Kirjoittaja Aihe: Sydneystä mukava koulu lapsille  (Luettu 2164 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa uniedu

• Piltti
  • *
Sydneystä mukava koulu lapsille
« : Lokakuu 08, 2004, 11:52 »
Moi!

Olen tulossa opiskelemaan Macquarien yliopistoon ensivuonna ja tuon perheeni mukana. Viisumi vaatii lasten koulupaikan ja lukukausimaksujen suorituksen jo ennen viisuminhakua. Olen myös siinä käsityksessä, että lasten koulupaikat (public) määräytyvät asuinpaikan perusteella. Myös lukukausimaksuissa näyttäisi olevan melkoisia eroja.

Voiko joku suositella koulua (primary), jonka ilmapiiri olisi hyvä ja lukukausimaksut olisivat kohtuulliset? Koulun tulisi sijaita mieluiten Sydneyn pohjoispuolella.

Poissa Aikis

• Herootes
    • awailable
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Lokakuu 08, 2004, 23:11 »
Uniedu, en mitään yksittäistä koulua osaa nimetä, koska en asu 'pohjoispuolella' - joku muu varmaan osaa, koska suurin osa suomalaisista nuorista (!) perheistä asuu juuri pohjoisessa. Voin toki kysellä tuttaviltani lisää, jos jostain syystä kukaan ei sattuisi tähän itse spesifiin kysymykseen vastaamaan...

yleensä ottaen sanoisin, että ensin olisi selvitettävä missä aiotte asua, koska järkevää on laittaa lapsi/lapset lähikouluun - ellei (yleensä) äiti ole innostunut käyttämään aamu- ja iltapäiviään kuljetuksiin... Sillä saattamista koulussakäynti melkein edellyttää, ellei nyt sitten just bussi mene nurkalta.

Em. siis, jos aiotte laittaa lapsenne valtion kouluun, kuten ymmärisn. Eri asia sitten on, jos haluatte yksityiskoulun; niitä kannattaakin tutkia tarkemmin muistaakseni www.schools.edu.au. Niihin useimmiten on kuljetus järjestetty, ei nyt tietenkään ihan joka postilaatikolta mutta kuitenkin.

Kokemusteni ja kuulemani perusteella valtiolliset primary schoolit ovat kuitenkin ihan ok (en sano samaa High Schoolista) ja ottavat oikein mukavasti ulkomaalaiset lapset kuvioihinsa, englannin kielen tukiopetus (ESL) on järjestetty jne. Ja opetus on ihan mukiinmenevää, tietysti opettajasta vähän riippuen, kuten kaikkialla. Riittävää mielestäni kuitenkin ala-asteikäiselle. Ja yleensä hauskaa.

Lukukausimaksuista minulla on se käsitys että ne ovat valtion kouluissa ulkomaalaiselle samat (saattaa tosin riippua viisumista) ja ainakin meillä muistaakseni parin tonnin vuosiluokkaa (ihan varma en ole). Yksityiskouluissa haarukka on 10-15 tonnia (dollaria siis), katolisissa kouluissa tältä 2-10 tuhannen väliltä. Nekin ovat ihan mahdollinen vaihtoehto.

Oma näkemykseni on, että ala-asteikäisen kannalta tärkeintä on kuitenkin koulun läheisyys - ulkomaalaisena sopeutuminen kouluun on sen verran iso effortti kelle tahansa, että pitkän koulumatkan rasituksia en siihen itse ole halunnut lisätä.

vielä sellainen pointti, että kun Uniedu käytit sanontaa 'määräytyvät', niin täällä vanhemaat toki voivat itse valita, mihin kouluun laittavat jos vain tilaa on (ja kyllä niissä on). Eli siis ei mitenkään määräydy asuinpaikan mukaan, mutta kuten edellä sanoin, järkevää on valita aika lähellä oleva koulu.

Tarkempia kysymyksiä sopii hyvin esittää. Ainakin minä mielelläni vastailen näihin koulukysymyksiin...