Moi,
Aloitan nyt itsekkäästi uuden threadin kun vanhoissa ei ole ihan suoraan näitä juttuja käsitelty.
Pahoittelen tekstiseinää, olen ihan täpinöissä kun vuosien jälkeen olen viimeinkin päässyt tätä vääntämään ja huomasin juuri että mahkuni parantuivat koska Microsoft-sertifiointi(joita minulla on kaksin kappalein) voi riittää tuohon ACS:n koulutusvaatimukseen (työkokemukseni on täysin tietotekniikkaa, mutta tutkino kauppatieteellinen jossa on vain hyvällä tahdolla tulkiten tarpeeksi tietotekniikkaa mukana).
Vähän kiirekin on kun 35 tulee tänä vuonna täyteen ja vähentää pinnoja niin että sen jälkeen 120 tulee vain jos hyväksytään suomen kielen osaajaksi (ja taas on epävarmaa riittääkö maisterintutkinto kun yli puolet kursseista oli englanniksi).
Olen siis nyt laittamassa hakemusta tuohon Australian Computer Societyn skills assesmentiin.
Ensiksi yleisempi kysymys: ACS vaatii "Certified copy of thesis abstract". No, kirjoitin graduni 2003 ja ainoat tietämäni kopiot siitä ovat koulun ja laitoksen kirjastoissa. Onko joku teistä joutunut tuon kopion teettämään ja miten onnistui? Pistin jo mailia opintotoimistoon josko heillä olisi joku käytäntö, mutta en sitten tiedä mitä teen jos sellaista ei ole. Joudunko jotenkin pummaamaan sen tekeleen koululta ja todistamaan kopiot oikeaksi maistraatissa? Lisäksi siinä pitäisi olla joka sivulla koulun nimi ja gradun julkaisupäivä, joita ei luultavasti alkuperäisessäkään ole. Perkle.
Sitten ACS-spesifisempää, eli tästä on tietoa varmaan vain hakemuksen tehneillä:
Tekisin tietty hakemuksen mieluusti sen tuolla online-lomakkeella (
https://www.acs.org.au/index.cfm?action=show&conID=applyonline), mutta en ole ihan varma mitä siihen pitäisi täyttää, kun se on erilainen kuin paremmin selitetty paperiversio.
Siinä ei esim. ole kohtaa muille kuin akateemiselle koulutukselle (olen suorittanut Microsoft IT Professional-sertifikaatin ja paperiversiossa on kohta johon saa pistää sen URL:in josta sertifiointitietoni löytyvät).
Toinen pienempi dilemma on se että mitä noihin experience detailsiin oikein pitäisi tunkea? Kopioinko vain tekstin jonka olen saanut työnantajilta niissä statementeissa, jotka kuitenkin pitää tuonne ACS:lle lähettää?
Pistin näistä kyselyä ACS:lle, päivitän tätä sitten kun vastaus tulee. Itse asiassa taidankin kirjata tähän blogityylisesti miten homma etenee.