Spouse migration

Aloittaja nooruli, kesäkuu 09, 2011, 09:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nooruli

Tere,

Tässä yritän saada papereita kokoon spouse viisumia varten, olen siis naimisissa aussin kanssa ja meillä on pieni lapsi jolla on jo kummankin maan kansalaisuus, ollaan oltu naimisissa alle vuosi, ja yritetään nyt kovasti saada paperit kokoon viisumia varten mulle. Asutaan siis tällä hetkellä ausseissa. Halusin vaan vähän tulla taas pyytelee vnkkejä että mitä kaikkea viisumin kanssa kannattaa sitten lähettää. Muuten on kyllä aika selvillä mutta siitä että suhde on vakaalla pohjalla, niin kannattaako siis lähetää kuvia, ja kannattaako ne liittää samaan dokumenttiin missä kertoo meidän tarinan? Toisekseen meilläkin on ollut aikoja kun ei olla fyysisesti voitu olla samassa maassa, mutta sain juuri selville mun suomalaiselta puhelinoperaattoilta että en saa heiltä näitä puhelutietoja jotka ovat yli6kk vanhoja, tietysti voin todistaa että olen maksanut niitä yli 500 euron puhelinlaskuja sillon kun ollaan otu eri maissa, mutta onkohan se nyt sitten riittävää? No joo nää tuli nyt ekana mieleen, kun yritän saada nyt vihdoin nää asiat eteenpäin niin sais sitten ittekkin olla töissä ja muuta. Niin joo yks asia tuli mieleen, me asutaan tällä hetkellä vuokralla, mutta on tässä mietitty oman talon ostamista, niin olisikohan meillä mahollista saada laina meidän molempien nimiin täällä ausseissa vaikka mulla ei oo nyt kun sellanen 6kk viisumi?

kiitsa taas kovasti kaikille jotka jaksaa vinkkejä jakaa =)

Noora

nooruli

Ai joo tulipa mieleen että kun me haettiin ekana vähän etuuksia mieheni puolesta centrelinkiltä kun tultiin tänne kun haluttiin varmistaa että on jotain tuloja ennen kun mieheni varmistaa työpaikan, no nyt hän on töissä ja on saanut single parenting tukea myös, kun aateltiin et saadaan hieman ekstraa noin. Mutta tuli tässä mieleen että jos me rekisteröidään nyt meidän avioliitto täällä ausseissa kun mentiin silloin suomessa naimisiin, ja ainakin viisumin kannalta meidän kannataisi nyt rekisteröidä avioliitto ausseissa myös mahdollisimman pian. Niin tosiaan jos rekisteröidään avioliitto niin meneekö siitä automaattisesti centrelinkille tieto tästä? vai pitääkö pitää huoli että muutetaan noi centrelinkin tiedot ennen kun rekisteröidään liiitto ettei vaan tuu mitään ongelmia?

nooruli

Joo ja tuli taas mieleen, että onko se terveystarkastus aina pakko hoitaa pois alta ennen kun laittaa paperit sissän, tai onko se parempi että sen laittaa niin ois varmasti kaikki mitä ne voi haluta? ja voiko käydä vaan ihan jollain paikallisella lääkärillä täällä ausseissa vai pitääkö olla joku spesiaali lääkäri?

Marianne2008

heippa Nooruli :)

Ihan on tuoreessa muistissa tuo partnerviisumin paperisota. Tilanteeni ei ole aivan identtinen sinun kanssasi, mutta me teimme näin. Olemme siis lapseton pariskunta emmekä naimisissa.

