työn saanti askarruttaa?

Aloittaja malttamaton, huhtikuu 15, 2003, 12:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaaks

Hyva Malttamaton,

Onhan tyolupa asiat kunnossa?  Talvi ei ehka ole paras aika hakea farmi toita, mutta kylla niitakin loytyy.  Voi olla, etta taytyy vahan matkustella osavaltiosta toiseen, mutta sehan on tanne tulosi tarkoitus.
Tasta linkista saat lisatietoja, seka vuodenajat mita missakin alueella kasvaa.

http://www.webwombat.com.au/careers_ed/careers/fruitpic.htm

Ja tasta linkista loydat itse tyopaikkoja (iso osa ympari maailmaa, mutta myos joitain Australialaisia:

http://www.pickingjobs.com/

Siita vaan tekemaan matkasuunnitelmaa maltillisesti.

Cheers
Jaaks

Heidi

Moi Malttamaton ja muut poimintatoista kiinnostuneet!

Juttuasi lukiessa tulee mieleen vuosi 1997, kun itse lahdin vastaavalle seikkailu- ja matkailulomalle Australiaan kaverin kanssa! Se oli taysin hetkellinen paahanpisto, pankista vaan lainaa ja matkaan... No, taalla sita ollaan vielakin, vaikkei reissuun lahtiessa tanne pysyvasti jaaminen tullut mieleenkaan.

Mutta farmiasiaan. Pankkilainasta huolimatta omat rahani hupenivat muistaakseni noin kuukauden Asiassa matkusteltuamme ja melkein heti Australiaan saavuttuamme oli pakko loytaa toita. Silloin oli touko-kesakuu ja ensin yritimme loytaa banaaninpoimintatoita Tullysta, joka sijaitsee Cairnsin etelapuolella, mutta sesonki oli vasta alussa ja jatkoimme matkaa. Seuraavaksi pysahdyimme Bowenissa, Townsvillen ja Mackayn puolivalissa, ja sinne jaimmekin sitten puoleksi vuodeksi toihin. Varmaan moni asia on kuudessa vuodessa muuttunut, mutta ainakin silloin paikallinen hostelli (Barnacles) jarkkasi toita ja bussikuljetuksen farmeille. Se oli kylla mahtavaa aikaa, vaikkakin tyo oli rankkaa, mutta rahaa tuli enemman kuin kerkesi tuhlata ja porukka hostellissa oli todella mielenkiintoista ja tekemista riitti bailaamisesta snorkkelointireissuihin jne. Bowen on pieni paikkakunta ja heraa eloon vain poimintakauden aikana, joka kestaa n. toukokuusta lokakuuhun ja siella on mahtavat biitsit ja Whitsundays/Airlie Beachille on vain tunnin ajomatka. Itse olin aika monella eri farmilla toissa (ilman tyoviisumia muuten) ja poimin ja pakkasin mm. tomaatteja, paprikoita, papuja, munakoisoja...

Nostalgian huumassa voisin jatkaa juttua koko illan, mutta lyhyesti viela sen verran, etta jatkoin poimintatoita kolme vuotta, matkustellen Queenslandin ja Victorian valia sesongin mukaan (ja aina puolen vuoden valein viisumiehtojen takia ulkomailla) ja loppujen lopuksi jaimme pysyvasti asumaan Sheppartonin lahelle pohjois-Victoriaan mieheni kanssa, jonka tapasin siella Bowenissa tomaatteja poimiessa! Kannattaa siis matkalle lahtiessa varautua kaikkeen mahdolliseen...

Hauskaa seikkailulomaa toivoo Heidi :cool:

