skilled versus spouse viisumi

Aloittaja chilifinn, tammikuu 01, 2005, 02:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

chilifinn

Olen lukenut näitä viisumikeskusteluja jo pidempään ja ensi vuonna rupean varmaan hakemaan viisumia mutta en ole vielä hahmottanut onko tilanteessani viisaampaa hakea skilled independent (pointsit täyttyy ja ala MODL listalla) vaiko spouse kun avioparina tullaan sinne.
Olen ajatellut hakea skilled kategoriassa koska ammattiin liittyvät tositteet ja mutkat joutuu kuitenkin joskus läpikäymään ja silloin saisi heti sen PR ja ilmeisesti Medicarenkin jos olen oikein ymmärtänyt.
Nyt mies sanoi että hänen mielestään spouse kategoria olisi varmempi koska Australia ottaa vain tietyn määrän siirtolaisia vuodessa ja skilled hakemus ei hänen mukaansa välttämättä takaisi että saisin viisumin vaikka kaikki kriteerit ja pisteet täyttyisivätkin. :?
Spouse kategoriassa ei kuitenkaan saa heti PR eikä kai Medicarenkaan piiriin kuulu heti joten ehkä skilled olisi sitten kuitenkin suorempi tie?
Sitten kun väki palailee uuden vuoden vietosta, olisi kiva saada tähän kommenttia.
Ja olen pahoillani jos vastaukset käyvät ilmi immi.gov.au etusivulta ;) En ole kuitenkaan itse onnistunut tätä vielä ratkaisemaan.
Pääasia etten jää rannalle ruikuttamaan muuttovaiheessa :o
Onnea uudelle vuodelle
Toivoo tuleva migrantti Chilifinn:XXXX

riaapa

chilifinn :D

Pieni korjaus tuohon Medicare-asiaan: kyllä spouse-viisumilla kuuluu Medicaren piiriin ihan heti ja koko ajan (kuten myös WH-viisumilla ja skilled viisumilla). Muita sosiaalietuuksia (tarkoittaa lähinnä työttömyysrahaa) sen sijaan ei pysty saamaan ensimmäisen kahden vuoden aikana (paitsi tiettyjä, esim. äitiysetuuksia jos tulee raskaaksi) kun spouse-viisumi on "provisional" ja puolisosi oletetaan elättävän sinut jos et itse pysty/halua. Mitään muita rajoituksia partner/spouse -viisumissa ei ole esim. työnteon tai matkustelun suhteen.

Skilled viisumin hyvä puoli on todellakin se että siten saa PR:n nopeammin, ilman tuota kahden vuoden odotusta. Ja tosiaan siten tulisi hoidettua jo valmiiksi se pätevyytesi "hyväksyminen" täkäläisillä työmarkkinoilla.

Suuri ero on kuitenkin käsittelyajoissa: puolisoviisumin saa yleensä 4-8 viikossa, kun skilled viisumia saa ymmärtääkseni odotella lyhimmilläänkin 8 kuukautta.

Onnea uudelle vuodelle ja pähkäilyille!
Riina

fogs

... ja jälleen mainitsen tuon että spouse viisumiin voi anoa "waiver of the two year waiting period" jos on ollut yhdessä (siis ei naimisissa vaan yhdessä ja pystyy yhdessäolon todistamaan) yli 5 vuotta tai 2 vuotta jos on yhteisiä lapsia. Tällöin PR:n saa välittömästi, etuineen päivineen.

Hyvää uutta vuotta toivottelee eräs joka lähtee näin kukonlaulun aikaan töitä paiskimaan :nuttu:

Jaaks

Chilifinn :D


Lainaa...varmempi koska Australia ottaa vain tietyn määrän siirtolaisia vuodessa...


Sitten kun se kiintio on taysi, niin on ihan sama missa kategoriassa anot - ei onnistu - ellet sitten pysty anomaan jotain "pakolaisviisumia".

Hae siina kategoriassa mika tuntuu oikealta :D

Jos miehellasi on jo PR viisumi, niin sittenhan sina olet OK eli saat oman viisumisi siina mukana.

chilifinn

Kiitos vastauksista.
Jaaks, mies on australian kansalainen. Sitä hänkin sanoi että spousena saan sen varmasti kun taas skilled ei niin varmasti.
Noilta immigration sivuilta olen itse saanut sellaisen vaikutelman että skilled independent viisumin saisi helposti mutta ei se ilmeisesti sitten niin olekaan.

