Etätyö Ausseista Suomeen?

Aloittaja ausseihin!, marraskuu 19, 2007, 18:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ausseihin!

Onko Australista mahdollista tehdä etätyötä Suomeen? Tarvitaanko työlupia? Miten menisi verotus? Meillä saattaa olla mahdollisuus muuttaa ensi vuoden alusta Ausseihin miehen työn perässä ja mietin tällä hetkellä omia mahdollisuuksiani, siis muita kuin hoitaa lapsia kotona. Mietin voisinko ehdottaa työnantajalleni etätyömahdollisuutta (teen työtä pääasiassa netissä, joten sikäli voisi olla mahdollista) tai sitten voisin perustaa toiminimen ja toimia freelancerina. Mutta onko tällaiseen toimintaan mahdollisuuksia, jos asuu Australiassa? Jos pääsemme muuttamaan, alustavasti olemme ajatelleet asustelevamme kolmisen vuotta.

Jaaks

Tottakai se on mahdollista.  Jos tulet miehesi kanssa hänen työnsä perässä, niin hänellä on työtekoon oikeuttava joko pysyvä tai temp viisumi ja sinulla on samanlainen viisumi ja samat ehdot. 
Jos tienaat ulkomailta tuloa täällä asuessasi, niin se on ilmoitettava täkäläisessä verotuksessa ja on maksettava verot ainakin jompaan kumpaan maahan.

Toiminimen alla työskentely on helppoa ja siitä on jo aikaisemmin keskusteltukin jonkin verran.

ausseihin!

Siis saanko mä automaattisesti samat työntekoon oikeuttavat oikeudet (kauhea tautofoni ;)) kuin mies vai pitääkö mun hakea niitä erikseen? Koskeeko tämä siis työntekia etänä Suomeen vai kenties jopa työntekoa Australiassa? Sori tyhmät kysymykset, mutta meillä on vielä ihan alkutekijöissä asioiden selvittely.

Aikis

Juu kyllä, riippuen siis tietysti siitä miehesi viisumista. Mutta jos oletetaan että se on 457 business visa, niin hakemukseen liitetään sinut (kun kerrat aiot tulla mukana) ja tuloksena saat oikeuden työskennellä ilman ehtoja. Siis Australiassa. Opiskelu oli mun kokemuksen perusteella ainoa poikkeus - siinä ei viisumikaan auttanut, vaan luokittelu international kategoriaan ja hurjiin kurssimaksuihin - asetti eriarvoiseen asemaan PR statuksen omaaviin nähden.

ABN eli suomalaisittain toiminimestä saat tietoa tosiaan aiemmista keskusteluista runsaasti hakulaatikosta.

ausseihin!

Kiitoksia vastauksista. Onko jossain esiteltynä nuo eri viisumivaihtoehdot helposti ymmärrettävästi?

Jaaks


ausseihin!

Haluaisiko joku hieman valaista verotusasiaa? Jos minulle maksetaan palkkaa Suomesta, niin kumpaan maahan maksan verot? Lähinnä mietin kirjoitushommia ja siten yksittäisiä palkkiomaksuja voisi olla tulossa. Miten verotus ym. maksut menevät tällaisessa tilanteessa? Verottaja kaiketi osaisi vastata parhaiten ja olenkin kyseisen viranomaisen juttusille ennen muuttoa menossa, mutta jotta olisi edes jonkinlainen käsitys asioista, mitä pitäisi tiedustella, kyselen asiasta täällä.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: Ausseihin...kumpaan maahan maksan verot?

Ihan kumpaan vaan.  Jos Suomalainen työnantaja pidättää verot, niin sitten vaan ilmoitat saamasi tulot ja maksamasi verot Australian veroilmoituksessa ja sitä ei pidätetä uudestaan.  Jos taas Suomalainen työnantaja ei pidätä veroja, niin ilmoitat tulot ihan normaaleina tuloina Australian verotuksessa.

Luulisin, että Australian verotus on kuitenkin jonkin verran "inhimillisempi" kuin Suomen.

Toki asiaan vaikuttaa monet asiat, kuten jos sinulla on muita tuloja Suomessa/sta täällä ollessasi ja viisumistasi etc.... eli maksatko Suomeen veroja jostain muusta, kuten vuokratuloa asunnosta etc.....

Kysy vero ammatti-ihmisen neuvoa.  Ei Verottajan  8)

RUU

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - helmikuu 08, 2008, 20:45
Lainaus käyttäjältä: Ausseihin...kumpaan maahan maksan verot?
Kysy vero ammatti-ihmisen neuvoa.  Ei Verottajan  8)
...joka Suomessa ehkä kätevimmin tarkoittaisi Veronmaksajia. Toki tilitoimistoista ja lakimiehiltä voi myös löytyä asiantuntemusta mutta sopivan löytyminen voi viedä aikaa.

Pääsäännön mukaan olet kolme vuotta Suomen verotuksen piirissä. Ennakonpidätys suoritetaan siinä maassa, jossa tulot on ansaittu eli suomalaisen työnantajan / palkkionmaksajan osalta Suomessa ja täkäläisten maksajien osalta täällä. Tulot kuitenkin ilmoitetaan molempiin maihin ja verosopimus säätelee jo kertaalleen verotetun tulon uudelleen verottamista.

Foorumin kuuluvuusalueella on sellaisiakin, jotka tuntevat suomalaisiin lehtiin freelancena kirjoittavia. Josko sieltä heltiäisi käytännön kokemuksia. Sen täydennät asiantuntijan neuvolla, niin homma on selvä.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

ausseihin!

Ajatus siitä, että pitäisi alkaa tehdä veroilmoitusta Australiaan (kun sitä ei ole tehnyt edes Suomessa) pistää kyllä tarkasti miettimään sitä haluaako koko hommaan ryhtyä... Olisi kyllä kiva kuulla, miten free-hommaa voisi järkevimmin Ausseista käsin tehdä. Ruu mainitsi verosopimuksen, joka säätelee kertaalleen verotetun tulon uudelleen verottamista. Miten se sitten on Australiassa? Verotetaanko siellä jo toisaalla maapallolla verotettua vai onko se joku tapauskohtainen satunnaisesti määräytyä juttu, mistä voi vai uumoilla ja pelätä pahinta?

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: ausseihinVerotetaanko siellä jo toisaalla maapallolla verotettua vai onko se joku tapauskohtainen satunnaisesti määräytyä juttu, mistä voi vai uumoilla ja pelätä pahinta?

Suomen ja Australian välillä on tuplaverotuksen estävä sopimus. 
Riippuen statuksestasi (Australiassa) voit tienata jopa $6000.00 vuodessa verovapaasti.

Itse olen tehnyt töitä suomalaiselle firmalle (Australiassa) ja he ovat maksaneet minulle suomalaisella shekillä, jonka sitten vien pankkiin ja laitan omalle tililleni.  Jos summat ovat alle AU$10,000.00 en niinkään murehtisi niistä enkä niitä edes aina itse ilmoittanut täkäläiseen verotukseen.  Pankeilla on täällä velvollisuus ilmoittaa kaikki yli $10K tilitapahtumat valtiolle (verovirastolle). 
Itse ilmoitin ne yli tuon rajan menevät rahansiirrot verotuksessa ja ne vaan yksinkertaisesti lisätään muuhun täällä mahdollisesti ansaitsemaasi tuloon  8)