Kielitaidoton urheilijatyttö Ausseihin?

Aloittaja Meikku, helmikuu 21, 2004, 07:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Meikku

Hei,

olisin tosi kiinnostunut lähtemään Australiaan lomailemaan / tekemään töitä vuodeksi kouluni loppuessa toukokuussa. Mutta mutta, kielitaitoni on tosi huono - juuri ja juuri selvisin amk:n tradenomi-linjan enkun kielen kursseista läpi. Pärjääkö siellä siis huonommallakin kielitaidolla?

En myöskään välitä kamalasti käydä baareissa / juhlimassa, vaan mielummin laitan lenkkarit jalkaan ja lähden lenkille. Katsotaanko minua aivan täysin kieroon, onko ausseissa tapana käydä juhlimassa usein?

Jouko

Jos olet selvinnyt tradenomi testistä läpi niin mitä ilmeisemmin osaat ilmaista itseäsi Englannin kielellä ainakin jotenkuten ja pärjäät tuolla kielitaidolla täällä aivan varmasti. :peukkuy Mielestäni on parempi heittää heti alkuunsa romukoppaan tietoisuus oman kielitaidon tasosta ja heittäytyä täysillä puhumaan vaikka virheitä tulisikin. Kielitaito kohenee uskomattoman nopeasti, vaikka alkuun näyttäisikin ettei pysty ottamaan osaa keskusteluun kovinkaan paljon. Muistan itse miten alkuun ?harmitti? kun ei tahtonut pysyä nopea tempomisissa keskusteluissa mukana se korjautuu nopeasti. Eihän sitä uimaankaan opita koulun jumppasalissa vaan kyllä sitä pitää mennä ihan oikeasti veteen mennä.

Pistääkseni pientä perspektiiviä tuohon maassa selviämiseen, naapurissani asuu 40v täällä asunut Italialainen jonka kielitaito on auttava, kaveri on pyörittänyt rakennusliikettä, ja puhuu kun papupata samalla kädet pyörii kuin helikopterin lavat. Vaikka kaverin sanavarasto ei ole päätä huimaava, niin ymmärretyksi tullaan puolin ja toisin. Täällä asuu paljon eri kansallisuuksia jotka eivät puhu kieltä kovinkaan hyvin joten muutama suomalainen voimakkaalla korostuksella ei tunnu missään.

Tuosta juhlimisesta, varmaan olisi mukavaa kun voisi nojailla mittapuku päällä palmuun ja nauttia viilentäviä drinkkejä keitaalla, mutta valitettavasti arki on aivan Suomen tapaa täynnä työtä ja vilinää. Muutakin tekemistä löytyy roppakaupalla, erillisien retkien ynnä muun muodossa ja mikä estää pistämästä lenkkarit jalkaan ja vetäisemään aamulenkin vaikka Byron Bayn mahtavissa rantamaisemissa. Eli voit olla varma ettei kukaan ei katso ketään kieroon vai mitä sanovat WH matkaajat?

Terveisin
Jouko

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Sarah

Meikku! :)

Mä oon lähdössä (toivottavasti :)) ens syksynä myös Ausseihin päin.. Eikä mullakaan mikää kovin kehuttava kielitaito ole.. (ainekaan omasta mielestäni..) Eniten hirvittää se englannin puhuminen, ku sitä ollaan harrastettu koulussa TODELLA vähän!
Mut kuten on todettu, ni ympärillä puhuttavan kielen oppii melko nopeesti.. :)

Ei siinä muu auta, ku mennä kokeilemaan.. :D Tsemppiä! :peukkuy

tukka takana

Dundernews löytyi vasta nyt vaikka olenkin asunut Adelaidessa yli 15 vuotta.

Urheilijatyttö, olet todellinen poikkeus tänne tulevien urbaanien sukulaistyttöjen ja vastaavien lomalle tulevien joukossa.

Jaa miksi...? Suomalaisnaisilla on jo riittävän huono maine etelässä (esim. Espanja) ja suomalaisnaisen passi on valitettavasto prostituoidun merkki.

Constantem decorat honor - (kestävän palkitsee kunnia), kadettikoulun vaakunalause ei päde täällä, kunnia on mennyt mutta maine kasvaa koko ajan. Eli Suomesta tulleiden 18 - 35 vuotiaiden naisten sikailu ja biletys hirvittää vaikka olenkin vielä nuori ja pitäisi sukulaisena olla vieraanvarainen.

Yhtäkin sukulaistyttöä haimme milloin mistäkin kapakasta keskellä yötä.. ja läksiäisissä oli parikymmentä poikakaveria kuuden kuukauden bilettämisen jäljiltä...ja ne Suomeen soitot... toista tuhatta dollaria... Tai pyykkihuoneessa olevia... no, parempi jättää kertomatta...kun joka kolmannella helsinkiläistytöllä on tai on ollut jonkinlainen sukupuolitauti...

Joten tervetuloa...toivottavasti Sinulla on sukulaisia täällä...

riaapa

Hui kauheeta!

