superannuation fund?

Aloittaja Tania, lokakuu 17, 2004, 13:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tania

Hello!

Oon tyoskennellyt/ elanyt Ozissa nyt 1,5 viikkoa WH-viisumilla, enka ole ehtinyt viela perehtya takalaisen byrokratian kiemuroihin.

Tyonantajani maksaa jokaisesta palkasta tietyn summan superannuation fundiin. Onko tama jonkinlainen elakekassa-systeemi kuten olen kasittanyt?

Mitenkas sitten tulevaisuudessa saan tuolta kassasta sinne kertyneet elakkeet?

Voinko saada ne kateen jo ennen elakeikaa - siis mieluiten heti taman aussivuoden paatteeksi?
Tarkoitus kun ei ole viipya taalla tata hyppyvuotta kauemmin.

Voisiko joku selventaa asiaa tai kertoa, mista loytyy kompaktisti ja selkeasti lisatietoa asiasta.
Superannuation fundini on tod. nak/ pankkini mukaisesti A.N.Z.

Jouko

Hei Tania,

Voit hakea maksamasi superit takaisin verotoimiston online kaavakkeen kautta ennen tai jälkeen kun olet lähtenyt maasta.


Linkki löytyy täältä;

https://applicant.tr.super.ato.gov.au/applicants/default.aspx?pid=1

Hakuprosessissa kysytään seuraavat tiedot,
- Nimi, syntymäaika ja muutamia muita henkilökohtaisia tietoja.
- E-maili ja muut osoitetiedot.
- Passin numero.
- Australian veronumero "Tax File Number" (ei välttämätön).
- Superitilisi tietoja - Superikassan "Australian Business Number (ABN)". Verotoimiston systeemissä pitäisi olla haku jolla voi etsiä superifirman ABN numeron jos ei ole tiedossa.

Prosesissa joudut tekemään salasan jolla voi palata tarkistamaan hakemuksesi etenemistä.

Superifirmasta sinun tulisi tietää vähintään seuraavat seikat,
Your Superannuation provider's Australian business number (ABN)
Superannuation product name
Superannuation fund number (SFN)
Member/account number
Superannuation product identification number (SPIN)
Superannuation provider's Client ID
Date you joined the superannuation fund
Your Employer's name
Your Employer's address
Your Employment dates (from/to)

Lisää tietoa aiheesta löydät joko Verotoimistosta tai superifirmasi nettisivuilta,
 
http://www.ato.gov.au/


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

fogs

Itse jouduin omaa superia metsästämään eri syistä kerran ja kun sain firmaan yhteyden, voi puhelimessa saada kaikki nuo tiedot kunhan ensin selität kuka olet ja vastaat listaan kysymyksiä... eli syntymäaika, työpaikka, osoite jne ja antamasi tiedot vastaavat heidän tietojaan.;)

Voit myös pyytää heitä lähettämään sinulle "member statement" joka yleensä lähetetään vasta verovuoden päätyttyä, ko paperissa on kaikki nuo tiedot myöskin.

Terhi

Minna

Tänään oli minulla mukava yllätys odottamassa kotona.:)AMP oli lähettänyt super-shekkini.:XXXXTosi nopeaa toimintaa heillä,ei voi muuta sanoa.Viime kuun 29pv faxasin heille super-lappuni ja jo heti 5.10 he olivat laittaneet shekin postiin!:XXXXJepjep...hyvä AMP!!:XXXXLähden tästä nyt sitten nauttimaankin eläkerahoistani!;)
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

1770

Minna: minkäsuuruista luokkaa tuo super-raha oli?

Itse tappelen edelleen aiheesta, kun silloin muinoin tyhmyyttäni menin sotkemaan WTC:n ja silloisen (nyttemmin yllättäen jo lopetetun) MyCapitalin kuvioon mukaan. Mutta saa nyt nähdä tippuuko tuolta ikinä koskaan mitään, tällä hetkellä koko helvetin WTC-show on kuluttaja-asiamiehen käsittelyssä Suomessa...

Reija

Moi Rakkaat Dunderilaiset :D

huomasin etta HostPlus palautti Superia vain ns. tilikauden alusta eli heinakuun alusta???? Onko tässä jokin tietty kaytanto silla kyllahan mulla pitaisi olla oikeus myos ennen heinakuuta tienattuihin Supereihin???? 24 vikkoa tuli palautuksia takas, mutta voinhan saada myos ne toiset reilut 20 viikkoa ???

Onko kenellakaan kokemusta :(

jounij

Ei ole kokemusta, mutta sinne kannattaa kirjoittaa kirje ja selvittää tilanne, että odotat palautusta niilta aiemmiltakin kuukausilta. Jospa kyseessä olisi vain inhimmillinen virhe?


