Australian opiskelemaan

Aloittaja saara, kesäkuu 15, 2002, 01:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fogs

No pääsyyn tarvitset esim WA osavaltiossa TEE tulokset senior high schoolista (sama homma muissa osavaltioissa, kokeiden nimi vaan vaihtuu)
Oppilasvaihto lienee mahdollista mutta työlupa ei siihen sisälly vaan rahaa on oltava opiskeluajalle, Australian valtio ei siinä auta. Sama pätee tuohon takaisin maksuun työnteon kautta, deferred payment on käytettävissä vain jos olet australian kansalainen tai sinulla on ollut pysyvä asumislupa vähintään kaksi vuotta. Muussa tapauksessa maksat vähintään $250 per opintosuoritus (keskimäärin 25 suoritusta per tutkinto)
Kannattaahan tuota kysellä jos suomesta käsin olisi opiskelijavaihto mahdollista...:D

saara

 Olen kiinnostunut yliopisto-opiskelusta Australiassa. Millaiset mahdollisuudet on juuri lukionsa päättäneellä keskitason oppilaalla päästä ausseihin opiskelemaan?
Olen kuullut, että siellä on mahdollista maksaa opinnot ensimmäisestä työpaikasta? Taitaa olla kuulopuhetta...Onko kaikki taas vain rahasta kiinni? :(

Tintti

Heipsan,
itse tulin IEC Onlinen kautta ( 09-61240271). Suosittelen ottamaan sinne yhteytta, saat vastauksen kaikkiin kysymyksiisi ja patevaa tietoa varmasti. Itse olen enemman kuin tyytyvainen heidan apuunsa, ja post graduate-opinnot alkoivat juuri. Rahoitusta opintoihisi kannattaa hakea suomalaisten saatioiden kautta, jos olet tulossa jatko-opintoihin. Harvemmissa tapauksissa jotkut myontavat myos alempaan korkeakoulututkintoon. Netista loytaa tietoa eri saatioiden hakuajoista. Australian yliopistoissa on tarjolla myos scjolarshippeja, mutta harvemmin international opiskelijalle, ja kun on niin yleensa jatkava opiskelija, joka saa opintomenestyksensa kautta stipendin. Oma opiskeluni Master of Business Management Information Systems maksaa Suomen markoissa n. 75 000, joten varaudu Master-tasolla tuohon tasoon. Paras tapa on tietenkin, jos opiskelet jo Suomessa, hakeutua ko. koulun kautta opiskelijavaihtoon, jolloin mahdollisesti suomalainen opinahjo avustaa sinua opiskelumaksuissa ulkomailla.

Hessu

Olen hakenut myös IEC:n kautta opiskelemaan University of Western Sydneyyn - odottelen vastausta.
Missä koulussa olet ja onko tiukempi taso kuin Suomessa? Itse olen yrittämässä multimedia puolelle, mutta vaimo on katsellut juuri Master of Business (tosin HR) koulutuksia....

Jouko

Pelle,

Paikalliset tekevät usein jopa pariakin sivutyötä opiskelun lomassa, rahoittaakseen yliopistojen lukukausi-maksut. Oletko ajatellut opintolaina, työnteko yhdistelmää opiskelun rahoittamiseksi?


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Adrenaline

Saara,
Lainat ovat aina yksi mahdollisuus, ja tuskin tiedänkään yhtään opiskeliaa ILMAN jonkin sorttista lainaa.
Lainat maksetaan usein ihan miten itselle sopii.
Kurssi hintoja voit katsella netistäkin tietojeni mukaan.
Suurimmat QLDissä olevat ovat Griffith University, QUT (Queensland University of Technology), UQ (University of Queensland).
Sitten on toisenlaisiakin vaihtoehtoja niinkuin Shafston University of New England, johon pääsee ilman mitään erikois tuloksia.
TAFE of myös aika suosittu (ammattikoulua vastaava). Sieltä saa enemmänkin diplomeja vaan.

Näistä sivuista on vaan apua jos meinaat QLDiin päin sijoittautua.

http://www.qut.edu.au
http://www.cqu.edu.au
http://www.usq.edu.au
http://www.uq.edu.au
http://www.gu.edu.au

Ei muuta kun suffaamaan..