Noin vaan kaikki 18-35-vuotiaat suomalaisnaiset meni samaan kategoriaan! On meitä täällä foorumissakin useampia, enkä usko että tuo yleistys pätee moneenkaan... ja että joka kolmannella helsinkiläistytöllä ollut sukupuolitautikin? Kuulostaa aika hurjalta! Todella surullista jos totta. Olen myös luullut että prostituoidun tunnistaa ihan muusta kuin passista... ;)

Mielestäni ei kannata alkaa Meikkua pelotella pelkästään omien kokemustesi perusteella, Tukka takana. Ikävä kuulla, että sinulla on ollut huonoja kokemuksia sukulaistyttöjen suhteen.

Meikku. En tiedä missä vaiheessa homma kääntyi näin päin että päätöstään pysyä raittiina joutuu perustelemaan. Sehän on pelkästään positiivista! Kyllä Aussilassa varmasti ollaan sen verran suvaitsevaisia, että vaikka juomaa kohteliaisuudesta tarjottaisiinkin, niin ei sitä tyrkytetä, tai ketään pakoteta juomaan. Sen lisäksi, jos ollaan töissä, niin ei se "juhliminen" voi olla päivittäistä, niinkuin Joukokin totesi. Varmasti löydät jonkun mukavan lenkkikaverin! Kaunista lenkkeilymaisemaa ainakin löytyy, eikä tarvii polkee loskaa. :) :peukkuy

Mitä kielitaitoon tulee, niin usko pois: suomalaisilla on yleensä ottaen hyvä kielitaito, mutta siihen ei vaan uskalleta luottaa. Rohkeasti vaan matkaan! :D

Riina.
Riina

tukka takana

Riaapa, en kategorisoinut kaikkia 18 viiva kolkyt vuotiaita, ainoastaan useimpia tanne tulijoita. Tarkoitukseni ei ollut pelotella Urheilijatyttoa, toivotin hanet tervetulleeksi Australiaan, koska kunnollisena ihimisena suomalaisaussit tajuavat asian ja huomaavat millainen posetiivinen poikkeus han on. Eli menevat out of their way to help...

En ole rallaamista vastaan, mutta joku tolkku...

Pysyn kannassani kaupungeissa asuvien suomalaistyttojen maineesta taalla ja Etela-Euroopassa.  Tasta on ollut paljonkin keskustelua suomalaisyhteisossa vaikuttavien keskuudessa taalla Adelaidessa ja kuvaamani kokemukset eivat ole olleet pahimpia.  Mutta koska he tulevat "kaukaa", niin heita yritetaan vieda paikkoihin ja auttaa kaikin tavoin, toisaalta luulisi etta "vestigia terrent". Mutta mikas mina olen toisten rakkaussuhteita arvostelemaan, eihan sita tieda vaikka asianomaiset kokisivat sen kuinkakin kauniina ja arvokkaana.

Tietoja tasta sukupuolitautiasiasta saanee vaikkapa Helsingista Sukupuolitautien Poliklinikalta. Kuulin etta se on jossain Pasilassa.

Muuten, se sukulaistyttoni biletys loppui aikanaan Suomessa. Hanesta tuli pappi.

riaapa

--------------------------------------------
Riaapa, en kategorisoinut kaikkia 18 viiva kolkyt vuotiaita, ainoastaan useimpia tanne tulijoita. Tarkoitukseni ei ollut pelotella Urheilijatyttoa, toivotin hanet tervetulleeksi Australiaan, koska kunnollisena ihimisena suomalaisaussit tajuavat asian ja huomaavat millainen posetiivinen poikkeus han on. Eli menevat out of their way to help...
--------------------------------------------

No hyvä! Kuulostikin aika pahalta... Mutta olisiko sittenkin niin että tuo "useimpia tänne tulijoita" tarkoittaakin että nämä kuvaamallasi tavalla käyttäytyvät ovatkin niitä jotka ovat näkyvimpiä (valitettavasti), ja me kunnon tytöt emme erotu negatiivisella tavalla massasta? Toivoisin kuitenkin että olisimme enemmistönä.

Harmi että suomalaistyttöjen kyseenalainen maine kasvaa siellä Adelaidessa, sitähän voi vain jokainen omalta osaltaan olla vahvistamatta. Muistaakseni myös "vanhoilla" suomalaissiirtolaisilla oli joskus viinaanmenevän rakennusmiehen maine? Toivottavasti se on jo hälvennyt.