Jaaks

Chilifinn :D

Jos miehesi on Aussi kansalainen, niin mita sitten enaan mietit :?

Kuten Riinakin sanoi, etta se kasittely aika spouse viisumille on varmaan huomattavasti lyhyempi - ja sitten vaan tanne - tyoluvat ja medicare tulee siina mukana automaatttisesti :D

chilifinn

Selkis! :D
Kiitos tiedoista!

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja chilifinn
Kiitos vastauksista.
Jaaks, mies on australian kansalainen. Sitä hänkin sanoi että spousena saan sen varmasti kun taas skilled ei niin varmasti.
Noilta immigration sivuilta olen itse saanut sellaisen vaikutelman että skilled independent viisumin saisi helposti mutta ei se ilmeisesti sitten niin olekaan.

Turisti ja WH viisumin saa helposti muissa onkin sitten enemmän tekemistä ja mikään ei ole itsestään selvää ihan vaan vinkiksi viime vuonna prosessin läpikäyneeltä ja PR viisumin saaneena että kyllä se kannattaa vaikka vaikeaa onkin

Tiitujohanna

Miun kokemus skilled viisumista:

Papereiden tayttoon meni melkei vuos... syyna oli laiskuutta ja jahkailua, mut myos hankaluutta kaikkein referenssien etc saamisessa muista maista (lahinna Englannista ja Suomesta).
Mut sit ku oli kaikki kasassa 100% varmudella ja kirjekuori kirjan paksunen, lahetin paperit Adelaideen.

Mie postitin sen 18.12.2002 Melbournesta. Mukaan liitin viela lappusen, etta olen Thaimaassa 3 viikkoa, sahkopostittakaa jos on kysyttavaa.

Sahkopostiviesti tuli 3.1.2003. Viisumisi on myonnetty, kay Bangkokin Australian lahetystosta hakemassa ennen paluutasi, nykyinen viisumisi on peruttu. Jippii!

Vahan yli kaks viikkoa miinus pyhapaivat ja viikonloput eli yhteensa miun viisumin kasittelyyn meni jotakuinkin 7 paivaa! Nii tyytyvaine ku mie olinki, ni mietityttamaa jai, etta lukikohan ne ees kaikkia miun vaivalla hankkimia todistuksia....

Tuohon helppouteen saatto toki olla useitaki syita
- kiintio "tyhja"
- jollakulla hiljasta pyhien peraan, tai hyva mieli joulun kunniaks
- olin jo asunu Melbournessa yli kaks vuotta
- miulla vakituinen jatkuva tyopaikka, ja tyonantajan lausunto, etta mielellaan miut pitasivat, jos vaan saisin viisumin (edellinen, tyonantajan sponsoroima viisumi oli menossa umpeen 31.1.2003 Ups jatinkohan hakemuksen vahan myohaan???....)
-ehka he jopa ajattelivat etta oli hyva aika, koska olin ulkomailla parhaillaan, sitahan ei voida myontaa sillon ku hakija on maanrajojen sisapuolella?

Etta noin miulla.

Yhella kaverilla puolestaan meni reilut 9 kuukautta, mutta han haki englannista kasin, eika ollu muutenkaan mitenkaan "kiireellinen" tapaus. Tama siis olettaen etta ne jotenki ottaa yksilolliset tilanteet huomioon...

Onnenpotku chilifinn,
Tiitu

MH

Chili,


Kuinka pitkällä olet koiran kanssa. Meillä on lähdössä koirat(2kpl) ensikuussa mikäli vientilupa heltiää ;D.
Laita u2u:ta jos on kysyttävää tai jos sinulla on jotakin mitä tietoa mitä meiltä puuttuu.

MH

chilifinn

MH, Kiitos vastauksestasi. Laitoin eilen U2u viestin tulemaan mutta se ei näy lähetetyt kansiossa joten liekö tullut perille.  ???

Laitan nyt varalta vielä uuden.

Edit: Juuri kun lähetin uuden viestin niin huomasin että pitäisi laittaa ruksi ruutuun alakulmassa jos haluaisi viestin tallentuvan lähetetyt-kansioon. Ilmeisimmin olen siis lähettänyt viestini kahteen kertaan.
Uusi foorumipohja vaatii siis yhä totuttelua...

