Yliopiston hinnat

Aloittaja juibero, elokuu 03, 2005, 02:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juibero

Moi,

Olen ajatellut opiskella master degreen ulkomailla ja olen lähinnä katsonut eurooppalaisia yliopistoja. Nyt kuitenkin innostuin Australiasta ihan tosissani ja olisin halukas kuulemaan yliopistojen hintatasosta. Tiedän, että ne ovat hieman kalliimpia kuin esim. UK:ssa. Minkälainen hintahaitari on, kun pohjalla minulla on Bachelor Degree ja olisin ilmeisesti sitten sellainen post graduate oppilas. Eli tietääkseni minun kohdalla tuon masterssin tekeminen kestäisi n. yhden vuoden? Olisi kiva kuulla kokemuksia muutenkin yliopisto-opiskelusta ja saada muita hyödyllisiä vinkkejä. Viisumi ilmeisesti järjestyy, kun saa opiskelu paikan.

Yksi suunnitelma olisi, että tulisin Australiaan WH-viisumilla ja perillä sitten hakisin yliopisto paikkaa. En tiedä onnistuuko?

Nykke

Terve Juibero...Itse katselin kanssa BA:n päivittämistä MBA:ksi josain kohtaa ja katselin että haarukka on tuolta 10 000? ylöspäin riippuen vähän paikasta. Päätoimisesti opiskellen masterin suorittaminen kestäisi noin vuoden verran ja työn ohessa yleensä parisen vuotta.

MBA:n pystyy nykyään suorittamaan myös täysin internetin kautta, löysin yhden ihan hyvän suomenkielisen sivun josta saa vähän osviittaa:
http://www.ieconline.fi/index.php?struct=89&join=338

// Nykke

Aikis

Kaikkien yliopiston sivuilta löytynee international opiskelijalle tietoa sekä kursseista, edellytyksistä ja hinnoista. IELTS eli kansainvälinen kielitesti overseas opiskelijalla on oltava alla, mutta sen voinee suorittaa vaikka etukäteen Suomesta käsin...

Mastertutkintojen hinnat ovat mansikoita minun mielestäni... Nykke oli löytänyt halvan lähtökohdan, minun käsittääkseni tommonen kahden vuoden, tai neljän semesterin, tai 48 credit pointin kuten MBAkin, hipoo 40 000 doltsua... plus on otettava health cover, koska student visalla ei saa paikallista sairasvakuutusta. Ja tietenkin sitten yhtä sun toista pientä maksua lisäksi - kuten vaikkapa asuminen...

Mutta mutta, kansainväliset opiskelijat voivat myöskin hakea stipendejä, scholarship, joten nekin kanavat kannattaa tsekata. Niiden käytännöstä minulla ei ole tietoa, mutta ylioopistojen sivuilta varmaan löytyvät nekin.

Eli jotta pääsisit varmemmalle pohjalle, kannattaa ensin miettiä mihin kaupunkiin haluaisit asettua ja sitten lähdet haarukoimaan kaikki paikkakunnan yliopistot (aika monessa voi MBAn suorittaa) ja siitä se sitten lähtee.

Tarkennettuihin kysymyksiin täältä myös vastataan mielellään...

Nykke

Kokopäiväisesti opiskellen MBA vie noin vuoden verran...
Hintoja lainatakseni esim. tuon Newcastlen etä MBA, jossa voi opiskella esim. yhden lukukauden paikan päällä:

"Kuinka paljon opiskelu maksaa?

Opiskelija maksaa suorittamansa kurssimodulit yksi kerrallaan. Yksi kurssimoduli maksaa yleensä AUD1650 (n.970eur), sisältäen opetuksen, seurannan, materiaalin ja tentin. Kokonaisten tutkintojen kurssimodulimäärä vaihtelee 4 ja 12 modulin välillä. Esimerkiksi MBA-tutkinto muodostuu 12 kurssimodulista, ja koko tutkintohinta on AUD 19 800 (n. 11 600 eur)."