Onnea rahojen takaisinsaannille toivottaen
Jouni
Canberra

Jaaks

Reija :D

Onhan sinulla tositteet (esim palkkakuitit) siitä, että se on tosiaan maksettu siltä aikaisemmaltakin ajalta ?

Myöskin työnantajan ei tarvitse välttämättä maksaa superia, jos et tienaa $450 kuukaudessa (alan työehtosopimuksesta riippuen) ja joskus he eivät ikävä kyllä vaan maksa sitä, toivoen että backpackers eivät olisi edes tietoisia asiasta :mad:


LainaaWhat should you do if you have a complaint about your superannuation fund?

If you have a complaint about your superannuation fund, write to them first. Funds with five or more members are required to have a system in place to deal with enquiries and complaints, and must try to answer your complaint within three months. If your complaint is not resolved in three months you can call the Superannuation Complaints Tribunal on 1300 884 114.

Täältä löydät lisätietoja: http://www.ato.gov.au/super/

Kuitenkin ensiksi, kuten Jouni neuvoi - lähetä heille e-mail ja tiedustele asiaa.
Tässä heidän yhteydenotto sivunsa:

http://www.hostplus.com.au/hostplus/index.html?idnum=9

Good Luck :D

Minna

LainaaAlkuperäinen postittaja 1770
Minna: minkäsuuruista luokkaa tuo super-raha oli?

Ups,on jäänyt tämä postaus huomaamatta...
250? eläkettä...ihan mukavasti siis.:)Ainakin minun mielestä.:cool:
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Jaaks

LainaaAlkuperäinen postittaja 1770

Minna: minkäsuuruista luokkaa tuo super-raha oli?

Siis se lain vaatima minimihän on 9% ansaitusta palkasta, jos tienaat yli $450 kuukaudessa :D

Reija

Kiitos Jaaks ja Jouni:D

Joo, tuo HostPlus webbi sivu onkin jo ihan tuttu kun sitä on tullut koluttua läpi nimenomaan noiden yhteystietojen vuoksi..

Noissa mun palkkakuiteissa vaan kun ei ole merkittynä mitä siitä ois maksettu superia, ei ees niiltä kuukausilta mistä olen saanut superit takas... muistaakseni sain Host plussalta kerran ns. tiliotteen noilta alku kuukausilta, mutta arvakkaa vaan pidinkö sen tallessa :nuttu: :nuttu:  eli kyllä sinne on tietääkseni mennyt velotuksia, joten täytyy vaan laittaa taas meiliä eteenpäin....

Täytyy tarkistaa myös toi ns. aussi verolippu jonka sain valtiolta jos siihen vaikka ois merkitty noita supereita.... although I guess not!!! :D

Palautuksia tuli kuitenkin jo ihan makosasti mutta kyllähän sitä aina omansa takasin haluaisi, vai eiks niin :confuse :D

Jaaks

Reija :D


Lainaaaussi verolippu jonka sain valtiolta jos siihen vaikka ois merkitty noita supereita.... although I guess not!!!

Sillä Superilla ei ole mitään tekemistä sen verolipukkeen kanssa.
Kun sait työnantajaltasi viimeisen eli sen "Group Certificate" niin siinä pitaisi olla mainittu saamasi super (muistaakseni- ehka ei ?). Jos ei, niin sitten voit kyllä saada todisteen sekä Host Plus ja työnantajaltasi ja verrata noita "maksettuja" rahoja :D

zetax

Niin... Tosiaankin voisi hakea tuon superin..

Mitenkö asia pelaa mun kohdalla kun olin täyttänyt sen verokaavakkeen tyyliin "olen australian kansalainen verotuksessa"? Ja sitten mun asioita "hoiti" se work travelin tax-järjestö joka on jo aikoja sitten kaatunut. Onko sillä asian kanssa mitään tekemistä?.
Yksistään siinä laattahommassa maksoin jo 700 dollaria sitä superannuationia eli olisihan tuo kiva saada takaisin.

Jaaks

Zetax :D


LainaaYksistään siinä laattahommassa maksoin jo 700 dollaria sitä superannuationia...

Et sinä sitä maksanut vaan työnantajasi maksoi.

Se raha kyllä kuuluu sinulle eli ei muuta kuin yhteys super firmaan ja anomus sisälle.


Riskihän on aina olemassa, että verovirasto huomaa sinun olleen täällä WH viisumilla ja voit saada suuremman veromätkyn kuin se havittelemasi $700 :o

Sieltä ATO'n sivuilta löydät kyllä lisä tietoja miten hakea super takaisin:
http://www.ato.gov.au/super  ja sieltä "Temporary Residents Access to Super"

Good Luck :D

zetax

Ei se tämäkään sitten ole kaikista selvin juttu (ainakaan mulle)...

