Work & Travel Company vai ei?

Aloittaja emoporo, joulukuu 29, 2004, 02:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

emoporo

Moro sano poro! :P

"Tutkimustyötä" tehdessäni olen täällä törmännyt aika negatiiviseen asenteeseen WTC:tä kohtaan.

Itse olen tulossa sinne heti lukion jälkeen (kaverikin olisi ehkä tulossa) eli kesäkuussa puolivälissä tai loppuvaiheilla, ja ekaksi aattelin tulla WTC:n kautta. Nyt kun olen kuullut valitusta niin se on vähän fifty-fifty. :nuttu:

Tässä hyvät puolet molemmista:

WTC:
- Ei tarvi itse huolehtia kaikesta, mokaisin kummiskin jotain :mad:
- Jos homma kusee niin on joku jota syyttää ja lähettää reklamaatiolomakkeita
- Vaikka oon sosiaalinen niin silti ujo. En mee helposti puhuun vieraille ihmisille, mutta tän kautta varmaan tapais hyvin ihmisiä.
- Jos saan sen kaverin mukaan niin se ainakin halus kans tän kautta myös, mut saisin sen varmaan suostuteltua jos itse olisin 100% vaihtoehto PORO:n kannalla.

PORO:
- Tee-se-itse on aina miehekkäämpi :roue
- Halvempi (tiedä sitten kuinka paljon)

:confuse

susuli

Tonnin/ henkilö halvempi. Kuka arvostaa mitäkin, itse pistän hyvin mielelläni tuhat ylimääräistä euroa haisemaan, kuin maksan jollekin netistä surffamisesta. Ihan miten haluat.
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

jounij

En ole eläessäni ollut W&H:lla saatika muulla vastaavalla järjestetyllä reissulla, joten olen hieman jäävi sanomaan, mutta täällä lukemani perusteella kuulostaa, ettei nuo valmiiksi järjestetyt jutut ole juuri minkään arvoisia: niistä suurimman osan pystyy järjestämään muutamassa tunnissa, kun on ensin lukenut täältä neuvot, mihin kukin asia pitää mennä hoitamaan ja miten. Ei missään nimessä donan arvoista palvelua!

Arvioi
Jouni
Canberra

Jouko

Emoporo,

Tässä on mielestäni yhtä viisas ratkaisu kun tuo WTC, jos tosissaan haluat antaa jollekin ylimääräisen toiminta-tonnin ennen matkaan lähtöä, niin miksette tee kaverisi kanssa siten että, kumpikin antaa sen WCT hemmoille aijotun tonnin toisillensa ja pistää sen lompakkoon matkan varalle. Tässä etuna olisi se että rahalla eivät juhli vieraat hemmot ja te saatte samalla nuo hyvät puolet, plus molemmat ovat tonnin rikkaampia!

Mutta asiaan, kun katselee tuota listaasi niin eihän se ole läheskään fifty-fifty, olet kasannut wtc puolelle hurjasti enemmän pointteja.

Kun luen että olet ujo niin se voi tosiaan tuottaa ongelmia työnsaannissa, ja voisi äkkiä kuvitella että WTC työtakuusta löytyy tähän ratkaisu. Mutta kun nyt on kuunnellut mitä nämä ?varmat? työt ovat olleet niin en tekisi niiden varaan mitään suunnitelmia. Se raha minkä niistä tienaa tulee moninkertaisesti siitä kun pitää tuo toiminta-tonnin itsellänsä.

Voit olla oikeassa että porukat suhtautuvat kielteisesti WTC firmoihin, mutta näyttää siltä useammat tuntuvat suhtautuvan niihin entistä kielteisemmin sen jälkeen kun ovat niiden palveluja käyttäneet. Tässä eräs niistä,
LainaaJoo, se on kylla totta. Tuo Work & Travel Company on suurimman luokan kusestusta mita olen koskaan tavannut ja harmittaa suunnattomasti etta tulin tanne Australiaan taman firman kautta.

Tassa muutama seikka mitka eivat ihan pitaneet paikkaansa, mita ne antoivat ymmartaa:

1. Kukaan ei ollut lentokentalla vastassa, vasta useamman soiton ja parin tunnin odottelun jalkeen sielta tultiin hakemaan.

2. Niiden Tax File Number ei koskaan mennyt verovirastoon asti vaan jouduin itse hakemaan sen.

3. WTC:n suosittelema pankkitili vaati tilille 2000 dollaria ennen kuin ne sen aukaisee. Itse hain pankkitilin jossa riitti etta aion laittaa rahaa sitten kun saan toita.