Tony

Heidi....vau, ei voi muuta sanoa, kun mahtavaa elämänasennetta. Voin vain mielessäni yrittää kuvitella kaikkea sitä kokemusta ja elämänrikkautta, mitä olet farmikeikoiltasi saanut. Se on sellaista henkistä pääomaa, jota ei mistään koulusta tai kirjoista voi oppia. Mikään oppilaitos kun ei opeta selviytymään maailmassa ja olemaan oman onnensa seppä. On hauska kuulla tällaisista selviytymistarinoista vastapainoksi Suomessa niin tuiki tavallisille itkumarinoille, kuten:"Miksi kukaan ei tee mitään mun puolesta?" P..kele, että pistää vihaksi ne marisijat, jotka odottavat, että takapuolikin pitäisi yhteiskunnan toimesta pyyhkiä. Nyt täytyy hieman huohahtaa, ettei pulssi pääse aivan kohoamaan.
Tähän asiaan liittyykin yksi seikka, joka minua Australiassa ja sen väestössä erityisesti miellyttää, eli se, että australialaiset ovat elämänsä aikana tottuneet toimimaan useassakin eri ammatissa. Jos työ on loppunut, niin uuden homman suhteen ei olla niin nirsoja, vaan tärkeintä on se, että työtä on ja toimeen tullaan. Tämä on valitettavasti melko arka aihe täällä Suomessa ja tästäkin kirjoituksesta varmana joku nykäisee herneen nenään. En halua tällä yleistää, mutta minua niin sapettaa kaiken maailman silinterihattujen valmistajiksi itsensä kouluttaneet, jotka eivät kotikylässään löydä koulutustaan vastaavaa työtä, eivätkä sitten muuta työtä huoli. Tähän on tietysti moniakin syitä, ja itsekin tunnen (valitettavasti) useita perheitä, joiden ei kannata tehdä töitä, koska useilla eri tukimuodoilla saa yhteensä paremman toimeentulon. Voisin kuvitella, että yksi syy australialaisten parempaan työmoraaliin on se, että monet heistä tai heidän vanhemmistaan ovat siirtolaisia ja siten olleet pakotettuja tulemaan omillaan toimeen. Elämä on siis karaissut heidät yrittämään. Saattaahan olla, että mielikuvani ovat jo vanhentuneet, joten te Australiassa asuvat korjatkaa jos näin ei enää ole asian laita. Elämmehän niin nopeasti muuttuvassa maailmassa, että mikään ei ole mahdotonta, ja tästä hyvänä (lue: kielteisenä) esimerkkinä on Norja. Öljy on tuonut paljon aineellista hyvää, mutta samalla vienyt kaiken ahkeruuden. Tänä päivänä vuonojen asukit lähinnä vain haluaisivat istua erilaisissa komiteoissa päättämässä asiosta samalla kun suomalaiset, ruotsalaiset ja muut siirtotyöläiset tekevät kaiken ruumiillisen työn heidän puolestaan. Tokihan heille maksetaan siitä hyvin. Mennyttä on se aika, kun norjalaiset saivat toimeentulonsa turskan pyynnillä eikä öljy ollut vielä kerennyt nousta päähän.
Näillä sanoilla haluaisinkin aikaan saada keskustelua siitä, minkälaista ELÄMÄ siellä Australiassa oikein on, sillä sitähän tälläkin foorumilla niin moni yrittää kysellä. Maahan on paljon muutakin kuin pelkkää hiekkarantaa ja valliriuttaa, joista löytyy valtaisa määrä tietoa niin kirjoista kuin netistäkin, jos vain viitsii hakea kuten Raivo asian varmaankin ilmaisisi. Arkipäivän elämään ja ihmisten toimintaan liittyvistä tunneperäisistä asioista ei kuitenkaan netistä pahemmin tietoa löydy. On paljon asioita, joita ei voi kuvin kertoa.

Terveisin
13 vuotta puuseppäyrittäjänä itsensä elättänyt
Tony

Ps. Vihaan myöskin isojen yritysten johtajilleen jakamia optioita. Näin vain tiedoksi, ettei syntyisi väärää mielikuvaa.    

malttamaton

terve! ja kiitos jo etukäteen!

olemme kaverini kanssa matkaamassa sinne australiaan tossa kesäkuun alkupuolella. matkamme tarkoitus on ihan vain seikkailu ja matkailu, muttakin matkustamiseen tarvitsevaa rahaa olisi keräiltävä aina välillä lisää!

Joten olisin utelias tietämään suositeltavia "viljelmiä"/työpaikkoja, seikkailumme alkaa Sydneystä, joten työkin olisi hyvä näin aluksi olla jossain 1000 km säteellä! vai onko tähän aikaan vuodesta edes mahdollista työskennellä maatiloilla??????????
makke pärn

Jukka

Nyt kun olen irtisanottu ja takaisin etsimässä hommia niin olen ollut muutamilla luennoilla ja muutamia kommentteja niistä.

