Mitä tuliaisiksi?

Aloittaja ansu, heinäkuu 17, 2003, 00:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

ansu

Moi,
onko ideoita mitä Suomesta kannattaisi tuoda tuliaisiksi? Onko jotain yleistä mitä ois aina kiva saada täältä ja mitä ei välttämättä Austarliassa ole tai maksaa paljon?!?!?! Ollaan perheen kanssa lähdössä parin kuukauden päästä Sydneyyn sukuloimaan ja jotain yllätystä ois kiva pakata tuotavaksi. Ja olisiko ideoita mitä n. 12 vuotiaille serkkutyöille voisi tuoda? Onko nuorilla jotain erityistä IN-juttua? Onko esim. Kalevalakoruja ja Iittaloita sielläkin saatavana? Vai kannattaako pistää ruisleipä ja sinappia matkalaukkuun?:P

Heidi

Ansu, mina olen saanut Suomesta tuliaisina mm. Marimekkoa, Aarikkaa ja Kalevala-koruja ja olen ollut tosi iloinen joka kerta. Marimekon raitapaita/sukka yhdistelma saa yleensa positiivista huomiota osakseen! Suomessa ollessa meni noista jo maku valilla (ja onhan ne kalliitakin), mutta nyt ne tuntuu ihanan erikoisilta tuotteilta taalla. Ostin itse viime Suomen reissulla pari Muumi-taulua itselleni ja niita ovat kaikki ihastelleet!! Luulevat Muumeja lehmiksi tosin... Salmiakki ja xylitolipurkka ovat tietysti must ruisleipaa unohtamatta. Ehka pari suomalaista CD-levya ja leffaa tai ihan vain televisiosta nauhoitettuja ohjelmia?? Kirjoja ja lehtia?? Kunnon juustohoylakin on hyva tuliaisidea samoin kuin desimitta suomalaisia ruokaohjeita varten.

Tassa muutama idea,  toivottavasti saat niista jotain virikkeita! :D :D

Tony

Fiskarsin kirveet ovat kova sana, tai ainakin olivat 10v sitten. Saattaahan niitä jo olla Australiankin rautakaupoissa,  ainakin vastaavia kopioita, mutta yleensä tämän tyyppisissä tuotteissa australialaiset pitäytyvät ikiaikaisissa ratkaisuissa, kuten olet varmaan huomannut, jos olet Dunderin keskusteluja enemmänkin lukenut. Fiskarsin kirveissä tuotesuunnittelu on erittäin onnistunutta aina pienestä eräkirveestä suurinpaan halkaisukirveeseen saakka.

:)Tony

Urul

Mä en kyllä henkilökohtaisesti olisi kovin ilahtunut tuosta kirveestä.Täältä kyllä saa Fiskarsia,jotain puutarhavälineitä täällä valmistetaankin.Vaimon tietojen mukaan Fiskarsin tuotteita mm.askartelutarvikkeita on saatavilla.Laatuhan on ihan ykkösluokkaa Fiskarsin!Menisi kai se jollekin kirvesmiehelle,vaan eiköhän heillä olekin kunnon työkalut?
Teleskooppi-kävelysauvat voisi olla yksi tuliaislahjavaihtoehto:D
Videoista ,kirjoista ja musiikista kannattaisi kysellä vähän mieltymyksiä ja samalla välttyisi tuplatavarat.Ystävät saivat justiinsa viikolla toisen Mies vailla menneisyyttä -kasetin Suomesta-käy esimerkistä.
Yksi kiva tuliainen on pakata mukaan nippu uudempia lehtiä,joita voi vaikka tutuilta saada unohtamatta iltapäivälehtiäkään ja ristikonratkojille vaikka ristikkolehtiä.Äläkä unohda ruisleipää eläkä sinappia:D

Timo

Minusta myös av-materiaali, leffojen lisäksi jopa nauhoitetut ajankohtaisohjelmat, suomalaiset sarjat tms. ovat hyä tuliainen. Ja jos sulla on videokamera, mikset nauhoittaisi sillä itse paikkoja, jotka ovat saajalle rakkaita tai tuttuja. Myös sukulaisten ja tuttujen ihmisten terveisiä on kiva nähdä nauhalta, ja tietysti sitä, miten tutut lapset ovat kasvaneet.