4. Sitten tama tyotakuu.. No toita tuli tosin 10 paivan kuluttua ja yhdeksi yoksi ja sen jalkeen tyotakuu oli mennyt. Seuraavien toiden hakeminen olikin vaikeampaa eika WTC:sta ollut siina mitaan apua.

5. WTC ei maksa palkkoja. Joko liian vahan, viiveella tai ei ollenkaan.

6. Ilmainen internet, joo se on kylla totta mutta olisi parempaakin tekemista kuin odottaa 2 tuntia etta paasee koneelle.

Ja minun mielesta tassa firmassa ei toimi mikaan muu kuin rahastus. Eika tama olen ainoastaan minun mielipide. 11 kuukauden aikana olen tormannut useampaankin suomalaiseen tai muunmaalaiseen joka on tullut WTC:n kautta ja kaikilla on ollut aina enemman huonoa kuin hyvaa sanottavaa.

Ajatelkaa ihmiset etta mita muuta silla rahalla voisi tehda.

Tässä lisää samasta aiheesta:
http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?fid=2&tid=950

Mutta valintahan on sinun .:confuse

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja emoporo

WTC:
- Ei tarvi itse huolehtia kaikesta, mokaisin kummiskin jotain :mad:

WTC:n palveluihin ei ymmärtääkseni kuulu se että joku huolehtii "kaikesta" puolestasi, joten mokaaminen on aina mahdollista... :P Sitä paitsi mokailujen kauttahan sitä yleensä parhaiten oppii! Ne "kaikki" asiat jotka WTC lupaa hoitaa puolestasi pystyt varsin hyvin hoitamaan itsekin, kiitos aktiivisten dunderilaisten neuvojen.

Lainaa- Jos homma kusee niin on joku jota syyttää ja lähettää reklamaatiolomakkeita

Ymmärtääkseni kyseisen lafkan reklamaatiopolitiikka ei toimi sekään. Ei paljon auta lähetellä reklamaatiolomakkeita jos ne arkistoidaan mappi Ö:hön..? :confuse Jos sen sijaan olet itse vastuussa omasta reissustasi ja sen onnistumisesta, niin sinulla on myös parhaimmat mahdollisuudet tehdä siitä elämäsi matka!

Lainaa- Vaikka oon sosiaalinen niin silti ujo. En mee helposti puhuun vieraille ihmisille, mutta tän kautta varmaan tapais hyvin ihmisiä.

En ole minäkään ollut Australiassa WH-matkalla, joten en voi kertoa omasta kokemuksesta, mutta eiköhän Australian hostelleihin päde sama kuin muuallakin maailmalla, että yksin ei tarvitse kovin kauaa olla, jos ei halua. Tämän ovat kyllä tälläkin palstalla monet vahvistaneet. Ei kai siellä WTC:n järjestämillä WH-matkoillakaan kukaan pyöritä mitään tutustumispalvelua, itsestä se on kiinni! :D Hymy naamalle vaan ja hostellin pubiin (tai muuten backpackereiden suosimaan baariin) istumaan, eiköhän joku pian tule juttelemaan jos et itse uskalla vieraita ihmisiä lähestyä! Ja pian huomaat että ujous karisee ja kohta jo uskallatkin mennä puhumaan vieraille ihmisille.

Lainaa- Jos saan sen kaverin mukaan niin se ainakin halus kans tän kautta myös, mut saisin sen varmaan suostuteltua jos itse olisin 100% vaihtoehto PORO:n kannalla.

Kuten sanottua, eiköhän se kaverisikin mieluummin käyttäisi sen tuhat euroa omaan reissuunsa... Se että sulla on kaveri mukana kokemuksia jakamassa on mun mielestä jo monta kertaa paremipi kuin se näennäinen turvallisuus minkä WTC tarjoaa.

Valinta on tosiaan sinun, niin kuin Joukokin sanoi, mutta sinuna miettisin aika tarkkaan mihin rahani laitan, varsinkin kun täällä on tullut esiin niin monta pettymystä WTC:n "palveluihin".

Hauskoja suunnitteluhetkiä ja tsemppiä abivuoteen! :peukkuy
Riina

Surffari

Vaihtoehto Jani:

Jos maksatte minulle lahtoajankohtananne edestakaiset lennot Australiaan ja takaisin, niin:

1. Haen teille viisumit
2. Hoidan edullisimmat ja flexiibelit lennot mita pystyn
3. Pidan pari preppauskertaa ja kyselytunnin Australiasta
    ja WH matkailusta taalla. Bonuksena tulee viela luento
    Uudesta Seelannista. Ja tarjoan vaikka kaljat viela.