Resume taikka CV, niin sitä samaa ei kyllä voi käyttää Suomessa. Se korostuu niin monesta kliseestä että suomalainen työnantajalta kyllä palais pinna. Taikka toisinpäin, se oli isoin asia minkä opin, elikä miten kirjoittaa resume Aussie työpaikkaan. Sitten toinen juttu, meidän piti pitää 3-4 minuutin esitelmä miten myyt itsesi ja mikä videoitiin. Mulle on silti vaikea kehua itseään vaikka olen kauan ollut Suomesta pois, mutta niin se vain on että niin pitää tehdä jos haluaa saada homman.

Mä tykkään australialaista urheilijoista, heillä on mielipide ja osaavat puhua. Aikaisemmin kritisoin suomalaisten mäkihyppääjien kommentteja, yhdellä sanalla vastataan ja eikä hymyillä (sama vähän noissa F1 ajajissa). Vaatimattomuus on okay, muttei se auta jos on nälkä.

Jukka

Jaaks

Jukka :D

Tosi hyvia kommentteja ja Good Luck tyonmetsastyksessa :D:D:D

Milloin on lahto Suomeen :??  kauanko aiotte olla:??

Cheers
Jaaks

Jukka

Cheers Jaaks,

Kolmen viikon päästä mennään Suomeen 6 viikoks, isompi tytöistä oli siellä kun oli pieni ja nuorempi ei oo vielä ollut jotenka odotukset on korkealla.

Takaisin noihin kommentteihin urheilijoista, tykkään esim. tästä footy showsta (fatty, sterlo ja kumppanit), ei urheilullisesti vaan se mitenkä tuodaan myöskin keskitason pelaajia televisoon ja suuren yleisön nähtäväksi. Ja tehdään ainakin hetkeksi heistä tähtiä.

Jukka
:XXXX

Jaaks

Jukka :D

Sehan on se yksi hyva asia Ausseissa, etta jokainen on jotakin :D ja sita jopa tuodaan esille tuossa mainitsemassasi show:ssa :D:D:D ja monessa muussakin.

Hyvaa matkaa Suomeen ja toivottavasti myoskin  pikkuinen viihtyy :??  Onpahan ainaskin kokemus :D

Cheers
Jaaks

Nahdaan kun olet takaisin :XXXX

Tarja

Moi!

Kuten aiemmin jo todettiin, niin taalla tosiaan CV kirjoitetaan ihan eri tyyliin kuin Suomessa ja itseaan ja saavutuksiaan pitaa kehua (kun on ensin keksinyt etta mita sita olisi mahtanut tyoelamassa niin mullistavia saavuttaa...) oikein urakalla.

Toinen - itseani rasittava - juttu on naiden rekrytointifirmojen kayttaminen joka kaanteessa ja se etta niita on niin hirvea maara. Olisin utelias kuulemaan miten te muutte olette kokeneet rekrytoijat? Mun mielesta nayttaisi olevan mulle hankalampaa paasta heidan juttusilleen kuin sellaisen yrityksen juttusille joka hoitaa oman rekrytointinsa. Toiseksikin koen etta rekrytoijat suhtautuvat tyonhakijoihin kuin kauppatavaraan ja etta he pitavat itseaan vahan turhan suuressa arvossa. Mies meni allekirjoittamaan patkatyosopimusta ja siina sitten rekrytointidaami sanoi etta ole sitten tarkkana ettet mokaa, koska heilla on yhden mokan politiikka ja se on kerrasta poikki. Kotona han totesi mulle etta hanen kylla kovasti oli tenyt mieli sanoa ettei tuonkaltaisella asenteella varustetun firman kautta suuremmin toita haluaisikaan tehda ja etta mika saa ko. rekrytoijat luulemaan niin suuria itsestaan etta tyonhakijoihin voi suhtautua niin alentuvasti.

No, nain taalla Brisbanessa. Saattaa taalla viela olla se "sisapiiri"/"ulkopiiri" ajattelu olla voimissaan, ja meidat migrantit helposti luokitellaan jalkimmaiseen. Juttelin toissa hollantilaisen miehen kanssa ja han totesi etta hanesta tuntuu etta Aussit vahan pelkaavat ulkomaalaisia tyohonottoasioissa.

Olisi kiva kuulla teidan muiden kokemuksista...

Se on totta etta taalla ollaan oman onnensa seppia tai sitten ei ollenkaan - ja se on hyva juttu. Siihen kun sitten viela lisataan se (valilla hakusessa oleva elementti) "giving people a fair go", niin kaikki on hyvin.