Suomessa katselin myös noita MBA vaihtoehtoja ja hinnat liikkuivat muistaakseni 12 000 - 15 000? välimaastossa riippuen vähän paikasta ja haluaako lähteä opiskelumatkalle vaikka Harvardiin, joka tietenkin nostaa hintaa. Australia ei mielestäni kauheasti noista hinnoista eronnut..

Olisi kiva kuulla kokemuksia ketä on MBA:n vaikka tuolla Australiassa päin suorittanut..mitkä olivat lopulliset kustannukset, opiskeluaika, vakuutukset jne...

// Nykke

juibero

Huh huh.. kuulostaa kyllä aika hintavalta, kun pappalta ei heru varmaan kauheesti apuja. Omilla säästöillä ja lainarahalla + työnteolla olen ajatellut hoitaa rahoituksen. Alle kymmenen tuhannen euron ei varmaan kannata edes kuvitella mitään. Itse olen kiinnostunut opiskelemaan kansainvälistä politiikkaa yms. hässäkkää, joten noi MBA:t jää muille. Toisaalta on ihan sama missä kaupungissa sitä opiskelee, tietenkin olis kiva olla rantakaupungissa. Apurahat on hyvä keksintö, mutta mulla on sellaset todistukset ettei välttämättä kannata sellaista haaveilla kun on aina menty sielä missä aita on matalin. Voi olla, että euroopan yliopistot kutsuu, kun mun alan masterin saa 2000-4000 eurolla. Siinä on aikamoinen ero, saan tolla erotuksella about 5 edestakaista lentoa australiaan. Mahtaako kannattaa..

Nykke

Juibero, Missä euroopassa saa suoritettua masterin 2000 - 4000 eurolla?
Mä muistan että kun niitä tuossa jokin aika sitten katselin mielenkiinnolla läpi, halvin oli Virossa - tartun yliopisto ja hinta oli jotain 8000? luokkaa....

Korjaa jos olen väärässä? :)

// Nykke

Elina

Moi!

Halvinta taitaa olla kun menee kirjoille suomalaiseen yliopistoon ja sitä kautta vaihtoon ulkomaille. Ja sitten junailee niin et suorittaakin tutkinnon vaihtopaikassa. Jos yliopistolla on kahdenkeskeinen vaihtosopimus, yleensä vaihto-oppilaan ei tartte maksaa lukukausimaksuja vaan niiden sijaan kotiyliopisto ottaa yhden vaihtarin kohdeyliopistosta koulutettavaksi.

t. Elina

Aikis

Niis siis sellaiseen suomalaiseen yliopistoon tai ammattikorkeaan jolla on vaihtosopimus Australiaan... sellaisia ei nimittain ihan lukemattomia ole.

Esim TAmpereen yliopistosta kerrottiin pari vuotta sitten etta ovat joutuneet lopettamaan vaihdot, koska ausseista ei tullut riittavasti opiskelijoita heille.

Btw samoihin aikoihin luin juuri education ohjelmasta jolla yritetaan kannustaa takalaisia nuoria rohkeammin luopumaan hetkeksi easy going elamastaan ja lahtemaan merten taakse katselemaan maailmaa - juuri samasta asiasta oli kysymys, etta aussinuoret lahtevat vaihtoon liian harvoin verrrattun tanne tuleviin...

jounij

Aina silloin olen tavannut Canberran yliopistossa vaihtareina olleita opiskelijoita Oulun yliopistosta. Että sieltä käsin ainakin vaihtoja on järjestetty.


Toteaa
Jouni
Canberra

juibero

Nykke,

Hollannissa ainakin Maastrichtin YO:ssa:

"Statutory tuition fees
For EU students: ? 1,496
EU students 30 years and older: ? 1,975
For non-EU students: ? 8,000"

Englannissakin n. 3000 - 4000 puntaa.

Nykke

Juibero, katselin Maastrichtin yliopiston sivuja (faculty of economics) mutta en löytänyt noin edullisia hintoja mistään.

Voisitko antaa suoran linkin niin menisin vähän urkkimaan lisää infoa :)

Kiitokset!

// Nykke