Minäkin suosittelisin saajalta kysymistä. Itse toivoisin, että multa kysyttäisiin ja annettaisiin vielä pari-kolme päivää aikaa miettiä listaani.  Ehkä isommat tuliaiset toivelistan mukaan ja sitten joku pieni erikoinen yllätys.

Urul, eikö täältä saa kunnon teleskooppisauvoja ???

 Mulla nuo mukanani maailmaa kiertäneet Suomesta hankitut itävaltalaiset kohta hajoaa, muttei ihan vielä. Web-haulla "hiking poles" tai "trekking poles" on mielestäni kuitenkin löytänyt tästä maasta muutaman ostopaikan. Vielä en ole kuitenkaan tarkemmin kysellyt. Jos ei saa, niin täytyypä munkin pistää joku Suomessa ostoksille.

Tony

Joo, unohtui tuossa lopussa mainita, ettei niitä kirveitä kannata kenelle tahansa raahata. Tärkeintähän ovat tuliaisen saajan mielenkiinnon kohteet, eikä kaikki ihmiset todellakaan tarvitse kirveitä, enkä itsekään veisi sellaista tuliaisena, jos en tietäisi sen sopivan tälle henkilölle. Ja jos kerran Fiskarsin kirveitä sieltä jo saa, niin eihän niitä sinne kannata viedä. Kuten sanoin, oma kokemukseni asiasta on jo 10 vuoden takaa ja maailma muuttuu koko ajan.

Yleisesti ottaen kallistuisin kuitenkin käyttöesineen puolelle, enkä puhtaaseen koriste-esineeseen, joita sitten saa hilata kirpputoreille ja Australiassa tietenkin oman autotallin luiskalle myyntiin, kun kaappeihin ei enää muita tavaroita mahdukaan. Koriste-esineetkin tietysti käyvät, jos tiedät niiden olevan saajalleen mieluisia. Mutta kun makuja on monenlaisia,  niin on turha saattaa lahjansaajaa sellaiseen tilanteeseen, että kun sinä taas uudestaan usean vuoden päästä tulet käymään, niin ystäväsi joutuu hiki hatussa penkomaan kaikki kaappinsa löytääkseen sen koristekilluttimen, jonka olit edellisellä kerralla tuonut. Minä ainakin itse haluan päättää kuinka taloni sisustan, ja valitettavasti täytyy myöntää , että Alvarin  :god::god: vaasit ja jo aiemminkin mainitut Mäkkärin Happy meal krääsät päätyvät omissa silmissäni samaan kastiin, yök!

Timon mainitsemat suomalaiset elokuvat ovat kätevää käyttökamaa, joita ei tarvitse laittaa seinälle roikkumaan tai olohuoneen pöydälle paraatipaikalle. Kannattaa kuitenkin hieman tiedustella ystäväsi elokuvamakua, jottet veisi Kaurismäen elokuvaa ihmiselle, joka on enemmänkin Levottomat-tyyppiä:D:D

Käytännöllistä ja kivaa, josta lahjansaaja aidosti ihastuu. Se on minun vinkkini.

Jaaha, mistäköhän löytyvät ne australialaisen vaihto-oppilaamme aikanaan tuomat Aussie mossie lusikat:??:??

:)Tony

riaapa

Hih, käyttö/koriste-esineistä esimerkki...

Viime joulun alla Mildurassa (Vic) tein glögiä, ja pahoittelin anoppikandidaatilleni ettei ole sellaisia kunnon glögilaseja, joissa glögin ihana väri pääsisi oikein näkymään (vrt. posliinimuki) mutta juoja ei polttaisi sormiaan (vrt. maitolasi). Eipä aikaakaan kun anoppikokelas kiikutti eteeni joulupaketin ja sanoi että minun olisi paras avata yksi lahjoistamme etukäteen. Paketista paljastui 4 kpl Iittalan glögilaseja vielä alkuperäisissä laatikoissaan (sellainen 70-luvun design). Hän oli löytänyt ne jostain autotallikirppikseltä; olivat kuulemma olleet häälahja, joita ei oltu käytetty kertaakaan. Hän oli tyytyväinen kun sai aitoa Iittalaa pilkkahintaan, ja arvasi että arvostaisin lahjaa.

