Useampi kysymys

Aloittaja Pete83, heinäkuu 21, 2012, 16:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pete83

Itse olen lähdössä loppu vuodesta Work and Holiday viisumilla australiaan töihin mutta ongelma on kaverillani joka myös haluaisi lähteä mutta on yli tuon iän.
Onko kouluttamattomalla mahdollisuus saada työviisumi jos hän tulisi työn australiasta etsimään esim. maatilalta ja sitten kun sopimusolisi tehty niin menisi hakemaan työviisumia. Mitä veikkaatte kuinka kävisi ja kuinka pitkäksi aikaa viisumin saisi jos saisi. Voiko kaveri tulla pelkällä menolipulla. Paljonko kaverilla tulisi olla rahaa mukana jos tulee ensin turistiviisumilla. Olen itse asiasta lukemalla saanut vähän sellaisen kuvan että viisumia on erittäin vaikea saada kouluttamattomana.

Sivukysymys vielä work and holiday viisumilla kun olen tulossa ja en tiedä yhtään kuinka kauan maassa olen niin aion myöskin menolipulla tulla joten tuleeko tuosta ongelmaa jos kuitenkin näytän käteisenä että minulla on tuo 3500-4000€ rahaa mukana. Todennäköisesti on enemmänkin mutta sanoin nyt mitä vähintään on.

Niin ja onko australiassa mahdollista saada laskutusliittymää tai luottokorttia jos on asunut 6kk samassa osoitteessa vai onko tyytyminen prepaid liittymiin ja debit kortteihin.

Etsin tietoa ja en ole ihan varma että käsitinkö oikein että kansainvälisellä ajokortilla saisi ajaa (kevyt)moottoripyörää ilman mitään lisäkoulutuksia. Onkohan tämä käsitykseni oikein.

Ihan mielenkiinnosta kysyn kun kosakan tiedä mitä tapahtuu niin lasketaanko esim. kahden vuoden work and holiday aika jotenkin hyödyksi jos hakee australian kansalaisuutta tulevaisuudessa.

Pete83

Sellainen tuli myös mieleen että kumpikohan on kannattevampaa.
Ottaa euroja mukaan ja viedä australialaiselle tilille vai vaihtaa jo suomessa australian dollareiksi ja viedä ne pankkiin.
Siis kuluja ajattelin että onko täällä halvempaa vaihtaa valuutta vaiko paljonko pankki ottaa siitä että talletan euroilla sinne joita sitten teitenkin tililtä käyttäisin australian dollareina.

Paula_Liina

En osaa kaikkiin kysymyksiisi vastata, mutta ehka antaa osviittaa pariin.

Kaverisi tilanne: Han on siis jo tayttanyt 31-v? Tuo sponsoroidun tyoviisumin saanti ei ole ihan piece of cake. Siina on kolme vaihetta: 1) Tyonantaja hakee sponsoriksi, ja firman pitaa tayttaa tietyt vaatimukset tata varten. Kaikki tyonantajat eivat hommaan halua lahtea juuri sen paperisodan takia.  2) Tyonantajan pitaa ehdottaa (nominate) roolia. Ihan kaikkeen tyohon ei tama sovi, vaan ehdotetun ammatin pitaa loytya Immin maarittamalta listalta. Tassa tyonantaja myos ehdottaa sita tyontekijaa jonka rooliin haluavat. Roolin pitaa myos tayttaa tietty palkkataso, joka vaihtelee ammatista riippuen mutta joka muistaakseni on minimissaan vahan paalle $50 000/vuosi talla hetkella. 3) Hakija hakee viisumia. Tahan pitaa sitten liittaa itse CV:ta sun muuta, kayda Immin hyvaksymalla laakarilla terveystarkastuksessa, saada englannin kielikokeesta tietty taso, yms.
Tyon pitaa olla myos kokoaikaista, ja poissa tyosta saa olla enintaan 3kk per vuosi. Lisaksi viisumi on sidottu tyonantajaan joten jos lahtee tyopaikasta niin on kuukausi aikaa loytaa uusi sponsori, muussa tapauksessa pitaa poistua maasta (tai hakea joku muu viisumi joka oikeuttaa maassaoloon). Sponsoroidun tyoviisumin (457) voi saada neljaksi vuodeksi kerrallaan. Jos kaverillasi on vankka kokemus jostain listalla olevasta ammatista, hanella on mahdollisuus loytaa sponsori ja saada viisumi vaikka koulutusta hommaan ei olisikaan (riippuu tosin ammatista). Mutta jos meinasit etta han tulisi kanssasi jonnekin farmille tekemaan ns. backpacker poimintahommia tms, niin sanoisin melko varmuudella etta han ei sellaiseen sponsoroitua tyoviisumia saisi (joko tyonantaja tai Immi ei suostu). Kannattaa lueskella Immin sivuilta tietoja 457-viisumista ja sen vaatimuksista.