Australiassa:

1. Hoidan majoituksen
2. Kayn kanssanne Immigrationissa hakemassa viisumitarrat
3. Hoidan teille Tax File Numberit
4. Kierran kanssanne baarit
5. Ostan teidan kanssa auton jos sellaisen haluatte
6. Tutustutan teidat kaikkiin ihmisiin joita taalta tunnen ja
    varmasti moneen jota en itsekaan viela tunne
7. Pidan surffauskurssin.
8. Joku muu, mika?

Ja tama tarjous on sitten aivan taytta totta!!!!

Jos loydatte lisaa lahtijoita maksamaan mun matkaa, niin aina halvemmaksi tulee teille!

Jani

Jaaks

Surffari :D

Johan tuossa olisi oman busineksen alkuakin sinulle.

Suomen WH ohjelma on niin uusi, ettei mitaan tilastoja ole oikein viela saatavilla, mutta kokonaisuudessaan Euroopasta tuli tanne viime vuonna (03/04) yli 90-tuhatta WH lomalaista ja pienemmista maista kuten Hollannistakin yli 3000.

Jos Suomesta tulisi tanne n 2000 WH lomalaista ja saisit niista vain 10% ja laskuttaisit kutakin vain viidesosan siita mita WTC eli noin 200 Euroa, niin silloin olisi jo 40,000 Euroa kasassa :hahhaa - Not Bad :confuse ja varsinkin kun sina tiedat kuinka helppoa kaikkien asioiden jarjestaminen taalla loppujenlopuksi on :D

emoporo

Kiitoksia kaikille vinkeistä!:roue

Perskeles, kyllä se tällä hetkellä pikkuisen on kallistunut PORO-vaihtoehdon suuntaan, kun tuon Joukon linkin luin kokonaisuudessaan. Mutta pitää vielä miettiä asioita ja käännyttää kaverikin. Jos se nyt on lähdössä.:peukkuy

Cheers mates!:XXXX

Korento

Allianssin kautta muuten saa sellaisen W&H-paketin, että maksat vain 450e kokonaisuudessaan ja lennot niin he järkkäävät viisumit ymv. Tuohon 450e sisältyy sen verran asioita, että saman verran maksaisit niistä kuitenkin... kai?

Lainausta:

Go Australia -ohjelmamme sisältää mm. :
· etukäteisinfoa mm. Australia -handbook sekä alle 26-vuotiaille kansainvälisen EURO<26 -nuorisokortin
· viisumin vuodeksi
· lentokenttäkuljetuksen sekä kahden ensimmäisen yön majoituksen aamiaisineen Sydneyssa
· orientaation eli infotilaisuuden Sydneyssa sekä mahdollisuuden osallistua CIEE:n järjestämiin muihin tapahtumiin
· neuvontaa pankki- ja veroasioissa sekä majoituksiin ja muihin käytännön asioihin liittyvissä kysymyksissä Sydneyssa
· henkilökohtaista työnhakuopastusta esimerkiksi hakemusten täyttämisessä ja cv:n kirjoittamisessa sekä kaksi työtarjousta
· postinsäilytyksen ja ilmaisen tietokoneen/ internetin/sähköpostin käyttömahdollisuuden Sydneyssa (30 minuuttia päivässä) sekä puhelinkortin (arvo 5 AUS)
· ilmainen internetin käyttömahdollisuus ympäri Australiaa (max. 100 tuntia :Cairns, Brisbane, Perth, Melbourne jne.)
· Ilmainen 1 kk matkatavarasäilytys
· VIP Backpacker -kortin, joka oikeuttaa alennuksiin majoittuessa ja matkustaessa ympäri Australiaa
· Workabout -opaskirjan,jossa paljon käytännön tietoa ja osoitteita hedelmien poiminnasta kiinnostuneille
· kaksi kertaa kuukaudessa ilmestyvän Newsletterin
· ympärivuorokautisen englanninkielisen palvelunumeron mahdollisia ongelmatilanteita varten koko Australiassa oleskelun ajan.

http://www.nuorisovaihto.fi/australia.html

Ei minusta paha? Vaikka itse olen kyllä tod.näk. lähdössä ihan ilman mitään järjestöjä, mutta jos jotakuta sellainen kauhistuttaa niin ei tuo 450e niin huikea summa ole...?

1770

Korento,

ennemmin tuo Allianssi kuin WTC ehdottomasti, hyvin paljon vähemmän rahastuksen makua. Ja onhan kyseessä paljon "perinteikkäämpi" firma, joka auttaa suomalaisnuoria ulkomaille muutenkin, eikä vain yritä rahastaa.

Mutta, silti en "edes" tuota neljää ja puoltasataa ekiä maksaisi, se on aivan uskomattoman kova hinta yhä nähden noihin palveluihin ja siihen pieneen vaivaan, mikä noiden asioiden järjestämisessä on.

