt tarvitaan "asiantuntevaa" apua sellaisilta, jotka ovat opiskelleet koko tutkinnon Ausseissa. Itse olen jo kuukausia ottanut selvää yliopistoista, joissa voisin opiskella haluamani tutkinnon ja kaksi paikkaa on tällä hetkellä ylitse muiden. Ensimmäinen on Curtin University Perth:ssä ja toinen UniSA Adelaidessa. Nämä kaksi yliopistoa ovat ainakin tällä hetkellä listani kärjessä. Kummassakin on mielenkiintoisen oloinen opetussuunnitelma ja aiheet ja kaupungitkin tuntuvat ihan "näpsäköiltä". Tiedän että tässä vaiheessa joku hymähtää, että mitä mielenkiintoista voi olla WA:ssa. Sehän on nii-iin kaukana kaikesta. No itseni kannalta koko maa on kaukana, joten se miten kaukana jokin kaupunki on toisesta, ei ole ongelma. Ongelma on lähinnä siinä, että löytää itselleen sen sopivan paikan. Se näyttää olevan suurin haaste rahan jälkeen.

Nyt haluaisinkin kokemuksia muilta kyseisissä yliopistoissa opiskelleilta tai vain kyseisissä kaupungeissa asuvilta/asuneilta. Miten on mennyt? Miten olette sopeutuneet? Mitkä teidän mielestänne ovat olleet yliopistojen ja kaupunkien parhaat ja huonoimmat puolet? Kuinka päädyitte juuri siihen kaupunkiin ja opinahjoon, jossa nyt olette tai olette olleet? Oletteko olleet tyytyväisiä valintaanne?

Minulla on ystävä, joka asuu Perth:ssä, mutta hän on "alkuperäinen asukki", joten häneltä en saa ulkomaalaisen antamaa kuvaa kyseisestä paikasta. Siispä olisin todella kiitollinen mistä tahansa avusta, jonka voitte antaa. Lueskelin tuossa jonkin aikaa sitten foorumia ja ainakin finntravel, Cosmo ja airbornebadass näyttävät olevan WA:ssa. :D

:sormetr, jotta minäkin pääsen kaikkien työvuosien jälkeen taas opiskelemaan.

Poissa maailmalla79

• Mänkki
  • **
    • http://www.freeloadmp3.com/
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Joulukuu 06, 2005, 15:45 »
Itse opiskellut nyt kaksi vuotta Perthissä (UWA) ja omasta mielestä mesta on ihan hyvä opiskelukaupunkina varrattuna moneen muuhun aussikaupunkiin. Suht pienet välimatkat, kohtuullinen hintataso, mahtavat biitsit jne. mitään suurkaupungin sykettä täältä nyt tuskin tulee löytymään mutta en tiedä tartteeko niin ollakkaan.
 opetus on ihan hyvää (itte teen psykologiaa) tosin joskus vähän lepsua. (ja kun maksaa 14000 per vuosi niin lepsu on yhtäkkiä huono asia.) huolimatta siitä että joudun maksamaan itteni kipeäks ja ottamaan lainaa ja tekemään työtä samanaikaisesti niin en kadu sekuntiakaan että lähdin. Nyt on joulukuu ja kävelin just kotiin släpäreissä ja t-paidassa eikä ollu yhtään kylmä. (oli mulla housutkin jalassa) Perthissä ei sada lunta, räntää tai mitään muutakaan kylmää ja märkää (joskus vettä) eikä täällä tuu pimeetä keskellä päivää. Ei ole tarttenut käyttää pipoa tai suksia eikä ihastella suomen verottajaa tai maaliskuussa lumen alta sulavaa koiranpaskaa. opintotuki suomesta on ihan riittävä kattamaan perusmenot jos elää kohtuullisesti (esim jakaa kämpän eikä pämppää baareissa) ja osa-aikanen työ löyty ittelle suht helposti kahvilasta. Lukukausimaksut maksanut itte työnteolla ja opintolainalla.  Palkkataso on hyvä, melkein parempi kun suomessa mutta vuokrat on naurettavan alhasia (koska suomessa voi vuokrata talon 1 km:n päässä keskustasta sadalla eurolla viikossa) tosin suomen verottaja vaatii että ulkomaisesta ansiotulosta pitää ilmottaa niille että se voidaan otta huomioon verotuksessa ja opintotuessa. (tosin ne ei voi sitä itse tarkistaa, arvaa olenko itte ilmottanut)    
että tänne vaan, suosittelen lämpimästi. piccadilly näyttää elokuvia 7 dollarilla ja Rosie O'Grady's myy Guinnesia alle viidellä dollarilla sunnuntaisin ja tiistaisin. ei ihan paha

Poissa fintravel

• Mänkki
  • **
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Joulukuu 07, 2005, 09:32 »
Hei vaan Tiiu!

