Syksyllä (-08) Austraaliaan?

Aloittaja jossuv, helmikuu 27, 2008, 22:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jossuv

Heipä hei. Ihan uusi olen täälä. Jos teen jotain suuria "virheitä" (kirjoitan väärälle palstalle tms.) niin ilmottakaa heti.

Eli olen 18-vuotias tyttö ja tarkoituksena olisi syyskuussa suunnata Austraaliaan workin & holiday-viisumilla. Ja ainakin vuosi olisi tarkoitus olla.

Onko mukaan lähtijöitä? Yksin olen vielä lähdössä. :) :)
-Jossu

Shokata

Heipähei, täällä myöskin 18v nuori nainen suuntaamassa W&H reissulle Australiaan syys-lokakuun vaihteessa, suunnitelmissa myöskin vuosi siellä viettää :D Hieman viiveellä sun viestisi löysin, mutta ajattelin silti ilmotella itsestäni x)

Murmeli

*hyppii ylös alas käsi pystyssä* Minä myös! Syys- lokakuun vaihteessa olisi tarkoitus lähteä, kunhan ensin on matkarahat kerätty. Millaista reittiä olette ajatelleet ja miten pitkää aikaa?

Shokata

Lainaus käyttäjältä: Murmeli - huhtikuu 02, 2008, 18:25
-- Millaista reittiä olette ajatelleet ja miten pitkää aikaa?
Reittisuunnitelmat melkolailla auki, Sydneyyn suuntaan ensiks ja siitä sitten katellaan. Jossain vaiheessa haluaisin länsi- ja pohjoisosia kiertämään, vähän poiketa siltä "Sydneystä Cairnsiin" -reitiltä x) Tavoitteena siis vuoden aikana mahdollisimman paljon nähdä, joten ei sitä itärannikkoakaan voi ohittaa ;P

jossuv

Moikka!  8)

Hieno homma että löytyy muitakin lähtijöitä  :pepsodent

Oletteko tekin yksin lähdössä vai onko kavereita matkassa?

Mä en ole vielä varma että haluanko lentää suoraan Sydneyhyn vai esim pohjoiseen (cairnsiin tai darwiniin) vai sitten Perthiin. Syys -lokakuun vaihteessa on kuitenkin vielä vähän viileetä sydneyssä (no joo joo tietenki lämpimämpää ku suomessa  :pepsodent ) mutta pohjoisessa ois sillon jo ihan lämmintä. Toisaalta ois hyvä lentää Perthiin ja siellä ois vähä aikaa ja ottas vaikka jatkolennon sieltä sydneyhyn tai pohjoseen, koska alkumatkasta on kuitenki enemmän rahaa --> varaa matkustaa lentokoneella :D mutta en tiiä.. kauheesti mietittävää.. ja onhan niitä näkemisen arvosia kaupunkeja muitakin kun nuo suuret kaupungit... En ehkä kesäaikaa (siis Aussi-kesää) haluais olla itärannikolla koska siellähän on paljo sitä Jelly fishiä ja rannat uimakiellossa... Mutta ehkä ei kannata kauheesti suunnitellla vaan mennä sinne minne nenä näyttää??  8) :pepsodent

Mistä päin Suomea te ootte? Ja millasta työtä haluisitte tehä siellä Ausseissa? Ja saakos budjetista udella..? :D
-Jossu

jossuv

shokata: Bongasin tuolta että sinäkin olit vastannut tuohon "Leokatin" -etsitään eläimille hoitajaa -viestiin. Tästä vedin johtopäätöksen että olet heppatyttöjä. Tai muita eläinihmisiä  :D

No siitä sen enempää muutakun, että itse harrastan ratsastusta ja kotiin jää 2 hevosta, 2 koiraa, 2 kissaa, 2 kania ja kotilo..

Aika hienoo jos on lähdössä samanhenkistä porukkaa sinne ja satutaan vaikka törmäilemään (onkohan se mahdollista noin isossa maassa?  :D).
-Jossu

Shokata

Lainaus käyttäjältä: jossuv - huhtikuu 04, 2008, 17:57
Oletteko tekin yksin lähdössä vai onko kavereita matkassa?
--
Mistä päin Suomea te ootte? Ja millasta työtä haluisitte tehä siellä Ausseissa? Ja saakos budjetista udella..? :D
Näillänäkymin olen yksin lähdössä, tai vielä ei ainakaan ole ilmottautunut muita reissuunlähdöstä kiinnostuneita :D
Täältä Etelä-Suomesta olen, Lahdesta jos vielä tarkennetaan :D
Työn suhteen lähen melko avoimin mielin, ainoastaan hautausmaille, lihakauppoihin/teurastamoihin tmv tai pikkulapsia hoitamaan (ei ehkä se perus backpacker homma olekaan mutta anyway) mua on turha kysellä :P Ja yrittäisin myös näitä hedelmänpoimintaduuneja tehdä sen 3kk että hankkis sen valmiuden toisen vuoden viisumiin, jos vaikka innostuu jäämään pidemmäksikin aikaa ;D
Budjetti on myöskin hieman avoin (heh, mulla taitaa olla kaikki suunnitelmat vähän levällään kun omia juttujani tässä luen :pepsodent), mutta näin alustavasti mulla on kesätöitä 6vk ajalle josta saa ihan hyvin palkkaa, ja sitten olis tarkotus heinä-syyskuuksi saada jostain vielä lisäduunia matkakassaa lihottamaan x) Tämän kevään ylioppilaana elättelen toiveita yo-lahjarahoista, ja yritänkin sukulaisille vihjata että jättävät maljakot ja astiastot ostamatta ja sponsoroivat reissua ;P Mikä tuosta sitten loppusummaks tuleekaan, paha sanoa tässä vaiheessa, mutta jos joku 2500-3000€ olis lähtiessä niin sitten ei ehkä tarvis jatkuvasti kituuttaa ja olis varaa hieman reissatakin, käydä vaikka sukelluskurssi jne.

Lainaus käyttäjältä: jossuv - huhtikuu 04, 2008, 18:06
shokata: Bongasin tuolta että sinäkin olit vastannut tuohon "Leokatin" -etsitään eläimille hoitajaa -viestiin. Tästä vedin johtopäätöksen että olet heppatyttöjä. Tai muita eläinihmisiä  :D
No siitä sen enempää muutakun, että itse harrastan ratsastusta ja kotiin jää 2 hevosta, 2 koiraa, 2 kissaa, 2 kania ja kotilo..
Aika hienoo jos on lähdössä samanhenkistä porukkaa sinne ja satutaan vaikka törmäilemään (onkohan se mahdollista noin isossa maassa?  :D).
Eläinihmisiä olen kyllä, ja vielä pari-kolme vuotta sitten olin hevoshommissakin ihan aktiivisesti mukana (ja sitä ennen enemmän ja vähemmän säännöllisesti yheksänvuotiaasta hevosia hoitanut, ratsastanut jne). Koulu tuohon sitten sotki väliin ettei aika enää tahtonut riittää ja se jäi sillon, mikä aina kaivelee mielessä, ei ne hevoset musta ole mihinkään hävinneet ja tilaisuuden tullessa olis kiva taas päästä takasin hevoshommiin :) Ja mitä muihin eläimiin tulee, haaveissa olis että tuon Aussireissun aikana olis jossain vaiheessa sen verran varoissaan että vois jonkun aikaa vaikka autella vapaaehtoisena jossain.. (apua, suomennusongelma!) rescue centerissä, animal sanctuaryssa tmv.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: Shokatahaaveissa olis että tuon Aussireissun aikana olis jossain vaiheessa sen verran varoissaan että vois jonkun aikaa vaikka autella vapaaehtoisena jossain.. (apua, suomennusongelma!) rescue centerissä, animal sanctuaryssa tmv.

Kokeile vaikka RSPCA (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals)

The greatest strength of the RSPCA is the large number of dedicated volunteers who are the driving force and back-bone of the organisation. Each RSPCA must have a dedicated and reliable volunteer force to enable it to meet an ever increasing public demand for its services.
Volunteers are an integral part of all levels of RSPCA operations - from National and State Councils to the occasional gardener and everything in between. They assist in many ways including caring for animals in the Shelters, assisting with administrative tasks and helping out in Opportunity Shops. Many more help out with special events, fundraising and promotions that take place throughout the year.
The RSPCA could not function at such a high standard without the vital assistance of its volunteers. If you would like more information about becoming a volunteer please contact your local RSPCA.