Etukäteisinfoa saa vaikka tältä forumilta jokseenkin ilmaiseksi, euro26-kortin saa vaikka lisäyksenä kela-korttiin (ja sillä vielä yksin ei kovin moni ovi ausseissa aukea), lentokenttäkuljetus á $12 tjsp by CityRail, tapahtumia ja orientaatiota voi kyllä järjestää ihyan itsekin jne.

Se on sitten oma asia, paljonko antaa arvoa ohjeistukselle, avulle ja neuvonnalle (tyyliin pankkiasiat ym.). Millään en tuota hintaa maksaisi niistä, nämä asiat kun voi yhtä hyvin kysyä suoraan pankista tai verotoimistosta tai immistä tms. 30 minuutin nettiajalla voi heittää kuikkaa, kirjastossa sitä saa tarvitsemansa määrän ilmaiseksi käytännössä kaikissa vähänkin isommissa kaupungeissa.

Ylipäänsä yhteenvetona ja niin päin pois: kysymällä saa vastauksia, ja jos itse ei keksi mitä tekee 400-800 eurolla, niin voin kyllä antaa ehdotuksia! :D

SunSet

Haluaa myös kommentoida asiaa, kun jotain kokemuspohjaa järjestö jutuista...

Oli au-pairina Usa:ssa viime vuonna puolisen vuotta. Suomen päässä asiat toimi ihan ok, tosin näin jälkeenpäin ajateltuna, olisin kyllä selvinnyt itsekin matkaan ilman heidän rahastustaan...

Usa:ssa Allianssia vastaava Au Pair In America oli surkea. "Aluevalvoja" oli pettymys, joka lässytti yhdelle yhtä ja toiselle toista.
 Lisäksi järjestön säännöt tuntuivat ahdistavilta; esim. kaikkiin Au pair meetingeihin tuli osallistua, ja minun alueeni tapaamispaikkoihin oli matkaa 2 tuntia! Että kiinnosti kovin lähteä vapaa-aikana ajamaan 2 tuntia meetingiin.

Perheet on kuulemma "huolella valittu". Itse olin kolmessa perheessä, ja nyt näin jälkeenpäin en voi kuin nauraa tuollekin lauseelle(vaikka silloin vitutti ja paljon:mad:). Toisessa perheessäni perheen pää oli oikea alkoholisti ja talossa ei olisi asunut sikakaan. Siellä se kaksikin viikkoa tuntui tuskalliselta...:peukkua Kaikenlaista sattui ja tapahtui, mutta aluevalvojat olivat (tietenkin) aina sen perheen puolella, hehän kun sen rahan heidänkin pussiin lopulta tuo.
 Järjestössä oli myös sääntö, mistä en ikinä ennen ollut kuullut; perhettä sai vaihtaa vain kaksi kertaa, ja sitten sanottiin good bye, jos et sinne sopeutunut!:mad:
 Minä sain kolmannen tilaisuuden (hyvästä syystä), mutta olin kyllä jo siinä vaiheessa niin väsynyt A)oppimaan ajamaan kaupungissa (=lue, eksymään), koska olin oikea taksikuski teini-ikäisille lapsille B)Jälleen uudestaan perheeseen tutustuminen...:confuse

Toisten nurkissa asuminen on aivan mielettömän rasittavaa (Varsinkin jos on tälläinen "vapaa sielu" niin kuin minä), ja kuka haluaa asua pomonsa kanssa samassa talossa?:itke

Lisäksi järjestö on yhä velkaa minulle 50 dollaria, jota tuskin koskaan tulen saamaan.

No niin,.....alkaa menemään jo yli aiheen ja pahasti, muistot vaan vyöryi mieleen...

Haluan siis vain sanoa, että järjestöt lupailevat liikoja, älä usko kaikkea mitä he lupaavat.

En todellakaa lähde enää KOSKAAN minkään järjestön kautta...

Yksin selvitä kyllä jos uskot kykyihisi! Tsemppiä!

Oon muuten itse kanssa jo päättänyt lähteä matkaan Ausseihin, tosin syksyyn se menee ainakin...;)

sarashi

hmm mä punnitsen myös tätä "lähteäkö järjestön kautta vai ei".
mites toi allianssi, ko täällä ketää joka olis ollu sen kautta reissussa? miten on homma toiminut? wtc ei tule kuuloonkaan... tosin yks mun kaveri joka on nyt ausseissa on ollu ihan tyytyväinen ja jopa suositteli mulle sitä. mut mitä nyt oon täältä lukenu niin eih..

