Kirjoittaja Aihe: Lapsiperheen Canberra - puistot, uimapaikat, kaupat yms?  (Luettu 6929 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sannas.

• Piltti
  • *
Olemme lähdössä puolisoni työn vuoksi kahdeksi kuukaudeksi Canberraan tämän kuun lopussa ja mukaan lähtee myös hieman alle 2-vuotias lapsemme. Miehen tehdessä töitä minun on tarkoitus hoitaa lasta, joten nyt olisi kaikki vinkit tarpeen.

Onko Canberrassa (ja Australiassa yleensäkin) kaikille avoimia leikkipuistoja tai "puuhakerhoja"? Onko Canberrassa yleensäkään mitään elämää eli miten ihmeessä siellä saa kulumaan pari kuukautta? ;) Pääseekö julkisilla liikkumaan helposti rattaiden kanssa ja tarviiko rattaat laittaa kasaan busseissa? Miten Canberrassa yleensä toimii julkinen liikenne? Entäpä pyöräily - löytyykö esimerkiksi helposti käytettyjä lastenistuimia ja pyöriä? Onko kaupungissa hyviä uimapaikkoja tai muita mukavia virkistymispaikkoja lapsen kanssa? Mistä löytyy luotettava lastenhoitaja, jos sellaista sattuisi tarvitsemaan? Entäpä lapsen itsehoitolääkkeet, kuten kuumelääkkeet yms., löytyykö apteekista vai amerikkalaistyylisesti "drug storeista". Ovatko paikalliset parivuotiaat jo yleensä päivähoidossa vai hoidetaanko lapsia paljon kotona?

Entäs miten helppo on liikkua julkisilla muihin kaupunkeihin, kuten Sydneyyn tai Melbourneen? Onko kallista ja ovatko aikataulut toimivia? Minulla on kyllä ajokortti mutta auton ostaminen parin kuukauden ajaksi tuntuu turhalta ja vuokraaminen taas saattaisi olla liian kallista. Miehen töiden vuoksi ollaan aika paljon lapsen kanssa kahdestaan eikä minua ihan hirveästi innosta ajella yksin vieraassa kaupungissa lapsukaisen kanssa.

Jos vielä jollain on antaa vinkkejä pukeutumisesta, niin kiitollisena otan vastaan. Ovatko esimerkiksi yöt kylmiä/viileitä ja voiko helmi-maaliskuussa odottaa sadekelejä? Minkälainen suojavaatetus olisi hyvä aurinkoa vastaan? Onko kaupungissa käytettyjen vaatteiden kauppoja tms. joissa voisi helposti täydentää vaatevarastoja? Lapsi kun on luonnollisesti kasvanut pois viime kesän hellevaatteista eli tämänhetkinen vaatevarasto on aika suppea.

Tässäpä näitä kysymyksiä alkuun. Kaikki tieto ja vinkit ovat tervetulleita, niin tietää vähän, mihin on suuntaamassa.

Poissa jounij

• Herootes
Vs: Lapsiperheen Canberra - puistot, uimapaikat, kaupat yms?
« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2011, 00:14 »
Lainaus
Onko Canberrassa (ja Australiassa yleensäkin) kaikille avoimia leikkipuistoja tai "puuhakerhoja"?

Ainakin leikkipuistoja on. Puuhakerhojakin luulisin olevan, mutta niistä minulla ei ole tietoa. Kannattaa lueskella esimerkiksi kauppojen/ostoskeskuksien ilmoitustauluja. Niistä saattaisi löytää jotain hyödyllistä – ehkä myös käytettyjä vaatteita, joita kyselit.

Lainaus
Onko Canberrassa yleensäkään mitään elämää eli miten ihmeessä siellä saa kulumaan pari kuukautta?

18 vuotta olen itse täällä asunut, ja aika on kulunut hyvin. Monet ovat asuneet pidempäänkin, enkä ole kuullut valituksia. Kaikki kaupungin olosuhteista valittajat ovat luultavasti muuttaneet muualle heti ensimmäisen tilaisuuden tullen.

Täältä saattaisit löytää ajanvietevinkkejä (jotkut sivuston tiedot - kuten suositeltujen ravintoloiden nimet - tosin ovat hieman vanhentuneita, koska en ole päivittänyt tietoja viiteen vuoteen):
http://members.pcug.org.au/~jounij/matkailu.html

Lainaus
Pääseekö julkisilla liikkumaan helposti rattaiden kanssa ja tarviiko rattaat laittaa kasaan busseissa? Miten Canberrassa yleensä toimii julkinen liikenne?