RSPCA Volunteers

jossuv

Muitakin siis lukiopohjalta lähdössä  :pepsodent minäkin siis tämän kevään abi ja rahalahjoista toiveita elättelen. Sen tiedän että porukat sponssaa lentolippuun (ne ei tosin oo tainnu ottaa vielä vakavasti sitä että lähen Ausseihin, kuvittelee varmaan että meen jenkkilään..), mutta kun mummolle sanoin että raha ois ihan hyvä lahja ni se oli silleen että no en mä voi rahaa antaa sehän on ihan tylsää. Huoh. toivottavasti antas sitten ees uudet rullaluistimet ja jättäs ne astiat jollekki muulle  >:( Mulla on kesätöitä niin paljo ku jaksan tehä ja suurimmaks osaks viikonlopputyötä ja juhlapäivät yms töissä, mutta hyvän eteen pitääkin kärsiä :D Australia here I come!  8) Mun budjetti on tällä hetkellä vielä miinuksen puolella että lentolippuja ja viisumia en vielä voi ostaa. Ehkä sit ylppäreitten jälkeen  :)

Hienoo ois tosiaan päästä vapaaehtoishommiin eläimiä hoitamaan. Jos vaikka näkis kivoja uusia eläimiä kuten kenguruita ja koaloita  :D pitää siis sitäkin selvittää.. pitää tohon Jaaksin laittamaan tekstiin paneutua kun on vähän enemmän aikaa. Mun englannin kieli on aika heikko.. puhetta kyllä ymmärrän aika hyvin (mitenkähän käy aussi-slangin kanssa  :pepsodent) mutta tollanen pitkä kirjotettu teksti saa pään sekasin  :D Oon tässä skarpannu ja lainannu kirjastosta englannin kielisiä Australia aiheisia kirjoja et eiköhän se tästä.

Tuntuu että kaikki Ausraaliaan lähtevät tai siellä olevat suomalaiset on Etelä-Suomesta  :D ite oon Pohjois-Savosta, Kuopion lähettyviltä. Tosin mun 2 kaveria tästä samasta kylästä on tällä hetkellä siellä ausseissa, että on siellä ainakin muutama savolainenki.
-Jossu

Shokata

Jep, lukiopohjalla hyvinkin, sen urakan päättäneenä ei ole mitään hinkua palata koulunpenkille ihan heti :pepsodent
Heti pitääkin kysellä kun taidat olla ensimmäinen kehen törmään joka olis vuodeksi lähdössä, että oletko miten ajatellu noi lennot hommata, ts. meno-paluu kerralla vai pelkkä meno? Jos meno-paluu, niin mitä kautta olet aatellu liput hommata, niissä kun on yleensä se ettei voi varata kun esim. 10kk päähän joten sitä paluuta pitäis sitten siirtää ja siirto ei välttämättä aina oo mahdollista. Ite alan hiljalleen kallistua siihen suuntaan että hankin vaan menolipun, ja rahaa tilille sitten sen verran että on varaa maasta poistumiseenkin jos sitä joku innostuu lentokentällä tarkistelemaan. Tiedä sitten miten fiksu ratkasu, mutta katellaan sitäkin vielä :P

Vielähän tässä on hyvää aikaa kielitaitoaan kohentaa, vaikka uskon kyllä että parhaiten se alkaa sujumaan siinä vaiheessa kun sitä oikeasti joutuu käyttämään :D Ja monilla tuntuu olevan ajatus ettei osaisi paljoakaan, mutta sitten yllättyykin kuinka tuleekin toimeen kielitaidollaan kun tilanne sitä vaatii ;) Itse koen että saan asiani ilmaistua englanniksi ihan hyvinkin ja uskallan puhua, mutta ainoa mikä epäilyttää on kaikki alakohtaiset erikoissanastot mihin väkisin törmää, esim. pankki, verotus ymv asioita hoitaessa :D

Jaaksille kiitos tuosta RSPCAn linkistä, pitääkin tutustua tuohon tarkemmin :)

jossuv

Oon kattonu lentoja Eebokersilta ja Kilroysilta. Siihen tulokseen oon tullut että otan menolennon Helsinki-Lontoo ja sit Lontoo-Australia välin erikseen (välilasku varmaan jossain Aasiassa), koska omien tutkielmien mukaan tulee noin halvemmaks kun Helsinki-Aussit.

Haluaisin meno-paluulipun ihan raha-asioiden takia ja meno-paluu on aina halvempi, mutta tosiaan kun haluisin olla sen vuoden, enkä tiedä yhtään millon haluisin tulla pois vai oonko ihan vuoden tappiin asti niin oiskohan järkevämpää sittenkin ottaa vain menolento. Ja vähän oon haaveillut että jos jäis Thaimaahan pariks viikkoo sit tulomatkalla..tai Etelä-Amerikkaan  8) No saahan sitä haaveilla. Äiti varmaan innostus kun kertosin että otin menolipun Austraaliaan, paluusta ei tietoo  :pepsodent Jos sais sen meno-paluu lipun paluupäivän vaihto-oikeudella ni ois hyvä. Jonkun keskustelun täältä luvin kun joku yritti hankkia paluulippua Australiasta Suomeen ja oli ihan hullun kalliita, jääny vaan sen takia huono maku paluulipun ostamisesta  :D

Onhan tässä aikaa katella.

Kauheen mielellään vaan lukis kaikkia Austaalia juttuja ja haaveilis matkasta, mutta pitäs kai sitä opiskelemaan hakee (ja päättää se paikka  :pepsodent) ja muutamia kursseja pitäs vielä kouluunki suorittaa että valkolakki ois selvä....  ;) Mulla tulee lukion enkusta A, mutta siihen oon tyytyväinen, koska jännitin monta viikkoo että meneekö läpi vai ei.. melkeen B mutta A:ks varmaan jää jos ei ihmeitä tapahdu.
-Jossu

hardflip

Lainaus käyttäjältä: Shokata - huhtikuu 04, 2008, 20:38
Itse koen että saan asiani ilmaistua englanniksi ihan hyvinkin ja uskallan puhua, mutta ainoa mikä epäilyttää on kaikki alakohtaiset erikoissanastot mihin väkisin törmää, esim. pankki, verotus ymv asioita hoitaessa :D

Talta palstalta hakutoimintoa kayttaen loytyy aika paljon pohjatietoa em. asioihin. Kannattaa ottaa mahdollisimman paljon selvaa etukateen ja sitten kun menet asioimaan esim. pankkii, niin on hyva jos kaikki mahdolliset dokumentit ovat mukana.

Itsella kavi tsaga ja paasin mukavalle virkailijalle ja aika tuurilla viela valitsin yhden pienimmista Westpacin toimistoista joten palvelu on kylla loistavaa. Ainakaan pankissa asiointiin ei tarvita mitaan ydinfysiikan perus-sanastoa englanniksi. Helposti saa asiat hoidettua.

Kylla se siitta lahtee =)
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

Shokata

Sehän niissä meno-paluu lennoissa olis just hyvä että säästäis jonkin verran eikä pääsis käymään sellasta "tili nollilla, viisumi loppuu ja kotiin pitäis päästä" -tilannetta :D Mutta ne esim. Kilroyn flexible liput joiden paluupäivää pystyy muuttamaan, on myöskin voimassa vaan vuoden, eli jos olisikin kauemmin niin ei kävisi tuokaan lippu =/ Hmm.
Tässä just itseasiassa noita menolentoja tutkiskelin, niin hintahaitari ihan mielenkiintosen laaja: Kilroylta halvin 734€, SuperSaverilla 1500+ ja Finnairilla yli neljätonnia =D Nuo siis välillä Hki-Syd. Pitäisköhän munkin tutkia noita Lontoon kautta meneviä, muistan kanssa jostain lukeneeni että hyvällä tuurilla voi tulla halvemmaksi (samoin kun Wienin & Singaporen/Hong Kongin kautta Ausseihin), mutta mitä ite katoin joskus British Airwaysilla tuli ainakin maksamaan saman verran Lontoosta Sydneyyn kun Helsingistä Sydneyyn halvimmillaan.. Tuo siis vaan yksi lentoyhtiö, pitää tutkia mitä muut yhtiöt tarjoaa. Näillä näkymin nuo lennot mitä oon katellu näyttäs menevän reittia HKI-FRA-HKG-SYD, sopis mulle :D Vaikka Hong Kongissa ei vissiin kentältä pois pääsekään ellei hanki viisumia että matkustusaika venyis aika helkkarin pitkäksi, siinä mielessä jo muutaman päivän stopover jossain Aasiassa vois helpottaa...