Raiwå

Sarashi

LainaaAlkuperäinen postittaja sarashi
hmm mä punnitsen myös tätä "lähteäkö järjestön kautta vai ei".
mites toi allianssi, ko täällä ketää joka olis ollu sen kautta reissussa? miten on homma toiminut? wtc ei tule kuuloonkaan... tosin yks mun kaveri joka on nyt ausseissa on ollu ihan tyytyväinen ja jopa suositteli mulle sitä. mut mitä nyt oon täältä lukenu niin eih..

Kun sitä punnitset, niin otappa auki tuolta ylävasemmalta hakulaatikko ja laita sinne hakusanaksi vaikka 'järjestö'.

Voi olla että ekat viestit ei ehkä ole sitä järjestöasiaa mitä olet hakemassa, mutta lupaan vastauksia pilvin pimein ongelmallesi.
Jos taas on niin ettei löydy? Laita kysely seikkaperäisestä ongelmastasi, niin lupaan vastata tyhjentävästi.

:coolh
Ray Virta
Sydney

It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

katinka

entä ultima travel? onko´kukaan kokeillu sitä? mä olin niitten infotilaisuudessa ja ne lupasti kyllä paljon hyvää, uskoinko vaan sinisilmäsenä sen kaiken? kokemuksia?

eevis

katinka :D

Älä usko, vaan lue aiemmat kommentit firmasta laittamalla hakuun sana "ultima". :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!

katinka

voi voi.. taitaa mun järjestön kautta suunnitelmat mennä uusiks! miten järjestöt voi viedä prosenttei sun palkasta? olis vaan ollu niin paljon helpompi lähtee yksin ryhmälähdöllä kun ihan..noo ehkä mä löydän viä konku joka olis lähössä samaa aikaa.Eli heti itsenäisyyspäivän jälkeen.

zetax

Ultiman ihmiset on valmiita myymään vaikka housut jalasta. Sitten kun on maksu hoidettu niin ei edes kaikkia niiden lupauksia tule saamaan.. Vieläkin naurattaa esim. se "ilmainen" netti. Sydneyssäkin sai jonottaa jopa 3 tuntia sitä 30 min ilmaista nettiaikaa romukoneella. Mikään ei pelaa järjestöjen kautta, eikä saa turvaakaan niistä.

Kukaan ei tee asioita puolestasi kuitenkaan wh matkalla:sormetr

Eikä ne mitään kivoja ryhmälähtöjä ole, itse yksin menin ja jouduin vielä 7 tanskalaisen kanssa samaan huoneeseen. Silloin se tuntui järkytykseltä, nykyään kokemuksen kautta jo onnistuisi (vaikken tanskan kieltä vieläkään kovin hyvin osaa :D)

katinka

eiii..mutta mähän lähen,vaik mikä olis! ilmeisesti siis omatoimisesti..
todellakin:sormetr

ilona

Unelmana on myös lähteä ausseihin töihin.. Järjestö tuntuu jotenkin turvallisemmalta, kuin vaan lähteä yksin.. Yksin olen lähdössä, mistä pitäis aloittaa?

Leokatti

Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

eevis

:) Tai etsimällä sitä matkaseuraa vaikka tuolta Oz online -osiosta.
Dees - We will bloody bounce back!!!

Jaaks

Ilona,

LainaaJärjestö tuntuu jotenkin turvallisemmalta, kuin vaan lähteä yksin.. Yksin olen lähdössä, mistä pitäis aloittaa?

Tuntuuko turvallisemmalta kun maksat jollekin, vaikka et mitään vastinetta saisikaan ja voisit aivan hyvin tehdä sen ihan itse :D

zetax

Dinsq

Itse tulin tanne ausseihin n. kk sitten ihan yksin. Suomessa kavin wtc:n toimistossa ja ultimatravelin toimistossa...puntaroin kumpaakin yritysta. Sain enemman tietoa ultimalta ja ne eivat vetaneet laheskaan yhta paljon valista kuin wtc. Ne kuulemma vetaa noin 200 prosenttisesti. Esim puhelinkortti maksaa 6 euroa, niin wtc olisi ottanut siita 35 euroa..ultimalla se maksoi 6 euroa. Itse painoin suomessa niin paljon toita ennen tanne tuloa, etta ei olisi ollut aikaa jarkkailla matkaa niin olin valmis maksamaan siita tyosta ultimalle n. 400tai 500 euroa. Suomessa myos kaikki toimi todella hyvin ja taallakin minua oltiin vastassa kentalla ja toimistossa taalla annettiin kaikki tarvittava materiaali...muutama ongeloma tuli kun halusin reissata niin matkan jarjestajilla ei toimistossa ollut ikina tarpeeksi aikaa..mutta muuten kaikki ainakin minun kohdalla toiminut hyvin...mutta voin sanoa etta olisin parjannyt taalla myos ilman mitaan jarjestoja.=)

wolger

Heippa folks,

Auts, tuli takkiin tännekin. Olen (varmaan jo pari vuotta) ajatellut lähteväni Ausseihin nimenomaan WTC:n kautta. En lähde enää. Teen kaiken ihan itte...  ;D

Varmasti on tätä täällä jauhettu jo useampaan kertaan, mutta kai pätee vielä se, että alle kolmikymppinen saa sen work and travel -viisumin? Pidän nimittäin kolmikymppisiä ehdottomana takarajana sille, että reissuun lähden.