Jaaks

Adrenaline,

Olet ilmeisesti itse opiskellut taalla QLD kaikissa tai ainakin joissain noista yliopistoista  :??

Voin kylla sanoa, etta tunnen paljonkin opiskelijoita joilla ei ole opintolainaa, vaan erilaisia stipends :D

"...Lainat maksetaan usein ihan miten itselle sopii..."

Ai, etta maksat sitten kun itselle sopii :??

Eika ollenkaan miten lainanantajalle sopii :??

Get a life and get real :D  Ala kerro ihmisille taytta roskaa, please :nuttu::nuttu::nuttu:

Jaaks

Pelle :D

Enpa ikava kylla tunne ainoatakaan suomalaista, joka olisi taalla opiskelemassa stipendilla.  Itse maksavia kyllakin :D
Muunmaalaisia, esim kanadalaisia on jonkin verran kotimaastaan saamallaan stipendilla, mutta en tosiaankaan tieda heidan systeemeistaan :??

Kallistahan se on, mutta kuten Joukokin sanoi, etta monilla on parikin tyopaikkaa opiskelun sivussa :D

Cheers
Jaaks

Adrenaline

"Jaaks"
En ole itseasiassa opiskellut yhdessakaan mainituista yliopistoista.
Olen juuri hakemassa jokaiseen mainittuun, joten on tullut luettua niista aika lailla.
Jos tulee itselle tarvetta maksella lainoja niin on naes aika tarkeeta tarkistaa minkalaisia maksu vaihtoehtoja meille opiskelioille on olemassa.

Researchini mukaan HECS tyyppiset lainat VOI maksaa takasin joko silloin jo kun on opiskelemassa, tai sitten kun saa tyon silta alalta ja opiskelu paattyy. Niin mina luin. Voit itse tarkistaa jos tekee mieli.

Jos lukisin valitulle alalleni niin se tulisi maksamaan noin AUD$67,000. Enpa tieda monistakaan kavereista, mutta minun taskuista ei sellaisia maaria rahaa kylla usein loyda. Sitten siihen rahaan voisi sitten lisata matka kulut, opiskelu tarvikkeet ja kirjat.

"Get a life and get real"...Couldnt have said it better myself.

Jaaks

Adrenaline :D

"Researchini mukaan HECS tyyppiset lainat VOI maksaa takasin joko silloin jo kun on opiskelemassa, tai sitten kun saa tyon silta alalta ja opiskelu paattyy. Niin mina luin. Voit itse tarkistaa jos tekee mieli. "

Eipa tarvitse tarkistaa :D, mutta ei HECS lainan maksu kuitenkaan ole ihan koska sinulle sopii vaan viimeistaan kun olet valmistunut - sait sitten minkalaisia toita tahansa.  Tiedan kylla useitakin ihmisia, jotka viivyttelevat valmistumistaan, ettei tarvitsisi alkaa maksamaan lainaa takaisin.
Yksi hyva asia HECS lainoissa on, minka varmaan jo tiedatkin, etta se on esimerkiksi tyonantajille verovahennyskelpoista ja voidaan helposti liittaa "palkka pakettiisi", jolloin se on myos sinulle "verotonta" tuloa :D

Meilla toissa se on aivan normaali kaytanto ja myoskin jos haluat tehda lisaopintoja myohemmin ja jos ne ovat omaan alaasi liittyvia ja parantavat ammattitaitoasi, niin tyonantaja maksaa koko opiskelun :D:D


Cheers
Jaaks :D

Jaaks

Jos on opiskelu kallista Australiassa nyt, niin eipa Liitovaltion Eduskunnan uusi paatos sita ainakaan helpota, vaan tekee vielakin kalliimmaksi :

http://www.news.com.au/common/story_page/0,4057,8072041%255E2,00.html  

:??