Heh, mä olen tehokkaasti panostanut kaiken kirjotustenjälkeisen aikani Aussijuttujen selvittämiseen ;D En edes suunnittele hakevani nyt mihinkään kouluun, niin voin tässä suht täyspäiväsesti keskittyä reissun suunnitteluun x)

jossuv

Minäkin just tossa äsken päätin, että en taida mihinkään hakea opiskelemaan :D haen sitten kun tuun takas joskus.. mieli kuitenki muuttuu.

Niin, totta. En halua joutua tilanteeseen että tili nollilla ja pitäs päästä kotiin  :D  :nuttu: Aika kalliita noi menoliput... pitää ehke ruveta kattelee noita flexi-lippuja.

Minkäslaista hommia muuten meinasit Shokata siellä Australiassa harrastaa? Eli meinaatko käydä ulurlilla tms? Tai muuten paljon matkustaa vai jonnekki paikkaan jämähtää? Ootko kulttuuri-, luonto-, urheilu- vai minkäslaisia ihmisiä?  8) Onko jotain harrastuksia mitä haluaisit jatkaa Aussilassa??

Toinen mun kaveri kiers 6kk:ssa melkeen koko Austraaliaan ja toinen jämähti Airlie Beachille :D
-Jossu

Shokata

Haha, spontaanit päätökset kunniaan, vaikka onkin kyse opiskelusta ;D Jep, mä haen sitten vasta kun oikeasti tiedän mitä haluan tehdä, sitä ennen maailma on auki xP

Kerro jos sua onnaa noitten flexilippujen kanssa, ko minen oikeen ole tuota Kilroyn sivun systeemiä niiden kanssa tajunnut, ts. löydän vaan basic lippuja niille päivämäärille ja reiteille mitä yritän ettiä, todennäkösesti vika on ruudun tällä puolella :pepsodent

Enköhän mäkin päädy ne "pakolliset" kiertämään, Uluru, Great Barrier Reefillä sukellus/snorklaus on varmaan aina ollut mun "things to do before you die" -listalla joten sinne myös, ja ties kuinka monessa muussa paikassa haluais käydä, mitä en kaikkia varmaan edes tiedä ennenko olen maassa jonkin aikaa ollut ;D Eli näillänäkymin meinaan kierrellä niin paljon kun mahdollista. Mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä eteen sattuu, jos vaikka päädyn jonnekin paikkaan mihin tykästyn niin voin viihtyä pidempäänkin :D
Apua, nyt heitit pahan - ehkä mä olen jonkinlainen sekotus noita kaikkia sun mainitsemia, ainakin jos urheiluun lasketaan kuuluvaksi kaikenlaiset extremelajit mitä nyt on vaan pakko päästä ainakin kerran kokeilemaan eikä siis edellytetä vannoutunutta penkkiurheilua tms ;D Luontoihmisiä nyt varmaan ainakin olen, vaikka kaupungeista tykkäänkin niin trekkaamaan luonnonpuistoissa olis kanssa hienoa mennä, noin niin kun paeta betoniviidakkoa. Noin yleisesti vois varmaan sanoa että sellanen melko kaikkiruokanen fiilispohjalla eläjä, mutta mikään bilehile en tosiaan ole enkä siis ole erityisen innostunut kännäämään joka viikonloppu 8) Harrastuksista sen verran että astangajoogaa täällä kotona harjottelen, ja sitä olis reissun päällä tarkotus jatkaa mahdollisuuksien mukaan, mikä käytännössä tarkottaa että isommissa kaupungeissa voi päästä tunneilla käymään ja muuten tehdä itsekseen ja sovittaa se muuhun elämänrytmiin :)

Ja nyt heitän pallon sulle, saat itse vastata noihin samoihin kysymyksiin :pepsodent

jossuv

Heh. En kehannu suoraan kysyä että miten paljo meinasit ryypiskellä matkalla, mutta vastasit siihen kuitenki  :pepsodent Vähä sama homma itellä ,että ei kauheesti bilettäminen kiinnosta, en nyt sen takia lähde toiselle puolelle maailmaa, että voin tuhlata vaivalla ansaitut rahat baarissa!  :peukkua

Mitäs mä kysyinkään... hymm..

Eli ite haluan ton "kiven" nähdä ja hienoo ois kiivetä sinne ylös myös. Snorklaamaan ja sukeltamaan myös Great Barrier Reefille, of course. Snorklaukseen varmastin ihastun niin paljon että mua ei ylös merestä saa, sukellus vähä pelottaa, jos se happi loppuukin  :D mut ehke ne pelastaa mut. Muutkin meren eliöt vähän pelottaa, mutta pitää pysytellä liputetulla alueelle.  8) Niin ja surffaus ois aika jees myös, kuhan vaan eka varmistan että siellä ei oo krokoja eikä haita  :D Aurinkoo otan niin paljo, että oon toivottavasti ihan rusina kun tulen kotiin.

Haluaisin aika paljon matkustella, mutta voin työn ohessa jäädä pidemmäksikin aikaa jonnekkin, jos viihdyn. Jos en jossain viihdy niin sitten kohti toista kaupunkia, tosin vaikea kuvitella, että en jossain viihtyisi.. No jos kylän/kaupungin meininki on vaan bilettäminen eikä missään saa nukkua rauhassa niin sit voin lähteä menemään.

Mä olen maalaistyttö  8) eikä isot kaupungit oo mua varten, toki niissäkin viihdyn, ainakin jos pääsee välillä vähä ulkopuolelle. Mutta tuskin jään moneks kuukaudeks esim sydneyhyn. Kuitenkin noissa Austraalian isoissa kaupungeissa on se luonto nin lähellä eikä vaan betonia ja betonia (kuten esim joku New York) että luulen viihtyväni.

Urheilutyttö olen kans, täälä kotona ratsastan, juoksen, pyöräilen ja käyn salilla. Noi harrastuksen on aika helppo siirtää minne vaan jos teitä löytyy. No hevostelua ei, mutta haaveena ois jos pääsisin jollekki tallille vähäks aikaa (tai vähä pidemmäks aikaa) töihin. :) Pitää koittaa pitää kunnosta huolta, kun sellaista juttua olen kuullut, että monet on vähä levinneet matkalla  8)

Sademetsiä ois kiva päästä vähä tutkimaan, mutta ehkä sinne ei kannata ainakaan yksin lähtee  :D Luonnonpuistoja myös nähtävä.

Joogailu kuulostaa mukavalta ja kuulemani mukaan sitäkin sieltä löytyy. Ite oon jonkun verran harrastanu pilatesta ja sitä ois kiva siellä harrastella, jos on vaan mahdollisuuksia.

Kauheasti en kulttuurin perään ole, siis esim teattereiden ja museoiden.. mutta jos jotain mielenkiintoista on luvassa niin mikä vain menee.  :D Itsekkin siis olen melko kaikkiruokainen, tekemisien suhteen, mutta en ruuan koska lihaa en syö  :-X  ;)

Onkos haaveena käydä jossain lähisaarilla? Tyyliin Fijillä? Tai jopa Uudessa-Seelannissa. Minusta tuntuu, että itse Ausraaliassa on ihan tarpeeks tutkailtavaa minulle, mutta eihän sitä tiiä mitä tapahtuu.

Pitää ruveta noita lippuja pikkuhiljaa bongailee ja reippaasti soitella vaan toimistoihin ja kysyä mikä on homman nimi. Ja ilmottelen jos hyvät liput löytyy.  :peukkuy

Missäs vaiheessa meinasit ruveta viisumia hakemaan?

Ai niin, kuinka paljo oot aikasemmin matkustellut? Ootko ollu ihan yksin liikkeessä?