Kertokaapa myös lähtijät ja muut suunnittelijat, että mistä ihmeestä ihminen saa rahat kasaan lentolippuhin, kun pitää hyvin etukäteen hankkia liput. Netistä tilattaessa ilmeisesti maksu on heti, ihan jees ja luonnollista.

Ehkä tämä on turhaa kitinää, mutta minulle sellainen kynnyskysymys, joka pidättelee lopullisen suunnitelman käytäntöön ottoa. Ihan tosi. Tai paremminkin, kertokaan huviksenne, miten olette tämän "pienen" ongelman ohittaneet.

Jospa täälläkin päässä napsahtaisivat palikat kohdalleen, kun huomaisi muiden tehneet ihan idioottihelppoja liikuntoja.  ;)

wolger

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: wolgermistä ihmeestä ihminen saa rahat kasaan lentolippuhin

Esimerkiksi tekemällä töitä ja säästämällä niistä ansioista tai sitten ryöstämällä vaikka pankin  8)

ps. jälkimmäinen ei ole tarkoitettu ohjeeksi työttömille, työhaluttomille tai muuten niitä tekemättömille eikä muillekaan tämän palstan lukijoille ja varsinkaan ei Turkulaisille.

RUU

Hah, ei turkulaiset ryöstä pankkeja! Ei nimittäin koskaan pääse niin pitkälle jahkailuissaan ja keskinäisessä kinaamisessaan. Nyt ne taitavat ovat menossa kokeilemaan Tuomiokirkkosillan vieressä sitä HOPin konttoria, joka -86 lakkautettiin...  ???

Ja niistä lentolipuista: jossain vaiheessahan sinulla se raha on oltava. Jos sitä ei tunnu löytyvän, on Jaaksin neuvo keräämisestä ja säästämisestä ainut kullanarvoinen keino. Tervetuloa sitten hetkeä myöhemmin...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

MH

Jos lentolippujen hankkiminen jo tökkii niin parasta on jäädä kotiin. ;D ;D

RUU

Lainaus käyttäjältä: wolger - maaliskuu 01, 2007, 21:05
Kertokaapa myös lähtijät ja muut suunnittelijat, että mistä ihmeestä ihminen saa rahat kasaan lentolippuhin, kun pitää hyvin etukäteen hankkia liput. Netistä tilattaessa ilmeisesti maksu on heti, ihan jees ja luonnollista.

Ihan huviksi tsekkasin puolen vuoden lippujen hinnat Hel -Syd lähdöille 15.3, 15.6 ja 24.8. Ebookers myy noita päiviä hinnoilla 1257, 1330 ja 3059 e. Eli on vähän suhdanteista ja vuodenajasta kiinni, kuinka aikaisin kannattaa olla liikkeellä. Omatkin lippuni hankin 4 kk aiemmin ja samalla hinnalla niitä taisi saada vielä paljon myöhemmin.

Tee nyt ensin budjetti, sitten tsekkaat milloin rahat on koossa ja käyt lippuostoksilla sen mukaisesti. Ja huomaa, että Finnair saattaa olla se kallein vaihtoehto eli shoppaa vähän eri puolilla.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

wamberal

Niin, entisena nuoriso- ja opiskelija matkatoimisto tyontekijana voisin suositella, (kun olet viela alle 30vee) etta tiedustelet hintoja myos STA:sta ja Kilroylta, koska siella liput voimassa useinkin vuoden, ok hinnat ja paivamaaria voi helpostikkin muuttaa myos kohdemaassa, jos ja kun paatat etta et heti haluakkaan palata Suomeen..

Jos haluat vahan seikkailua matkaan mukaan, ota menopaluu esim. Bangkokiin (niitahan saa parhaillaan 400-600 Eurolla), oleile Thaimaassa tovi jos toinenkin (suosittelen!!) ja osta jatkolennot Bangkokista. Itse toissavuonna ostin liput sielta ja lensin Bangkok-Manila-Sydney menopaluu alle 400 Eurolla (Philippines Airlines) ja hintaan kuului viela stoppi Manilassa. ;D

Work and Travelissahan on viela se hyva puoli, etta koko matkakassaa ei tarvitse kerata ennen lahtoa ---- silla tarkoituksesihan on tyoskennella kohdemaassa.., eiko?