Canberrassa on julkinen bussiverkosto, mutta valitettavan kehno sellainen. Työmatkaliikenteen aikaan se toimii melko hyvin, mutta muulloin - asuinkaupunginosasta riippuen - on ajanjaksoja, jolloin bussivuorojen väli on jopa tunti. Tämänkin kanssa tietysti pystyy toimimaan, jos ei tarvitse kovin usein vaihtaa bussia päämääräänsä päästäkseen. Bussit myös lakkaavat kulkemasta melko varhain illalla.

Canberra koostuu useammasta keskuksesta - kuten esimerkiksi Espoo - ja näiden eri keskusten välillä bussiliikenne toimii hyvin. Canberran keskukset ovat City (eli paikallisessa kielenkäytössä Civic), Belconnen, Woden, Tuggeranong ja uusin, vielä pitkälti rakenteilla oleva Gungahlin. Pienempia aluekeskuksia ovat mm. Weston Creek, Jamison, Dickson, Erindale, Manuka,... Jos asustelee näiden paikkojen lähellä, bussit ja muutkin palvelut ovat helposti saatavilla.

Lainaus
Entäpä pyöräily - löytyykö esimerkiksi helposti käytettyjä lastenistuimia ja pyöriä?

Canberran pyöräilytiet ovat maan huipputasoa. Käytettyjä pyöräilyvälineitä tosin en ole katsellut. Aiemmin mainitsemiltani kauppojen ilmoitustauluja kannattaa silmäillä. Toinen Australiassa suosittu käytetyn tavaran ostopaikka on (kansainvälisen Ebay:n lisäksi) http://www.tradingpost.com.au/ . Kokeile myös osoitetta http://canberra.gumtree.com.au/ .

Lainaus
Onko kaupungissa hyviä uimapaikkoja tai muita mukavia virkistymispaikkoja lapsen kanssa?

Uimaloita on muutamia: esimerkiksi Cityssä, Dicksonissa, Belconnenissa, Manukassa...

Lainaus
Mistä löytyy luotettava lastenhoitaja, jos sellaista sattuisi tarvitsemaan?

Tuolla aiemmin linkittämässäni Gumtreessä näytti olevan linnki ”nanny/babysitting”. Ehkä kannattaisi kysellä myös Suomi-koulusta. Yhteystiedot löytyvät Canberran Suomi-Seuran tiedotteesta Uutukainen.

Lainaus
Entäpä lapsen itsehoitolääkkeet, kuten kuumelääkkeet yms., löytyykö apteekista vai amerikkalaistyylisesti "drug storeista".

Useita reseptittömiä lääkkeitä on vapaasti saatavissa ruokakaupoissakin. Apteekkejakin tosin on aika tiheästi. Niitä kutsutaan paikallisittain sanalla ”chemist”.

Lainaus
Ovatko paikalliset parivuotiaat jo yleensä päivähoidossa vai hoidetaanko lapsia paljon kotona?

Luulen, että enimmäkseen kotihoidossa vielä tuon ikäisinä.

Lainaus
Entäs miten helppo on liikkua julkisilla muihin kaupunkeihin, kuten Sydneyyn tai Melbourneen?

Molempiin näistä pääsee bussilla useita kertoja päivässä. Juna on kalliimpi ja myös ainakin Canberrasta lähtevien vuorojen osalta hitaampi matkustusmuoto. Melbourneen junalla meno vaatii myös osan matkasta taittamista bussilla.

Aikatauluja ja hintoja löydät muun muassa täältä:

http://www.greyhound.com.au/ (bussit)
http://www.countrylink.info/ (NSW:n - sisältäen ACT:n - junat)

Lainaus
Jos vielä jollain on antaa vinkkejä pukeutumisesta, niin kiitollisena otan vastaan. Ovatko esimerkiksi yöt kylmiä/viileitä ja voiko helmi-maaliskuussa odottaa sadekelejä?

Helmikuu ja maaliskuun alkukin on vielä kuumaa aikaa. Yli 30 nousevat päivälämpötilat eivät ole harvinaisia. Maaliskuun lopulla voi olettaa kokevansa sellaista suomalaista hyvää kesäsäätä päivälämpötilojen kohotessa useimmiten jonnekin 22 – 25 tienoille. Yöt ovat täällä sisämaassa ja vuoristossa melkein aina viileitä. Kesäisin yleensä ehkä noin 19 astetta, maaliskuussa saattaa tippua jopa 15:een.