Pikaisesti ilmoittelen vaan etta laitan piakkoin tietoa lisaa tulemaan omalta kohdaltani...
Opiskelupaikkana WA, Perth, Curtin ja Bachelor of Arts (Graphic Design)... Mutta palaan pian asiaan!!

:pepsodent

Poissa fintravel

• Mänkki
  • **
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Joulukuu 08, 2005, 07:14 »
Hei taas!

Tuossa -maailmalla79- luettelikin jo asioita mita Perth pitaa sisallaan... Tassa kuitenkin omaa kokemusta ym miten tanne eksyin seka Curtinista.

Olin reissaamassa working holiday viisumilla ja sina aikana myos katsastelin mahdollisuuksiani opiskeluun... Australian jalkeen menin pyorahtamaan Uuteen-Seelantiin jona aikana paatiin hakea yliopistoon tanne puolen maailmaa (Australia ja Uusi-Seelanti) ja kavin tekaisemassa IELTSin ja panemassa hakupaperit opinahjoihin ajatuksena 'eihan siina mitaan menetakaan'. Suomeen palattuani sain ilmoituksen etta koulupaikkoja olisi mikali kiinnostusta edelleen riittaa heheh... :roue

Olin jo aikeissa hyvaksya paikan mutta paatin tutkituttaa sita ennen mahdollisuuteni saada hyvitysta aikaisemmasta koulutuksestani ja tutkinnosta (kuitenkin kun kyseessa oli rahakkaat lukukausimaksut niin halusin tiedon etukateen jonka perusteella teen paatokseni hyvaksynko paikan vai en, jonka tein myos selvaksi yliopistoille - kun kerran olen se maksava asiakas ja tottakai yliopistolle raha kelpaa...)

Lopulta sain tiedon etta esimerkiksi Curtin taalla Perthissa hyvittaisi ensimmaisen vuoden opinnoistani eli aloittaisin toiselta lukuvuodelta joten hyvaksyin paikan vaikka aikataulu tulikin olemaan todella tiukka viisumien ja muiden asioiden kanssa mutta onnekseni oli taustatyo tehty joten asiat hoituivat kaikin puolin kuntoon ja jai viela muutama paiva stressittomaan oleiluun ennen lahtoa :hahhaa

Ensimmainen lukuvuosi on siis nyt takana ja yksi jaljella.  Yliopistosta -
Curtin on ollut mieluinen paikka ja opetuksen taso hyva. Kyseisella linjalla on kevyin luentotaakka, vain noin 13 tuntia/viikko mutta tyotaakka on ollut kylla tasapainottamassa tuota osiota sitakin enemman. Itsellani ei ole lainkaan tentteja vaan pelkastaan projekteja, esseita ja tehtavia. Naista osa on lapi lukuvuoden jatkuva, yksi ainut projekti, osa kursseista taas jakaantuu useampaan projektiin joiden tekemiseen on siis aikaa muutama viikko. Lukuvuosi jakaantuu seuraavasti mikali muistan oikein lol:

4 kontakti viikkoa -
kontaktivapaa viikko -
3 kontakti vkoa -
vapaa -
5 kontakti vkoa -
vapaa kokeisiin lukuviikko
2 tenttiviikkoa.

Yliopistossa on kansainvalinen tunnelma, yli puolet ovat ovat varmaan kansainvalisia oposkelijoita, tai silta on itsestani tuntunut. Paikalliset opintotoverit olivat suurena apuna kun aloittelin opintojani ja heista olikin suuri apu, edelleen on... Jos ongelmia on niin ei niita ainakaan yksin ole tarvinnut puida ja kansainvalisten opiskelijoiden toimisto on ollut myos avulias kun vaan valilla patistaa hehehe...

Sopeuduttu on hyvin ja vaikka syrjassahan taalla ollaan mutta itseanikaan se ei haittaa... Jos reissuun lahtee niin on ainakin lahtemisen meininki kun pitaa matkustaa ajan kanssa :hahhaa

:pepsodent

Poissa Tiiu

• Piltti
  • *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Joulukuu 08, 2005, 10:04 »
Jep, jep!