Cheers, Tarja

Jaaks

Tarja :D

Rekrytointifirmojen kaytto on helppoa ja vaivatonta ja monesti halvempaakin kuin jos koko rulianssin tekisi itse lehti-ilmoituksesta, lukuisine haastattelukierroksineen ja referenssi tarkistuksineen lopulliseen valintaan saakka.

Ulkomaalaisten "pelkaamisesta" en osaa sanoa mitaan.  Omalta kohdaltani melkeinpa pain vastoin.  Hotelli- ja ravintola-alalla on eduksi jos olet "ulkomaalainen" silla se tarkoittaa kansainvalista kokemusta.:cool:

Jollain muilla aloilla asia voi olla painvastoin ja ehka pelataan, etta ulkomaalaiset tietavat tai osaavat enemman kuin takalaiset ja siksi heista ei pideta - vahan niinkuin Ego-kysymys :??

Cheers
Jaaks

jounij

Minulle on noista kaupallisista työnvälitysfirmoista muodostunut jokseenkin samanlainen kuva kuin sinullekin, Tarja, vaikka omakohtaiset työnhakukokemukset ovatkin yli kymmenen vuoden takaa. Firmojen sihteerit ottivat enimmäkseen vain soittopyyntöjä, joihin fiman varsinaisilla rekrytoijilla ei selvästikään ollut edes aikomus vastata (eipä täällä Ossilassa kukaan muutenkaan tunnu vastaavan soittopyyntöihin). Mitä etelämpänä asuvien tyyppien kanssa sitten pääsi juttusille, sitä ymmärtäväisemmin ja auttavaisemmin he suhtautuivat hieman ontuvaa englantia puhuvaan työnhakijaan. Loppujen lopuksi sitten sainkin ensimmäiset pysyvää työpaikkaa koskevat tarjoukset Melbournesta ja Canberrasta.

Nyttemmin on ollut tavallaan huvittavaa seurata tilannetta aidan toiselta puolelta, kun työnantajani on lisännyt työntekijöitä. Meidän firma ei lokeroi hakijoita sen mukaan, mitä (tietokonealan) taitoja heillä ennestään on. Sen sijaan pyrimme arvioimaan, kanditaattien kehityskelpoisuutta. Tällainen malli ei selvästikään sovi rekrytoijille, jotka väen vängällä yrittävät saada meistä irti, mitä tiettyjä konkreettisia taitoja (kuten jonkun tietyn ohjelmointikielen hallintaa) edellytämme hakijoilla olevan. Näiden nimettyjen taitojen perusteella he sitten voisivat poimia tietokannastaan mahdollisimman monta hakukriteeriä täyttävää henkilöä meille tyrkytettäväksi. Sellainen taito kuin "oppimiskykyinen" ei taida kuulua rekrytointipalveluiden sanavalikoimaan.

Arvelee
Jouni
Canberra

Jaaks

Jouni :D

Omalta kohdaltani voin jallen kerran sanoa (kuten varmaan aikaisemminkin), etta Hospitality hommissa on tarkeinta tyontekijan "asenne" eli "attitude" jos se on oikea voin opettaa heille mita tahansa kaytannon hommia :D  

Jos asenne on taas vaara ja vaikka tieto/taito olisi kuinka hyva, niin homma ei onnistu:( .

Itse kaytan agentteja kyllakin valiaikais (casual) tyontekijoiden hankkimiseen, mutta ne on vaan tyovuoro kerrallaan:D

Jouko

Jouni,

Kokemuksesta teidän ettei mikään ole turhauttavampaa, kuin istua haastattelussa henkilön kanssa jolla ei ole mitään käsitystä asioista joita hän tenttaa työn-työnhakija kandinaatilta.
Tärkeintä näille "rekrytointi ammattilaisille" näyttää olevan se että hän pystyy laittamaan ruksin joko kyllä tai ei ruutuu joka on helppo syöttää tietokantaan. Jounin mainitseman kehityskelpoisuuden tai oppimiskyvyn arvioiminen taas vaatisi rekrytoijilta jo alan syvällistä tuntemusta, jota näyttää löytyvän erittäin harvoin.

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Mirka :)

Joo, no meille sattu kiva juttu tossa.. Kateltiin lehdesta tyopaikkoja ja soitettiin sit yhteen Christmas casuals paikkaan. Sovittiin haastatteluun aika ja se mies anto osoitteen,oli tosi mukavakin viela.
Koska osoite oli kaupunginosassa jossa ei olla kayty eika tiedetty mitaan siita niin mentiin taksilla, eli osoite oli varmasti oikea. Ketaan ei kuitenkaan ollut paikalla talossa. Se oli siis ihan tavallinen omakotitalo. Kissat ja koirat kylla palloili pihalla mutta ketaan ei nakynyt.. Ihan kiva. Sit soitettiin siihen numeroon ja siina oli vastaaja paalla koko ajan. Jatin viestin mutta eipa oo mitaan kuulunu. :??