- http://www.medibankhealth.com.au bookkaa terveystarkastus täällä, voit tehdä sen myös online. Olin täyttänyt jo lomakkeen 47SP valmiiksi.
- terveystarkastus oli kaksiosainen eli uusintakäynti kuulemaan tulokset ja lääkärintarkastus. Ekalla kerralla tehtiin ne kaikki kokeet ja röntgen. (Saat tulokset mukaasi suljetussa kirjekuoressa, jota ei saa avata. Annat sen muun lomakehörskän mukana)
- lomake 40SP, jossa aussikumppanisi sponsoroi sinua
- lomake 888, jossa (ainakin kaksi eri henkilöä) kertoilee ja vakuuttaa omin sanoin, että olet hyvä tyyppi :)
- lomake 80 vaadittiin ainakin minulta(koulutus-, työ-, matkustushistoria)
- omat statutory declarationit...oma vapaamuotoinen kertomus suhteestanne
- kopiota yhteisistä laskuista, kutsuista,  lähes mistä vain, minkä olette tehneet yhteisissä nimissä (uusia ja vanhempia)
- sponsorin tulotiedot
- väestörekisteriote Suomesta (tilasin sen puhelimitse viimeisen asuinpaikkakuntani maistraatista) APOSTILLE-vahvistettuna
- kumppanisi ja lapsesi syntymätodistuksen kopiot
- rikosrekisteriotteet Suomesta (saa sähköpostitse tilaamalla) http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/18189.htm
- rikosrekisteriote Ausseista http://www.afp.gov.au/~/media/afp/pdf/n/national-police-check-application-form.ashx (maksoimme etukäteen ohjeen mukaan ja JP:n vahvistama kopio passista mukaan ja rekisteri tuli postissa about kahden viikon sisällä)
- yhteisiä valokuvia cd:lle poltettuna (uusia ja vanhoja) myös sellaisia, missä olette yhdessä muiden ihmisten kanssa
- JA MUISTA, että kaikki pitää olla Justice of Peacen allekirjoittamia/vahvistamia...meillä meni yksi kokonainen ilta mukavasti kahvitellessa, kun JP syynäsi ja allekirjoitti/päiväsi ja leimasi
- kun viet kaiken sinne toimistoon, niin rahat lähtee tilitlä, että humps vaan ja sitten oletkin kuukausia vain odottelemassa. kannattaa kysellä ainakin muutaman kuukauden jälkeen jotain, jos ei mitään kuulu. Itsekin sain case officerin, kun jaksoin sitkeästi kysellä. Nyt kaikki viimeistelty ja lähetetty  ja toivottavasti viimeiset viikot enää edessä.

Tulosta se partner migration-ohjepumaska...mittava mutta hyvä...siinä on kaikki tarvittavista passikuvien määrästä liitteeksi jne. Ole huolellinen täyttäessäsi lomakkeita. Jos et muista kaikkia ulkomaanmatkojasi riittävän tarkaan, laita edes vuosi ja kuukausi sekä maininta, että vanha passi otetaan pois, kun uutta haetaan Suomessa. Riitti ainakin minulla. Laitoin myös, että olen matkustanut paljon Euroopassa useissa maissa useaan kertaan ja että matkat ovat olleet work related. En siis alkanut selvitellä jokaista matkaa erikseen. se riitti. Lomamatkat laitoin yksitellen. Tämä kaikki siis viimeisen 10 vuoden ajalta.

Tässä mitä minulle muistui mieleen. Lycka till! :D

nooruli

Tere, Kiitsa marianne vastauksesta,

Joo aika lailla noin mä olen sen aatellutkin ja oon tulostanu sen ison nivaskan kaikkea infoa, mutta aina en jaksa sitä uudestaan lkukea, hah, oon tällanen bludger niinkun paikalliset sanoo =)

paljonko sulla maksoi toi lääkärintarkastus kaikkineen?
niin ja onko tosiaan niin että niissä suomesta saaduista dokumenteista maistraatista pitää olla se apsotille leima?
Onkohan iso miinus kun meillä ei ole niin kauheasti yhteisiä kuvia, kun ollaan kummatkin aikas laiskoja otteleen mitään kuvia. heh?
hmm, toi ainut yllätys mikä tossa oli, pitääpä kattoa mikä se on toi lomake 80.. hmm. mennäänpäs kattomaan. Joo ja ite paljon reissaneena en todellakaan muista kaikkia reissuja, ja just alkuvuodesta hain uuden passin kun vaihtui nimi viime vuonna. no joo, jatketaan hommia tässä taas niin saatais paperit eteenpäin.

Thänks kovasti =))
missäpäin ausseja te asustatte?

Marianne2008

Eipä kestä. :) Olen Adelaidessa.

BTW muista ne kaksi lomaketta esitäytettynä sinne terveystarkastukseen. Ei saa allekirjoittaa ennen kuin paikan päällä. Eli lomakkeet 26 ja 160.

laita ne kuvat, mitä on. Jos olette jo naimisissa ja lapsikin on, niin uskon, että vähemmällä sinä pääset kuin minä.

Marianne2008

Lekuri oli täällä Adelaidessa vähän päälle 300 AUD ja siihen sisältyi röntgen, verikoe ja valokuva.