-Jossu

Shokata

Heh, tässä vaiheessa viimeistään pakkoa sanoa että alkaa kohta käydä pelottavaksi, voisin nimittäin allekirjoittaa melkein koko sun edellisen viestis ;D

Samoilla linjoilla tuon biletyksen suhteen siis ollaan, siiderillä voin joskus käydä mutta that's about it, en oo oikeastaan koskaan nähny mitään järkeä juoda rahojaan kurkusta alas, niin kun melko moni w&h reissulainen vaikuttais tekevän :D

Mä tyydyn Ulurulla ihan katseluun & valokuvaukseen (jota muutenkin tulen harrastamaan), periaatesyistä en edes kuvittele että lähtisin ylös kipuamaan. Snorklaus on tosiaan ihan ehdoton, surffausta pakko kokeilla vaikkei siitä takuulla mitään tulekaan (tätä suunnittelin kokeilevani jossakin länsirannikolla, vois löytyä pienempiä paikkoja missä vähemmän ihmisiä), ja merenelävistä en haluais meduusoihin välttämättä törmätä :D Mä uskon aurinkoa saavani ihan vaan ulkona olemalla (vaikka hedelmiä poimiessa ;D) etten uskalla lähteä itteäni grillaamaan, en haluais ihosyöpää kotiinviemisinä :D

Matkustelusta myöskin samoilla linjoilla, jos joku paikka miellyttää niin voihan siellä pidempäänkin olla, ja jos ei miellytä (todennäkösesti juuri noiden sun mainitsemien syiden takia) niin reppu selkään ja eteenpäin, mikäs siinä. Sydneyssa ajattelin olla ehkä parisen viikkoa, lähinnä hoitaa paperi ym hommat alta pois ja totutella ajatukseen elämästä uudessa paikassa. Sitten töitä ettimään ja jonnekin muualle x)

Tosta urheilusta vielä sen verran, että rullaluistelusta tykkään ja oon saanu sellasen käsityksen että esim. luistimien vuokraus ja luistelumahdollisuudet monissa paikoissa on ihan hyvät, että ehkä joskus vois ottaa pyörät alle ja lähteä niillä kattelemaan ympärilleen.

Teatteri-ihmisiä en oikeastaan ole mäkään, ja museioista tykkään jos sattuu joku erityisen mielenkiintonen aihe niin sitten, mutteivät ole ensimmäisenä kohdelistalla :D Ja mitä kaikkiruokasuuteen tulee niin munkin kohdalla puhutaan ehkä kaikesta muusta kun ruuasta, sillä lihansyönti on mullakin minimaalista, kanaa ja kalaa menee joskus mutta punasta lihaa ei ollenkaan, ja veikkaampa että nuokin jää kunhan aina kokkaa itse xP

Tuosta saarihyppelystä jne pitikin kysellä, mutta ehdit ensin :D Siis haaveena tosiaankin ainakin Uusi-Seelanti, kun Australiaan asti on päässyt niin se on jo niin lähellä että mun logiikalla olis rikollista jättää käymättä, että ainakin sen haaveilemani benjin käyn Uudessa-Seelannissa hyppäämässä ;D Tyynenmeren saarista juurikin Fiji kiinnostaa (tai vaihtoehtosesti esim. Bali Indoissa), ja Uudelle-Seelannille kuuluvat Cookin saaret myös. Mutta ihan ajan ja rahan puitteissa noita katellaan x)

Lennot ajattelin viimeistään ens kuussa varata, mutta nyt kattelin että Kilroylla olis kivan kuulonen menolento, josssa tosin pitkä vaihtoaika Hong Kongissa, mutta muuten sopisi hyvin. En tiedä sitten kuinka kauan esim. tuon varaamista uskaltais pitkittää, kun monesti se vaan hankaloituu & kallistuu mitä kauemmin odottelee :D Mietin myös että voisin mahdollisesti käydä vaikka Kilroyn Hesan toimistolla jossain vaiheessa ihan kyselemässä paikanpäällä, netistä kun ei kaikkia näy.

Viisumin ajattelin joskus kesän aikana hommata, vaikka toisaalta eihän siinä mitään vaikka sen hankkisi aiemminkin, kun ennen sitä 12kk rajaa maahan saapuu :D

Aiemmin oon reissannut jonkin verran, Keski-Euroopassa (Itävalta, Saksa, Pohjois-Italia, Sveitsi) junalla porukat mukana (jotka eivät puhu kieliä, eli olen hoitanut kaiken matkalla) muutamana kesänä, nyt maanantaina olen lähössä kaveriporukalla Berliiniin muutamaks päiväks ja siitä Tukholmaan, mutta ainoa pidemmälle suuntautunu reissu oli viimekesänen 3vk USA:ssa, minibussilla mantereen halki jne x) Kunhan tulee tilaisuus niin Thaimaata ja Intiaa kiertämään olis tarkotus lähteä, mutta todennäkösesti sitten Aussireissun jälkeen/paluumatkalla.

pinkus

Moikka, tuli tassa mieleen kun luin lentosuunnitelmianne etta itse muistan loytaneeni hyvan ja halvan yhdistelman pelkkaa menolippua varten niin, etta menin qantasin Singaporen sivuille ja ostin sielta lennon Singapore-Melbourne, ja Kilroylta halvan menolipun (jotain 350e luokkaa) Helsinki-Singapore. Tassa oli se etu, etta molemmat lentoyhtiot ovat saman alliancen jasenia, ja tata lentoyhdistelmaa ainakin Finnair myy ihan sellaisenaankin (tosin vahan lisahinnalla), eli 1. vaihtoaika on laskettu niin, etta se (Jos kaikki menee hyvin) riittaa, ja 2. Teidat voidaan lahtoselvittaa molemmille lennoille jo Helsingissa ja niinpa teidan ei tarvitse ottaa matkatavaroita ulos joka valissa, ja jos hyvin kay niin jos ensimmainen lento on myohassa tms., jatkolennolla tiedetaan teita joko odottaa tai jarjestaa vaihtoehtoinen kyyti perille (nimim. tama tapahtui meille viime Suomen-lomalta palatessa, ja meidat suurin piirtein kadesta talutettiin seuraavalle allianssin lennolle niin etta loppujen lopuksi olimme perilla vain 15 minuuttia alkuperaista lentoa myohemmin.
Toi Kilroyn lento jonka ostin, saattoi kylla olla joku tarjouslento, mutta kannattaa silti kokeilla jos vaikka onnistuis. Toinen vaihtoehto vois olla Hong Kongin kautta joko Qantasilla tai Cathay Pasificilla, joka on myoskin allianssin jasen ;)

Hauskaa matkan suunnittelua!

Edit: Unohdin mainita etta yhteensa maksoin koko paketista muistaakseni 630e.. Ja taman matkan ostin kaksi vuotta sitten. :)

Silppu

Valitettavasti Finnair lopetti tuon Helsinki - Singapore reitin noin vuosi sitten, ja lentää enää vain Bangkokiin asti.

RUU

Lainaus käyttäjältä: pinkus - huhtikuu 05, 2008, 19:35
menin qantasin Singaporen sivuille ja ostin sielta lennon Singapore-Melbourne, ja Kilroylta halvan menolipun (jotain 350e luokkaa) Helsinki-Singapore. ... ja 2. Teidat voidaan lahtoselvittaa molemmille lennoille jo Helsingissa
Tämä jatkoselvitys suoritetaan tietävästi nykyisin enää esitetyn lentolipun mittaiselle matkalle. Jos sinulla on toinen lippu jollekin jatkoyhteydelle, sitä ei enää selvitetä vaan joudut hoitamaan check-inin jatkoyhteydelle siellä matkan varrella (tavaroinesi päivinesi).
Eli Hesassa tulkitaan sinun lentävän Bangkokiin / Hong Kongiin (tai mihin nyt sitten vaan) ja siinä se, ei muuta. Jos nyt sattumoisin haluat jatkaa matkaa niin BKKssa / HKGssa aloitat uuden matkan eteenpäin.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Milka

RUU,

Ainakin viela vuosi sitten minut ja matkatavarani selvitettiin Melbournesta Kuopioon saakka ja talla matkalla kaytin kolmea eri lentoyhtiota. Tosin ne kaikki kuuluvat OneWorld allianciin. Olisko sitten niin etta vain saman alliancin sisalla matkatavarat selvitetaan suoraan?