Hukkaan meni sit aikaa ja rahaa. :nuttu:
Ihmeellista toimintaa.

sanna77

Olen tässä työtä hakiessa joutunut toimimaan muutaman rekrytointi firman kanssa. Ensinnäkin agentti valehteli minulle, jotta olisin mennyt haastatteluun. Hän antoi väärän työnkuvauksen ja haastattelun jälkeen huomasin, että kaikki mitä agentti oli minulle työstä kertonut oli väärää infoa. Toiseksi kerroin rekrytointi firmalle, että en missään tapauksessa halua työskennellä öisin - ja mitä minulle tarjotaan ensimmäiseksi....yötöitä :mad:  Uskon, että työnantajan näkökulmasta nämä rekrytointi toimistot ovat käteviä ja säästävät aikaa sekä ehkä rahaakin. Mutta omat kokemukseni rekrytointitoimistoista ovat todella ikäviä. Katselen mielummin työilmoituksia Seek.comista, vaikka suurinosa niistäkin töistä ovat näitten kyseisten toimistojen kautta.....
En ole ikävä kyllä löytänyt työtä vielä, mutta jos jollakin on tietoa vapaista työpaikoista niin laittakaa meiliä minulle. Olen restonomi ja haen vakituista kokoaikasta työtä toimisto, vastaanotto, varaamo, asiakaspalvelu yms työtä pääosin hotelleista tai matkailualan yrityksistä....haen tietysti töitä itsenäisesti kokoajan, mutta ajattelin, jos täälta saisi vaikka jotain kontakteja.... ;)

Kiitos taasen :god:

ankku

Ei kannata muuten ainakaan lahtea fruitpickaamaan Childersiin...on vahan kyseenalaiset tyo-olot...
ja toikin oli tietenkin WorldWideWorkersin kautta...
*annicas@jippii.fi*

DaKyy

Jeps, itseäkin tämä työn saanti ehkä matkaanlähdössä askarruttaa eniten ja siksi aionkin kerätä matkakassaan järkyttävät varat :)

Ammattitaidottumuutta ei löydy kuin tuolta iki-ihanalta IT-alalta, elektroniikka-alalla olen myöskin työskennellyt lähtöajankohtana varmaankin vuoden verran(jotain huonoja kännyköitä teen). Aika heikolta ainakin IT-ala tuolla tuntuu vaikuttavan. Mitään kummallisia papereita ei sitten ole kummaltakaan alalta.

Harva varmaankaan ottaa 3kk:si töihin tuonkaltaisiin töihin..

Olen siislähdössä joskus syys-lokakuussa.

Silppu

Kysyisin, että onko australialainen résumé samanlainen kuin amerikkalainen?

Jenkkirésumésta löytyy netistä aineistoa, mutta entä löytyykö ilmaisia esimerkkejä australialaisista vastaavista (oli kovin vaikea löytää; kaikki maksaa). :mad:

Toisin sanoen voiko jenkki-résuméta käyttää Australiassa?:??

-Silppu

Jaaks

veera

heipsansaa.. viel? n?ist? poimintahommista.. onkos jollakin (tuoretta) k?yt?nn?n kokemusta noista hedelmienpoiminta/ pakkaushommista? Haluaisin kovasti aloittaa Australian kiertelyni tekem?ll? t?it?, joten onko jotain osavaltiota/ paikkaa, johon ehdottomasti kannattaa lokakuussa suunnata:??? Tutkailin jo noita linkkej?, ja vaihtoehtoja olisi useampiakin. Eli onkos joitain tiloja, joista on erityisen hyvi? kokemuksia?? ..t?ss? mietiskelen mihink? paikkaan kannattaa lennot suunnata.. suurkiitos:)..

:eye:   :eye:    :eye:    :eye:    :eye:    :eye:

zetax

Tully oli hyva paikka. Varmuudella paasee toihin kun vaan jaksaa aluksi odottaa 1-7 paivaa.. yleensa 2-3 paivaa. banaanitoita loytyy nykyaan ympari vuoden. Lisaksi Banskujen kanssa voi pelailla Innisfailissa, tosin itse sain tanaan vahan niinkuin kenkaa. Eli saa naha onko hommia jatkossa, tosin hostelli saisi jarkattya mulle uuden farmin parissa paivassa mutta empa tieda.