Canberran kesä ja syksy ovat yleensä hyvin kuivaa aikaa. Eli sateita ei luultavasti ole paljoa helmi-maaliskuussa, mutta nyt ainakin puolen vuoden ajan on koettu erittäin poikkeuksellisen märkää keliä. 2010 oli tilastojen mukaan Australian kolmanneksi sateisin vuosi mittauksien aloittamisen jälkeen. Kukapa tietää, kauanko nämä märät kelit jatkuvat?

Lainaus
Minkälainen suojavaatetus olisi hyvä aurinkoa vastaan?

Varsinkin lapsille suositellaan ”Slip, Slop, Slap” eli "slip on a shirt, slop on sunscreen, and slap on a hat". Katso http://en.wikipedia.org/wiki/Slip-Slop-Slap

Lainaus
Onko kaupungissa käytettyjen vaatteiden kauppoja tms. joissa voisi helposti täydentää vaatevarastoja?

Jotkut hyväntekeväisyysjärjestöt ylläpitävät käytettyjen tavaroiden/vaatteiden kauppoja. Googlaapa vaikka ”Salvation Army Canberra” tai ”St Vincent Paul Canberra” .

Hienoa aikaa Canberrassa toivottaen
Jouni
Canberra

Poissa sim

• Knihti
    • Blogi
« Vastaus #2 : Tammikuu 07, 2011, 04:38 »
Tässä vielä pari linkkiä joista lapsiperheille voi olla iloa:

Kids in Canberra: http://www.canberraonline.com.au/kids/ (Canberran leikkipuistot yms listattuina)

ACT Playgroups: http://www.playgroupaustralia.com.au/act/ (alueen playgroupsit eli "puuhakerhot")

En olisi huolissani 2kk:n viihtymisestä, onhan Canberra nyt kuitenkin yli 300,000 asukkaan voimin ihan oikea kaupunki.. Aina siellä sen verran tekemistä on :)

Poissa Pitkätossu

• Piltti
  • *
« Vastaus #3 : Tammikuu 07, 2011, 12:31 »
Hei ja tervetuloa Canberraan! Kuten Jouni mainitsi, kannattaa asuminen sijoittaa, jos vain mahdollista, jonkin kaupunkikeskuksen läheisyyteen, varsinkin jos ei ole autoa käytettävissä. Täällä kaikki kulkevat autoilla. En ole kertaakaan nähnyt lastenvaunuja bussissa mutta luulenpa että rattaat on siellä laitettava kasaan. Bussit kulkevat kerran tunnissa, siihen kannattaa varautua, ellet sitten satu todella hyvän reitin varrelle. Kaupungin bussireittejä löydät täältä http://www.action.act.gov.au/default.html.

Kivoja puistoja/leikkipuistoja on mielestäni paljon, kunhan ne vaan ensin löytää. Tosin aika moneen niistäkin kuljemme autolla. Samoin uimapaikkoja, on sisähalleja ja ulkouimaloita, muutama jokikin löytyy. Kun tiedät missä päin asutte voit etsiä lähimpänä toimivan leikkikerhon http://www.playgroupaustralia.com.au/.  2 vuotiaat hoidetaan täällä pääsääntöisesti kotona. Canberran Suomi-koulu kokoontuu Turnerissa helmikuun alusta joka maanantai-ilta. Jos pääset, tule joku kerta käymään, siellä tapaa aina muitakin Suomalaisia äitejä.

Paikallisen Anttilan (Target/ Kmart/BigW) lastenvaatteet eivät paljon maksa joten ei kannata t-paidoista huolehtia. Laatu ei päätä huimaa, siksi täällä ei kai kauheasti varsinkaan lasten vaatteita kierrätetä. Kaikkea käytettyä löytyy esim. Salvos shopeista jos tarvis http://salvosstores.salvos.org.au/.

Canberra on vihreä ja viriili kaupunki, jossa on jokaiselle jotakin ja tapahtumia enemmän kuin kerkeää kiertämään!

Poissa sannas.

