työtodistukset

Aloittaja herkkusieni, joulukuu 01, 2009, 19:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

herkkusieni

Moikka,

Olen keväällä muuttamassa australiaan opiskelemaan ja mietint ässä osaisikohan kukaan auttaa että mitäs noille suomenkielisille työtodistuksille pitäisi tehdä että sais ne englanniksi kun virallist kääntäjät ja notaari ovat melko kalliita, niin kuinka tarkkaa se on että voisikohan niitä itse käänää tai onko muita vaihtoehtoja? Ei ne mitään hirveen virallisia todistuksia ole lähinnä asiakaspalveluhommista mutta kuitenkin on mulla niitä ihan mukava pino niin olis kiva hyödyntää..?

Elli

No oma kokemus on ollut sen mukainen, etten oo työtodistuksilla tehnyt mitään. Eli periaatteessa kun olet tehnyt CV:n niin laita siihen suosittelijoita ja työnantaja ottaa suoraan yhteyttä heihin. Mulla oli mukana vain yksi englanninkielinen työtodistus vähän vakavammin otettavasta työkokemuksesta, mutta silti kysyttiin vain kopiota tutkintopapereista (tietty englanniks) ja otettiin yhteyttä kahteen suosittelijaan, suomalaiseen sähköpostitse ymmärrettävistä aikaerollisista syistä. Jos haet opintojen ohella duunia esimerkiksi ravintola-alalta, heitä varmaan eniten kiinnostaa millainen olet henkilönä. Poikaystävä on ravintola-alalla ja aina duunia saanut niin, että ensin näyttänyt CV:tä ja sitten on pyydetty koetyöskentelemään esim tunniksi ja kyllä ne siinä näkee jo enemmän kuin työtodistuksista millainen henkilö olet ja mitä osaat. Mutta tää on vaan mun näkökulma. Eli en juurikaan hikoilis niiden työtodistusten kääntämistä. Panosta CV:hen mieluummin.

jounij

...ja kai jo luit tämän

Työtodistukset FAQ

ja aiemman täsmälleen samannimisen ketjun:

Työtodistukset

Hakua puolestasi käytteli
Jouni
Canberra

herkkusieni

Kiitos vastauksista, se vaan mietityttää kun eioikein noita suosittelijoita täällä suomessa ole kun on ollu tvähän lyhyempiä tyäsuhteita eikä ole jäänyt yhteyteen entisten työnantajien kanssa.. Taitaa olla aika eri juttu siellä toi töiden haku kun täällä Suomessa.

eevis

Elli jo aika lailla sanoi, mitä itsekin ajattelen, täällähän ei saa (normaalisti) mitään työtodistusta tyyliin Suomi "X.X. on ollut töissä x:nä Firmassamme Y ajalla sejase, hänen hommiinsa ovat kuuluneet jne jne ja hän on suoriutunut tehtävistään erinomaisesti" vaan tosiaan kaikki pelaa suosittelijoilla. Eli vanhasta paikasta lähtiessä pitää sitten kysyä joltain sopivalta esimieheltä (hätätilassa joku muukin, mutta esimies on paras) että suostutko reffiksi... Ja siis reffin pitää tietty olla tietoinen, että sinusta saatetaan kysellä... ;) Eli pystyisitkö vielä menemään johonkin vanhaan, tulevaisuudensuunnitelmiesi kannalta olennaisimpaan paikkaan kyselemään, että vieläkös mua muistatte...? Selittää tilanteen nätisti heille, ja sitten jonkun vanhan pomon yhteystiedot CV:hen suosittelijaksi, eiväthän ne välttämättä edes ota häneen yhteyttä, mutta jos ottavat, tietty pitää hänen olla mukana hommassa. Jos ei onnistu reffien saaminen, sitten voit koittaa noissa todistusten kääntämistä käsittelevissä ketjuissa olevia vinkkejä itse kääntämisestä, jos se onnistuisi... Good luck!
Dees - We will bloody bounce back!!!

hmclehto

Mina aina pyydan mukaan written referencen ja on niita muutamassa paikassa tutkaistukin, mutta tosiaan yhteystiedot kahteen kolmeen entiseen tyonantajaan (siis heidan suostumuksellaan  ;)) CV seen ja homman pitaisi hoitua...

RUU

Etenkin agentit tuntuvat suosivan myos Reference Report'eja.

Ainakin minun alallani suosittelijoita ei valttamatta edes mainita resumessa eika hakemuksessa vaan ilmaistaan, etta niiden tiedot ovat saatavilla haastettelussa.
Tyohaastattelussa sitten annetaan yhteystiedot ja agentti / tyonantaja kilauttaa suosittelijoille. Monessa tapauksessa sita on seurannut myos kirjallinen kysely (Reference Report), jossa muutamaan kysymykseen vastaamalla arvioidaan tyonhakijaa ja hanen selviytymista tyotehtavista ja eri skenaarioista (esim konflikteista).
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Elli

Juu, ja omalla kohdallani aika paljon työllistettiin suosittelijoita. Suomessa ex-työnantaja (onneksi olen hyvissä väleissä edelleen) sanoi menneensä viikonloppuna töihin vartavasten voidakseen vastata kysymysryöppyyn. Ja nimenomaan oli näitä kaikkia skenaarioita miten olin käyttäytynyt stressitilanteissa ym... Riippuen firmasta varmaan kuitenkin ja työtehtävästä..

Mutta kuten sanoit, että työsuhteet ovat olleet lyhyempiä en stressais asiasta kovinkaan paljoa. Ehkä et ihan firman huippupaikoille ilman referenssejä pääse, mutta ihan varmasti hyvällä asenteella, hyvänä tyyppinä löydät työtä ja voit rehellisesti selittää miten asiat ovat sinun kohdalla. Tsemppiä työnhakuun!