Jouko

Jaaks,

Olen samaa mieltä, ihmetellä täytyy että kyseinen päätös meni läpi parlamenttissa. Toivottavasti nuo neljä sitoutumatonta jotka ratkaisivat asetuksen läpimenon saavat kuulla kunniansa.
Opiskelijan lompakosta revittynä nuo 20 000 taalan HECS korotukset tuntuvat viellä karmaammalta. Luulisi että, suuntana olisi tehdä yliopistossa opiskelu helpommaksi eikä päinvastoin.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Jaaks

Jouko :D

Eikos ainakin kaksi vai oliko useampiakin niista "sitoutumattomista" ollut Tasmaniasta :??

Taytyis varmaan lopettaa se lautta- ja lentoliikenne sinne ja antaa niille Itsenaisyys :D

Tiimi10

Ilmoittaudun suomalaiseksi, joka on täällä opiskelemassa stipendillä.

Kyseessä on Australia-Europe -stipendi, ja se on tarkoitettu jatko-opintoihin. Jaossa on yksi / vuosi.

http://www.idp.com/scholarships/search/article5.asp

http://www.cimo.fi/dman/Document.phx/~public/Apurahat/BilateraaliUlkomailleMaat/Australia.pdf

Itse en hakenut Suomen Cimon kautta vaan toimitin hakemukseni suoraan Australian lähetystöön Helsingissä. Nyt näköjään kehotetaan toimittamaan hakemus suoraan IDP:lle.

Jaaks

Tiimi 10 :D

Very, very good :god:


Thanks for that :D:D:D

Eipahan siis olekaan taysin toivotonta yrittaa tanne stipendilla :D :D
Toki tiettyja perusvaatimuksia on ja varsinkin jos stipendi on Masters of PhD:ta varten ja yksi /vuosi :?? Well Done Tiimi 10 :D :D :D  and :XXXX

Tiimi10

Jaaks,

äläs venähdytä selkääs... en ole ollenkaan varma, hakiko kukaan muu...

Cimon sivuilla kun sanotaan mm. että vaatimus on alle 35 vuoden ikä... tuota tuota... viime vuosisadalla joskus olin alle 40...

Mutta mähän en hakenutkaan Cimon kautta... :D

Jaaks

Tiimi 10 :D

Who cares :??  

Only thing that matters, is that you got it :D :D :D

:?? eiks ole nain :??

I-know

Sain juuri selville, että nykyisestä opinahjostani on mahdollisuus päästä vaihtoon Australiaan, jipii! :D :D :D Vaihtoon pääseen tosin vain yhteensä 6 opiskelijaa eli mahdollisuudet tulla valituksi ovat pienet. Lisäksi jokaisen pitää mennä eri yliopistoon ja kaikenlaisia muitakin ehtoja pitää täyttyä ennen kuin homma olisi selvä. :(

Ajattelin itse hakea Queenslandiin Bond Universityyn ja olisin ylen onnellinen, jos jollain olisi kokemusta paikasta tai yleensä vain jotain tietoa sen maineesta tms. jos asuu sen lähettyvillä :)

Entä tietäisikö joku edes mutupohjalta lähteekö Australiasta yleensä ottaen minkä verran korkeakouluopiskelijoita Suomeen? Lukioikäisiin australialaisiin ja uusi-seelantilaisiin vaihtareihin olen täällä Suomessa kyllä törmännyt monesti :) Kysyn tätä, koska jotta voisi saada vaihtaristipendin (kattaa lukukausimaksut, matkat jne.) täytyisi samasta yliopistosta löytyä edes yksi aussi joka tulisi vuorostaan Suomeen...

Toiveikkaana jää vastauksia odottamaan hän :)

Silppu

Tiedoksi Australiassa opiskelua suunnitteleville:

Suomi-Australia -yhdistysten liitto ry., CIMO ja työministeriö ovat julkaisseet oppaan nimeltä "Suuntana Australia".

Opus löytyy verkosta osoitteesta:
 http://home.cimo.fi/oppaat/perustieto/australia.pdf

Silppu

concept-

LainaaAlkuperäinen postittaja Pelle
LainaaAlkuperäinen postittaja Pelle
Heidän matkakassa-arvionsa mukaan jäisi opintotuesta ja opintolainasta huolimatta opiskelijalle itselleen vielä noin 7300? - 9800? katettavaa... jaiks!