Kannattaa siis tosiaan miettiä mitä tuo. Designia tai ei, mutta jos ei glögi kuulu maan perinteisiin, niin miksi tuoda glögilaseja?

Riina.
Riina

mette

Tony :D
Ihmisistä on tullut niin vaativaisia,että jopa tuliaisille näytetään asettaneen rankat vaatimukset.Eikös tuliainen ole yleensä jotain pientä?Katselinpa kotiamme kaikkia saatuja kihlahäätupariperintötuliaislahjoja ja enpä voi todeta kuin mitään ei tulisi mieleeni piilotella saati myydä.Sehän olisi melkein sama kuin kierrättäisi ystävänsä.Singaporen ystäviltä saatu iso leijonanpää ,Iittalan Vernalaseja en lakkaa ihailemasta koskaan,kaikki kukkavaasitkin on saatuja,parempaa kahvikalustoa emme olisi itse koskaan raaskineet ostaa,kaikki tuikutkin lahjoina saatuna.Mutta tässähän oli jo muitakin lahjoja kuin tuliaisia.En koe,että kukaan olisi itsemme lisäksi kotiamme silti sisustanut,ilmentänyt kylläkin.
Alvari ja Mäcci-sori ,mutta tosi huono vertaus!Viis purilaisista,mutta alvarit ottaisin.
Kiimingin Kuoron vieraillessa Australiassa 11vuotta sitten mekin majoitimme kaksi kuoron tyttöä neljäksi päiväksi,jonka täällä Brisbanessa viettivät.Läksiäislahjana saimme heiltä somat lappalaisnuket ja tuossa keittiön hyllyllä ovat tallessa!
Viime joulun vieraan lahjoista yksi oli aika ihana .Veljeni oli nimittäin tehnyt videokasetillisen Suomesta sisältäen kaikkea ihanaa sukujuhlista  pikkuväen pipareitten leipomiseen ja olipa mukaan mahdutettu vanhojakin otoksia ,missä meidän perhettäkin-kuvauksia joita emme ollleet koskaan edes nähneet.Ihanin oli kuitenkin kasetin loppuun laitetut henkilökohtaiset terveiset isältä,veljiltä  ja kaikilta muilta.Eräskin toivotus käydään kasetilla varmaan kymmenen kertaan,kun aina joku lapsista alkaa puhumaan liian aikaisin.Oli ehdottomasti jouluaaton paras lahja ja tuliaisien helmi.Nenäliinaa tarvittiin.

mette

Ansu:D
Jos sukulaisillasi on sauna,ei paljon tilaa veisi pullo Saunatuoksutervaa :D
Ystävä toi meille juuri tuliaisia Suomen matkaltaan.Emendon valmistama.Erilaiset saunataulut saunomisohjeineen ovat aina hauskoja luettavia,jos tiedät mitä tarkoitan.Suomalaista saunahuumoria!!!

Sheila

Ansu,

Paljon hyviä vinkkejä oletkin jo saanut mutta 12-vuotias serkkutytöt taitaa olla ilman lahjaa vielä..
Suomeksi puhutut videot vaikka muumeja/disney ja musiikkihan on aina pop. Itse lahetin juuri - nyt niin muodikkaat - Suomi verkkarit vastasyntyneelle vauvalle ja olivat haltioissaa. Ja hupia toi vielä ne virkatut pipot joissa on Suomen lippu päälaella.

Kaikkihan tietää kun matkalaukulla kulkee, ettei sinne ihmeitä mahdu eli kaikki mitä ollemme vieneet on aina otettu ilolla vastaan. Ja kun sydämellä ostaa ei voi mennä vikaan.. :)

Tony

Mette:D:D

Kaikkia Alvaria:god::god: kohtaan tunteamiani antipatioita ja niihin johtavia syitä en nyt halua eritellä, tulihan niistä kerrottua jo aiemminkin, mutta tämän suuren  :god::god: mestarin suunnittelemalta kiikkerältä kolmijalkapallilta tapahtuneet traumaattiset putoamiset ovat varmaankin vaikuttaneet asiaan, ja sitten se Enson rakennus:nuttu::nuttu:

Nyt sanon jotain sellaista, joka saattaa monet teistä nostaa takajaloilleen, mutta sanonpa kuitenkin. Marimekon järkyttävät unikkokuosit saavat minussa aikaan tahdostariippumattoman yökötysrefleksin. Marimekon raidat ovat ihan OK, mutta nämä hirvittävät 70-luvun pallo, unikko ja muut vastaavat räikeät kuviot, jotka helposti saavat aikaan migreenikohtauksia, ovat jotakin sellaista, jonka olisin halunnut jättää historiaan. Sitä unikkokuosia on nyt ihan kaikkialla, kertakäyttöastioista kännykänkuoriin, ja television kuorista luottokortteihin. Missään et pysty väistämään tuota kaameaa kuviota. Jopa Tangomarkkinoiden laulukilpailujen voittajille kukkia jakaneet tytöt olivat puettu Marimekon katastrofaalisiin kuvioihin. Ja mikä hirvittävä ristiriita siitä syntyi, kun osaanottajat ja muu henkilökunta olivat pukeutuneet arvokkaasti siisteihin iltapukuihin, ja sitten nämä kauhistukset :nuttu::nuttu:. Voi herrajestas sanon minä....., ja en ole muuten ainoa, joka asiaan on puuttunut.

Kyselen taas, että minkä ihmeen takia niin Marimekolle, Alvarille, Artekille ja kaikille niille menneisyyden jäänteille täytyy koko ajan :god::god::god:. Suomen design on juuri tämän :god::god: takia jysähtänyt paikoilleen, ja se tiedostetaan jo ulkomaillakin.

 Kirsti Paakkaselle täytyy kyllä nostaa hattua, hän on bisnesnainen parhaimmasta päästä, joka on hienosti nostanut Marimekon jaloilleen. 70-luvun uudelleen tuleminen on tietenkin vaikuttanut asiaan.

Loppujen lopuksi kyse on vain makuasioista, joista ei voi löytyä absoluuttisesti oikeaa mielipidettä. Toisethan pitävät Turun sinapista ja toiset hieman tulisemmasta hot inkliksestä.

:)Tony

Urul

Timo

totta puhuen ,en ole koskaan edes uskonut kävelysauvoja täältä löytyvän.Siksi en ole etsinyt.Mutta huomenna selviää.

Tony

Nuo Metten mainitsemat saunatarvikkeet ovat hyvä ja varma valinta, jos tutuillasi on sauna. Nykyäänhän Saunashopit ja muut vastaavat myyvät kaikenlaista saunaan ja saunomiseen liittyvää kuten näitä terva- ja koivunlehtituoksu-uutteita. Veimme itsekin niitä aikanaan Australiaan.

:)Tony

Raiwå

Tony & Muutkin :)

Keksikääs miten saatte Wilhelmiä tänne tuliaisina !!!!!  

Ja sitten vielä jos Poronkäristystä varten lihaa pari kuutiota sais :)

Emmehän kuitenkaan unohda Oltermanni juustoa ???

Ja kuitenkaa emme saa unohtaa Lipeäkalaa ???


Niinku näemme !!!

Makuja on kuin kieliäkin :P

12 vuotiaalle tytölle toisin kirjan jossa kerrottaisiin kuinka sanoa EI 1000 ja yx eri tapaa käyttäen teiniiässä :)

:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Urul

Timo,eipä taida kävelysauvoja löytyä Ausseista.Campmartilta tarjosivat sellaista kahluusauvaa hintaan 14doltsua,joka sopii vaellukseenkin.

mette

Tony
Fair dinkum-Unikko is not obviously your cup of tea.
Meidän Alvari on muuten kukkavaasi,ei ole tippumisen vaaraa!
Joulupukilta sain viime jouluna minäkin punaisen unikkoessun,keltaisia kahviservettejä löytyy,mutta aivan ihastunut olen siihen siniseen unikko-kännykkäkuoreen.
Better homes and gardens-lehdessä oli kivasti toteutettu lastenhuone,valkoisesti sisustetussa tilassa iso unikkokangas yhdellä seinällä.
Samaa mieltä olen kanssasi niistä marimekkokaavuista.Muistuttavat entisajan mammamekkoja!Mutta kuten sanoit,makuasioitahan nämä ovat.