Matkalle lahtijoiden kannattaa miettia tata matkatavaroiden selvitysjuttua. Minun edellisella matkalla lento Lontoosta Helsinkiin oli reilusti myohassa, joten vain mina ennatin jatkolennolle Kuopioon ja tavarat jai valille. Ne onneksi sitten tuotiin kuriirilla perille noin 10 tunnin kuluttua.  :pepsodent  Jos minun olisi pitanyt matkatavarat selvittaa uudelleen Helsingissa olisin aivan varmasti myohastynyt jatkolennolta ja pahimmassa tapauksessa olisin joutunut ostamaan uuden lipun.

pinkus

Niin siis tatahan mina juuri tarkoitinkin, etta jos ne erillaan ostetut lennot ovat saman alliancen lentoja, niin tuo lahtoselvitys onnistuu ihan mutkitta :) Ja siis tama oli koko jutun ydin, etta kannattaa, jos erikseen haluaa lentoja eri patkille ostaa, ostaa ne saman alliancen yhtioilta, koska muuten tama lahtoselvitys ei kylla varmastikaan onnistuisi (siis tyyliin SAS + Qantas). Ja kuten Milkakin sanoi, meidat myos lahtoselvitettiin koko matkalle ja lennon ollessa myohassa meita oltiin jo heti koneesta ulos tultaessa nimikyltin kanssa hakemassa jatkolennolle, joka oli jarjestetty eri yhtion, mutta kuitenkin saman alliancen jasenen, lennolle. Hyvaa palvelua One Worldilta :). Harmi muuten etta tuo Finnairin Singaporen lento on lopetettu!

Leokatti

Nyt tulee väärää infoa tuutin täydeltä. Jos ostat liput pätkissä, eli esim HEL-BKK ja sitten BKK-MEL, niin tavaroita EI selvitetä Helsingissä Bangkokia pitemmälle, oli lentoyhtiöillä yhteistyösopimus tai ei. Bangkokissa joudut odottamaan laukut hihnalta ja menemään tullin läpi uudelleen lähtöselvitykseen ja kun kyseessä on Bangkok, niin joudut maksamaan siinä vaiheessa myös 500 bahtia lentokenttäveroa. Ainoastaan, jos ostat liput koko matkalle yhteen pätkään ja lentoyhtiöillä on yhteistyösopimus, selvitetään laukut perille asti jo alussa.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jossuv

Pelottavalta näyttää, Shokata  :pepsodent

Itekkin olen haaveillut Thaimaan ja Intian kiertelemisestä, jos se ei onnistu (raha- tai muiden syiden takia) Ausseista kotiinpäin tullessa, niin sitten uusi omatoimi-reissu Aasiaan Austraalian jälkeen.  8)

Totta, olen pistänyt merkille, että melkeen jokainen wh-lainen kuluttaa ne rahansa juomalla.. aika outoo. No toki poikkeuksia löytyy, onhan meitä tässä jo ainakin kaksi  :D

Valkokuvausta tulen minäkin harrastamaan reissussa ja paljon. Vaikka kameraa ei ookkaan mitään 1. luokkaa, mutta ihan hyviä kuvia sillä kuitenkin tulee.

Kyllä minuakin tosiaan kiinnoistais tuo Uusi-Seelanti ja noi saaret (tutulla on ihania kuvia Fijiltä..  :) ), mutta riippuu ihan mihin rahat riittää. En tosiaan halua joutua tilanteeseen, että rahaa on 10dollaria eikä oo yöpaikkaa  :pepsodent .

Mä en oo päätäni pahemmin vaivannut ihosyövällä, tyhmä kun olen.. tosin rusketun muutenkin tosi hyvin vaikka en siellä aurinngossa makoiliskaan, mutta tulen kuitenkin ottamaan aurinkoo  8) (pitää vaan eka hankkiutua bikinikuntoon ennen syksyä..  :D)

Mihin aikaan sinä olet suunnitellut lähteväsi? Onko jotain tiettyä päivää milloin haluaisit olla siellä (tai poissa Suomesta)? Meinaat varmaan rinkan ottaa matkatavaroille, vai? Onko sinulla jo rinkka vai onko ostoslistalla? Ootkos miettiny makuupussin tms mukaan ottoa? Itse en ole vielä kauheasti miettiny pakkausasioita, mutta kai niitäkin pitää kohta ruveta miettimään.

Mä oon reissannu välimerellä, 2 kertaa Roodoksella ja Turkissa. Bulgraariassa, Tallinnassa muutamia kertoja, Tukholmassa ja joskus pienenä (alle 10-vuotiaana) olin aika pitkään Jenkeissä äitin mukana, mutta siitä ajasta ei oo kauheesti muistoja. En oo yksin reissannu, enkä siis päässyt pätemään mahtavalla kielitaidollani. Vaikka kielitaitoni ei olekaan 10-luokkaa niin uskon, että pärjään kun vaan yritän tarpeeks  :) Jos totta puhutaan niin isommaks haasteeksi itse koen sen rauhallisen (+sopivan hintaisen, ihan siistin ja toimivan) nukkumapaikan löytämisen kuin kieliongelmat.

Vois ruveta tossa ensviikolla kattomaan niitä lentolippuja ihan tosissaan, mielummin tosiaan otan itse yksinkertaiset ja hieman kalliimmat liput kuin halvat ja hankalat.  :D

Kiitos pinkuksella, Milkalla ja RUU:lle ja Leokatille tiedoistanne. Pitää tosiaan katella niitä lentoja niin, että ei tarviis joka välissä jännittää laukkujen kohtalosta.

Tässä lähipäivät on ollu tosi ärsyttäviä täälä Pohjolassa, vettä tulee ja on loskaa ja mutaa, vettä tulvii talliin ja joka puolelle ja hevoset ja koirat on mudassa jne jne. Aattelen vaan koko ajan, että ens syksyä/talvee/kevättä en oo täälä 8) Etelä-Suomessa ei oo paljoo tainnu lunta ollakkaa-> ei loskaa, ja kaupungissa ei mutaa muutenkaan.

-Jossu

Milka

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - huhtikuu 06, 2008, 17:00
Nyt tulee väärää infoa tuutin täydeltä. Jos ostat liput pätkissä, eli esim HEL-BKK ja sitten BKK-MEL, niin tavaroita EI selvitetä Helsingissä Bangkokia pitemmälle, oli lentoyhtiöillä yhteistyösopimus tai ei.

Joo minulla ne kaikki liput oli ostettu samalla kertaa saman matkatoimiston kautta, joten kai ne lennot sitten tulkittiin ns. paketiksi. Nykyaan ei muuten ainakaan One Worldin lennoille kateen anneta lentolippuja vaan kaikki on tallennettu tietokoneille. Ns. Itinerya voi kayttaa lentolippuna ja jos se saattuu hukkumaan niin nakojaan pelkalla passillakin paasee matkustamaan.  :peukkuy

pinkus

Jaa no tassa on nakojaan sitten tapahtunut muutos, koska itse matkustin juuri niin etta ostin erikseen liput finnairin lennolle Kilroylta ja qantasin lennolle Qantasin nettisivuilta. Soitin Finnairille ja varmistin etta lahtoselvitys onnistuu loppuun asti ja he sanoivat etta koska kyseessa on One World-kumppani, kylla onnistuu. Tama siis kaksi vuotta sitten Singaporen kautta (ja kuten Silppu mainitsi, tata lentoa ei Finnair enaa edes lenna eli voi hyvin olla etta muutkin kuviot, esim. lahtoselvitys, ovat muuttuneet sitten taman reissun! Harmi, tuo jarjestely toimi niin hyvin). Viime kerralla oli sitten pakettina matkatoimistolta ostettu Melbourne-Hong-Kong-Helsinki ja takaisin, jossa yhtioina finnair ja Cathay Pacific ja he myos lahtoselvittivat meidat ihan koko matkalle etta silla tavalla nyt ainakin pitaisi onnistua.  :)

Edit:
Piti ihan tarkistaa etta mita Finnairin sivuilla asiasta sanotaan:

"Vastuusyistä johtuen eri lipuille kirjoitettu reititys ei automaattisesti sisällä matkatavaroiden siirtoa lentoyhtiöiden välillä, ellei siitä ole lentoyhtiöiden kesken erikseen sovittu. Finnairin lennoilta matkatavarat siirtyvät automaattisesti oneworld-partnereiden ja kaikkien muiden yhteistyökumppaneiden lennoille. Jos reititys on kirjoitettu samalle lipulle, matkatavarat siirtyvät myös muiden yhtiöiden lennoille, elleivät viranomaismääräykset kuten tullisäännöt tätä estä."