Juu, tilastot on tilastoja. Olen kuullut että 90% niistä vedetään hatusta. :hahhaa :hahhaa :hahhaa

Meillä kun näyttää tuo latinan kielikin olevan hallussa, niin tässäpä aiheeseen sopiva latinankielinen loppukevennys raamatusta: "Vinum et musica laetificant cor". Kyllä viini ja musiikki välillä minunkin sydäntäni ilahduttavat. :pyhimys

Riina.

p.s. Asioihin positiivisesti suhtautumalla maailma näyttää paljon mukavammalta... Meillä Varkaudessa se tiedetään, sillä Varkaus on "Suomen posetiivisin kaupunki" (ainakin männävuotisen sloganin mukaan). Meiltä löytyy iso posetiivi-museo.
Riina

Jouko

Tukka takana,

Olen todella pahoillani kuullessani huonoista kokemuksistasi suomalaisten sukulaistesi suhteen. Kuvailemasi käytös ei tosiaankaan kuulu niin seikkoihin joita kenenkään tarvitsee sulattaa, vaikka kuinka kyseessä olisi suomisukulaiset. Selvät pelisäännöt vois olla paikallaan jos kerran vieraana ollaan, tai sitten kylmästi monoa per***lle.

Meillä ei ole suomalaisvieraista tai täällä tapaamistani suomalaistytöistä ole muuta kuin erinomaisen positiivisia kokemuksia, enkä voi väkisin väännättämälläkään sanoa pahaa sanaa kenestäkään. Kaikki tapaani tytöt (naiset) ovat olleet todella mahtavia ja erittäin hyvin käyttäytyviä, mistään erityisestä biletys meinigistä ei ole havaintoja täällä Queenslandissa.

Kuten varmaan jo tämä ylistyksen jälkeen arvaatte, niin en omien kokemusteni perusteella lähde missään nimessä leimaanaan suomalais-naisia sikailijoiksi tai mitenkään muista poikkeaviksi. Ja näissä mainitsemissani tapauksissa on kyseessä ihan henkilökohtaisista kokemuksista, enkä epäilystä :D huolimatta ole käyttänyt tuota meidän kuuluisaa, "Stetson Harrison" menetelmään vastauksen saamiseksi. http://www.dundernews.com/viestitaulu/teksti-fileet/stetson.php :hahhaa

Tietysti täytyy muistaa että me kaikki olemme hyvin erilaisia, se mikä jostakusta saattaa näyttää kauhistuttavalta, voi toiselle olla aivan luonnollista.

En taas näe mitään poikkeavaa jos joku käy ulkona ystävien kesken pitämässä hauskaa tai siinä että toinen taas pistää lenkkarit jalkaan ja käy lenkillä, molemmat tuiki tavallisia juttuja.

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Hanna_

Jouko :D

Toinen hyvä menetelmä voisi olla Stetson-Parkinson, jossa pääsee hatusta vetämisen lisäksi ravistamaan vastauksia hihasta. ;)

Surullista kyllä, jos suomineidot tosiaan ovat luoneet itselleen (ja samalla valmiiksi myös meille muille) tuollaisen maineen. :(
Pitää vaan koittaa itse tehdä parhaansa ja käyttäytyä kuin ihmisen lapset.

Hanna

Anski

Sattuiko kukaan täällä suomen päässä katsomaan eilen Subtv:ltä Miljonääri-Jussi extraa??
Siinä tuli aika suoraa puhetta niiltä parikymppisiltä kaupunkilaistytöiltä.
Iltalehdestä luin tänään, että se oli vielä moneen kertaan siistitty versio siitä mitä siellä oli oikeasti puhuttu :o

sanna77

No Hurjat on jutut....:o:o
Australiaan saapuessani olen itse saanut ainoastaan hyvää palautetta suomalaisista naisista sekä miehistä. Mielestäni ei kannata alkaa ns "lokeroimaan'' ihmisiä. Kuten Jouko tuossa jo opastikin niin olemme kaikki erilaisia siitä huolimatta olemmeko miehiä, naisia, kaupunkilaisia, maalaisia, Suomalasia, Austraalialaisia....
Ja se mitä iltalehdessä lukee tai SubTv:ltä näytetään ei tunnetusti ole faktaa...joten maltetaan vieläkin lokeroimasta niitä "kaupukilaistyttöjä".....

Zende

Juu yhtyisin tassa Riaapan ja Sanna77'n kommentteihin - lokerointia olisi hyva valttaa.  Ja vaikka ymmarrankin, etta sinulla Tukka Takana ei kenties ole kokemusta miespuolisten sukulaistesi kaytoksesta, kylla vahan nyppasee se, etta puutuit nyt nimenomaan naisten kayttaytymiseen.  

Eihan se tietysti ole mitaan uutta, etta juhlivat naiset leimataan prostituoiduiksi, kun taas samalla tavalla kayttaytyvat miehet on vaan 'hyvia jatkia' jotka ovat vahan vaan rentoutumassa ja toimittamassa kontrolloimattomissa olevia biologisia viettejaan.  :nuttu:

Mikali juhlimis- ja sikailu-aiheesta keskusteltaisiin tassa vahan sukupuolineutraaleimmin termein, olisin kanssasi ihan samaa mielta - on ikavaa ja kamalaa jos nuoret vieraat sikailevat ja siten kenties huonontavat suomalaisten mainetta tai aiheuttavat itselleen haittaa, esim. noita sukupuolitauteja.