Kiitos teille kummallekin. Innoissani tässä juuri lueskelin kokemuksianne ja tällä hetkellä tuntuu siltä että olen kallistumassa Curtinin puoleen. Oma kiinnostukseni kohde on sisustusarkkitehtuuri. Olen pääni puhki miettinyt mitä eroa on tutkinnoilla BA (Interior Architecture) ja BA (Interior Design). Kaikissa joissa on design opiskeluaika on 3 vuotta. Ensimmäinen vuosi yleistä ja sen jälkeen kaksi vuotta erikoistumista. Architecture linjalla on jokaisessa (minkä olen löytänyt) opiskeluaika 4 vuotta. Ja opintoohjelma on heti suoraan kyseistä alaa. Olen ajatellut että vuosi lisää siinä konkurssissa ei haittaa, jos saa kunnon koulutuksen. Jos sinne saakka opiskelemaan lähtee, se kannattaa kai sitten "tehdä kunnolla".:)

En todellakaan ole hakemassa mitään sen kummempaa kuin kunnon opiskelupaikkaa, joten vaikka suurkaupunkimeininkiä ei löytyisi, se ei haittaa. Ilmasto on tietenkin plussaa, mutta muut asiat menevät todellakin senkin edelle.

Onko teillä kummallakaan mitään negatiivistä sanomista kaupungista tai opiskelusta yleensäkin? Myös niitä olisi hyvä saada kuulla, koska missään ei kaikki voi aina olla vain hyvin. Jokaisella tietenkin on aina omat mielipiteet kustakin asiasta, mutta joka tapauksessa olisi mukavaa kuulla myös vastoinkäymisistä ja muista asioista jotka paikassa ottaa päähän.

Mutta joka tapauksessa kiitos jo näistäkin :D

Poissa Leokatti

• Herootes
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2006, 06:58 »
Moi Tiiu!

Opiskelusta Perthissä ei ole kokemusta, mutta 8 vuotta täällä asuneena voin kertoa, että  päähän ovat ottaneet seuraavat asiat:

1. Liian kuuma kesä (tosin tänä vuonna meillä on ollut hienot kelit. Enimmäkseen alle 30 astetta ja kahtena päivänä on jopa satanut vettä!!! Nelikymppinen ei ole toistaiseksi mennyt rikki ja se on pieni ihme Perthissä!)

2. Liikenne. Siis itärannikkoon verrattuna Perthin liikennehän on leppoisa ja ruuhkat siedettävät, mutta ajokortin täällä saa aivan liian helposti ja taidot ovat sitten sitä luokkaa. Varaudu siihen, että kun ajoneuvo edessäsi laittaa vilkun oikealle niin se ryhmittyy vasemmalle, tehokkaasti blokaten takaa tulevan liikenteen. Luulen, että inssiajossa käytetään vähintäänkin 50 m pituista Road Train -rekkaa - siihen tyyliin kaikki käännökset sujuvat jopa kuplavolkkarin kuskilta. Ja jos edessäsi sattuu olemaan enemmän kuin kolme autoa punaisissa valoissa niin voit jo kirota valmiiksi - ei mitään jakoja, että seuraavalla vihreällä pääsisit läpi. Kestää nimittäin ihan jonkun aikaa ennen kuin ensimmäisen auton kuski reagoi. Olisiko harvinaisen pitkät piuhat näillä West Aussieilla.... ?

3. Mikään asia ei tapahdu tänään ja kirjallisiinkaan ohjeisiin ei voi luottaa. Se, että jonkun instanssin (esim. tullin) säännöissä ja ohjeissa sanotaan, että asia hoituu seuraavasti... ei todellakaan tarkoita sitä, että asia hoituisi niin käytännössä. Aina kannattaa kysyä, koska siten säästyy monelta paperisodalta.

Siinäpä pari asiaa, jotka meikäläistä ovat vuosien saatossa kyrsineet. Tervetuloa Perthiin! :cool:
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Poissa Tiiu

• Piltti
  • *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #6 : Helmikuu 10, 2006, 08:44 »
Kiitos Leokatti!

On ihan mukavaa kuulla myös noita vähemmän mairittelevia juttuja. Olen kyllä lueskellut muualta noita negatiivisempia tarinoita, mutta tuntuu siltä ettei sieltä WA:sta oikein ole kirjoittelijoita kovinkaan paljoa.

Jos näitä sinua kyrsiviä juttuja ei oteta lukuun (tai saa ne ottaa jos haluaa:) )niin miten olet viihtynyt kuumasta kesästä ja ruuhkista huolimatta?

Tämän hetkisiin Suomen keleihin ja isoihin pakkaslukemiin alkaa kyllä vähän kyllästyä (no ei auringonpaisteessa pakkaspäivänä ole sen kummemmin vikaa). Tai oikeammin tuo syksy ja alkutalvi on niitä pahimpia. Kyllä sitä neljä vuotta opiskelee hieman kuumemmassakin kelissä, kun ikuisesti sitä ei kuitenkaan kestä :D Äiti on opettanut että kyllä sitä jonkin aikaa vaikka aidan seipäänä seisoo.