Worldwideworkersin kautta ei kannata menna Bundabergiin koska joutuu Federal backpackersiin missa 20 ihmista on toissa ja 70 ei ole toissa.
hyva paikka Bundabergissa on citycentre backpackers missa paasee aika varmasti jopa heti seuraavana paivana toihin. (federalia vastapaata)
Lisaksi olen kuullut paljon positiivista Bowenista.

veera

Kannattaako siis Tullyss? suunnata johonkin tiettyyn hostelliin, jota kautta ty?nsaanti on noinkin nopsakkaa?? Vai menenk? paikan p??lle heilumaan ep?m??r?isesti ja vetelen hihasta ohikulkevia maajusseja ja kysyn heilt???
 Ent?s tiet??k? kukaan pystynk?/ onko edes kannattavaa ilmoittaa farmeille tulostaan etuk?teen, n?in Suomesta k?sin?
Ja viel?.. mink? pituisista ty?suhteista on hedelmien kanssa touhuskelusta kokemusta.. Voiko saada kuukausiakin(tietenkin 3 kk:n rajoissa) kest?vi? ty?sopimuksia??
Voisiko joku yst?v?llinen tyrehdytt?? vallattoman tiedonjanoni??
kiitos vinkeist?! :XXXX

zetax

Tullyssa ma olisin voinut olla toissa sen 3kk. jos olisin kestanyt. Jos se homma olisi ollut vaikka Cairnsissa olisin ollut sen 3kk. hommissa. Tully on aarettoman tylsa paikka 1 katu ja 1 supermarket.
Mutta hyva paikka saastaa rahaa! kun ei ole makkareita ja muita sellaisia hampurilaispaikkoja. Yleensa saa saastoon 300 dollaria viikko! jos elaa saasteliaasti. 250 joka tapauksessa.

zetax

unohdin viel mainita sen mun paikan.
Nimi oli joku bananabarracks? Pista googleen hakusanaksi ja loydat niiden kotisivut.

marsu

Minua taas askarruttaa tilanne tuolla Perthin suunnassa. Ainakin hedelm?npoiminta n?ytt?? huonolle, kun olen seuraillut noita linkkej? :o
Iskeek? t?ss? viel? paniikki..  heh heh
Kyselinkin tuolla YHA ja VIP otsikon alla, ett? miten hostellit j?rkk??v?t niit? t?it?? Onkos k?sityst??
Ja jos jollakulla on k?sityst? Perthin tilanteesta niin vois laittaa mulle vaikka viesti?.  :)

Ei muuta kuin tsemppi? vaan kaikille :peukkuy

Am

Olen t?m?n kev??n ylioppilas, ja working holiday-viisumilla l?hd?ss? Australiaan syyskuussa. Mink?k?h?nlaiset ty?llistymisn?kym?t mulla olisi esim. Sydneyss?? Olisin kiinnostunut mm. tarjoilijan hommista, ty?kokemus vain puuttuu :/ onko mit??n chaansseja? onko vaaleista hiuksista mit??n apua, heh ?
:eye:
Eip? ole tuota ty?kokemusta muutenkaan mitenk??n kamalasti. Onnistuuko tuolla Australiassa ty?nhaku ominp?in kyselem?ll?, vai kannattaako antaa ty?nv?litystoimiston hoitaa hommat?

Marika

Poimintahommia loytyy myos taman linkin takaa: http://jobsearch.gov.au/harvesttrail/default.aspx?WHCode=0&TextOnly=0

2/06/2004: Go to Queensland for Grape Vine Pruning at EMERALD - Pruners urgently required, experience preferred, some accommodation or campsites available, for information FREECALL NHLIS 1800 062 332.

zetax

Tarjoilijaksi ei ole juurikaan mahdollisuuksia ilman tyokokemusta... Mutta senkus vaan sanot, etta loytyy tyokokemusta! Ei taalla koskaan mitaan todistuksia kysella. Niin ja kai sita ilmankin kokemusta osaa tarjoilla?
Meinaan vaan sita jos sulta tippuu kaikki lautaset alussa, vaikka sanot tyokokemusta olevan vuoden :D