Meikku, pahoittelut etta keskustelu on hieman vinksahtanut pois tarkoittamaltasi raiteelta.  Kuten muutkin jo totesivat, kylla taalla parjaa vaikkei enkku olisikaan ihan sujuvaa, ja ajan vietetta loytyy joka lahtoon.  Jos on tosiaan niin, etta hostelleissa majailevat suomalaiset vain kannaavat (mita epailen kovasti), onhan siella varmasti vakea muistakin oletettavasti kohtuullisemmin kayttaytyvista maista (tatakin epailen - eikohan se ole enemman henkilosta eika syntyma maasta kiinni miten kayttaytyy).

Zende

tukka takana

Jouko, kiitos osanotostasi. Vastauksesi oli neutraali ja sovitteleva, se on oikea asenne. Ymmarran asemasi yllapitajana.

Olen myos Sanna 77:n kanssa samaa mielta, etta ei kannata lokeroida ihmisia. Kyseessa oli kuitenkin retroaktiivinen informaatio, koska lokerointi oli jo tapahtunut, vaikka siita ei juuri puhuta. Sen kuitenkin huomaa suomalaisperheissa jotka ovat saaneet suomalaistyttoja vieraakseen. Itkua ja hammasten kiristysta jalkeenpain.

Suomalaisnainen saa kauniine skandinaavisine piirteineen helposti seuraa ulkomailla. Miehilla/pojilla on toisin. Aussinaisen kanssa taytyy kayda ulkona pitkan aikaa ja maksaa kaikesta ennen horisontaalisiin kansantanhuihin ryhtymista. Eihan backpacker- kaverilla sellaiseen ole varaa.

Suomalaiseen luonteenpiirteeseen kuuluu usein meneminen henkilokohtaisuuksiin silloin kun puhutaan ihmisista, ei heidan asioistaan, eiko totta, Riaapa...  Australiassa sellaisella mentaliteetilla ei montaa tilinvalia selvia.  Degustibus non es disputandum. Kylla mina tiedan miten sana positiivinen kirjoitetaan.  Aikaisemmassa viestissani oli muitakin kirjoitusvirheita, jotka paasivat palstalle editoimatta.  Hauskaa, etta teilla siella Varkaudessa on posetiivimuseo. Tulisin kaymaan siella seuraavalla suomenvierailullani, jos uskaltaisin, mutta pelkaan Keha Kolmosen takaa kuuluvaa heikkoa susien ulvontaa.

Kerron vitseja ehtymattomasta varastostani ja olen huumorintajuinen, naurava ja hymykasvoinen. Mutta tallaisella mentaliteetilla en montaa tilinvalia Suomessa selvinnyt.  Syyna Australiaan muuttooni ei siis ollut luterilainen synkka jumalisuus, tv-lupatarkastajat tai toisten ihmisten asioihin puuttuvat sosiaalitantat. En lokeroinut naita asioita, ne vain hymyilyttivat minua.

muriel

Pakko laittaa muutama rivi etta et aivan kauhistu naista jutuista.
Tahan maahan mahtuu paljon erilaisia ihmisia ja koska ilmasto on ulkoilua kannustava paitsi ehka kesalla niin varmasti loytyy lenkki kaveria.
Reissaajienkin joukosta loytyy niita jotka tulevat tanne vain uteliaisuuttaan ja pitavat muutakin kuin biletysta arvossa. Paljon vaikuttaa se minkalaiseen hostelliin menet.  Ja mihin paikkakunnalle.
Ala murehdi kieli taidosta , sinulla on kuitenkin pohja jo opittu, sen kun tulet tanne harjoittelemaan.
Taytyy sanoa etta hirvitti nuo muutamat kommentit. Taalla pidempaan asuneena en ole tormannyt sellaiseen ilmioon. Ehka en ole sita etsimalla etsinytkaan mutta ne ihmiset joihin olen tormannyt ovat olleet paljolti eri ikaisia ja aivan tavallisia ihmisia, en ole tormannyt kuvailtuihin "helppoihin" naisiin. Mutta joukkoon mahtuu monia, ja onneksi taalla on tilaa, eli jos seura ei ole oikeanlaista niin vaistyy vahan kauemmaksi. Itse en ole koskaan saanut negatiivista palautetta suomalaisuudesta. Ihmiset yleensa kunnioittavat jos heita kunnioittaa takaisin.

Reija

Oli ihan pakko itsekkin nostaa paata pystyyn ja antaa oma kohtaista palautetta...

Itse olen myos omakohtaisesti kuullut vain positiivisia kommentteja suomalaisista yleensakkin ilman sukupuolista erittelya... Mutta koska aiheesta muut jo ovat kommentoineet niin runsaasti niin jatan talla kertaa sana-arkkuni kiinni tasta asiasta!