MH


chilifinn

Sen verran päivitystä että nykyohjeet spouse viisumissa sanovat, että lääkärintarkastusta ei tule varata ennen kuin sitä pyydetään embassystä käsin ja sama koskee oikeusrekisteriotetta.
Soitin eilen Berliinin lähetystöön kysyin pitääkö minun perua varaamani lääkärintarkastus.
Vastaus oli, että ei tarvitse perua vaan laittamalla yllä mainitut asiakirjat hakemuksen liitteeksi jo postitusvaiheessa, voi nopeuttaa hakemuksen käsittelyä oleellisesti.

Berliinin lähetystössä annetaan puhelinneuvontaa viisumiasioissa Ma-To klo 13-17 ja Pe klo 13-16 sikäläistä aikaa (tunti Suomea jäljessä)
Suomesta soittaessa numero on 49 30 700129129
Tässä vielä linkki Berliinin lähetystön yhteystietoihin:
http://www.immi.gov.au/contacts/overseas/g/germany/index.htm

AlbertLake

Jess. Aivan oikein. Aiemmin on siis pitänyt odottaa, että viranomaiset lähettävät tarvittavat lomakkeet eli on ihan oikeasti olut mahdoton mennä lekurille ennen sitä. Nyt ilmeisimmin netti auttaa tuohon ongelmaan. Lääkärinarkastuksissa on tolkuttomia hinta ja päänvaivaeroja. Sanottakoon nyt vaikka näin että vaimoni meni Diakonissalaitokselle lekuriin ja se oli todella tomeraa toimintaa ja hinta joku 200-300 Euroa vähemmän kuin mulla ellen väärin muista. Eli KYSYKÃ,,Ã,, HINTAA. Hintaan kuuluu lääkärintarkastus, verikokeet, vastaanotto (voivat sanoa että se on 1h sikahintainen aika), thoraxrtg ja sen lausunto. Lääkärin kuuluu hoitaa paperit ihan omatoimisesti eteenpäin (Australian laki). Esim Helsingissä ydinkeskustan läheisyydessä on kait 3-4 lekuria jotka voi tehdä Australian viranomaisten tarkistuksen ja sanoisin että yksi niistä ei ole hyvä (kusetuksen makua), tuo Diakonissalaitoksen tyyppi (naislääkäri) oli erinomainen ja muista en tiedä. Vaivannäkö kannattaa. En muuten usko tohon Heiken/Helmutin kommenttiin että menee 1v. Mikään viisumi ei kestä 1v. Roskapuhetta. Yleensä 2kk jos kaikki paperit inexessä eikä pyydetä lisälappuja.

jounij

Lainaus käyttäjältä: chilifinn - helmikuu 20, 2007, 20:03
Koska lapsemme on Australian kansalainen niin haemme hänelle mieluummin Australian passin ja hän saapuu sitten maahan omalla passillaan eikä viisumia tarvita.

Australiassa vaadittiin ainakin ennen kuin Australia(kin) hyväksyi kaksoiskansalaisuuden, että maahansaapuvilla maan kansalaisilla oli nimenomaan Australian passi. En tiedä, onko tämä sääntö nyttemmin muuttunut.


Australian passia varmuuden vuoksi suosittelee
Jouni
Canberra

R?yh?

Tuosta lääkäriasiasta vielä: siinähän otetaan kaikkia verikokeita ja muuta, kauanko näiden kokeiden tuloksien tulo kestää? Eli kun lekurissa on käyty, milloin paperit lähtevät kohti Embassya? Itse täällä juuri pohdin, että odotanko pyyntöä mennä lääkäriin, vai varaanko jo ajan, että olisi paperit sitten jo valmiina, kun niitä pyydetään. Jos edes vähän säästyisi aikaa, tämä odottaminen kun on niin tuskaista puuhaa. Voisi niinkuin ajankuluksi hoitaa tuon pois alta. Onko kenelläkään esittää hintoja, mitä olette missäkin näistä tutkimuksista maksaneet lääkärille?