...Siis per yksi vuosi.

juuh tosi on laskin tossa budjettia ja tohon tulokseen olen tullut.

kaverit o kaikki et mitä järkeä on lähteä ja blaa blaa blaa. Mut ei voi mitää kyl mä tuhlaan nuo rahat mielummin ausseihi!!!!

:XXXX

tuittu

Oletko miettinyt esim. Britanniaa tai Irlantia? HUOMATTAVASTI halvempaa.

concept-

LainaaAlkuperäinen postittaja tuittu
Oletko miettinyt esim. Britanniaa tai Irlantia? HUOMATTAVASTI halvempaa.

en sanoisi että englanti olisi enää kauheasti halvempi yliopistomaksut nousivat ja asuminen on pirun kallista ja omasta kokemuksesta en tykkää kyseisestä maasta enää lainkaan vaikka onkin oma kotimaani ja asunut siellä jonkin aikaa ....

tuittu

"en sanoisi että englanti olisi enää kauheasti halvempi yliopistomaksut nousivat"

 Englannissa lukukausimaksut nousevat vasta vuonna 2006. Skotlannissa maksut maksaa SAAS. Irlannissa on maksut poistettu jokunen vuosi sitten.
Mutta jos maasta ei tykkää, niin eihän siinä sitten mikään auta. Mietin vaan, että millä meinaat maksaa mammuttimaiset lainat takaisin (jos niitä tarvitset)? Luulisi olevan hankalaa edes saada sellaisia pankista.

tuittu

Lisäys vielä: sekä Aussien että Euroopan maiden maksuihin pitää vielä lisätä maisterivuosi/vuodet (jos gradun haluaa). Paljon kalliimpi kuin bachelor-degree.

arixmel

I-know,
kyllä mä uskoisin että ausseja tulee myös suomeen vaihtoon,,,mun vaimo oli juuri oulun yliopistossa käymässa, eli RMIT ja oulu on tehneet vaihtosopimuksen, ja kun hän kävi hakemassa viisuminsa niin saman aikaisesti ole kuulemma 7 muuta henkilöä lähdössä?
noista opiskelujen rahoituksesta,,,ehkä järkevin tapa (minun mielestäni) olisi ensin löytää työpaikka jossain yliopistossa ja sen jälkeen saada opinnot ilmaiseksi ;)
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

concept-

LainaaAlkuperäinen postittaja tuittu
"en sanoisi että englanti olisi enää kauheasti halvempi yliopistomaksut nousivat"

 Englannissa lukukausimaksut nousevat vasta vuonna 2006. Skotlannissa maksut maksaa SAAS. Irlannissa on maksut poistettu jokunen vuosi sitten.
Mutta jos maasta ei tykkää, niin eihän siinä sitten mikään auta. Mietin vaan, että millä meinaat maksaa mammuttimaiset lainat takaisin (jos niitä tarvitset)? Luulisi olevan hankalaa edes saada sellaisia pankista.

nii i en mieti noita laina maksuja nyt elämä on elämistä varten ei murehtemista varten meinaa jos en nyt lähtisi opiskelemaan sinne minne haluan se tulee kaduttaa vielllä koko loppu elämän toinen vaihtoehto tietenkin olla täällä porissa koko loppu nuoruuden :nuttu:

Silppu

concept- :)

Ootko ihan varma että ei kannata hankkia ilmaista perustutkintoa ensin Suomesta? Ymmärtääkseni ne Aussien lukukausimaksut ulkomaalaisille on aika korkeita.... Voihan sitä aina pitää vaikka välivuoden opiskeluissa W&H viisumilla.


Skilled Occupation List :asta 1121i löytyy listattuna kaikki aussiviranomaisten hyväksymät ammatit. Opiskele ensin vaikka kokiksi, automekaanikoksi tai puutarhuriksi ja ole kolme vuotta töissä. Vasta sen jälkeen muuta Ausseihin, ja opiskele tai työskentele siellä sillä alalla millä haluat.

