uni of queensland + muut

Aloittaja kristinakestila, huhtikuu 16, 2004, 03:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kristinakestila

Heipsis! :)

Oon t?ss? v?h?n katsellut University of Western Sydneyn esitteit? sill? silm?ll?, et jospa sinne p??sis vaikka ens helmikuussa opiskeleen. Mist??n en oo saanu oikeen suoraa vastausta ku oon koittanu kysell? kyseisen yliopiston tasoa. T??lt? sivuilta luin jostain et se alue ois jotenkin aika k?yh?? yms... Onko n?in? Ja onko jollain k?sityst? yliopiston tasosta? :? Olisin kiinnostunut opiskelemaan turismia (bachelor of arts) ja lukisin siin? sivussa kieli?.
Olis tosi kiva kuulla kommentteja, mielipiteit? ja kokemuksia kyseisest? yliopistosta ja western sydneyn alueesta! :)

Cheers! :XXXX

headwind

Moi

Oma kokemukseni on etta Lansi-Sydneyssa on paljon valmistavaa terolisuutta ja alemman tulotason omaavia asukkaita. En tarkkaan tieda missa pain Univ on Western Sydney on mutta tahankin loytyy varmasti poikkeuksia. Itse olin tyokeikalla mm. Blacktownissa jossa suoraan sanoen pelotti kavella kirkkaassa paivanvalossa sekavasti kayttaytvien huumehorhojen seassa. Netista varmasti loytyy tietoa kaupunginosittain. Tanne tullessa kannattanee ottaa tilapainen kamppa/shared accommodation aluksi ja tutkailla sitten paikallisia asuinalueita ihan rauhassa.

cheers
HW
Riku Aho

kristinakestila

Kiitos tiedosta, headwind! :)
Samanlaista juttua oon kuullut muualtakin, ett? taidanpa unohtaa ton yliopisto vaihotehdon... Onhan niit? aussit t?ynn?!
Nyt olenkin v?h?n koittanut ottaa selv?? Griffithin yliopistosta. Ja taasen kerran lukisin mielell?ni kokemuksia ja kommentteja yliopistosta, sen  tasosta, brisbanesta ja gold coastista yms. asiaan liittyv?st?... :D

hanskie

hieman Westista. Western Sydneylla kasitetaan aluetta Parramattasta-Pehrithiin. Noin tunnin ajo junalla ja 1.5 hr ajo autolla (ei ruuhka aikaan) Sydneysta. Asutusalueet Blacktownin ja Penrithin valilla on Sydneyn nopeimmin kasvaneita asutusalueita. 10-vuodessa alueelle on asettunut asumaan 200 000 tuhatta uutta asukasta ja taloja sita mukaan. Siis vastaa pikkuisen suomalaiskaupungin kokoa. Perheet ovat paaasiassa nuoria tai keskiikaisia lapsiperheita, jotka ovat ostaneet ensimmaisen talon alueelta. Siten myos kouluja on alueella uusia tai niita on laajennettu. Myos Wetern University on kymmenessa vuodessa laajentunut ainakin kolmikertasisesti lyhyessa ajassa. Se sijaitsee lahella Penrith kaupunkia ja lahin juna-asema on St. Marys kavelymatkaa ehka n.2 km. Kuitenkin se sijaitsee niin hassusti sivussa rautatiesta, etta paras kulkuneuvo on auto, sinne mentaessa.

"Westi"  kuten taalla suomalaiset sanovat on myos erittain monen 50-60 ja 70 luvulla tulleen suomalaisen siirtolaisen ensimmainen asuinalue ja tallakin hetkella siella asuu kymmenia, ellei satoja Suomalaisia. Ompa kai suurin Suomiseurakin  juuri siella. (Westin Suomiseura)

Molemmat tyttareni ovat valmistuneet Westin yliopistosta. Toinen sairaanhoitajaksi ja toinen opettajaksi. Kysyessani heilta opetuksen tasoa ja yleista fiilista yliopistossa, oli vastaus:  Kai se on samanlainen kuin muillakin yliopistoilla.

Kumpikin heista myos tyoskentelee talla hetkella Westissa, koska olemme siella alueela asuneet miltei koko ajan. (mina en enaan)

Tuossa ylempana joku esittaa kauhutarinaa Blacktownin elamasta. Kuinka siella keskella kirkasta paivaa esiintyy huumeveikkoja siella sun taalla. Niita huumehorhoja kun on nykyaan joka kulmalla Sydneyta ja jollekka nakojaan kukaan ei voi mitaan, mutta se on taas toinen juttu.