En tiedä tuosta Apostille-leiman pakollisuudesta, muitta maistraatista ehdotettiin sitä ja näyttäähän se niin viralliselta että..... :D

irisxrose

itsellä ei siis ole vielä kokemusta ko viisumin hausta mutta netistä juttuja lueskellessa oon saanut sellaisen käsityksen että eiks toi viisumi ole ilmainen jos teillä on lapsia keskenänne?? :O

nooruli

Terve,

kiitos vastauksista :) joo ja ei se ole ilmainen, täällä ausseissahan sanotaan että noi viisumi, immigration asiat on yks isoimpia tulonlähteitä australialle =) heh.

Joo sitten mietinkin tässä että marianne jouduitko sä käänätyttämään yhtään papereita suomesta englanniksi ausseissa, onkohan se kallista?

no onneks toi lääkäri ei sit niin kauheen kallista oo, ja me asutaan tälläsessa pienessä rantakylässä, niin jos se vaan onnistuu jossain täällä niin se varmaan on halpaa.
Toivottavasti saan taas papereita eteenpäin tänään.

:)

SaQ

Lainaus käyttäjältä: Marianne2008 - kesäkuu 09, 2011, 16:57
En tiedä tuosta Apostille-leiman pakollisuudesta, muitta maistraatista ehdotettiin sitä ja näyttäähän se niin viralliselta että..... :D
Ei liene pakollinen koska sain oman puolisoviisumini ilman sita.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: noorulitäällä ausseissahan sanotaan että noi viisumi, immigration asiat on yks isoimpia tulonlähteitä australialle

Ne ei nyt ihan isoimpia kuitenkaan.
2009 Immigration Department tulot oli $1,255,316,000, josta $751,836,000 oli viisumi anomusmaksuista ja kokonaisuudessaan kaikkien kustannusten jalkeen Immi tuotti $47,588,000 tappiota.  Department of Immigration and Citizenship Income statement 2008-2009

Verrattuna esimerkiksi saman vuoden verotuloon valtiolle joka oli $201,369,000,000 viisumitulot on vain 0,37 % tasta :)

Marianne2008

Hei!

Lekuri saattaa sitten olla vajaan 100 AUD kalliimpi, jos olet suurkaupungin ulkopuolella.

En joutunut käännättämään mitään, koska väestörekisteriotteen ja rikosrekisteriotteen saa englanninkielellä. Meiltä löytyi niin paljon paikallisia kuitteja ja laskuja yhteisistä hankinnoista, meille molemmille osoitettuja paikallisten ystäviemme englanninkielisiä kutsuja jne. Olemme myös matkustaneet niin paljon yhdessä ja yhteiset matkadokumentit, hotellivaraukset jne löytyivät suurimmaksi osaksi englanninkielellä. Jos olette molemmat jonkin paikallisen yhteisön/yhdistyksen/seuran etc jäseniä, niin kopiot jäsenkorteista/kutsuista tapahtumiin jne ovat hyviä. Tärkeintä lienee se, että mitä dokumentteja ikinä valitsetkin liitteeksi, niin valitse pidemmältä aikaväliltä niin, että ne mahdollisimman hyvin kattavat suhteenne kestoajan.

Riippuu varmaan case officerista, mutta minulle tuli vielä pitkään(tulee edelleen) Suomesta postia(suomenkielistä)(kiinteistövero, vakuutusmaksuja, tiliotteita jne) muuttoni jälkeen ja kun kysyin, että CO:lta kelpaavatko niiden kopiot osoittamaan, että todella asun tässä kyseisessä osoitteessa, niin hyvin kelpasi. Laitoin itse kopioon lyhyen englanninkielisen selvityksen sisällöstä, mutta osoitetiedot näyttivät olevan se tärkein asia. Tätä kannattaa kuitenkin kysyä, ettei sitten jälkikäteen tarvitse käännättää kaikkia lähettämiään suomenkielisiä dokumentteja ja maksaa maltaita.

Meidän ei tarvinnut toimittaa mitään kopioita meidän kirjeenvaihdosta erilläänolomme aikana, koska kyllä se sitten vihdoin viimein ymmärrettiin, että nykyajan ihmiset skypettävät tai mesettävät eikä välttämättä kirjallista jälkeä jää, jos et viestihistoriaasi ole tallentanut. Kun jaksaa perustella, että miksi jonkin todisteen toimittaminen on hankalaa/miltei mahdotonta, niin kyllä siellä uskotaan.