Silppu

Ps. Kyllä ne opintolainatkin mitä tuli otettua saattaa kaduttaa joskus

concept-

LainaaAlkuperäinen postittaja Silppu
concept- :)

Ootko ihan varma että ei kannata hankkia ilmaista perustutkintoa ensin Suomesta? Ymmärtääkseni ne Aussien lukukausimaksut ulkomaalaisille on aika korkeita.... Voihan sitä aina pitää vaikka välivuoden opiskeluissa W&H viisumilla.


Skilled Occupation List :asta 1121i löytyy listattuna kaikki aussiviranomaisten hyväksymät ammatit. Opiskele ensin vaikka kokiksi, automekaanikoksi tai puutarhuriksi ja ole kolme vuotta töissä. Vasta sen jälkeen muuta Ausseihin, ja opiskele tai työskentele siellä sillä alalla millä haluat.

Silppu

Ps. Kyllä ne opintolainatkin mitä tuli otettua saattaa kaduttaa joskus

oot sitten varmaan sadas ihminen ketä sanoo ton että eikö kannattaisi opiskella suomessa. :D

juuh tiedän että ne on kalliit ja myös ton skilled jutun olen jo 1½ vuotta katsonut tota aussi juttuuni.

se että opiskelisin 3 vuotta kokiksi ja sen jälkeen olisin 3 vuotta töissä ja sit vast muuttasin, siinä kummiskin on se 6 vuotta.

Jaaks

Concept & muut :D

Miten niin kolme vuotta toissa :??

http://www.vetassess.com.au/index2.htm

ja siella sanotaan nain FAQ:ssa:

"Do I need to provide DOCUMENTS RELATING TO MY WORK EXPERIENCE, such as references or examples of my work?
No. The only documents you need to provide are those relating to your qualifications and other documents specified in FAQ 4. VETASSESS undertakes assessments on the basis of your educational qualifications only."

Lue Booklet 6, please ja kunnolla :)

Siella sanotaan taas nain:

If your nominated occupation is worth 60 points, you must provide evidence that you have been in paid employment in a skilled occupation (any occupation listed on form 1121i) for at least 12 of the 18 months immediately before applying.

Toisinsanoen se ammatti mihinka haet sen "skills assessment" ei todellakaan tarvitse olla se mista saat ne tyokokemus pisteet vaan ainoastaan se mihinka voit saada tuon assessment :D

Eli siis voit hakea assessment tanne kokin koulutuksesta jolla varmaan saat taydet pisteet ja saada taydet pisteet tyokokemuksesta insinoorina :D

Eli siis assessment ja work experience on kaksi taysin eri asiaa naissa viisumi hakemuksissa.  Ne voi liittya samaan ammattin, mutta ei kuitenkaan tarvitse.

Confusing :?


Jos on viela jotain epaselvaa, niin kysy pois vaan :D

Cheers
Jaaks

Silppu

Suomi-Australia yhdistysten liitto tarjoaa jäsenilleen 10% alennuksen opiskelukustannuksiin Griffithin yliopiston lukukausimaksuista 1. vuodelta, ja Australian College of English -kielikoulun kuluista.

http://www.pp.clinet.fi/~ozleague/liitto/jaseneksi.html

Silppu

tuittu

[quote
 

nii i en mieti noita laina maksuja nyt elämä on elämistä varten ei murehtemista varten meinaa jos en nyt lähtisi opiskelemaan sinne minne haluan se tulee kaduttaa vielllä koko loppu elämän toinen vaihtoehto tietenkin olla täällä porissa koko loppu nuoruuden :nuttu: [/quote]

Noin suuriin lainoihin tarvitaan jo takaaja. Sitä kannattaa miettiä ennakoon.

concept-

opintolainaan ei tarvita takaajaa ja isompaa lainaa minun ei tarvitsisi edes ottaa :)

:XXXX

Silppu

Concept-

Kyllä kaikissa opintolainoissa on takaajat, ellei sitten ole "pappa betalar" -lainaa. Suomalaisille perustutkintoa opiskeleville takaajana on Suomen valtio. Ja silloinkin lainalla on tiettyjä ehtoja, mm. sitä saa nostaa vain tietyn summan/ lukukausi, ja pitää olla jossakin opinahjossa kirjoilla.