Toinen asia johon halusin laittaa kommenttia oli tuo urheileminen, Australia on tunnetusti urheiluhullu maa ja  taalla tosiaan ihmisia nakee juoksemassa milloin missakin, eika se todellakaan ole mitenkaan outoa. Myonnan kylla pienen ongelman itselle kun en millaan loyda itselleni lenkkikaveria koska ne jotka tunnen eivat ole joko urheilevaa kansaa tai sitten pitavat enemman tuosta oleilusta ja oluella kaymisesta. Tuohon hapeamiseen etta ei halua juoda, suomessa kuulin aluksi monesti kun lahdin kavereiden kanssa ulos etta vaha oot tylsa kun et juo.... aivan, valitettavasti jotkut ihmiset haluavat juoda tajun kankaalle ennen kuin heilla on hauskaa, itse en ole koskaan tarvinnut viinaa hauskanpitoon vaikkakin sita olen ikavuosinani jonkun litran nauttinutkin.. ja nuorena ( ai niin kun en enaa ole nuori...) monesti olin kuskina kavereilleni koska mun mielesta kuskina oli paljon kivempai olla, sai nauraa kavereilleen ja tiesi ettei tarvinnut potea krapulaa seuraavana paivana :D

Kielitaidosta jonkin verran... itse luulin etta kielitaitoni olisi hyvalla pohjalla lahimenneisyyttani ajatellen... mutta vaarassa olin, todella tahmeaa oli toi alku ja vielakin rapikoidaan eteenpain... itse kun on tallainen papupata ja on tottunut puhumaan nopeasti ja kommentoimaan asioita salaman nopeasti, niin nyt uusi kieli hidastaa ja kangistaa puhumista.... AND I HATE IT ( who said I don`t wanna be perfect :D ) Eli ma uskon etta ihan millainen kielitausta on niin jos englantia ( puhe-englantia) ole kayttanyt joka paiva 24/7 niin aina joutuu aloittamaan vahan kokeilemalla ja ihan varmasti tulet parjaamaan taalla... taalla on miljoonasti ulkomaalaisia jotka puhuvat vain pari sanaa englantia ja hyvin pyorittavat busineksiaan, joten no worries, tanne vaan :D

:peukkuy :peukkuy

riaapa

No huhhuh... kylläpä tästä soppa syntyi. Jälleen kerran on todettava se, että nonverbaalisen viestinnän puuttuessa tämänkaltaisessa viestimessä tulee helposti väärinymmärretyksi. Ellei sitten viljele noita hymynaamoja joka väliin.

Tukka takana, olen todellakin pahoillani että sinulla/teillä on ollut huonoja kokemuksia, mutta lähinnä minuakin harmitti tuo tekemäsi yleistys ja lokerointi, koska itse kuulun tuohon kategoriaan 18-35-vuotias suomalainen kaupunkilaistyttö. Kuten huomaat, monella täällä foorumissa on päinvastaisia kokemuksia "meikäläisistä". Minua harmittaa myös niiden sukulaistyttöjen puolesta, joista nyt puhutaan pahaa, kun kissa olisi pitänyt nostaa pöydälle asian ollessa ajankohtainen, eli kuten Joukokin sanoi, tehdä talon säännöt selviksi. Olen Hannan kanssa ehdottomasti samoilla linjoilla siinä, että meistä kukin voi vaikuttaa asiaan käyttäytymällä itse "kuin ihmisen lapset". :)

LainaaSuomalaisnainen saa kauniine skandinaavisine piirteineen helposti seuraa ulkomailla. Miehilla/pojilla on toisin. Aussinaisen kanssa taytyy kayda ulkona pitkan aikaa ja maksaa kaikesta ennen horisontaalisiin kansantanhuihin ryhtymista. Eihan backpacker- kaverilla sellaiseen ole varaa.

Juuri tämänkaltaisia yleistyksiä tulisi mielestäni välttää, jos ei tieten tahtoen halua hämmentää huttua. Nämä ovat minunkin mielestäni ehdottomasti yksilön piirteitä, eivätkä kansallisuuteen tahi sukupuoleen liittyviä asioita.

LainaaSuomalaiseen luonteenpiirteeseen kuuluu usein meneminen henkilokohtaisuuksiin silloin kun puhutaan ihmisista, ei heidan asioistaan, eiko totta, Riaapa...  Australiassa sellaisella mentaliteetilla ei montaa tilinvalia selvia.  

Jaa, minun henk.koht. kokemukseni on päinvastainen. Minusta vaikuttaa siltä että monet aussit harrastavat tällaista kevyttä "puukotusta". Mutta erona tietenkin se, että kasvokkain se tehdään hymyssä suin, joten kaikille on selvää, että ei tässä ole tarkoitus kenenkään mieltä pahoittaa. Oma huumorin alalajinsa, sanoisin. En suinkaan, Tukka takana, epäillyt ettetkö osaisi kirjoittaa sanaa positiivinen :nuttu: Arvasin kyllä että kyseessä oli sormen lipsahdus, mutta kun sen huomasin, tuli minulle väistämättä mieleen kotikaupunkini hauska slogani joidenkin vuosien takaa. Minusta se oli aikoinaan aika hyvin keksitty. Ja tuo Mekaanisen Musiikin "Museo" on muuten käymisen arvoinen paikka, jos sinne susirajalle saakka uskaltautuu. Itse Varkauden kaupunki voikin olla vähän liikaa paperitehtaan tuoksuun tottumattomalle... ;)

LainaaKerron vitseja ehtymattomasta varastostani ja olen huumorintajuinen, naurava ja hymykasvoinen.