Tony

Mette:D

Olet aivan oikeassa, olen enemmänkin sellaista kahvinjuoja tyyppiä:D:D:D

Toivottavasti kaikki ymmärsivät, että päällimmäisenä tarkoituksenani ei ollut kertoa, mitä minulle ei kannata tuoda tuliaiseksi, vaan se, että Australiastakin löytyy aivan varmana kaltaisiani jääräpäitä, jotka vähät välittävät 30 vuotta vanhasta suomalaisesta designesta. On nimittäin sääli viedä sinne asti suhteellisen tyyristä tavaraa, jolle saattaa koitua sama kohtalo kuin Riinan mainitsemille glögilaseille:(:(

No mutta Raivo!

Mitäs Wilhelmiä siihen kirjeeseen pitäisi tunkea? Käykö kenties Big Juicy, Bratwursti, Chili-tomaatti, Grillibalkan, Sinihome-valkosipuli, Tomaatti-mozzarella-basilika, Hapanimelä kalkkuna, Juusto vai kenties pelkkä Kuoreton Wilhelmi?

Ja mitenkä on sinapin laita? Pistetäänkö Turun sinappia (kenties vihreää) mukaan?:D:D:D

Tota lipeäkalaa en kyllä suostu kirjeeseen sullomaan;);)

:)Tony

jounij

Exelin kävelysauvoja kyllä saa Australiasta. Maahantuoja osannee neuvoa lähimmän paikan, mistä niitä voi ostaa:

Robert J. Green (Sales) Pty Ltd
P.O Box 1099
Collingwood VIC 3066

p. (03) 9417 1744
sposti: greenski@bigpond.com


Tiedottaa
Jouni
Canberra

mette

Tony :D

Mutta Riinan kohtalohan oli varsin onnellinen! :P
Tsaikkalasien tuominen tänne kannattaa siis!Me olemme näin talvisin aina lämmitelleet itseämme glögeillä.Suomen jouluisesta perinteestä on muodostunut Australian talven perinne.
Millainen olisikaan Australia ilman siirtolaisia ja heidän perinteitään?

Tony

Mette:D

Kyllähän Riinan glögilaseille kävi loppujen lopuksi onnellisesti, kun pääsivät hyvään kotiin, mutta niin pienestä sattumasta se oli kuitenkin kiinni.

Perinteistä kannattaa pitää kiinni, niin kuin kansallisromanttisen, Suomen todellisen designen kulta-ajan, VISKIRENKAASTA. Näitä joka kodin ehdottomia käyttöesineitä saa mm. Hvitträskistä , Saarisen, Geseliuksen ja Lindgrenin erämaa-ateljeesta. Tämä uljas taottu rengas kiinnitetään seinään tai sopivalle korkeudelle kattoon. Seuraavaksi nautitaan muutama lasi viskiä, otetaan tukeva ote renkaasta ja pistetään Sibeliuksen Finlandia soimaan. Otteen pitää olla luja, koska muuten jalat lähtevät alta, sillä  niin paljon tunnelatausta tämä sävellys pitää sisällään.

Jouni, Timo ja Urul

Te kun tiedätte noista sauvoista, niin miten on löytyykö Ausseista rullaluisteluun tarkoitettuja sauvoja, esim. juuri Exelin valmistamia. Olen jo pitkään miettinyt pitäisikö minun tuoda mukanani omat luistelusauvat ja varalle muutamat kovametallikärjet. Suomessa ainakin puolet kuntoilumielessä rullaluistelevista käyttävät sauvoja, koska silloin treeni on huomattavasti monipuolisempaa, eikä ristiselkä kipeydy niin herkästi. Suosittelen lämpimästi :D:D

:)Tony

jounij

En tiedä, Tony, mutta jos kerrot, miten rullaluistelusauvat poikkeavat kävely-/vaellussauvoista, voin käväistä kysäisemässä tästä duunipaikan vieressä olevista muutamista alan kaupoista, joissa olen nähnyt ainakin noita vaellussauvoja.