Ihan rauhallisin mielin voit hakemusnivaskan jättää; kyllä he sieltä ottavat sitten yhteyttä, jos katsovat, että jotain puuttuu tai on muuten kysyttävää. Tuosta kääntämisestä voit laittaa ihan meilillä kyselyn lähimpään virastoosi etukäteen, niin minäkin tein ja sain vastauksen viikon sisään.

Marianne2008

PS. Jos kuitenkin tarvitset virallistaa kääntäjää, niin jos et muualta löydä, niin allaolevan linkin takaa ainakin

http://www.naati.com.au/

nooruli

Tuli tässä taas mieleen juttuja kootessa että olitko tehnyt muuttoilmoituksen pois suomesta ennen kun sait viisumin, kun mietin sitä kun on noita virallisia papereita suomesta ja on siellä tavallaan virallinen osoite vaikka asuu täällä niin onkohan se pahasta? Olen nimittäin ymmärtänyt että virallisesti ei asu missään maassa jos muutta pois suomesta ennen sitä. hmmm

Marianne2008

Kyllä minä tein osoitteenmuutosilmoituksen jo ennen kuin tulin tänne. Niillä tänne tulleilla posteillahan juuri pystyin todistamaan, että tänne olen muuttanut ja täällä asun ja elän nyt ihan virallisesti. Kaikissa maahanmuuttoviranomaisille lähetetyissä papereissa/kopioissa mun osoite on täällä Ausseissa. En ole kokenut itseäni maattomaksi, palvelua olen saanut kaikista Suomen virastoista tarvittaessa. Kela on ainut, mikä on heti heittämässä pihalle, kun osoite muuttuu ulkomaille. Otin kuitenkin yksityisen sairasvakuutuksen ennen partnerviisumihakemuksen jättämistä ja kerran yllätti hätä niin, että jouduin paikalliselle polille, mutta siellä ei ollut mitään ongelmaa, kun vilautin Suomen passin, niin asia oli sillä selvä ja asianmukaisen hoidon sain eikä tullut laskua perässä.

irisxrose

mä tein kelalle ilmoituksen pelkällä wh viisumilla ulkomaille muutosta ja aion saman tehdä nyt kun lähen elokussa taas kun sitten on vuoden päästä tarkotus just hakea partner viisumia nii milläs sitä muuten todistaa asuvansa samassa osoitteessa kun sinne tulleilla posteilla? selkeyttää huomattavasti hommaa ja kelasta vielä sano täti ku siellä vuos sitten ilmotuksen laitoin että kannattaa jättää se ulkomaille muutto ns. "tilaipäiseksi" niin säilyy vielä sen yhden vuoden suomen sosiaaliturvan piirissä ja sitten kun se ulkomailla oleskelu ylittää sen vuoden eli et ilmoita itteäs palanneeks suomeen niin poistut automaattisesti sieltä sosiaaliturva rekisteristä. ja tosta sairaalajutusta vielä, et mäkin jouduin sairaalaan helmikuussa mut äiti oli tosiaan ottanu mulle matkavakuutuksen valmistujaislahjaks ni suomen passia ja vakuutuskorttia vilauttamalla tartti laittaa vaan nimi paperiin ja laskut lähti vakuutusyhtiölle.

Kaulaote

Mä yritin tota viestiketjua aika pitkälle lukea, mutta silmään ei sattunut vastaavaa tilannetta mikä mulla on. Onko kukaan tietoinen, tuleeko mulle ongelmia hakea Partner viisumia kun olen juuri hakenut Working Holiday viisumin ja lähdemme Australiaan muutaman kuukauden kuluessa? Tarkoitus olisi hakea Partner viisumia siellä ollessa; vaimoni on Australiassa syntynyt Norjan kaksoiskansalainen. Vai olisiko minun ensin haettava Partner viisumia ja vasta sen jälkeen Working Holiday viisumia, ja vasta sitten astua maahan?

Kottarainen

Itse olin Australiassa 2. WH-viisumilla, kun lopulta laitoin hakemuksen spouse-viisumista vetämään. En näe mitä hyötyä olisi ensin hakea spousea ja sitten WH:ta, kun yleensä uusi viisumihakemus kumoaa vanhan. Mieti ensin, missä maassa haluat viisumia odotella. Jos postitat viisumin Immille, hakemuksen käsittelyssä voi mennä jopa puoli vuotta, ja jos haet sitä Australian ulkopuolella, sun pitää myös myönnettäessä olla Australian ulkopuolella. Jos taas tulet ensin Australiaan, olet jumissa täällä pätkätöissä WH-ehdoilla kunnes saat puoliviisumin.