Shokata

Huuuh, tässä on tullu nyt niin paljon juttua noista lähtöselvityksistä että menee pää jo sekasin :D Innolla odotan mihin omat matkatavarat päätyy kun Ausseihin asti lentää ja ainakin kaks koneenvaihtoa välillä - kun Euroopan sisälläkin omat tavarat sattuvat aina myöhästymään lennoilta ja jäämään matkan varrelle, nimim. kahdesti jäivät laukut Wieniin ja itse jatkoin Innsbruckiin/Saltzburgiin, Lontoosta matkatavarat saapui kotiin pari päivää mun jälkeen.. 8)

Mitä nyt olen alustavasti kattonu noita lentoja niin olen ajatellut 28.9 lähteä täältä. Tuo sunnuntai ihan sen takia että jos on töissä perjantaihin asti siinä ehtii vielä kavereita vielä nähdä, panikoida viimeset pakkailut ja vanhemmat kun haluavat mut heittää lentokentälle niin se onnistuu parhaiten viikonloppuna.
Riippuen toki siitä mihin kaupunkiin nyt päädytkään lentämään ja mikä päivä sulle sopii, niin olisko ihan mahdoton ajatus koettaa hankkiutua samalle lennolle jos suuntaat siis Sydneyyn noihin aikoihin^? =) Jos ensi viikolla ajattelit jo ostaa ne liput niin voi olla etten samaan aikaan ehdi niitä hankkia, koska tosiaan olen huomenna lähdössä sinne Berliiniin ja tulen takasin torstaiksi ja perjantaiksi ja lähden sitten Tukholmaan, mutta jos vasta jotain vaihtoehtoja selvittelet niin sitten ei mitään hätää.
Ja tosiaan noista lennoista vielä sen verran, että liityin Finnair Plus/OneWorldin jäseneksi ja haluaisin kerätä pisteitä noista lennoista, joten tavoitteena olis päästä ilmaan jollakin samaan allianssiin kuuluvalla lentoyhtiöllä, esim. juuri Cathay Pacificilla mikä lentää tuota Kilroyn reittiä mistä puhuin jo aikasemmin x)

Ja rinkka ehdottomasti matkatavaroille, ja se mulla löytyy jo viimekesäsen reissun jälkeen. Uskon 55+10 litraan mahtuvan sen minkä mukaan otan että uutta en ole ostamassa kun rinkat on suht suolasen hintasiakin :P
Makuupussin mukaanotosta en ole tullut oikeen mihinkään päätökseen, toisaalta vois olla melko turha koska monissa hostelleissa niitä ei edes saa käyttää, mutta sitten taas esim. pidemmillä juna/bussimatkoilla monet ovat sanoneet että oma makuupussi on ihan mukava vaikka peittona penkillä torkkuessa. Jos otan makuupussin niin hankin sellasen pienen & ohuemman kun tuo nykyinen, ja voi olla että senkin hankin sitten vasta paikanpäältä, ellen nyt satu törmäämään johonkin hyvään tarjoukseen täällä Suomessa :D

Heh, harmaita loskakelejä tuskaillessani mäkin olen koettanut lohduttautua ajatuksella että eipähän tarvitse vuoden päästä kestää samanlaista harmautta :pepsodent Tällähetkellä tosin paistaa aurinko ihan nätisti ja lumetkin pikkuhiljaa sulaa, että ehkä tästä pikkuhiljaa selvitään :P

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: pinkus - huhtikuu 06, 2008, 11:17
Niin siis tatahan mina juuri tarkoitinkin, etta jos ne erillaan ostetut lennot ovat saman alliancen lentoja, niin tuo lahtoselvitys onnistuu ihan mutkitta :) Ja siis tama oli koko jutun ydin, etta kannattaa, jos erikseen haluaa lentoja eri patkille ostaa, ostaa ne saman alliancen yhtioilta, koska muuten tama lahtoselvitys ei kylla varmastikaan onnistuisi

Jos liput on pätkissä, ja jonkun pätkän viimeinen lento saapuu jatkolennon lähtöajan jälkeen, ja jatkolento olisi valmis lähtemään ajallaan, peli ja liput on menetetty, eikä silloin ole merkitystä onko kyse saman vai eri allianssin lennoista.
Minuutteja voidaan odotella, ei kymmeniä minuutteja, tunneista nyt puhumattakaan.

Viimeksi kun pätkälippuja käytin, aikataulun mukainen vaihtoaika oli jotain 4h, mutta
jatkokolennolle ehtiäkseni sen olisi pitänyt olla jotain 12h >:(

Milka

Haagalainen puhuu asiaa. Jos matkustaa niin sanotulla pakettilipulla ja jos jatkolennolta myohastyy edellisen lennon ollessa myohassa niin lentoyhtio, jolta liput on ostettu, on vastuussa loytamaan matkustajalle jatkolennon maaranpaahan ja asiakkaalle ei pitaisi tulla siita mitaan kuluja.

Olen minakin ollut kerran Lontoossa 24 tuntia odottamassa lentoa Melbourneen Helsingin koneen laskeuduttua niin paljon myohassa etta en ennattanyt enaa jatkolennolle. Majoittivat hotelliin ja kaikki ateriat yms. olivat talon puolesta.

Mina muuten suosittelen valttamaan Lontoota koneen vaihtopaikkana jos vain suinkin pystytte. Jostain syysta tuntuu silta etta joka kerran kun ko. reittia kaytan jotain tapahtuu... Vai onkohan se vain etta minulle sattuu ja tapahtuu...  ???

jossuv

Muakin pelottaa aika lailla laukkujen kohtalo, ja lennot yleensäkkin! Koska pelkään aika paljon lentämistä.. ihan hyvä varmaan kertoo tässä vaiheessa ettet ihmettele, jos samalla lennolla lähetään.  :pepsodent Mä todennäköisesti voin aika pahoin siellä koneessa  :confuse tai sit en.. en oo tainnu lennellä niin isoilla koneilla kuin ne Ausseihin lentelevät, jospa ne ois mukavia.  :) .. onhan se todella TODELLA epätodennäköstä että se kone putoo, mutta pelkään sitä kuitenki! Mutta on se varmasti sen arvosta.. että vähä pelottaa  :D

Mulla ei oikeestaan oo väliä, että mikä päivä lähden. Mielellään syyskuun puolella. Ei tosiaan oo mahdoton ajatus hankkiutua samalle lennolle! Ois tosiaan aika mukava, jos lähdettäs yhtä matkaa. Ei tarviis yksin sit panikoida jatkolennoista ja laukkujen saamisista ja kulttuurishokista ja sellasista.  :pepsodent Se vaan että en tiedä vielä haluaisinko lentää sinne Sydneyhyn eka. Toisinaan haluaisin, koska sieltä sais helpoiten ne leimajutut passeihin.. eiks se niin ollu, että sydneyssä sen (jonkun leiman, mitä en kyllä nyt muista mikä  :D) saa lentokentältä ja muissa kaupungeissa pitää hakee jostain muualta  ??? Ja sen puoleen ois myös hyvä lentää sydneyhyn, että se tulee varmasti nähtyä, koska sinne en kuitenkaan varmaan halua jäädä töihin. Eli on hyvin todennäköistä, että haluan lentää sydneyhin. Se vaan, ku siellä on varmaan vielä vähä "kylmää" sillon.. mutta onhan tossa ainakin vuos aikaa olla lämpösessä.  8)

Niin eli en tosiaan vielä ensviikolla meinaa varata lentoja, en uskalla vielä ku ei oo rahaa tarpeeks. Mielummin varaan ja maksan saman tien. Vaikka ylioppilasjuhlien jälkeen.  :D Viisumia jos rupeis sit kesän alussa selvittelee.. huh 5kk:tta lähtöön. Ihan hullun pitkä aika! No nopeesti se menee  :peukkuy Ensviikolla vois paneutua kunnolla niihin vaihtoehtoihin.