Sittenhän meitä on kaksi! :D No, varastoni ei ole ehtymätön, mutta naurava ja hymykasvoinen olen, avataristani huolimatta. Harmi jos sait minusta muunlaisen kuvan. Luonteeseeni kuuluu myös se, että en pidä suutani kiinni jos joku asia pännii, vaan selvitän asian heti, jotta ei jää mitään turhaa hampaankoloon. *ojentaa kättään sovinnon eleenä* Saat toki pitäytyä mielipiteessäsi suomalaisnaisista, mutta salli minun myös se kyseenalaistaa. :) Asiat tappelevat, eivät ihmiset.

Riina.

p.s. sori, Meikku, tämä sivuraiteille siirtyminen...
Riina

Jaaks

Tukka Takana :D

Olipas hyva provosointi :D  Naita yleensa nakee tuolla nuorison suosimilla sivuilla jossa ne kirjoittelee isukin tietokoneella.

Itse en edes viitsinyt vastata, mutta nakojaan heratit ainakin muutaman :??

tukka takana

Voi Jaaks!! Sina tietamattasi osittain paljastit meidat...

Mutta kerrotaan tama juttu nyt.

Parin suomalaiskaverin kanssa kokoonnuttiin Adelaidessa (jossa asun) ja selattiin juuri loytamaamme dunderia.  Ns humukessuaan (vanhemmat suomalaisaussit tietavat kylla mita talla tarkoitetaan, mutta kerrotaan joskus toiste) polttava Rane sanoi, etta eihan taalla ole Adelaidesta mitaan, ja TULISTUI. Kolmannen West Endinsa juonut Ranen kaveri saesti hanta.  Ehdotin kunnon ravaytysta, niin etta tiedetaan, etta kylla meita suomalaisia Adelaidessakin on.

Rane ehdotti, etta otetaan hampaisiin se, etta Adelaidessa on vain kolmen tyylisia suomalaisia, helluntailaisia, luterilaisia ja dokaavia suomalaisia. Kesti kauan, etta sain aiheen muutettua, koska en itse kuulu mihinkaan naista ryhmista, ja pidan sita suurena voimanani. Ja onhan se jo loppuun kaluttu juttu.

Katseemme kiinnittyi sitten Ranen kaverin tyttoystavaan. Siinapa raitis, sympaattinen, selvajarkinen ja kaunis suomalaistytto. Han ei varmaankaan pahastuisi jos pitaisimme hanen kustannuksellaan vahan hauskaa. Ja sitten koneelle...Se oli virhe. Tyttoystavan raivari oli aika paha, me kun emme nayttaneet hanelle tekstia vasta kun asken. Nyt ne nukkuu eri huoneessakin. Mutta...tukka takana ja elama edessa.  Yritan tulevaisuudessa kirjoittaa Adelaidestakin asiaa dunderiin. Nyt se on vaikeaa, kun naurattaa ja nolottaa liikaa.

Riaapa, olemme todella pahoillamme ja tartumme mielihyvin sovinnon kateen.  Kellaan meista ei ole mitaan Sinua tai muita dunderilaisia vastaan. Faktat olivat kuitenkin tosia, ja myonnan etta provosoivia.  Kaverit lahtevat kohta takaisin Suomeen susia hutkimaan. Vielakohan ne vois tulla kaymaan siella Varkauden posetiivimuseossa...?

riaapa

No voi perhana, minun kiehuvaa vertani... :mad: on tuo kiehumispiste vähän turhan alhainen. No, humukessut selittää asian, mutta yrittäkäähän tästä lähin käyttäytyä ainakin täällä foorumissa kuin ihmisen lapset.

Tulipahan Adelaidekin laitettua "maailman kartalle". Itseäni kovasti huvittaa Victorialaisten naureskelu Adelaidelle, minusta kun se vaikutti oikein kauniilta ja mukavalta kaupungilta, kun siellä hyvin pikaisesti kävin, eikä lainkaan junttilalta.

Tervemenoa kavereillesi Varkauteen, en ole siellä sitten vuoden 1994 asunut, mutta siellä se on 5-tien varressa. Kannattaa jarrutella siinä vaiheessa kun alkaa tuoksua paperiteollisuudelta.

Riina.

p.s. sain juuri s-postivarmistuksen, että sain pakkolatinan tenttini läpi! Kahdesti piti käydä kokeilemassa, mutta Veni Vidi Vici. ;)
Riina

Jaaks

Miten niin tietamattani :??