Asumisen taso Westissa on kiinni asujan lompakon paksuudesta. Talojen hinnat vaihtelee siellakin alueittain, toleransilla 200 000- 500 000 ja siitta ylospain ja niita  loytyy sitten joka makuun.

Itse en pida Westia sen kummallisempana asuinpaikkana kuin muitakaa alueita. Faktana kun on pidettava juuri tuota  "asut  siella missa sinulla on varaa"

Tassa oli nyt vahan sekava kuvaus Westista mutta varmasti kattava.
Hannu

jounij

Ohimennen mainitsen, ett? nyky??n (jo useamman vuoden ajan) Australian j?senm??r?lt??n suurin Suomi-seura on Canberrassa. Meill? on reilut 30 j?sent? enemm?n kuin toiseksi suurimmassa eli "Mellunm?en" Suomi-Seurassa. Sydneyn kaksi Suomi-Seuraa (Western Sydney Finnish Club ja enimm?kseen Pohjois-Sydneyss? vaikuttava Finnish Society of Sydney) yhdistettyn? kyll? ylt?isiv?t suurin piirtein samaan j?senm??r??n kuin Canberra Finnish Society.


Tilastoi
Jouni
Canberra

hanskie

tarkoitin etta "westi" on suurin suomiseura Sydneyn alueella (kai?) :roue
 
 Muitten kaupunkien seuroista minulla ei ole tietoa. Mutta kiitos kumminkin korjauksesta.   :D
Hannu

kristinakestila

Moi hanskie! :)

Kiittelisin tarkennuksesta. Kiva kuulla vähän positiivisia puoliakin kyseisestä alueesta. Ja muutenkin tunnuit kertovan kokemuksesta. Kiitos! :XXXX

Edelleen kaipailen juttuja griffith universitystä..

no-worries

Tietoa Griffithist?:
http://www.oulu.fi/intl/vaihtaripalautteet/palgriffith.htm

Miten niihin Suomi-seuroihin voi liitty?? Mit? se maksaa (tai mik? olisi puolen vuoden opiskelijahinta :roue)? Mik?h?n olisi minun seurani, kun kerran olen Newcastleen tilap?isesti muuttamassa? Australiansuomalaisiin tutustuisin valtavan mielell?ni!
Maija

jounij

Juu, Hanskie, viimeksi kun tsekkasin, Westin seuralla oli muistaakseni noin 30 j?sent? enemm?n kuin Sydneyn Suomi-Seuralla. T?st? nyt on jo jokunen vuosi aikaa, mutta tuskinpa niiden seurojen kokoerot ovat muuttuneet - molemmat seurat ovat tosin varmaan jonkin verran pienentyneet.

Anteeksi, Kristina, en min? osaa sanoa n?ist? yliopistoista mit??n.


Sivuraiteelle taas ajautui
Jouni
Canberra

concept-

LainaaAlkuper?inen postittaja no-worries
Tietoa Griffithist?:
http://www.oulu.fi/intl/vaihtaripalautteet/palgriffith.htm

Miten niihin Suomi-seuroihin voi liitty?? Mit? se maksaa (tai mik? olisi puolen vuoden opiskelijahinta :roue)? Mik?h?n olisi minun seurani, kun kerran olen Newcastleen tilap?isesti muuttamassa? Australiansuomalaisiin tutustuisin valtavan mielell?ni!

koska olet muuttamassa new castleen itse olen menossa sinne tammikuussa 2005. :XXXX

no-worries

L?hden vaihtoon ensi syyslukukaudeksi (siis Australian kev?tlukukaudeksi :P). Lenn?n n?ill? n?kymin Australiaan kes?kuussa ja takaisin joulun alla. Eli olen jo palannut, kun l?hdet. Mutta kerron toki mielell?ni vinkkej?, jotta tied?t, mit? tuleman pit??. Olen my?s ajatellut tehd? matkap?iv?kirjaa nettiin t??lt? Dundenista saatujen esikuvien mukaisesti.
Maija

jounij

Palautetaanpa t?m? orastava Suomi-seurakeskustelu t?nne olemassa olevaan osastoon:

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=742


Sivuraiteelle ajautumista vaihteeksi v?ltt
Jouni
Canberra

concept-

LainaaAlkuper?inen postittaja no-worries
L?hden vaihtoon ensi syyslukukaudeksi (siis Australian kev?tlukukaudeksi :P). Lenn?n n?ill? n?kymin Australiaan kes?kuussa ja takaisin joulun alla. Eli olen jo palannut, kun l?hdet. Mutta kerron toki mielell?ni vinkkej?, jotta tied?t, mit? tuleman pit??. Olen my?s ajatellut tehd? matkap?iv?kirjaa nettiin t??lt? Dundenista saatujen esikuvien mukaisesti.

matkap?iv?kirja olis kiva :P
olen kyll? ottanut paljon selville koska t?m? on ollut suunnitelmissa viimeisen 1.5 vuotta. paljon on my?s tullut selville kavereiltani jotka asuvat sydneyss?. mutta luulen silti ett? tulet viell? valaisemaan minua monessa asiassa :god::god: :XXXX

SaQ

Opiskelen talla hetkella University of Western Sydneyssa. Mun kurssista voisin sanoa etta osa proffista on todella hyvia mutta muutama keskitasoa huonompikin on. Onneksi ekan kuukauden aikana voi vaihtaa kurssia jos oikein ahdistaa.

UWS:lla on ainakin kuusi eri campusta Lansi-Sydneyssa. Itse opiskelen Parramattan campuksella. Ja mita lannessa asumiseen tulee niin kylla, haluan muutta seuraavaksi semesteriksi keskustampaan koska luentoni on iltaisin ja paivin on niin paljon mielekasta tekemista keskustammassa. Ei taala mulla ole mitaan ongelmia ollut huumehorhojen kanssa. Kavellyt olen baarista monta kertaa pitkan matkaa pimeita teita kotiin ja ei ole ollut mitaan hataa.

Kristinan kurssi nayttaisi olevan Hawkesburyn campuksella mika taitaa olla kaukaisin vaihtoehto keskutasta. Noita vaihtoehtoja on paljon..

kristinakestila

Moi! :)

Vaihtelen t?ss? sopivan ajan v?lein n?k?j??n n?it? yliopistoja... T?l kertaa kiinnostais kuulla University of Queensland nimisest? opinahjosta! :D

Little Pumpkin

T?ll? hetkell? ahistaa viet?v?sti :(
Odottelen varmistusta sellaiselle asialle mit? kursseja saan lukea tullessani opiskelemaan Williamsiin, Sydneyyn.

T??ll? Suomessa p??t?n juuri toisen vuoden opinnot BBA-koulutusohjelmassa ja t?ll? hetkell? n?ytt?? pahasti silt?, ett? vaikka Williamsissa BBA-tason kursseja onkin, en niit? saisi valita vaan mun t?ytyis aloittaa "pohjalta" eli C4 tasolta.

Meik?l?isen j?rkeen t?m? ei mill??n k?y, mutta maassa tietysti maan tavalla :??

Jos nyt n?in tosiaan k?y, ett? saisin ottaa vain noita C4 tason kursseja, on pakko mietti? koko tuleminen uudelleen :itke

Onko kenell?k??n mit??n tietoa helpottamaan tuskaa? :sorry
~My mind does not only wander. Sometimes it leaves completely~

johnnie

It doesn't really matter that much what universities you wish to attend to if you're only talking about undergraduate courses.

Went to both Griffith and Uni of SA in my time and had no complaints. The most complaints I heard of were from overseas students including some scandinavians begging for some more exam time (which they got).

Disturbance

...Siis bachelor of arts on turismia?!

Ja mita tarkottaa undergraduate ja post graduate? Kumpi sopii ylioppilaalle?

Ja miten yleensa, kun oon jo pari vuotta vanhempi ku yleensa yliopistoon menijat kun on tullut tassa matkusteltua, etta ottaako yliopistot noin vaan meita "aikuisopiskelijoita"? Ja mitenkohan mahdollisten paasykokeitten suhteen, onkohan hirveen vaikeeta itekseen alkaa valmentautumaan?
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

kravattimies

Undergraduate on henkilö, joka opiskelee yliopistossa arvosanatutkintoa (degree). Post graduate on henkilö, joka on saanut degreen ja opiskelee yliopistossa seuraavaa tasoa. Ylioppilas on Suomessa henkilö, joka on saanut koulusta päästötodistuksen ja voi sen jälkeen pyrkiä yliopistoon täällä Australiassa.