Räyhä

MH

Lainaus käyttäjältä: Räyhä - helmikuu 20, 2007, 23:08
Tuosta lääkäriasiasta vielä: siinähän otetaan kaikkia verikokeita ja muuta, kauanko näiden kokeiden tuloksien tulo kestää? Eli kun lekurissa on käyty, milloin paperit lähtevät kohti Embassya? Itse täällä juuri pohdin, että odotanko pyyntöä mennä lääkäriin, vai varaanko jo ajan, että olisi paperit sitten jo valmiina, kun niitä pyydetään. Jos edes vähän säästyisi aikaa, tämä odottaminen kun on niin tuskaista puuhaa. Voisi niinkuin ajankuluksi hoitaa tuon pois alta. Onko kenelläkään esittää hintoja, mitä olette missäkin näistä tutkimuksista maksaneet lääkärille?

Räyhä


Kokeiden tulokset kesti meillä noin viikon, saatiin ne itselle suljettuina ja leimattuina ja liitettiin viisumihakemukseen. Kahden henkilön lääkärikulut muistaakseni n.500e munkkiniemen dextrassa noin 2,5vuotta sitten.

Enpä ole kuullut että joku olisi saanut pysyvämmän viisumin parissa kuukaudessa vaikka paperit kunnossa.

chilifinn


Räyhä, hintaa labroineen ja kuvauksineen Diakonissalaitoksella tuli noin 300 euroa /hlö. Tarkastuksesta 2 pv kuluttua paperit valmiit postiin.  Tehokasta toimintaa, sanoisin. 8)
Nämä hinnat varmasti vaihtelevat jonkin verran paikkakunnittain ja lääkäreittäin.

chilifinn

 ;D ;D ;D Yes Yes Yes!!!  ;D ;D ;D
Koko paksu nivaska Spouse viisumin hakemiseksi on nyt postitettu kirjattuna kirjeenä Berliiniin. Myös lääkärintarkastuksen todistukset lähtivät tänään, joten nyt odotellaan menisikö homma kerralla läpi.
Embassyyn soitin kaksi kertaa ja sain kyllä hyvin ystävällistä apua. Ainut että puhelimitse kerrottiin, että riittäisi tavallinen kopio passista (toisin kuin mitä immi.gov.au:n sivuilla sanotaan) mutta pyysimme maistraatissa silti oikeaksi todistetut kopiot passeista ja kaikista muistakin virallisista dokumenteista. Ajattelimme että parempi maksaa vaikka vähän ekstraa ja varmistaa että dokumentit kelpaavat joten nojasimme tietoihin joista on mustaa valkoisella. Vain palkkatodistukset laitoimme tavallisina kopioina. Mukaan laitoin koko perheen lentoliput Australian reissultamme, joitakin valokuvia ja muutaman kotiin tulleen kirjekuoren jotka oli osoitettu meille yhdessä, sekä englanninkielisen tiliotteen.

Embassyn puhelusta sain kuitenkin irti mm sen tiedon, että Suomessa asuvan australialaisen lapsen passihakemus hoidetaan Australian Suomen konsulissa, jollainen kuulemma toimii Helsingissä. Enpäs moista tiennytkään. Palvelee kuulemma vain Australian kansalaisia. Mieheni pitää mennä paikan päälle hakemus jättämään koska kyseessä on lapsen ensimmäinen passi.
Tässä yhteystiedot jos joku muu sattuu tarvitsemaan:

Australian konsulaatti
Museokatu 25 B Tradimex Oy, 00100 HELSINKI
Puhelin: 09 47776640
Fax: 09 492225

Australian passianomuksen sai täytettyä online ja sitten printattua täältä:
https://www.passports.gov.au/Web/newppt/applying_u18.aspx

Nyt jään siis odottamaan josko saisin seuraavaksi hehkuttaa viisumin läpimenoa....

Alamme myös etsiskellä rahtifirmaa. Äsken miehelle lueskelin ääneen noita Ruu:n aiemmin infoamia hintoja ja miehellä meinasi mennä pasmat sekaisin kun kuuli että 5-henkinen perhe on onnistunut pakkaamaan tavaransa 1.5 kuution laatikkoon. Rupesi heti manaamaan vaimonsa astiavarastoa ym rompetta ...  ::)

MH

Miten aiotte tavarat rahdata ja minne? Kontti? vai joku muu vaihtoehto. Rahtiasiassa voin antaa kontaktin, laita u2u jos kiinnostaa.