Nepp

Palaan vielä tuohon hedelmänpoimintatyöhön. Netistä olen jonkin verran jo katsellut noita työpaikkoja mutta näyttäis siltä, että useimmille farmeille täytyy järjestää aina oma kuljetus. Mutta aikomuksenani ei ole hankkia autoa paikan päällä joten työhön kulkeminen on siten aika hankalaa. Olisko täällä siis ketään, joka voisi oman kokemuksensa pohjalta suositella NSW:sta tai Queenslandista farmeja, jotka myös majoittavat työntekijöitään? Tai sellaisia farmeja, joille kuljetus on muuten järjestetty? Ois aika ikävää, jos työnteko ei onnistuisi tämmöisen kyytiongelman takia...

jounij

Tulipa mieleen luettuani tuota Papuli reissussa -palstaa, että tosiaan sanomalehdissäkinhän niitä avoimia paikkoja mainostetaan. Saattaa vaihdella lehdittäin, minä päivänä on eniten työpaikkailmoituksia - varsinkin jos on erikoisaloista kyse. Esimerkiksi suurimman osan ATK-alan työpaikoista - maanlaajuisesti - löytää tiistain Australianista. Ja esimerkiksi Canberrassa ATK-alan työpaikkaa hakevan kannattaa ostaa maanantain Canberra Times. Muutoin yleensä mainostetaan lauantain lehdissä eniten avoimia työpaikkoja. Muiden ammattialojen ja paikkakuntien suhteen kannattaa kysäistä paikkakuntalaisten neuvoa.

Vihjaa
Jouni
Canberra

hevonen

Pari sanaa rakkaudesta ja tyon saannin vaikeudesta(helppoudesta).

Itse aikoinaa kovasti pahkailin etta mitenkohan mahtaa Sydneysta toita loytya kun ei tota tyokokemusta ole oikein miltaan alalta, eika enkun lukeminenkaan koulussa kiinnostanut.

No Korealainen kamppis esitteli mut tyonvalitysfirmalleen ja kehotti tekemaan niinkuin han eli valehtelemaan etta loytyy kokemusta tarjoilijan hommista. En sitten kuitenkaan viittinyt kusettaa vaan sanoin etta ei tyokokemusta. No ei hataa, totesivat vaan etta kaveris nayttaa miten lautasia kannetaan ym. niin voit aloittaa tyot heti kun tuot RSA-todistuksen tanne.(yhden paivan kurssi 70$)

Viime viikon olin ti-to Darling Harbourissa ja jossain hienossa hotellissa tarjoilemassa Ranskalaisille illallista. pe-su olin Eaglesin konserteissa. Sunnuntaina ei auttanut selittelyt etta en oo kylla ikina mitaan bourboneja enka muitakaan drinkkeja tehnyt enka varsinkaan ollut kassalla, laittoivat 15min koulutuksen jalkeen baariin toihin.(aika meni kassan kayton opettelemiseen) Oli karu tapa oppia, kun asiakkaat neuvoivat miten tehdaan ginitonic tai bourboncola tai kun sai kuulla esim. etta jaat laitetaan ennen lantrinkeja ym ym. Valiilla meinas vahan hermostuttaa kun edessa sadan metrin jono ja hirvee ravellys paalla:) Mutta hetken paasta kaikki rupes jo sujumaan ja ajoittain oli jopa ihan siistii, kylla se vaan niin on etta tekemalla oppii!

Mutta siis se mita ma yritan sanoa on etta jos asenne on kohdallaan niin taalta varmana saa toita. Tiedan Aasialaisia jotka osaa ehka 200 sanaa englantia ja hyvin on toita loytynyt. Oo aika paljon tutustunut just Aasialaisiin taalla ja heidan kielitaito ei yleensa  todellakaan oo ihmeellinen, silti en oo kuullut kenestakaan joka ei olis toita saanut.  Suomalaisilla on viela se etu etta VH-viisumilla saa tehda toita viikossa niin paljon kuin huvittaa(opiskelija-viisumi 20h/viikko), ja Suomalaiset myos nayttavat lansimaalaisilta(Australialaisilta), mika taalla tuntuu olevan etu, reilua tai ei..
Ja toisin kuin Suomessa, koulutuksen puute ei valttamatta siis oo mikaan este. Toihin vaan, tuntuu olevan yleinen mentaliteetti:)

Mutta tama nyt vaan kannustuksena niille jotka eivat uskalla lahtea reissuun ilman hirmubudjettia(vaikka vara on tietenkin varmuutta), silta varalta ettei toita loydykkaan.