Kyllä mä jo löysin peräti ABN numberin. Mutta ei noista työpaikan papereista löytynyt sitä itse superannuation fundia. Sitten katselin sen rakennusliiton CBUS-liiton korttia ja lukihan siinäkin jotain superannuationista.
Tyhmiä kysymyksiä mutta eihän tämä nyt voi olla se superannuation fund missään nimessä?

Ja tuolla superseekerilläkään sitä ei löydy koska "The Tax File Number does not match the details you have provided"

Kiitoksia.

zetax

Vähän lisää nettisurffausta ja siihen päädyn, että cbus todellakin on se superifirma..Mun kohdalla

zetax

Mutta mistäköhän löytäisin sitten nuo kaikki:

Superifirmasta sinun tulisi tietää vähintään seuraavat seikat,
Superannuation product name
Superannuation fund number (SFN)
Member/account number
Superannuation product identification number (SPIN)
Superannuation provider's Client ID
Date you joined the superannuation fund
Your Employer's name
Your Employer's address
Your Employment dates (from/to)


ei ainakaan heti löytynyt cbussin sivuilta..

Pää taas niin tyhjä..

Minna

Zetax :D

Minä ainakin löysin suurimman osan noista tiedoista esim.palkkanauhoistani,työsopimuksesta jne...ja sitten kyllä piti ottaa puhelin jossain vaiheessa käteen ja pirautella työpaikoille.Tietty hyvä juttu ois jos sulla ois joku ystävä Ausseissa niin ei tulis isoja puhelinlaskuja jos siis pitää ruveta soittelemaan.Mun ystävät ausseissa selvitti muutamia tietoja mulle kunhan vaan olin antanut heille ensin valtuudet tehdä niin.
Toivottavasti saat edes jotain takasin..juttua ei kuitenkaan kannata pitkittää sillä itse prosessi kestää 1-2kk..ainakin mulla kun olin ollut sen verran monessa työpaikassa..menivät ihan sekaisin..tuli faksattua papereita suuntaan jos toiseen useemman kerran.

Good luck with all!:peukkuy
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Amalia

Mulla on AMP super fund jota entinen tyonantaja suositteli. Soittelin mun financial plannerille kun tyonantaja on vaihtunut, etta voiko uusi tyonantaja jatkaa maksamista samaan super fundiin ja mita pitaa tehda. Kysyin myos, etta jos muutan takain Suomeen niin saanko superin takasin. Vastaus on, etta se jaa tanne ja saan sen sitten kun jaan elakkeelle. Mutta siinahan ei oo mitaan jarkea. Eihan siella oo enaa mitaan jaljella siihen mennessa, se muutama tonni mita siella ehka on nyt menee varmasit sen super fundin yllapitamiseen seuraavan about 30+ vuoden aikana... Eli mitahan mun kannattaa tehda? Voinkohan aloittaa uuden superin (josta saan rahat jos muutan maasta) ja siirtaa AMP superin tahan uuteen fundiin? Se kai on mahdollista?

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: AmaliaVoinkohan aloittaa uuden superin (josta saan rahat jos muutan maasta) ja siirtaa AMP superin tahan uuteen fundiin? Se kai on mahdollista?

Se ei ole Super rahastosta kiinni vaan verolaista.  Milla viisumilla olet liikkeella ?

sanni

Katso taalta:

http://www.australia.gov.au/Superannuation

ja sielta Departing Australia. Siella on mm lista viisumityypeista, jotka on maaritelty 'temporary'. En tieda, miksi et saisi superiasi takaisin lahtiessasi, jos et ole NZ kansalainen.

Amalia

Kiitos paljon. Eli olen WH:lla liikkeella. Yritti siis financial planner huijata, ettei Superia sais takaisin jos lahtee maasta..

Prince Albert

Itse olen vihdoin hakemassa superannuationia takaisin, ainut ongelma minulla on niin tuo ABN ei täsmää vaikka http://superfundlookup.gov.au/Index.aspx tuon löysin.
Kyseessä siis Spectrum Super ja ABN 80 399 158 745.
Kun yritän täytellä sitä tuolla https://applicant.tr.super.ato.gov.au/applicants/default.aspx?pid=1
Kohtaan: ''Please provide the Fund's Australian business number (ABN).'' kun yritän laittaa tuota niin ilmoittaa, että ''Fund ABN is invalid.''

Onko tietoa missä vika?  :nuttu:


Edit. Pään hakkaus seinään auttoi, meni kuudennella kerralla läpi vaikka numero ihan sama.