Lupaa
Jouni
Canberra

Timo

Rullaluistelusauvat ovat pidemmät kuin kävelysauvat. Ne ovat myös vahvemmat kuin tavalliset halvemman hintaluokan kävelysauvat.  Tosin vaativammat ja kalliimmat kävelysauvat tulevat vähän lähemmäs rullaluistelusauvoja, niissä on kunnollinen, korkista valmistettu kahva ja paremmat rannelenkit. Mutta niiden pituus ei kuitenkaan riitä rullaluisteluun, vaan säätövara loppuu yleensä sinne 130 - 140 senttiin, mikä luistimien päällä seisovalla 180-senttisellä ei taida yltää lantiota korkeammalle. En ole rullaluistelun harrastaja, joten  en omaa kovin syvällistä tietämystä sen lajin sauvoista, mutta sen mitä olen nähnyt, niin rullailijan sauvat ovat melkein yhtä pitkät kuin käyttäjänsä.

Kannattaa  hankkia tänne Australian olosuhteisiin myös kunnolliset kävelysauvat. Korkkikahva ei hiosta niin kuin muovinen. Lisäksi jos aikoo nousta hiekkaisia ja kivisiä rinteitä ylös, ei tavallinen Suomen lumiin suunniteltu sauva ole riittävän vahva.

Tony

Aivan niin kuin Timo kertoi, rullaluistelusauvat ovat huomattavasti pidemm?t kuin k?velysauvat. Omat sauvani ovat 160 senttiset, vaikka miehell? ei ole pituutta kuin 174 cm. Rannelenkit ovat vastaavanlaiset kuin tavallisessa hiihdossa.

Ilmeisesti ne eiv?t ainakaan kovin yleisi? Australiassa ole, jos ette ole sauvojiin teidenvarsilla ja lenkkipoluilla t?rm?nneet. Kuten jo sanoin, niin Suomessa t?llainen luistelutyyli on hyvin yleist?. Ja aina kun olemme ajaneet Hanko-Hyvink?? tiet? Lohjan kohdalla, jossa ulkoilutie seuraa maantiet? kymmenisen kilometria, niin laskemme mielenkiinnosta kaikki luistelijat ja sauvojat, ja niit? on sitten paljon.

:)Tony

Jaaks

Tony :D

Taytyy kylla myontaa, etta olen nahnyt yhden ihmisen kavelevan sauvojen kanssa taalla :eye:
Sekin oli joku ruotsalainen (t-paidasta paatellen) joka ravasi ympari Botanical Gardens  Brisbanessa ja sai kylla paljon huomiota osakseen  :D:D:D

Rullaluistelijoita on paljonkin, mutta en ole kenenkaan nahnyt sauvoja kayttavan:??

Cheers
Jaaks
:XXXX

mette

Jaaks :D

Laji ei ole viel? levinnyt t?nne,harrastajia l?ytyy kyll? jo monista Euroopan maista.Suomessakin sauvak?velyn tehdess? vasta tuloaan oli jotain vinoilua;"j?ik? sukset kotiin" -tyyliin,mutta sittemmin lajista on tullut kaikenik?isten liikuntamuoto.
Min? olen ollut kiinnostunut n?ist? sauvoista,koska liikunta on j??nyt ihan olemattomiin t??ll? Australiassa.Lenkkeilemme yleens? my?h??n iltaisin ja kun valaistuskin on niin kehno ja murisevia koiria joka aidalla,sauvoisin mieluummin kuin kannan mukanani keppi?.Jos nyt vaan kohtuulliseen hintaan l?ytyy sauvat ,sellaiset ostetaan.Nyt joku ihmettelee,ett? voihan sit? ilman sauvojakin k?vell?.Voi voi,mutta sauvat apuna se on todistettu paljon tehokkaammaksi!Botanic Gardeniin ei kyll? eksyt? sompinemme.
Noita rullaluistelijoita ja skeittailijoitahan saa v?istell? joka mutkassa.Viikonloppuna puistossa oli joukko poikia laskemassa liusum?ke? rullaluistimineen.Nuorien kohdalla varsinkaan ei voida puhua mist??n kuntoilusta!
T?m? sauvoiluhan voisi olla ihan omiaan t?nne Ausseihin "vippaskonsti "saada ihmiset liikkumaan.Aika monelle aussille tekisi hyv?? !!!Joissakin tilastoissa pari vuotta sitten suomalaisten sanottiin kuuluvan maailman ylipainoisten maitten k?rkisijoille.Oli t?ytynyt tapahtua virhe:eye:

Timo

Eip? ole t??ll?k??n Townsvilless? sauvailijoita n?kynyt ei rullaluistimilla eik? ilman, eik? pelkki? rullaluistelijoitakaan n?y l?hellek??n siin? m??rin kuin Suomessa.  