Reija

Hieno asenne Hevonen :D

kymmenen pistetta ja papukaija merkki :D

HenkkaV

Miten Sydneystä on mahdollista saada baarityötä? Suomessa olen baarimestari, mutta vaaditaanko Ausseissa joitain todistuksia (kuten suomessa anniskelupassi ja hygieniapassi) vai voiko kuka tahansa mennä tiskin taakse?  Onkohan noita töitä tällä hetkellä saatavilla ja mitä kautta niitä kannattaa etsiä?

Jaaks

Henkka :D

Hyvinkin helposti varmasti saat toita, mutta taytyy olla RSA (Responsible Service of Alcohol) kurssi suoritettu:

http://www.aha-nsw.asn.au/trainaboutrsa.php

http://www.dgr.nsw.gov.au/HTML/LIQUOR/course_providers.html

Cheers :XXXX

zetax

Itse huomasin vasta 6 kuukauden jalkeen, etta suurin uhka tyonsaannille olet sina itse! Eli ei muuta kuin vahan panostusta kaikki siihen tyonhakuun, itseani ei kukaan hakenut toihin hostellista eika kukaan kysynyt multa haluunko ma toihin kun ma kavelin kadulla. Ei tassa kylla muurtenkaan kannata paljon kehua vaikka olenkin ollut toissa tavalla tai toisella yli puolet yhteisajastani Australiassa. Meinaan noi hedelmanpoiminta tyot oli suurimmaksi osaksi tuntipalkaltaan jotain 2-4 dollaria tunnilta mita mun kohdalle sattui.
Lansi-Australian parhaat tyopaikat loydat osoitteesta http://www.workstay.com.au

Paula_Liina

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Silppu :D

Tassa pari linkkia takalaisen resumen tekemiselle :

http://www.mycareer.com.au/editorial/tips_and_samples/index.html?RefTrk=LKSMART

http://www.skilled.com.au/working/resume.asp

ja molemmat Ilmaisia :D:D:D

Cheers
Jaaks

Tuo My careerin linkki ei toimi enää suoraan (ainakaan mulla), mutta tässä uusi:
http://www.mycareer.com.au/advice-research/

sieltä löytyy vinkkejä resumen tekoon yms.
:peukkuy

Paula_Liina

tässä myös yksi sivu jossa hyviä vinkkejä resumeen:

http://sponsorship.freespirit.com.au/guide_resume.asp

Täällä juuri väsäilen omaani... :nuttu:    :D

ms_halfway

Tämäpä oli itselleni ainakin hyödyllinen ketju lukea, sillä oma lähtö Ausseihin puolentoista viikon kuluttua ja vaikka mielessä kävikin, että CV:ltä vaaditaan luultavimmin eri asioita toisella puolella maapalloa kuin täällä, niin osannut nimetä kohtia mihin tarttua.

Nyt sitten vaan puurtamaan kovalla itsetunnolla resumea, positiivisia sanoja säästelemättä :D

Rahat kun on vähissä, enkä hedelmänpoimintatyötä kummoisempaa työtä odota (ei ole varaa olla nirso tällä budjetilla :D ), niin kuulemma voin itse kääntää työ-/koulutodistukseni englanniksi, kunhan kieliasu pysyy oikeaoppisena ja kuten aiemmin ketjussa mainittu - työtoimet/-paikat ja koulutukset rinnastaa jotenkin paikalliseen mittakaavaan (antaa infoa työpaikkojen koosta, tuotteista, koulujen "rinnakkais"opistoista ulkomailla jne.)

Nyt vaan :sormetr hope for the best että saan CV:n maittavaan kuntoon ennen lähtöä!

susuli

Minulta ei kertaakaan kysytty mitään resumea, mukana oli kuitenkin.
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

Jaaks

ms_halfway

Lainaa...enkä hedelmänpoimintatyötä kummoisempaa työtä odota...

Unohda nuo cv't ja resumet, jos olet hakemassa vain noita väliaikaisia hedelmänpoimimis ym töitä.  

Kuten Susulikin sanoi, ei niitä kukaan edes kysele.

Tärkeä homma on kuitenkin ihan missä työpaikassa tahansa, että MYYT itsesi heille (papereistasi riippumatta), etkä vaan kävele sisään ja oleta saavasi töitä :D