Bisnes-etiketti aussien kanssa ?????

Aloittaja Heluna, tammikuu 30, 2004, 01:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eevis

Urul :o

Ihanko totta ei Ausseissa uskalla ensiapua menn? antamaan ilman kurssikeskuksen vastuunottoa? Olen k?ynyt EAII:n ja yll?pit?nyt sit? uusimalla, mutta t?ytynee sitten menn? Ausseissa tommoiselle kurssille. Ottavatko ne siis t?mm?iselle kurssille ihan "kadunmiehi?", ettei tarvi olla mik??n terveydenhuollon alan ihminen? Tuntuisi vaan aika riskaabelilta, ett? jos kaikki kurssilla olleet saa heid?n takauksensa vastuuvapaudesta "hoitovirhetapauksessa", niin luulisi heid?n hukkuvan korvausvaatimuksiin? Kun ainakin itsest?ni tied?n, ett? voisin ihan hyvin k?mm?t?kin ensiavussa, jos oireet sopii moneen juttuun. Eik? siin? kiireess? ja pikkupaniikissa v?ltt?m?tt? kaikkea honaa ajatella. T?ytyy siis kai harkita kurssille menoa, ett? uskaltaa tehd? jotain jos joku onnettomuus eteen sattuu... :?? :?

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!

mette

Jaaks:D

Oikein arvattu ,amerikkalaisten tekem?,mutta olisiko sit? kasaamassa ollut  jokunen aussikin?

http://www.travelreviewbooks.com/Lets_Go_2003_Australia_0312305613.html

Huomaa:this book still has a few inaccuracies...

feedback@letsgo.com
Subject:"Let's Go :Australia"

Tuosta tippien antamisesta...verraten vaikka Amerikkaan ,jossa tipping is expected niin siihen n?hden voi sanoa,ett? Australiassa ei olisi.Ymm?rr?n tuon niin,ett? tipin antaminen on vapaaehtoista,eik? pakollista.Siin? mieless? se ei ole odotettua!Kuvitellaan,ett? et ole  saanut hyv?? palvelua ravintolassa ja silti pit?isi tipitt??.Hullua,eik??Liek? Amerikassa matalat palkat ,kun  siell? tipitt?minen on s??nt?.Minusta tippi siell? on yht? kuin palkkaa,k?yt?nn?n ollessa mik? on ...ja eik? siell? tipitet? takseissa,kampaajilla ,kaupoissa???

http://www.newsouthwales.worldweb.com/TravelEssentials/Tipping/8-618.html

eevis

Juu, Jenkeiss? on kyll? tipit t?rke? osa tipattavien ammattien (surkeita) palkkoja, siksi ne on niin t?rkeit? tarjoilijoille ym. T?m? omasta tippailukokemuksesta, ...ja Reservoir Dogsin perusteella! :hahhaa

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!

Jaaks

Mette :D

Sama hommahan oli aikoinaan Suomessa periaatteessa, jolloin laskuun lisattiin pakollinen 11% myohemmin 13% ja sitten viela myohemmin 15% palvelurahaa.  Se oli silloin meikalaisellakin ainoa palkka mahdollisten tippien lisaksi.  Suomessa oli kyllakin sen lisaksi ammattiliittojen hoitama ns "takuupalkka" jos ei ollut bisnesta, mutta eipa koskaan tullut sita tarvittua :D

Tuo %-palkalla oleminen oli erittain hyva ravintoloiden omistajille varsinkin kun tarjoilijat olivat henkilokohtaisella %:lla.  Ei ollut laiskoja ja kaikki myi mahdollisimman paljon ja mahdollisimman kallista.  
Homma muuttui jonkin verran kun liitot kielsivat henkilokohtaisen palkkaussysteemin ja kaikki meni yhteisprossalle ja pian sen jalkeen tulikin sitten kiinteat minimipalkat voimaan - "lusmut" tuli kuviin mukaan ja myynnit putosi :o - sitten vahennettin henkilokuntaa ja palvelun taso putosi :o
Liitot jai vaan ihmettelemaan miksi yhta-akkia oli paljon tyottomia tarjoilijoita.

Itse olisin edelleen %-palkan kannalla ainakin osana palkasta, silla se tekee tyontekijoista tavallaan osakkaita ja lisaa kiinnostusta asiakkaiden tyytyvaisyyteen ja hyvinvointiin seka laittaa tyontekijat ajattelemaan enemman firman ja omaa tulevaisuuttaan:D

(just my opinion)

mette

Jaaks :D  

Tuo 15%:n palveluraha toi mieleen ne vanhat hyv?t ajat!Kuitenkin se oli meid?n palkkaa ,ei sit? min??n tippin? pidetty.Vuorossa olevien tarjoilijoiden kesken se jaettiin(puulaaki)Tipit tuli sitten erikseen ja niit?h?n tuli.Kun  palveluraha automaattisesti sis?llytetty hintaan(en katso tipiksi) minusta se on yksinkertaisesti aterian(saamieni palvelujen ) hinta.Tipit ovat aivan toinen juttu!

Tuntematta tarkemmin Amerikan tippik?yt?nt??,lukenut olen tarjoilijoiden huonoista palkoista,eik? siell? ole edes unioneita...Kuka tiet?? siis miten homma siell? toimii?Jos palveluraha ei ole sis?llytetty laskuun on asiakkaan maksettava lis? 15 tai 20 %,mutta ei se minusta tippi? ole :??Toivoa sopii,ett? se ainakin p??tyy tarjoilijan omaan taskuun.

Urul

Jaaks :D  Provisiopalkka.Se oli :peukkuy!Arctia ja Osuusliikkeet ajoivat 80-luvun lopulla muutosta provisiopalkasta tuntipalkkaan.Harmi,sill? ennen palvelu pelasi!

Tuntuisi silt? ett? Amerikassa k?site tippi olisi provisiopalkka,onhan se prosenteissa m??ritelty.

Jaaks

Urul :D

Sitahan se - proviisiota :D ja hyva juttu olikin.

Aikoinaan kun olin Hotelli Marskissa toissa, niin meilla oli kaikilla henkilokohtainen prosentti ja kuka parhaiten "lahjoi" vuoron hovimestarin sai parhaimman aseman ja parhaat asiakkaat :) Silloin tuli joskus tienattua yhdessa iltavuorossa enemman kuin sitten myohemmin kiintealla palkalla viikossa :(  Sitten tuli tietysti tipit paalle, jotka nekaan eivat olleet mitaan pienia Marskin asiakkailta.  Tipit kyllakin aina jaettiin myos keittion kanssa :D

Urul

Jaaks:D  Kokemuksia molemmista,omalla prosentilla ja puulaakilla.Henk.kohtaisesti en itse tyk?nnyt omalla prosentilla,apua et saanut kun j?it junan alle vaikka kaverilla olisi ollut asema tyhj?n?.
Baarimestarina ollessa oli meill? aina puulaaki.

Olen kuullut tosta Helsingin lahjonnasta,raakaa peli?!Itse tykk??n  reilusta pelist?!Milj?n??riarabit kun tulivat Tammeriin ohjasin heitit tietenkin vaimon asemalle.Ei vaan,ihan oikein meni noin.Edellisiltana olivat olleet jonkun muun asemalla ...ja tipit olivat aika ruhtinaalliset....