Aikuisopiskelijoita (mature age students) otetaan määrätty prosentti kaikista opiskelijoista; määrä vaihtelee yliopistosta toiseen. Yliopistoihin ei ole pääsykokeita, mutta jos haluat lääkäriksi, sinun on suoritettava 3-vuotinen degree-opiskelu ja sitten voit pyrkiä lääketieteelliseen, johon on haastattelu.

Aikis

Dissy, kannattta ehka myos tutustua TAFE:n tarjontaan, netin lisaksi voit marssia suoraan itseasi lahimpaan toimipisteeseen tai hankkia News Agencysta opuksen jossa koulutustarjonta on hyvin selkeasti ja kattavasti esitetty.

Bachelor of Arts on hyvin laaja ja yleinen tutkintokasite,joka pitaa sisallaan ties mita suurinpiirtein golffauksesta lakitietoon...

Opiskelun suurin ongelma on rahoitus, mikali sinulla ei ole viela pr-statusta. Muuten mahdollisuudet ovat lahes rajattomat.

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Disturbance
...Siis bachelor of arts on turismia?!

Minun käsittääkseni BA tarkoittaa paitsi Bachelor of Bugger All (kuten jotkut kaverini ovat sen ainakin omasta mielestään niin kovin hauskasti esittäneet), niin se on myös yleisnimitys kaikista (undergraduate-tasoisista) tutkinnoista, jotka eivät kosketa jotain tietyissä tiedemiespiireissä tieteeksi hyväksyttyä tieteenhaaraa, vaan korkeintaan jonkun opintohaaran sovellutusta.

Undergraduate-tutkinnolla tarkoitettaneen sellaista suomalaisen kanditaatin tasoista tutkintoa niillä aloilla, joilla sellaisia tutkintoja vielä on. Master-tutkinto (kaiketi post-graduate?) vastannee suomalaista maisterin tutkintoa.


Huutelee (tämä taitaa olla näinä päivinä tällä foorumilla hyväksytty verbi varmistamattoman [mielipide]tiedon esittämiselle)
Jouni
Canberra

Disturbance

Aa, eli tajusinko oikein, ylioppilaan (kuten muidenkin) tulisi ensin ryhtya undergratuateksi, ja sitten siita eteenpain?

Ja kuinkahan kauan nuo sitten kestavat, meinaan otetaanko noista yleensa vain se undergraduate ja etta post graduate on sitten jotain hienompaa, vai olisiko tarkoitus suorittaa sitten molemmat jos sille tielle lahtee? Meinaan ihan verrattuna suomalaiseen yliopistoon... mika sielta valmistuessa on, maisteri? :sorry Kun en ma tieda suomenkaan vastineista kun en siella tutustunut asioihin... :?
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Disturbance
Aa, eli tajusinko oikein, ylioppilaan (kuten muidenkin) tulisi ensin ryhtya undergratuateksi, ja sitten siita eteenpain?

Näin minä olen asian käsittänyt.

LainaaJa kuinkahan kauan nuo sitten kestavat, meinaan otetaanko noista yleensa vain se undergraduate ja etta post graduate on sitten jotain hienompaa, vai olisiko tarkoitus suorittaa sitten molemmat jos sille tielle lahtee?

Näppituntumalta useimmat ossit tuntuvat lukaisevan vain Bacheloriksi asti. Tämä kestää kokopäiväisesti opiskellen noin 3 - 4 vuotta. Niistäkin, jotka jatkavat opintojaan maisterin tai tohtorin tutkintoon, monet tuntuvat pitävän opinnoissaan muutaman vuoden väliä.
Jouni
Canberra

Disturbance

Kylla taa vaikuttaa niin vaikeelta...

Mita mielta, onko lainkaan jarkea menna opiskelemaan esim. psykologiaa, jos ei halua psykologiksi tai vastaavaksi? Tarkoittaako yliopisto, etta periaatteessa siita edetaan yleensa tiettyihin ammatteihin?

Kun mua kiinnostais psykologia, filosofia, kielet ja musiikki, mutta ma haluaisin tehda ammatikseni jotain asiakaspalveluhommia - tai ehka perustaa oman firman, mutta en tieda minka alan firman!

On taa vahan tylsaa, rupee tuntumaan ettei kouluttautuminen ole mikaan vaihtoehto etenkaan nailla hinnoilla, mutta tyon teko tarkoituksettomasti suuntaa tietamatta ei sekaan tunnu enaa kauheen kivalta, eli en tieda mihinka suuntaan tasta, vai jatkanko ympyran pyorimista :?
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."