2) Rahasta. Itse en toisi mitaan valuuttaa tuollaista summaa maahan. Sinuna ottaisin jonkin verran kateisvaroja, tiliotteen mukaan jolla voit todistaa varasi JOS rajalla sita kysyvat (epatodennakoista), sitten avaat Ausseissa tilin ja siirrat netin kautta sinne rahaa Suomesta. Tama siis ihan sen takia, etta mita jos kassisi hukkuu/varastetaan matkalla tai ennenkuin ehdit pankkiin? Epamukavaa tuollaista setelitukkua olisi sukanvarressakaan pitaa  :)

3) Kahden vuoden hyvaksiluku kansalaisuuteen. Joo ja ei. Kansalaisuutta voi hakea kun on asunut maassa vahintaan nelja vuotta, joista vahintaan viimeinen vuosi permanent residenttina. Ja tuona aikana voi maasta olla pois vain tietyn ajan (en muista nyt mita mutta Immin sivuilta loytyy). Eli jos kahden WH-vuoden jalkeen jaat maahan jollain toisella viisumilla, se kaksi vuotta lasketaan mukaan. Jos sen sijaan lahdet pois maasta ja joidenkin vuosien jalkeen palaat jollain toisella viisumilla, niin ei sita silloin lasketa mukaan.

Pete83

fatamorgana

Pari lisavastausta.

Debit-kortti ei ole taalla mikaan ongelma, silla se on visa electronin tapainen ja kay siis nettiostoksiin ym., jos tililla on rahaa. Itsekin olin aluksi huolissani, kun luottokorttia ei voi saada WH- eika kaikista pankeista edes 457-viisumilla (epailevat, etta lahdet maasta ja jatat velat maksamatta). Mutta hyvin on parjannyt jo yli vuoden debit-kortilla ja suomen-luottokortilla maksan sellaista, mihin ehdottomasti tarvitaan luottokortti.

Prepaid-liittymat ovat taalla TOSI paljon yleisempia kuin Suomessa, itsellani ollut koko ajan prepaid-sim ja prepaid-netti (maassa 13kk nyt) ja eipa ole valittamista muusta  kuin overihintaisesta netista ylipaataan - nettiyhteys on taalla huimasti kalliimpi kuin Suomessa. Prepaidia on helppo myos vaihtaa, jos ei miellyta (esim kuuluvuus ei riita). Vivid Wireless- datarajaton netti ollut tosi toimiva, aiemmin oli Optukselta mokkula mutta se oli liian kallis ja sisalsi liian vahan dataa hintaansa nahden (taalla yleensa ostetaan joko prepaid-datapaketti eli esim. 8 gigaa/$50 ja sitten netti pimenee, kunnes ostat lisaa dataa; tai sitten gap eli saat 8gigaa/$50, mutta 8gigaa ylittavista maarista maksat kayton mukaan - voi tulla yllattaen kalliiksi).

Saahan se kaveri tulla tanne turistiviisumilla katselemaan, mutta yhdyn edelliseen eli kouluttamattoman aika vaikea loytaa sponssia. 457 on yleisesti tarkoitettu sellaisille aloille, joille ei millaan loydy aussia tekemaan, ja kouluttamattomia aussejakin on pilvin pimein... eli farmihommiin sita ei todennakoisesti edes voi saada. Tutkaile niita immin sivuja ja jos ei oma kielitaito riita joka koukeroon, kysy jotakuta kaveria suomentamaan.