Mä oon ankarasti miettiny just tota esim. finnairin jäseneks liittymistä. Miten toi onnistuu ja maksaako se? Löytyy varmasti netistä aika helposti, mutta ehkä osaat vastata selvemmin tai nopeemmin, mitä minä etin vastauksia...  :D

Mulla rinkka on ostoslistalla, jollen sitten joltain sukulaiselta/tuttavalta saa. Ois se tietty hyvä olla ku tulee kuitenkin matkusteltua. Musta tuntuu, että jätän sen makuupussin kotiin, koska a) sitä ei saa kuitenkaan viedä joka hostelliin b) täältä on vaikee saada tarpeeks viileetä c) se vie tilaa d) niitä saa Austraaliastakin, jos on tarve. Niin no jos hyvä ja halpa löytyy täältä niin vois kai sen ostaa ja heittää sitten vaikka pois, jos tuntuu että sitä ei mihinkään tarvii... noo kattoo nyt sitäkin vielä.

Vähä mietityttää mun piilolinssien kohtalo. Laseja ei oo (koska ne hajos enkä halua uusia) ja piilareita on pakko käyttää, että näen eteeni. Toiset sanoo, että kannattaa ostaa Suomesta, että saa mieleisiä. No mä kun en ole koskaan ostanu suomesta vaan tilannut ruotsista, kun saa puolet halvemmalla. Ja vuoden piilarit vie aika paljon tilaa :D Pitää selvitellä, että lähettäskö ne niitä Austraaliaanki :D Löytyy varmasti Ausseistakin hyviä, mutta löytyykö yhtä hyviä yhtä halvalla... no sekin pitää selvittää.  :)

Ette muuten oo ainoita, joilla lennot vähä takkuilee Lontoossa. Ehkä siis parempi kiertää se kenttä, jos mahdollista. Äitini on höylänny Helsinki-Lontoo-Baltimore (usa) väliä tässä syksyn ja talven aikana aika monta kertaa ja melkeen joka kerta ollu laukkujen kanssa jotain häikkää. Viime reissulla äiti oli Baltimoressa su:na, laukut tuli to:na. :o
-Jossu

Shokata

Nuo isot koneet on ainakin mun mielestä tosi mukavia matkustaa, niissä on tilaa, hiljasia jne, ainakin Airbus millä Jenkkeihin lensin oli varsin lepponen sen 11h minkä siellä vietin. Verrattuna ainakin joihinkin pienempiin purkkeihin jolla kerran menin Wienistä Salzburgiin :D
On tullut ennenkin lentopelkosten kanssa lennettyä, että ei se mulle ainakaan mikään ongelma olisi. Ihan tervettähän se on pikkasen jännittää, ja mitä olen muilta kuullut ja nähnyt niin pitkillä lennoilla alku voi olla hankalaa mutta sitten tottuu siihen ajatukseen ja homma helpottuu huomattavasti =) Vaikka itse osaan olla melko neuroottinen joistain asioista niin lentämistä en ainakaan vielä ole osannut alkaa pelkäämään, johtuen ehkä siitä että esimmäistä kertaa kun koneessa olin lensin yksin ja kaikki oli niin mukavaa ettei ole tullut mitään traumoja mistään.

Sydney tosiaan mullakin määränpäänä osittain tuon viisumitarran hankinnan helppouden takia, tulee niitä virastoissa juoksemisia ihan tarpeeksi muutenkin niin jos yhden voi välttää niin mikäs siinä ;D Ja tulisi siinä Sydneykin nähtyä heti alkuun ja voisi siitä sitten lentää vaikka jonnekin kauemmaskin (yhteyksiä varmasti piisaa) jos vaihtelua kaipaa pikaisesti :D Mutta mieti miten haluat lentää mutta tosiaan olis mukava olla seuraa pitkillä lentomatkoilla ja jatkolentoja odotellessa nyt ainakin :pepsodent

Tuo viis kuukautta menee loppujenlopuks aivan mielettömän nopeasti, töissä kun on ja muutenvaan suunnittelee reissua niin pian huomaa että lähtö on viikon päästä XD Nimim. näin kävi kun odottelin 11kk reissuun lähtöä ennen viime heinäkuuta xP

Finnair Plus jäsenyys ei maksa mitään ja nettisivujen kautta onnistuu helposti eikä maksa mitään, parin viikon päästä postittavat sulle sellasen paperikortin missä on sun se jäsennumero jota käytetään lentoja varatessa. Sitä vaan mietin että saakohan noita pisteitä kerättyä samalla lailla jos varaa lennot just esim. Kilroyn kautta, eikä itse suoraan lentoyhtiöltä jne. Pitää tutkia. Mutta saahan ne pisteet kerättyä jälkikäteenkin jotenkin, tai näin olen ainakin ymmärtänyt.

Oma rinkka vois olla hyvä jo ihan siitä syystä että reissussa rähjääntyy eikä sukulaiset/tuttavat välttämättä arvosta riekaleista rinkkaa :D Esim. eräs kaveri lainasi tutultaan rinkan ja loppujen lopuksi ei enää kehdannut palauttaa sitä koska keltaharmaa oli värjääntynyt punaruskeaksi hiekasta ja vetoketju oli korjattu hammaslangalla :pepsodent

Et ole ainoa piilolinssipohdintoinesi :D Täällä toinen puolisokea ilman laseja/linssejä, ja päätin että hankin uudet lasit syksyksi ja piilareita jemmaan jonkun verran mukaan, koska tähän mennessä oon käyttäny lähinnä kertakäyttölinssejä niin noita käyttelisin sitten vuorotellen. Muistaakseni joku jollain foorumilla (joko täällä tai pallontallaajissa) pohti tätä samaa, ja sillon joku heitti linkin johonkin aussinettikauppaan josta saa piilareita samalla periaatteella kun esim. lenswaylta. Piilolinssimääräyksen todennäköisesti tarvii jos esim. optikolta menee hankkimaan, mutta luotan siihen että kyllä niitä samoja Ausseistakin saa enkä aio kaikkia roudata mukanani :P
MUOKS: Tässä keskustelua piilareista, ja linkki josta mainitsin:http://www.dundernews.com/viestitaulu/index.php?topic=3878.0

Joo Lontoon kenttä on tosiaan ihan mielenkiintonen, omalle kohdalleni osunut mm. pommiuhka viereisessä terminaalissa, lentojen myöhästyminen, porttien vaihtuminen, laukkujen tuleminen muutaman päivän viiveellä perille jne :D

hardflip

Milka,

Et ole tosiaankaan ainoa jolla tuo Lontoon kentta on ollut "ongelmallinen", palohalytyksen sattuessa on mukava istua ulkona laukun paalla muutaman tuhannen muun kanssa kun lahtoon on reilu tuntia aikaa...

Noista isoista koneista sen verran, etta kylla ne mukavia on matkustaa:

a.) Jos olet reilusti alle 196cm pitka
b.) Jos olet reilusti alle 196cm pitka
c.) Jos olet reilusti alle 196cm pitka

Malaysian Airlinesia en voi kuin kehua palvelun osalta, jos palvelu on Economy-luokassa hyvaa niin mitahan se on jos lentaa Business-luokassa. Ainakin meilla tuo Tampere-Hellsinki-Lontoo-Kuala Lumpur-Melbourne meni ihan hyvin (mutkia oli toki matkassa...), vaihdot olivat toisaalta mukavia kun sai vahan kavella ja kayda syomassa kentalla jotain. Ja kun Mini-Me:kin on tuommoinen Duracell niin paasi vahan paastelemaan kaasuja samalla pihalle.

Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

RUU

Lainaus käyttäjältä: Shokata - huhtikuu 07, 2008, 02:32
Nuo isot koneet on ainakin mun mielestä tosi mukavia matkustaa, niissä on tilaa, hiljasia jne, ainakin Airbus millä Jenkkeihin lensin oli varsin lepponen sen 11h minkä siellä vietin.
Mina nyt yleistaisin nuo koneet about kolmeen kategoriaan:
* Aeron ATR-potkurikoneet ovat hirveita. Harvoin viitsin suuremmin hotkyilla liikkuessani mutta marraskuisessa syysmyrskyssa on rystyset valahtaneet valkoisiksi noissa sardiinipurkeissa.
* Finnairin suosimassa keskiluokassa, A310/A320-kokoluokassa meno on jo paljon mukavampaa ja vakaampaa. Kylla niissakin pahat kelit huomaa mutta kone menee sentaan eteenpain.
* Sitten on nuo suuret koneet, B747/B777 ja sita kaliiperia, jotka menevat kivasti, vakaasti ja pehmeasti. Niissa on ihan kiva olla kyydissa.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: RUU - huhtikuu 07, 2008, 10:45
Lainaus käyttäjältä: Shokata - huhtikuu 07, 2008, 02:32
Nuo isot koneet on ainakin mun mielestä tosi mukavia matkustaa, niissä on tilaa, hiljasia jne, ainakin Airbus millä Jenkkeihin lensin oli varsin lepponen sen 11h minkä siellä vietin.
Mina nyt yleistaisin nuo koneet about kolmeen kategoriaan:
* Aeron ATR-potkurikoneet ovat hirveita. Harvoin viitsin suuremmin hotkyilla liikkuessani mutta marraskuisessa syysmyrskyssa on rystyset valahtaneet valkoisiksi noissa sardiinipurkeissa.
* Finnairin suosimassa keskiluokassa, A310/A320-kokoluokassa meno on jo paljon mukavampaa ja vakaampaa. Kylla niissakin pahat kelit huomaa mutta kone menee sentaan eteenpain.
* Sitten on nuo suuret koneet, B747/B777 ja sita kaliiperia, jotka menevat kivasti, vakaasti ja pehmeasti. Niissa on ihan kiva olla kyydissa.