• Piltti
  • *
« Vastaus #4 : Tammikuu 13, 2011, 20:45 »
Kiitos vastauksista, niistä oli paljon hyötyä ja iloa! Mukavaa tietää, että Camberrasta löytyy lapsiperheellekin puuhaa ja pitää tosiaan tarkistaa nuo Suomi-koulun tilaisuudet, jos tulee ikävä suomalaista seuraa. :) Ehdottoman kiva myös kuulla positiivisia kommenteja Canberrasta, sillä tähän mennessä kaikki tuttuni ovat suhtautuneet kovin nihkeästi kaupunkiin ja kertoneet sen olevan tylsyyden huipentuma...

Meillä ei vielä ole asuntoa mutta toivomme mieheni vastaanottavan instituutin (CSIRO) pystyvän järjestämään sen ajoissa. Vuokrat tuntuvat kyllä aika hurjilta, ainakin jos haluaa kalustetun asunnon. :-X Onneksi vuokra ei jää meidän maksettavaksi mutta sopivista asunnoista saa toki vinkata, ilmeisesti CSIROn yhteyshenkilöllämme ei ole turhan paljon aikaa asunnonetsintään. Tähtäämme siis jonnekin CSIROn läheisyyteen ja nyt olemme ainakin katsoneet asuntoja alueilta Braddon, Turner, O'Connor ja Civic.

Täällä jo hieman kaivelen sandaaleja ja aurinkorasvoja kaappien kätköistä esille. Kolmen viikon päästä ollaan jo siellä!

Poissa jounij

• Herootes
« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2011, 00:48 »
...sillä tähän mennessä kaikki tuttuni ovat suhtautuneet kovin nihkeästi kaupunkiin ja kertoneet sen olevan tylsyyden huipentuma...

Makuasioista ei voi - tai ei ainakaan kannata - kiistellä.

Useimmiten olen kuullut noita "tylsyyden huipentuma" -kommentteja kolmenlaisilta ihmisiltä:

• sellaisilta, jotka levittävät toisen käden tietoa. Itse he eivät ole käyneet Canberrassa koskaan. Tämä on ihan oikeasti hyvin yleistä. Itse asiassa olen hyvin usein jälkikäteen kuullut tällaisilta ihmisiltä heidän Canberran ensivisiittinsä jälkeen suorastaan yllättyneen positiivia kommentteja tyyliin: "täällähän on vaikka mitä mielenkiintoista tekemistä ja nähtävää!"
  • sellaisilta, jotka ovat käyneet Canberrassa raapaisemassa pintaa yhden päivän ajan, mutta ovat tutustuneet vain sellaisiin australialaisille "must-kohteisiin", joilla ei ole muille paljon annettavaa.
  • kovilta bilettäjiltä, joiden mielestä on sitä hienompaa mitä isompi yökerho on. Isommissa kaupungeissa on tietysti enemmän ja isompia yökerhoja - ja parempien [julkisten] liikenneyhteyksien päässä.

Sen sijaan varsinkin lapsiperheiltä ja kypsempään ikään ehtineiltä Canberran vierailijoilta en ole kuullut juuri mitään negatiivistä palautetta. Lähinnä on valiteltu vain vanhempien talojen talojen tavallista kylmyyttä, jos on satuttu paikalle talviaikaan.

Lisäksi Canberrassa tapaamani luonnonystävät ja esimerkiksi ulkoilmassa kuntoilua - mm. pyöräilyä - harrastavat ovat olleet suorastaan haltioissaan paikasta. Canberra taitaakin olla ainut iso kaupunki Australiassa, jossa esimerkiksi kenguruita saattaa hyvin nähdä vain 20 minuutin kävelymatkan päässä kaupungin ydinkeskustasta. Luontoon on muutenkin helppoa päästä mistä hyvänsä kaupungin kolkasta.

Kommentoi
Jouni
Canberra

Poissa Merja

• Muriaanien kuninkas
    • Lähetä U2U ja laitan osoitteen tulemaan
« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2011, 06:39 »
Minä olin Canberrassa käymässä pari vuotta sitten työmatkalla ja tuli heti sellainen fiilis että voisin viihtyä. Juuri sopivan kokoinen, erittäin siisti ja kompakti (Brisbaneen verrattuna ainakin...) ja paljon eurooppalaisempi kuin Brisbane. Australian kaupungeista vain Canberrassa ja Perthissä on tullut sellainen tosi viihtyvä fiilis heti, Melbourne, Sydney ja Adelaide eivät vaan ole tuntuneet "minun" kaupungeiltani. Pohjoisempaan en suostuisi ikinä menemään  :pepsodent
Ehkä minä olen sellainen pikkukaupungin tyttö...

