Mikä opaskirja paras australiaan?

Aloittaja ann0, heinäkuu 11, 2010, 18:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ann0

heips,

Lähden syyskuussa wh-viisumilla ausseihin ja nyt olisinkin tarvinnut neuvoa parhaan opaskirjan valitsemiseen. Eli mitä suosittelette? Itse ajattelin lonely planet australiaa. Tiedättekö missä kyseisiä kirjoja myydään? kenties akateemisessa..? :) kiitos!

MH

Kyllä sitä löytyy lähes joka kirjakaupasta ja tilaamalla ainakin saa. Lonely on varmaan yksi parhaita vaikka on sanottukkin että ainakin osa sarjan kirjoista eri maista on kirjoitettu käymättä paikan päällä. Mutta jos nyt ennakkoon haluaa tutustua niin melkein internet on se paras keino ja google mapsista voi katsella paikkoja ihan virtuaalisesti. Internetin ongelma on tietty se että sitä tietoa löytyy niin paljon ja kaikki ei ole aina ihan niinkuin on kirjoitettu. myös täältä löytyy tietoa aivan valtavasti kun hakua käyttää. Ehkä yli 2v vanha tieto kannattaa ottaa varauksella kun asiat muuttuu kuitenkin kokoajan.

sim

Australiaan Lonely Planet lienee se paras jos yksi pitää valita. Australia-opus on Lonely Planetin parhaita kirjoja, siitäkin ymmärrettävästä syystä että ko. lafkan päämaja on Australiassa (ovat siis käyneet paikan päällä ;)) Löytynee useimmista kirjakaupoista.

J?ck

Itse karsastan noita Lonely Planetin tylsiä puhelinluetteloita. Ainakin New Yorkin reissulla parhaaksi osoittautui "Näe ja Koe" -sarjan opus ja Australiasta se vaikuttaa myös olevan ihan mielenkiintoinen. Tietysti koko maata on hankala saada kansien väliin, eli ehkä keskittyisin tiettyyn alueeseen tai kaupunkiin. Taustatietoa ja historiaa on kiva lueskella kohteista, mutta hotelleiden ja palveluiden etsimisessä paikallisilta kysyminen voi olla reissun kannalta avartavampi kokemus kuin ottaa se valmiiksi pureskeltuna opuksesta vastaan. Itse tuleekin hankittua ihan liikaa ennakkotietoa mestoista, joten täytyypä nyt koittaa olla tutustumatta liikaa kohteisiin ennakkoon. Jos kattelis vaan kuvia  8)

http://www.tammi.fi/kirjat/ISBN/9789513143817/

ann0

kiitos paljon! tohon lonely planettiin olen kyllä kallistumassa. Kävin suomalaisessa kirjakaupassa kysymässä ja hyllyssä tais olla espanjankielisenä nimeomainen opus, ja nyt sitten tilasin kirjan. Myyjä sano et se on nimikkeellä country guides australia, joten toivottavsti oikea kirja! ? pitänee tarkistaa.. oli vissiin jotain 1000 sivua...

MH

http://www.amazon.com/Lonely-Planet-Australia-Paul-Smitz/dp/1740594479

Klikkaa kirjan kuvasta look inside niin näet vähän mitä siellä on. En tiedä onko uusin painos mutta kuitenkin.

TeroH

Riippuu vähän mitä haluaa nähdä ja kokea.
Jos haluaa esimerkiksi Off Road/kansallispuistoihin/luonnon nähtävyyksiin keskittyneen kirjan niin täältä saa kirjakaupasta monta sellaista joita voi olla vaikea (mahdoton) löytää Suomesta.

Minä olen yleensä käyttänyt Eyewitness Travel Guide sarjaa. Aukiolo ja hintatiedot ovat ajan tasalla (viimeisin painos) ja ne kattavat kiitettävästi kaupungit ja tärkemmät luonnon nähtävyydet.

Niistä löytyy yleensä myös suomennetut versiot, jos ei englanti kelpaa. Ainakin Akateemisesta löytyy.
Englannin kielinen versio voipi olla halvempi tilata Englannista. Huomaa DK booksin tarjous 'osta kolme, maksa kaksi'

Esimerkiksi alla olevat:
Australia: 17 puntaa
http://www.dorlingkindersley-uk.co.uk/nf/Book/BookDisplay/0,,9781405350327,00.html?strSrchSql=australia/DK_Eyewitness_Travel_Guide:_Australia_DK_Publishing

Sydney: 13 puntaa
http://www.dorlingkindersley-uk.co.uk/nf/Book/BookDisplay/0,,9781405352680,00.html

Tuosta Australia oppaasta minulla on kaksi kappaletta, joista vanhemman (2007 muistaakseni) voin lahjoittaa pois, jos joku haluaa noutaa, postittamaan ei kannata ruveta (nouto Sydney).

Tero

sannas.

Jos ei halua ostaa Lonely planetin koko Australia-opusta, niin niitten opaskirjat voi myös ladata omalle koneelle niitten kotisivuilta. Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin koko kirjan ostaminen ja saatavilla on aina uusin versio. Me ollaan useilla reissuilla tulostettu vaan tarvitsemamme sivut kustakin kirjasta, niin on säästynyt turhan painon roudaamiselta. Tulosteet voi myös sitten huoletta heittää paperinkeräykseen jo reissun kuluessa, kun niiden esittelemä kohde on jo nähty ja käyty.

Hammersmith

Nämähän ovat mielipidekymyksiä, mutta oma suosikkini on Rough Guides -sarja. Laatustandardit tuntuvat olevan k.o. lafkalla korkeat. Pidän myös siitä, että usein sarjan kirjat ei ole pelkkiä opaskirjoja turistille, vaan käsittelevät kohdemaata syvällisemmältäkin kantilta. Tosin Australian osalta tästä on jouduttu joustamaan, kun käsiteltävää on muutenkin niin paljon. Se vaikuttaakin pitkälti samanlaiselta kuin Lonely Planetin Aussi-opas.