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: RUUHah, ei turkulaiset ryöstä pankkeja!

Mikas tama sitten oli : Rahankuljetusauton ryöstö Turussa ,vai oliko ulkopaikkakuntalaiset asialla  ;D

Timo

Elämän peruskysymyksiä muillekin kuin turkulaisille. Ehkei tämän otsikon alla niin kiinnostava kuin yleisesti. Itsekin olen sitä pohtinut sillä mielellä kun muistelee omaa nuoruuttani: koulu- ja opiskeluaikoja, jolloin ei ollut säännöllisessä työssä, ja oikeastaan työelämänkin aikoja, jolloin oli ensin opinto- ja sitten asuntolainat maksettavina. Silloin parin tuhannen mummonmarkan investoiminen Interrail-korttiin ja matkakassaan, joilla sitten kierrettiin kuukauden verran Eurooppaa, oli  monille iso menoerä ja se elämän ainoa seikkailu ennen perheen perustamista, asunnon hankkimista ja ms. Mutta nyt nämä nuoret, ainakin tulee se vaikutelma, että niillä olisi tavattomat määrät rahaa käytössään: kaikki uusimmat pelit ja vehkeet repussaan lentelevät maailmanympärimatkoillaan (otsonikerros-parka ... ) ja viettävät tuosta vain välivuoden opinnoissaan bailaamalla Australiassa. Kiinnostaisi kyllä tietää, että miten suuri osa suomalaisnuorista tuollaiseen pystyy, ja niistä jotka pystyvät, mistä rahansa saavat. Onko se pankkilainaa, itse työllä hankittua vai pappa betalar?  Olisi tuostakin joskus ihan kiva lukea selvitys  tilastotietoineen.

RUU

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - maaliskuu 02, 2007, 07:13

Mikas tama sitten oli : Rahankuljetusauton ryöstö Turussa ,vai oliko ulkopaikkakuntalaiset asialla  ;D

Joo, ei turkulaiset tuohon pysty. Tappelevat mieluummin torilla tai jokirannassa...
Sitä paitsi, jos turkulaiset olisivat tuon tehneet, ne olisi kuitenkin löydetty aika pikaisesti jostain laitakaupungin metsästä saalista jakamasta ja kinaamasta kovaan ääneen jakolaskujensa oikeellisuudesta...
Jos ne tekijät ikinä saadaan kiinni niin lupaan hämmästyä perinpohjin, jos mukana on ollut edes saman maakunnan väkeä. Todennäköisesti suuremmilta markkinoilta, Hesasta, tms., on otettu paikallistuntemusta ja Virosta, Ruotsista tai muualta maailmalta on tuotettu osaamista.
RUU

Daisy Bates

Georgk

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - maaliskuu 02, 2007, 07:13

Olin tuon sattuessa juuri paremman puoliskon kanssa Turussa kaymassa. Uutisissa kai epailtiin ryostajia ulkomaalaisiksi, johon isani tietenkin hymisteli etta minkaslaista lomaohjelmaa olette menneet keksimaan  ;D
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don\'t.

Aikis

mää luule et ne oli simmottis tamperelaissi

Mutta tuo Timon kysymys on kyllä mielenkiintoinen ja asiaa, milloinkohan rupeaa tulemaan vastauksia. Olen kuullut kyllä noita viimeksimainitun vaihtoehdon tapauksia - ei meillä Suomessa, mutta Ruotsissa - ja melkeinpä veikkaisin, että se ei ole harvinainen selitys. Omia nuoriani kun ajattelen, niin ei kyllä tulisi kyseeseen,puolin eikä toisin. Siis tuo vuoden piletys, vempaimet kyllä pitää olla...

Mutta kyllähän näistä dunderin kävijöistä suurin osa on kuitenkin valmis raakaan työhön ties millaisissa olosuhteissa. Heille nostan hellehattuani. Itse en olisi ehkä aikanani viitsinyt (toki olen sääskissä metsää suohon istuttanut Lapin korvessa), ei tosin kyllä tullut Australia mieleenkään...Ja siksipä jäikin nämä pidemmät ulkomaanoleilut vähän myöhemmälle iälle.