Silppu

Tuipa

Peruskysymyshän on ensin - haluatko ausseihin? Jos vastaus on kyllä, niin sitten täytyy vain miettiä miten. Kuten jo kaikki ovat sanoneet, kallista on! Ja stipparit on lähinnä jatko-opikelijoille, ainakinmeidän yliopistossa (Victorian Yliopisto Melbournessa) on kansainvälisille opiskelijoillekin stippareita, ainakin muutama vuosittain. Ja tämä stippari kattaa 4 vuoden opiskelut (väikkäriin, maisteriin 2 vuotta)  ja HECS maksut, eli maksettavaksi jää perusmaksut ja asuminen.
Ylipistojahan täällä on vaikka kuinka paljon, tutkintoja vaikka mitä ja tasokin vaihtelee. Ja ymmärtääkseni noita Suomen vaihtoja tulee lisää koko ajan, sekä yliopistoille että ammattikorkeakouluille. Olin juuri yhteydessä yhteen opeen Rovaniemeltä joka järjesteli ommaan kouluunsa liikuntaan liittyviä vaihtoja.
Eli mieti ensi mitä haluat opiskella ja missä, ja siitä eteenpän.
Noista stippareistä viellä, itse tein maisterit täällä stipparilla ja nyt samalla tavalla väikkäriä. Mutta en tullut suoraan koulusta ja CV ol jo ihan mukavan näköinen, ja residenssi viisumi on passissa.
Onnea matkaan!

tuittu

LainaaAlkuperäinen postittaja Silppu
Concept-

Kyllä kaikissa opintolainoissa on takaajat, ellei sitten ole "pappa betalar" -lainaa. Suomalaisille perustutkintoa opiskeleville takaajana on Suomen valtio. Ja silloinkin lainalla on tiettyjä ehtoja, mm. sitä saa nostaa vain tietyn summan/ lukukausi, ja pitää olla jossakin opinahjossa kirjoilla.

Silppu


Tämä oli siis pointtini. Eli Kelan opintolainaa saa vain 360 egeä kuussa eli lukukausimaksuihin on rahat revittävä muualta. Helpointa on tietenkin periä rutosti rahaa.

concept-

LainaaAlkuper?inen postittaja tuittu
LainaaAlkuper?inen postittaja Silppu
Concept-

Kyll? kaikissa opintolainoissa on takaajat, ellei sitten ole "pappa betalar" -lainaa. Suomalaisille perustutkintoa opiskeleville takaajana on Suomen valtio. Ja silloinkin lainalla on tiettyj? ehtoja, mm. sit? saa nostaa vain tietyn summan/ lukukausi, ja pit?? olla jossakin opinahjossa kirjoilla.

Silppu


T?m? oli siis pointtini. Eli Kelan opintolainaa saa vain 360 ege? kuussa eli lukukausimaksuihin on rahat revitt?v? muualta. Helpointa on tietenkin peri? rutosti rahaa.

totta kelalta saa vain tuon m??r?n rahaa ja niinkuin tuolla ylemp?n? sanoin etten tarvitse enemp?? kuin tuon opintolainan.

jotenkin tuntuu ett? toiset t??ll? foorumilla suurinpiirtein yritt?v?t sanoa ett? ?l? l?hde koska se on niin kallista.

mutta tied?n kyll? ett? se on kallis juttu ja ei saa stipendi? sit? varten. mutta p??t?kset on tehty ja reissu on edess? tuossa tammikuun aikana:XXXX

tuittu

"jotenkin tuntuu ett? toiset t??ll? foorumilla suurinpiirtein yritt?v?t sanoa ett? ?l? l?hde koska se on niin kallista."

T?m? ei ehdottomasti ainakaan ollut minun tarkoitukseni. Sit? ei vain aina tied? millainen henkil? toisessa p??ss? keskustelee. Vertaan t?ss? omaan itseeni, kun suunnittelin l?ht?? Britanniaan enk? tiennyt mist??n mit??n. Kantap??n kautta sitten opin, mutta olisipa ollut hienoa, jos t?llaisia sivuja olisi jo ollut tarjolla.