Oikeassa olet, Mette, minustakin sauvailu olisi omiaan t?nne Australiaan, kaupunkien lis?ksi my?s puskiin. Mutta saako n?it? ausseja pois autoistaan mill??n ilveell? muuta kuin BBQlle sy?m??n?  

Tuo sauvailu-rullaluistelu-yhdistelm? n?ytt?? kyll? niin hurjalta, ett? olen vain onnellinen, ett? sit? ei n?iss? liikenneruuhkissa ja olemattomilla tai hyvin kapeilla kevyen liikenteen v?ylill? tai tien pientareilla n?y. Siin?h?n vauhtikin kasvaa usein niin, ett? pyyh?lt?v?t ohi keskivertofillaristin  mennen tullen.

Hyvi? perusteluja sauvak?velyn puolesta Mette. Minun kokemukseni mukaan sauvailialle kyll? ilkuttiin viel? pari vuotta sittenkin Suomessa aina silloin t?ll?in. Tuo dementiahiihdon maine istuu aika lujassa. Mummoille se on hyv?ksytt?v??, mutta nuorehkolle miehelle ei. Tuo on yksi niist? asioista, joiden harrastamista t?ytyy kovasti puolustella, aivan samalla tavalla kuin kasvissy?nti? tai sit?, ettei k?yt? alkoholia. siis Suomessa, t??ll? en ole t?rm?nnyt muuta kuin neutraaliin suhtautumiseen.

Sheila

Tony,

Poikkeavatko rullahiiht?jien sauvat rullaluistelijoiden?? Rullahiihtatyypit her?tt?v?t oman kummastukseni eik? sit? lajia voi vaihtaa edes kuukaudeksi - Suomessa? :??:?? Vai onko ero suuri?  (K?yttek? Tony ihan huviajelulla Hangossa kysy paljasjalkainen Hankolainen?)

Joku t??ll? kyseli bisneksi? t?ss?h?n niit? olisi tarjolla - juttelemaan vaan excelin kanssa ja joukko finski "experttej?" opettamaan Ozkansalle hiihtoa ilman lunta -tekniikat!

Mette :)

Ihmettelin itsekin tuota muutaman vuoden takaista saavutusta lihavasta kansasta. Toki niit?kin l?ytyy mutta i?st? huolimatta tuntuu, ett? kaik k?yv?t lenkill? ja yritt?v?t sy?d? kohtuullisesti lenkkimakkaraa. Viinan juonti kilpailun sensijaa ymm?rin hyvin - eik?s me voitettu siin?kin ??

Tosin lehdess? oli hiljattain tutkimus nuorista ja alkoholi- ja tupakkakokeilut j?tett??n entist? vanhemmalle i?lle - aboutiarallaa 17-18. N?in omien nuorten kohdalla aikakin toistaiseksi pit?nee paikkansa... :):)

Raiwå

Tony :)

Se lipe?kala on ihan vaan tullia varten.

Loput saa sitten rauhassa kantaa maahan ;)
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Urul

Jounille kiitos linkist?!

Noista rullaluistelijoista olen huomannut saman ett? hirveill? nopeuksilla menn??n ja v?h?t v?litet??n muista k?velytiell? kulkijoista.Liikennes??nn?iss?h?n rullaluistelijat katsotaan jalankulkijoiksi ,vaikka vauhtinsa puolesta sopisivat sinne minne py?rilij?t ja autot.Harvalla n?kee edes kyp?r?? p??ss? saati mit??n suojavarusteita.Laki kun ei m??r??.Sellainen luistelukyp?r?pakko olisi oltava!Kouluissa kyll? yritt?v?t t?st? tietoa antaa.Poikanikin toi kotiin joskus monisteita ja oli kyll? surullista luettavaa nuo rullaluisteluissa aiheutuneet p??vammat ja kuolemantapaukset.:nuttu:

Tony

Sheila,
 
Enp? osaa sanoa poikkeavatko rullaluistelijoiden ja hiiht?jien sauvat toisistaan, luulisin ainakin, ett? samoja ovat:??
Hanko-Hyvink??t? sahataan siksi, ett? vaimoni Arja on Karjaalta kotoisin, ja v?lill? k?yd??n siell? sukulaisia morjestamassa.