arixmel

eikohan ne ajat ja elintaso vain ole muuttuneet niin paljon etta matkustelu ja valivuoden pito on mahdollista huomattavasti suuremmalle osalle ihmisia kuin menneilla vuosikymmenilla on ollut...tuossa juuri kahtelin Mikko Niskansen 8 surmanluotia ja siina oli aika hyvin kuvailtu maaseudun elamaa siihen aikaan kun minakin olen syntynyt (se on tehty 1969) ja ei siina ihmisilla ollut kylla edes mielessa maailman matkailu. joku viisas osaisi varmaan suhteuttaa silloisen elintason silloisiin matkustuskustannuksiin,,,,ja missa suhteessa se on sitten muuttunut yhteiskunta rakenteen muuttumisen yhteydessa. Samaa asiaa kysaisin vaimolta nain australian nakokulmasta ja hanen mukaansa tilanne oli samankaltainen myos taalla,,,hanta lainatakseni "unelmat eivat olleet niin suuria"

mitenkohan meidan sukupoven lasten ollessa isoja...jatkammeko tata rataa vai kaannymmeko enemman luonnonmukaiseen talouteen pain?
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

wamberal

Tuohon valivuoden ja matkustamisen rahoitukseen voisin antaa omakohtaisen kommenttini, silla olen tassa viimeiset kymmenen vuotta elanyt kyseista elamaa ja ihan omakustanteisesti.. Isani mukaan (joka olisi matkustanut nuoruudessaan, jos se rahallisesti+perhesyista olisi ollut mahdollista) omistan hyvin levottoman sielun ja se on pitanyt mielenkiintoa muita maita kohtaan ylla (ja pitaa myos edelleen)..

Yliopisto-opintoja tehdessani olin yhta aikaa kolmessa eri tyopaikassa rahoittaakseni matkusteluni. Mutta taytyy myos todeta, etta suurin osa ulkomaalla olostani olen ollut useassa eri harjoitteluissa, toissa, gradun aineistoa hankkimassa yms. joten olen yhdistanyt ulkomailla olot tutkintooni, ja lahes aina anonut ja saanut niihin harjoittelutukea, apurahoja, matka-avustuksia yms. jotka ovat pitkalti omien saastojeni lisaksi mahdollistaneet pitka aikaisen oleskelun ulkomailla. Olen myos taysin tietoisesti hankkiutunut toihin ulkomaille, ja kaikki loma-ajat siella kayttanyt alueella matkustamiseen.

Niinkuin isani kohdalla, han oli jo hyvin varhaisessa vaiheessa perheellinen ja velallinen (silloinhan ei ollut opinto& asumistukia), joka rajoitti hanen matkustamistaan, mutta koska itse kuulun ikapolveen, jolle nama tuet ovat olleet aina olemassa, ja lisaksi en ole perustanut perhetta viela kaksikymppisena, on minulla ollut mahdollisuus toteuttaa monia unelmiani ehka isaani helpommin, ja olen tosi kiitollinen siita.. silla jos en olisi elanyt omalla tavallani, olisin varmasti elakepaivina taysin sietamaton ja katkera akan nahjus  :D

Valivuoden vietto on nykyaan nuorille niin normaalia ja lisaksi se antaa lisa aikaa miettia tulevaisuutta ja esimerkiksi opiskelupaikan valintaa. Itse en olisi 18 vuotiaana todellakaan tiennyt mille alalle haluaisin tulevaisuudessa.. Niin, ja pappa ei ole siis ainakaan minun matkusteluistani ole maksanut pennin pyorylaa. Niita "onnekkaita" varmasti kylla loytyy, joille iska ja aiska ovat maksaneet kaiken (kade  :))

Timo

Lainaus käyttäjältä: RUU - maaliskuu 02, 2007, 12:08
Joo, ei turkulaiset tuohon pysty.

Varmemmaksi vakuudeksi lainaus tuoreemmasta uutisesta: "Raha-auton kuljettajia käskytettiin selvällä suomen kielellä, ".Tuo nyt viimeistään sulkee turkulaiset pois epäiltyjen joukosta, samoin kuin porilaiset, mynämäkeläiset, savolaiset, tamperelaiset ...

irvailee

RUU

Timon tarjoama tieto paljastaa myös etteivät kyseessä myöskään olleet helsinkiläiset, jotka eivät suomen kielestä mitään tiedäkään (eikä juuri siitä maastakaan).  :P
Etteivät vaan olleet siis Keski-Suomesta, jossa tiettävästi jotkut hallitsevat myös suomen puhumisen?

Spekulointia jatkaen ja salapoliisia leikkien...
RUU

Daisy Bates

jounij

Minun mielestäni taas virallista kirjakieltä lähimpänä olevaa suomea puhutaan Kymenlaaksossa - jossain Kouvolan lähettyvillä. Kun kouvolalaiset lakkaavat sanomasta mie ja sie (mitä eivät edes kaikki kouvolalaiset tee), niin heillä ei juuri muita murresanoja olekaan. Rosvot olivat siis Kouvolasta!

Ehdottaa
Jouni
Canberra