Mutta veikkaan että ilman autoa ette viihdy. Ja ihan kiva on varmaan vähän matkustella, Blue Mountains, outback, Melbourne, Sydeny on ihan lähellä. Kannattaa neuvotella jos voisitte ostaa autoliikkeestä auton sellaisella varauksella että ostavat sen takaisin.

Poissa jounij

• Herootes
« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2011, 09:35 »
Mutta veikkaan että ilman autoa ette viihdy.

Niin veikkaan itse asiassa minäkin. Canberra ei ole autottoman kaupunki.

Kannattaa ehdottomasti ostaa edes joku vaikkapa parin tonnin kärry ja myydä tai vaikkapa antaa se pois, kun lähdön aika koittaa. Kahden kuukauden matkustelumukavuudesta se on pieni hinta. Itse asiassa minä tunnen erään henkilön, jolla on ainakin aiemmin ollut vanhoja mutta toimivia kärryjä vuokrattavana noin $25 / päivä. Voisin kysellä, onko enää, jos kiinnostusta riittää.

Merjan kommenttia tukien
Jouni
Canberra

Milka

• Vieras
« Vastaus #8 : Tammikuu 14, 2011, 10:30 »
Jotkut tykkaa mustikoista ja jotkut mansikoista  :pepsodent  Joten kannattaa jattaa kaikkien mielipiteet kaupungin hyvyydesta tai pahuudesta omaan arvoonsa  :pepsodent Myos minun, mutta sanonpahan sen kuitenkin  :pepsodent :pepsodent :pepsodent

En heniklokohtaisesti koe Sydneyn tai Adelaiden olevan minun asuinpaikkani, mutta kotikaupunkini Melbournen lisaksi voisin hyvin kuvitella asuvani ja viihtyvani erinomaisesti Canberrassa, Brisbanessa tai Perthissa.  Canberra tuntui heti oikein kotoisalta ja viihtyisalta. Onko kenellekaan muulle tullut Canberrassa Suomi-mieleen? Mina olevinani huomasin paljonkin yhtalaisyyksia. Vai olisiko vain ollut kova koti-ikava canberran vierailulla?  :pepsodent Matala kaupunki, ei pilvenpiirtajia, paljon viheralueita, ouistoja, puita jne. Olen kasvanut jarvi-Suomessa joten varmaan siita johtuen myos ihastuin heti keskusta-alueen 'jarvi/lampiin'.

Poissa Aikis

• Herootes
    • awailable
« Vastaus #9 : Tammikuu 14, 2011, 11:56 »
Onko kenellekaan muulle tullut Canberrassa Suomi-mieleen? Mina olevinani huomasin paljonkin yhtalaisyyksia. Vai olisiko vain ollut kova koti-ikava canberran vierailulla?  :pepsodent Matala kaupunki, ei pilvenpiirtajia, paljon viheralueita, ouistoja, puita jne. Olen kasvanut jarvi-Suomessa joten varmaan siita johtuen myos ihastuin heti keskusta-alueen 'jarvi/lampiin'.

Kyllä vaan! Käydessäni ensimmäisen kerran Canberrassa oli Australian syksy ja koko puistokaupunki lampineen hohti ruskan väreissä. Ajattelin, että on täällä South Landin mantereella sentään joku "normaalikin" paikka  :pepsodent

Poissa jounij

• Herootes
« Vastaus #10 : Tammikuu 14, 2011, 12:13 »
Heh... tosin kaikki Canberran ruskapuut ovat muualta maailmasta tuotuja lajeja. Ilmeisesti kaikki Ossilan omat puut roskaavat tasaisesti ympäri vuoden, mutteivät koskaan ruskistu tai pudota kerralla kaikkia lehtiään johonkin tiettyyn vuodenaikaan.

Vaikka Canberrassa on paljon eurooppalaisia(kin) puulajeja, niin minulle on kuitenkin samantekevää, onko asuinkaupunkini esim. eurooppalaistyylinen. Jos se olisi minulle tärkeää, niin asuisin sitten luultavasti Euroopassa.

Tärkeämpää minulle on esimerkiksi esimerkiksi liikenteen sujuminen. Tämä ei olekaan sopivan kokoisessa Canberrassa huonolla mallilla. Melbournessa ja varsinkaan Sydneyssä en tykkäisi lainkaan asua liikenteen takia. Jos asuisin Sydneyssä, viettäisin mitä luultavimmin enemmän aikaa autossa istuskellen kuin Canberrassa asuen, vaikka autoilisin joka ikinen viikonloppu mutkan Sydneyssä.