Raivo,

M? v?h?n ajattelinkin, ett? siihen lipe?kalaan liittyi jokin juoni, eih?n sit? muuten.....
M? kuulun juuri niihin, jotka eiv?t talvella muista hiiht??, mutta kes?ll? kyll?kin.

Urul, Timo

En kyll? l?hde sauvomaan ilman kyp?r?? ja polvisuojia. Viel? en ole kaatunut, vaikka useamman kes?n olenkin luistellut, mutta eih?n sit? koskaan tied? milloin renkaat tarttuvat asfaltilla uriin, joita lumiaura on talvella saanut aikaan. Ja pieni kivenmurikkakin saattaa loivassa alam?ess? tehd? ?kkipys?hdyksen, ja silloin nuo suojat ovat enemm?n kuin tarpeen. Muutenkin vauhti pit?isi aina sovittaa tilanteeseen sopivaksi. On aivan ?lyt?nt? hurjastella ja leikki? pujottelijaa ahtaalla lenkkipolulla tai jalkak?yt?v?ll?, jossa on paljon ihmisi? ja muuta liikennett?. Kun on tilaa ja turvallista menn?, niin silloin voi p??stell? niin, ett? reisiss? tuntuu. T?llaisena polvivammaisena ex-j??kiekkoilijana rullaluistelu on niit? ainoita liikuntamuotoja, joita viel? pystyn harjoittamaan. T?ytyykin viel? ennen Aussi-matkaa k?yd? ortopedin juttusilla, kun on tuo lumpio ruvennut paukkumaan niin pahasti. No, pit?? ottaa rauhallisesti, niin ehk? se siit?.




:)Tony

jounij

K?vin ruokatunnilla tsekkaamassa l?himm?t kolme retkeilytarvikekauppaa. Monenlaisia vaellussauvoja l?ytyi - my?s korkkisilla kahvoilla - mutta yhdenk??n pituus ei ulottunut yli 130 sentin. Pit?? yritt?? viel? jostain urheilutarvikekaupasta, joissa myyd??n niit? rullaluistimiakin.


V?liaikatiedottaa
Jouni
Canberra

Urul

N?it? sauvojahan tuntuu olevan jos jonkinlaista ja joka tarkoitukseen ihan omansa!
Jaaks,tied?tk? mist? muusta voi tunnistaa onko sauvailija ruotsalainen?Heill? on ihan omanlaisensa muotoillut ontot sauvat joihin painoksi laittavat vett?(ruotsalaisia kun ovat) ja hiekkaa!T?m? tarina on tosi!

Jaaks

Urul :D

Toimiiks ne sitten niinkuin kasipainoina vai :?? etta tulee oikein kuntoiltua kaikki lihakset

Urul

Jaaks :D

Noin luulisin,enp? keksi mit??n muutakaan selityst?.

Jaaks

Urul :D

Tai olisko ne sitten vaan paremman nakoisia erikoisine muotoineen :??:??:??

Urul

Jaaks :D

Mist? muodoista nyt puhutaankaan?


Jaaks

Niin ihan mista muodoista vaan Urul, vaikka noista

Jaaks

Raiwo :coolh

Mikaan ei voita kunnon luumusoppaa


Jaaks

Ai miten niin Raiwo :coolh


jounij

T?n??n viimeinkin sain aikaiseksi k?yd? Canberran keskustan suurimmassa urheiluv?linekaupassa. Siell? ei n?kynyt mink??nlaisia(!) sauvoja. Niit? n?ytt?? siten olevan saatavissa yleisesti ainoastaan vaellus- ja hiihtotarvikekaupoissa.


160-senttisten rullaluistelusauvojen mets?styksen luovuttaa
Jouni
Canberra