Jos teita kiinnostaa vastaavanlainen viestien lahettely, niin menkaa muualle - olkaa hyva :mad: :nuttu:

Sovinnon kasi on aina valmiina, mutta taytyy vahan paremmin tehda kuin teitte aikaisemmin - OK - tai sitten ei enaan yhtaan viestia "taka tukalta" :D

Silppu

Riaapa:

Itsellänikin on joskus paha tapa sortua keskusteluissa provosointiin...:( Esim. taannoisen Dunder-tapaamisen George W. Bush -kehuminen toi kaikuja aina tälle palstalle asti.

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=804

Vaikka oikeastaan oon kovin epäpoliittinen mielipiteineni.;) Taisin näin saada tällä palstalla jo poliittisen leiman otsaani, vaikka en ole sanaakaan politiikasta dunderissa puhunut. :??.... politiikka ei vaan ole mun juttuni.

Hyvää provosoinnissa on se, että värikäs keskustelu tuo särmää. Ja yksinkertaistuksien avulla voi löytää keskustelusta joitakin uusia ulottuvuuksiakin.

Paras tapa kuitata provosoijien jutut on antaa niiden mennä toisesta korvasta ulos. Se harmittaa eniten provosoijaa. -Mutta älkää kertoko tätä kenellekään....

Silppu:D

Urul

Optimum et pessimum in homine est lingua.

riaapa

Yeah right, Markus... tosi epäpoliittiselta vaikutitkin. ;) Mutta älä huoli, ei niitä sun George W -höpinöitä kai kukaan ihan tosissaan ottanut, kun muuten vaikutit ihan selväjärkiseltä.

Noin kasvokkain se provosointi ei niin haittaakaan, koskapa se voi johtaa nimenomaan mukavaan keskusteluun. Näin foorumissa se ei ole kivaa, koska kiehuvat tunteet joutuu näppis ottamaan vastaan, eikä se varmaan tykkää kun sitä raivoissaan naputtelee... ja rupee itteäkin harmittamaan.

No, ei se mitään, olen valmis antamaan "tukaanille" uuden tilaisuuden osoittaa sittenkin olevansa järkevän sanailun arvoinen. :roue

Urul,
älä viitti... mun pakkopulla on nyt hyväksytysti läpi, enkä halua enää ikinä miettiä ainuttakaan latinan kielen konjugaatiota tai deklinaatiota. Liirum laarum latinaarum.

Riina.
Riina

tukka takana

En aio kirjoittaa naille palstoille enaa mitaan koska aidinkieleni on englanti.

Namakin tekstit kirjoittivat kaverini suomeksi lahes kokonaan, kuten tamankin. Heista ei ole enaa apua, koska lahtevat Suomeen.

Olemme mielestamme jarkevia. Tarinat olivat totta.

Humukessua (itsekaaritty savuke, lainaus elokuvasta Tuntematon Sotilas) poltellut Rane on koulutukseltaan lakimies, hanen West Endia maistellut kaverinsa sotakorkeakoulun kaynyt ammattiupseeri ja taman tyttoystava ammattikorkeakoulun lehtori.

zetax

Joo mita tohon enkkuun tulee.. Niinkuin sen jo olen kertonut niin mulla ei ole kielitaitoa kaytannossa ollenkaan eli 4-5 paikkeilla koulussa ja saa nahda mita tuleman pitaa. Mutta unelmana olisi oppia edes jotain tassa 9 kuukauden aikana.

Tuosta juomisesta myos jotain.. Arsyttavaa kun wtc tyontaa kaljaa kateen jo orientaatio tilaisuudessa ja eihan siita kehtaa mitenkaan kieltaytya. Ettei maine ihan heti mene ja saahan siita myos energiaa eli olen selvinnyt nama alkupaivat kokonaan ostamatta ruokaa. hostellin aamiaisella ja wtc:n kaljalla.

hanskie

Koska talla palstalla on aikaisemmin kaytetty Latinankielta ja niin ollen palstan kirjoittelijoilla on tama kieli hallussa, niin haluan tassa esittaa pienen pikakurssin sita osaamattomille.

Nomen est omen.-
Kukaan mies ei ole omena.

Alea jacta est !-
Minen jaksa alennusmyynteja.

Animula vagola,blandula.-
Elaimet vakoilee, sekoilee.

Exeptio confirmat regulam.-
Poikkeuksellisen rajut ristiaiset.

Gaudeamus ikitur.-
Gaudeamuksella kay aina tuuri.

Iuvenas dum sumus.-
Juvalla tyhmana sumussa.

Naturalia non sunt turpia.-
Luonnonsuojelijoita ei pida vetaa turpiin.

Navigatore necesse est.-
Taytyypa suunnistaa Eestiin.

Debellare superbos.-
Depiili paajohtaja.

Vae victis.-
Missa on Vihti ?