No niin nyt sitten hakemusprosessi käyntiin pikkuhiljaa, joten voipi olla että vuoden päästä sitä siellä jo sitten ollaan (olettaen että pääsee kouluun sisään ja rahoitus järjestyy)

Iloisin pakkaspäivän tunnelmin

Tiiu:pepsodent

Poissa Leokatti

• Herootes
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Helmikuu 11, 2006, 00:09 »
Moi taas!

Juu, meitä suomalaisia ei tunnu Perthissä olevan liian monta, mikä on ihan ok. Ainoastaan yhden kerran olen korviani höristänyt KMartissa äidinkieltä kuullessani.

On kai sitä viihtynyt, kun 9. vuosi on jo menossa. Tosin minä tykkään talvesta ja lumesta, joita tulee aina välillä ikävä - varsinkin talvella, kun vettä tulee taivaan täydeltä ja ainoat jalkineet, joita kotona voi pitää, ovat kumpparit (nokialaiset tietty :D). Joskus harvoin celsius tippuu pari astetta nollan alapuolelle aikaisin aamulla ja nurmikko menee kuuraan. Hyvä ettei meikä mene tekemään enkeleitä... heh heh!

Kävin viime kesänä Suomessa lomalla (7 vuoteen ei tullut käytyä...) enkä ajatellut, että olisi ollut ruisleipää ikävä, mutta puolikkaan leivän naamaani tungettua mieleen tuli, että olisiko kuitenkin.... Salmiakissa minut ovat pitäneet sukulaiset Suomessa ja hollantilaiset tuontimerkkarit, jotka ajavat asiansa. Ja Ikeasta tulee haettua lakka- ja puolukkahilloa silloin tällöin. Purukumit eivät ole täällä mistään kotoisin ja xylitol on jotakuinkin tuntematon käsite, joten Jenkkiä mukaan, jos olet jauhaja.

Rannat ovat täällä valkoista hienoa hiekkaa ja tilaa riittää, jos olet rantaelämästä kiinnostunut. Mutta jätä kotiin ne Suomen aurinkorasvat, niitten kertoimet eivät riitä alkuunsakaan (suosittelen 30+, jos et halua palaa ja saada ihosyöpää). Sydneyn ja Melbournen rannat eivät vedä vertoja länsirannikon rannoille. Ainoa huono puoli Perthin rannoissa on se, että ne ovat jyrkkiä (eli syvä tulee jo parin metrin päässä vesirajasta), joten aallot ovat suuret ja vaativat totuttelua.

Tässäpä tärkeimmät tällä kertaa. Kysy ihmeessä, jos tulee jotain mieleen. Nyt täytyy aloittaa päivän työsarka.

Kati
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Poissa hattuhirmu

• Piltti
  • *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #8 : Helmikuu 28, 2006, 10:55 »
Itse tein koko tutkintoni UWAssa, ja nyt olen palannut lisarangaistusta hakemaan. Jos Perthissa opiskelevat haluavat kokoontua jossain vaiheessa, niin ottakaa yhteytta.

Poissa maailmalla79

• Mänkki
  • **
    • http://www.freeloadmp3.com/
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #9 : Maaliskuu 07, 2006, 02:10 »
hattuhirmu, ihan uteliaisuudesta vaan, teetkö MBA tai Phd kurssia UWAssa? Oliks hankala hakee ja onko sikakallista?

Poissa hattuhirmu

• Piltti
  • *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #10 : Maaliskuu 07, 2006, 09:31 »
PhD tyon alla.

Haku ei ollut mahdottoman vaikeaa eika kalliiksikaan tule, silla minulla on "permanent residency". Onnistuin saamaan APA-stipendin, eli opintomaksut maksetaan ja saan viela hieman "viikkorahaa"kin.

Hakuprosessiin kuului lyhyt selostus tutkimuksesta (siis oikein lyhyt, noin 250 sanaa), pari kaavaketta, todisteet edellisista opinnoista ja lausunto luennoitsijalta, joka oli suostunut valvomaan tutkimustyota. Koska en ollut syntynyt Australiassa minun piti myos antaa todistut englanninkielentaidoista ja oleskeluluvasta.

Vuotta aiemmin hain myos, mutta silloin ei onnistunut - PR:aa en ollut viela saanut eli en voinut saada australialaisia stipendeja, mutta koska olin PR:aa ehtinyt jo hakea, en saanut kansainvalisiakaan stipendeja - eika minulla olisi ollut varaa maksaa sita noin kuuttatoistatuhatta dollaria vuodessa ilman apurahaa. Oli siis odotettava.

Eli siina mielessa en okein osaa neuvoa opiskelijaviisumilla olevia, koska minun oleskelulupatilanne on hieman erilainen. Stipendeja on olemassa kansainvalisille opiskelijoille, ja ehka Suomen kautta voisi jotain saada, jos niita ylimaaraisia kymppitonneja ei kauheasti loydy...