Brisbanesta ja Perthistä tykkään minäkin, vaikka ainakin Brisbanessa ovat liikennemäärä ja ruuhkat kasvaneet huomattavasti sieltä poismuuttoni jälkeen. Adelaidessa olen oleskellut kahteen otteeseen vain pari kolme päivää kerrallaan, enkä osaa sitä sen kummemmin kommentoida.

Vertailee
Jouni
Canberra

Poissa Nipsu

• Piltti
  • *
« Vastaus #11 : Tammikuu 15, 2011, 03:36 »
Autottomana canberralaisena ja bussilla joka paikkaan kulkevana olen kyllä ollut ihan tyytyväinen busseihin täällä. Canberran keskusten välillä busseja kulkee päiväaikaan useampia tunnissa, ja ne ovat lähes poikkeuksetta matalalattiabusseja, joten kevyiden lastenrattaiden kanssa kulkevia äitejäkin näkee. Mutta tietenkin oma auto on hyvä hankinta, jos tietää kulkevansa myöhään illalla tai aikaisin aamulla, jolloin bussit eivät liikennöi, tai haluaa tutustua elämään Canberran ulkopuolellakin.

Poissa sannas.

• Piltti
  • *
« Vastaus #12 : Tammikuu 18, 2011, 12:02 »

Mutta veikkaan että ilman autoa ette viihdy. Ja ihan kiva on varmaan vähän matkustella, Blue Mountains, outback, Melbourne, Sydeny on ihan lähellä. Kannattaa neuvotella jos voisitte ostaa autoliikkeestä auton sellaisella varauksella että ostavat sen takaisin.

Onko tämä ihan tavallinen käytäntö, että auton voisi hankkia tuollaisella takaisinosto-optiolla? Saako sieltä helposti käytettyjä autoja joltain luotettavalta myyjältä? En tunne autojen tekniikkaa juuri laisinkaan, joten mulle voi joku mukava kauppamies myydä ihan minkä vaan pommin hyvänä autona.... Olen muutenkin aika pihalla kaikesta autokauppoihin liittyvästä. Puolisollani oli auto muutaman vuoden ja jotenkin kaikki ne auton ostoon ja myyntiin liittyvät verotushässäkät, vakuutukset ja muut tuntuivat kovin monimutkaisilta tai ainakin sitä paperityötä oli paljon. Lähinnä siis pelkään, että ne eivät ole yhtään sen helpompia Australiassa tai joku asia menee kaikessa paperisodassa väärin. Olemme kyllä puhuneet auton vuokrauksesta jo ihan sen takia, että tosiaan haluaisin tehdä muutaman pidemmän retken Canberran ulkopuolelle. Kaksi kuukautta kun on aika pitkä aika istua lapsen kanssa pelkästään paikallisessa leikkipuistossa... ;)

Miten muuten turvaistuimia on saatavilla? Emme voi valitettavasti tuoda omaamme mukana Suomesta matkatavararajoitusten vuoksi, joten haussa olisi istuin lainaan/vuokraksi oleskelumme ajaksi. Suurimpana turvallisuusuhkana koen kyllä "vääränpuoleisen" liikenteen, johon pitäisi uskaltautua tappavan renkaallisen peltilaatikon kanssa... :D

Poissa jounij

• Herootes
« Vastaus #13 : Tammikuu 21, 2011, 22:16 »
En osaa sanoa, kuinka moni kauppias myy autoja "takaisinosto-optiolla" ja mitkä ovat ehdot. Toki kysyä aina voi. Saattaa tosin tulla se vuokraaminenkin samoihin hintoihin. Autokauppoja on paljon. Ne ovat keskittyneet lähinnä seuraaville Belconnenin, Fyshwickin, Braddonin ja Phillipin pienteollisuusalueille.

Turvaistuimiakin saa, mutta en osaa sanoa, mikä olisi sellaisella paras ostopaikka. Tietyn ikäisille lapsille se on asetusten mukaan pakollinen.

Vasemmanpuoleiseen liikenteeseen kannattaa luultavasti totutella ensin noin parin viikon ajan sivusta katselemalla. Varsinkin teiden (jalan) ylityksessä kannattaa olla varovainen.

Kommentoi
Jouni
Canberra