:hahhaa :hahhaa :hahhaa :hahhaa :hahhaa
Hannu

Surffari

Alepa iacta est = Puksun ostarilla tavataan...

sammy

LainaaAlkuperäinen postittaja tukka takana

Humukessua (itsekaaritty savuke, lainaus elokuvasta Tuntematon Sotilas) poltellut Rane on koulutukseltaan lakimies, hanen West Endia maistellut kaverinsa sotakorkeakoulun kaynyt ammattiupseeri ja taman tyttoystava ammattikorkeakoulun lehtori.

On tainnu mennä elämä aikoinaan vähän niinku ohitse ennenkuin ehti alkamaankaan....10 vuotta tavaratalon myyjänä ja elämä on silti yhtä hymyä OZ-landiassa!!!

Reija

Heittaa kans latinaa kehiin....

" Homo Homini Lupus "

Valitettavan totta joskus.... " ihminen on ihmiselle susi "  :sorry

Jaaks

" ihminen on ihmiselle susi " - onko se edes mahdollista :?? ja mita se oikein tarkoittaakaan :??

http://www.tunturisusi.com/uutisarkisto.html

:D:D:D

Timo

Hieno linkki Jaaks :D :D :D  

Ja asia, josta kannattaa todellakin muistuttaa. Surullista vain, että ihminen on myös sudelle ihminen, eikä pelkästään muille ihmisille  :?? ;)

No, Meikkua pelottelematta, kyllä me australiansuomalaiset ihmiset ollaan kuitenkin ihan säyseitä  joten ei meitäkään tarvitse ihan kokonaan karttaa vaikka joku sattuisi lenkkipolulla  tulemaan vastaan ;)  

Eikä noita täkäläisiä luonnoneläimiä tarvitse pelätä edes sitä vertaa, vaikka  enimmäkseen sisätiloissa viihtyvät paikalliset saattavat pelotella lenkkipoluille menijää käärmeillä, hämähäkeillä,  krokotiileillä, dingoilla ja ties millä pedoilla. Totuushan on, että henki ja terveys ovat suuremmassa vaarassa kadulla baarin edessä.

Reija

Jaaks :D

Homo homini lupus- man is a wolf to another man.

Popular Roman proverb by Plautus (dead 184 B. C.), in his Asinaria.Thomas Hobbes later used it in his "De cive, Epistola dedicatoria"

"Only part of us is sane: only part of us loves pleasure and the longer day of happiness,
 wants to live to our nineties and die in peace, in a house that we built, that shall shelter those
 who come after us. The other half of us in nearly mad. It prefers the disagreeable to the
 agreeable, loves pain and its darker night despair, and wants to die in a catastrophe that will
 set back life to its beginnings and leave nothing of our house save its blackened
 foundations."

Tassa yksi selitys lauseelle... mutta varmaan tulkintoja loytyy enemmankin jos alkaa kaivamaan syvemmalta :D

Sorry taas aiheesta vahan sivussa :sorry

johnnie

Tukan kavereilta suomen kieli tuntuu olevan viela hyva.

Mutta taalla Australiassa on paljon australiansuomalaisia, jotka suomea eivat puhu enaa.  Onko heilla mitaan oma keskustelupalsta? Voiko tanne kirjoittaa englanniksi? Monet lukee suomea mutta ei osaa kirjotta sita.

Eihan suomea tarvitse suomen ulkopuolella paitsi virossa, siksi ei  tarvitse Australiassa.

Jaaks

Johnnie :D

Tottakai voit kirjoittaa englanniksi jos suomeksi ei oikein suju :D

Voi olla etta et saa yhta paljon vastauksia, but go ahead :XXXX

johnnie

:) Wicked, Jaaks. Thanks, mate...

I just wanted to make a point about Finns in S.A... See Finns in S.A. on the main page.

Thanking you for your participation, in advance, cheerio, johnnie

Meikku

Jepsis, kiitoksia kaikille vastauksista. Enköhän mä nyt siis ole sinne Australiaan päin tulossa, kesäkuussa olisi tarkoitus sinne lentää.

Tuntuu, että suomalaiset ovat hurahtaneet maratoneihin, ja minä muiden mukana. Tosin mun kohdalla maratonin juokseminen on vasta suunnitteluasteella, mutta mietin, että olisi ihan mieletöntä toteuttaa tuollainen haave siellä Ausseissa. Juostaanko siellä siis paljon maratoneja? Osaako kukaan suositella maratonia marras-helmikuuksi, mille kannattaisi ensikertalaisena osallistua?

Jaaks

Meikku :D

Noista maratoneista oli jo jonkin verran juttua vahan aikaisemmin ja sielta haku laatikosta se loytyikin :D

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=522

jaanap

virossa puhutaan eestin kieltä ja suomi on sukulaiskieli jolla välttämättä ei pärjää Virossa. Korkeintaan Tallinassa.
Kielen merkitys on yhdistävänä tekijänä, jolla on tarkoitus erottua muista kulttuureista.
Kieli on rikkaus