Anyway, koska rahasta ei n?y olevan puutetta, l?hde ihmeess

concept-

LainaaAlkuper?inen postittaja tuittu
 Sit? ei vain aina tied? millainen henkil? toisessa p??ss? keskustelee.
 

no toisessa p??ss? on sellainen tyyppi ket? on el?nyt puolet el?m?st??n eri puolilla maailmaa. matkustellut 16 vuotiaasta asti ymp?ri eurooppaa aika lailla yksin. ja jonka veri vet?? koko ajan ulkomaille. :P

wrrr

Itse olen Macquarie Universityssa Study Abroad -opiskelijana puoli vuotta. Sairaan kallista, kylla, mutta kun on lahdettava niin on :P Rahoitus sujuu saastoilla useamman vuoden ajalta, opintolainoilla puolentoista vuoden ajalta (kerasin vuoden verran ennakkoon lainaa saastoon), aavistuksen vanhempien avustuksella ja lopun edesta opintorahalla ja asumislisalla. Apurahahakemuksia on talla hetkella useampia voimassa, jos hyvin kay niin jollakin apurahalla pystyy hiukan lainoja vahentamaan. Apurahojen etsimiseen ja hakemusten valmisteluun, kun jostain oli lopulta sopiva loytynyt, meni aikaa todella paljon, se oli useamman kuukauden prosessi ajatustasolla ja kaytannossa vei kahdeksantuntisia tyopaivia monen monta.  Suomeen palatessa niskassa oleva laina on 5000-6000 euron luokkaa....  :o
Mutta ei voi mitaan, tulematta en olisi voinut olla :) Ja kylla, olen sita mielta etta kaikesta huolimatta kannattaa ehdottomasti
:XXXX

eevis

LainaaAlkuper?inen postittaja Tiimi10
Ilmoittaudun suomalaiseksi, joka on t??ll? opiskelemassa stipendill?.

Kyseess? on Australia-Europe -stipendi, ja se on tarkoitettu jatko-opintoihin. Jaossa on yksi / vuosi.

http://www.idp.com/scholarships/search/article5.asp

http://www.cimo.fi/dman/Document.phx/~public/Apurahat/BilateraaliUlkomailleMaat/Australia.pdf

Itse en hakenut Suomen Cimon kautta vaan toimitin hakemukseni suoraan Australian l?hetyst??n Helsingiss?. Nyt n?k?j??n kehotetaan toimittamaan hakemus suoraan IDP:lle.

Jees, voinpa nyt vahvistaa Tiimi10:n n?kemyksen, ett? voi l?hett?? hakemuksen suoraan Ausseihin. Hain CIMOn bilateraaliapurahaa Ausseihin, ja tein huolella hakemukset jne. jne. No sielt? tulikin sitten kuukauden p??st? vastaus, ett? joo, kaikki olitte hyvi? hakijoita, voittekin sitten tehd? uudet hakemukset liitteineen Endeavour-apurahaa varten, ja joko l?hett?? ne paperit CIMOlle, joka toimittaa ne Canberraan, tai l?hett?? itse suoraan. Eli en kyll? nyt mill??n ymm?rr?, mit? hy?ty? oli l?hett?? papereita ollenkaan CIMOon??? Jos hakemukset voi l?hett?? suoraankin Ausseihin, ei CIMO voi sitten niit? edes mitenk??n suositella tms. Ainoa hy?ty ilmeisesti olisi, ett? postitus Ausseihin menisi heid?n piikkiins?. :?? (Mun nelj?n? kappaleena Canberraan l?hett?m?ni hakemus painoi kyll? yli 600 g, joten ehk?p? siin? ois rahaa s??st?nyt...) Joka tapauksessa, CIMOlle hakemuksen l?hett?minen on kai sitten ihan turhaa, ja heid?n bilateraaliapurahansa on oikeasti DESTin Endeavour-apuraha: http://www.dest.gov.au/International/Awards/endeavour.htm

Ett? silleen, taas yht? kokemusta rikkaampana... toivottavasti jollekin on t?st?kin tiedosta hy?ty?...

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!