Noinhan se menon pehmeys koneen koon mukaan tapaa olla kuten RUU kirjoitteli, mutta sitten kun paha turbulenssi iskee, on muutaman kerran tullut todettua, että esim. 747-400 on kevyttä tavaraa.
En tiedä mikä konetyyppi oli kyseessä n. 10 v. sitten lennolla Australiasta - muistaakseni Brisbanesta - Singaporeen, mutta kone joutui voimakkaaseen alaspäin vetävään pystyvirtaukseen, ja 1 ilman vyötä ollut matkustaja siinä kuoli.
Kun tuommoinen pystyvirtaus osuu koneeseen, ilman vyötä olevat matkustajat yleensä löytää itsenä matkustamon katosta, ja pudotus takaisin alas on se vaarallisin vaihe.

jossuv

Taitaa se Sydney olla aloituspaikaks ihan paras vaihtoehto.. pääseehän sieltä sit vaikka lentämällä muualle maahan jos ei jaksa junassa istua  :)

Niin mä oon kuullu, että isot koneet on mukavempia, ite en muista minkälaista oli lennellä USA:n ku olin niin pieni. Mulla tosiaan on hieman lentotraumoja ku Turkkiin lennettiin joskus pienenä ihan järettömässä myrskyssä ja kone oli aika pieni. Tuntu että se pomppi joka suuntaan siellä ilmassa. Koko matka piti istua turvavöissä ja mua oksetti ja maha oli ihan sekasin. Roodokselle lennettiin viime keväänä jollain sillipurkilla, istuin koneen perässä ja en meinannu omia ajatuksiaan kuulla ku se rämis niin paljon. Lisäks kone oli täynnä juoppoja ja toinen vessa hajos. Koneessa siis 2 vessaa.  :( Mutta jospa me hengissä selvittäs.  :D

Menee se nopeesti, se 5kk:tta. Mä olin melkeen raivoissani ku en viime syyskuussa voinu lähtee kaverin mukaan sinne Ausseihin. Aattelin vaan, että 12kk:tta ni voin lähtee, nopeesti se menee, pakko mennä. Ja nyt on enää 5  8)

Pitääpäs heti kohta alkaa säätää tota Finnairin jäsennyyttä. Ulkona sataa vettä ja on harmaata, joten ulkohommat saa odottaa. Lentolippuja ja -reittejä taidan myös aikaa tutkiskelemaan.

Rinkkaa pitää alkaa katselee heti kun tästä rikastun :D Voi olla että se tosiaan vähä kärsii reissussa. Meinasitko ottaa lisäks jonkun pienemmän repun? Sitä ois varmaan helpompi kuljetella mukana lyhemmillä reissuilla. Sekin siis ostoslistalla, koska vanha koulureppu on niin epämukava kantaa selässä.

Pitääpäs tutustua tohon piilolinssi-keskusteluun, koska ilman minkäänlaisia linssejä en minäkään nää eteeni  :D

Huh huh.. kuulostaa pelottavalta toi Haagalaisen tarina  :o Mä varmaan pyörryn jos tollanen sattuu kohdalle. Taidan istua tiukasti turvavöissä koko matkan ajan.

Tosiaan olen aika "reilusti" eli yli 30cm lyhempi kuin 196cm eli ehkä ei niin suuria ongelmia mahtua siihen penkkiin.  :pepsodent
-Jossu

jossuv

Tässä kirjottelen, vastaile sitten kun reissusta selviät  :D

Travelstart:lta lennot Helsinki-Sydney: lähtöpäivänä 7.9.08 (se on myös sunnuntai  ;)) 1256E.  Yks välilasku. Lennot Finnairilla ja Qantasilla. Välilasku Frankfurtissa. Itseasissa ku laittaa vertaa.fi ja sinne lentoja ni noi kaikki hesa-sydney lennot on alle 1300€ tolla päivämäärällä. Jos laittaa 28pv lähdön ni on 1300€ (no eipä toi parin kympin heitto kyllä ehkä paljoo paina  :D .

SuperSaverillaki tohon hintaan lentoja, lentää Finskillä ja Qantasilla. Ja hinnat sisältää verot. Ja Lontoon kiertäminenkin näyttää ihan mahdolliseltä  :D

Pitää ruveta tutkii sitä paluumatkan päivämäärän-vaihto mahdollisuutta.
-Jossu

lissu

pitää nyt oikeen kommentoida/vastata, olen meinaa jossuv törmännyt nimimerkkiisi jo usean keskustelun yhteydessä ja huomasin jossain vaiheessa että samanmoiset suunnitelmat matkan suhteen on meillä molemmilla  :) Itse olen myös katselemassa lentoa 7.9.08...kylläkin Perthiin. Etkös sinäkin ollut sinne suuntaan alunperin menossa? Mikä muutti mielen?

jossuv

Moikka lissu  :D hauskaa että joku seuraa minun nimimerkkiä, tuli ihan mieleen, että mitähän on tullut kirjoitettua..  :pepsodent

Perthiin olin alunperin menossa, ihan lämpimämpien ilmojen toivossa (liekkö lämpimämpiä kuin Sydneyssä tuohon aikaan..?) mutta sitten tuli Shokata, joka muutti mieleni  :) Pohdimme tässä keskustelussa, että välttääksemme kaiken ylimääräisen virastoissa pyörimisen kannattaa suunnata ensimmäisena Sydneyhin! Koska sieltä saa sen viisumitarran passiin, muissa kaupungeissa se pitää hakea jostain muualta. Ja sydniin myös sen takia, koska sinne en ehkä halua jäädä töihin mutta haluan kuitenkin nähdä sen. Olisi siis ehkä viisainta suorittaa se sydneyn näkeminen heti alkuunsa. :D

Mutta en ole vielä 100% varma minne lennän. Melkeinpä sama se on..

Mikäs sinua Perthissä houkuttelee? Jos saa udella.  :)
-Jossu

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: jossuv - huhtikuu 08, 2008, 18:34
Yks välilasku. Lennot Finnairilla ja Qantasilla. Välilasku Frankfurtissa.

Tuo on käytännössä mahdotonta. Välilaskuja tulee kaksi, jos lennät Frankfurtin kautta. Noilla lentoyhtiöillä taitaa BKK tai HKG olla ainoat reitit, joilla tulee vain yksi välilasku Suomen ja Australian välillä. Niin tai olisiko se Seoul nyt sitten vielä kolmas?
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

RUU

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - huhtikuu 08, 2008, 20:28
Lainaus käyttäjältä: jossuv - huhtikuu 08, 2008, 18:34
Yks välilasku. Lennot Finnairilla ja Qantasilla. Välilasku Frankfurtissa.

Tuo on käytännössä mahdotonta. Välilaskuja tulee kaksi, jos lennät Frankfurtin kautta. Noilla lentoyhtiöillä taitaa BKK tai HKG olla ainoat reitit, joilla tulee vain yksi välilasku Suomen ja Australian välillä. Niin tai olisiko se Seoul nyt sitten vielä kolmas?
Ja Japani ja Kiina. Eli Finnair Osakaan, Tokioon, Shanghaihin tai Pekingiin. Niistä sitten JALilla, kiinalaisilla tai Qantasilla perille.
Yleisesti ottaen Eurppan ja Australian välissä on yksi välilasku. Onko se koneenvaihto tai tekninen välilasku on oma lukunsa mutta ainakin kerran pysähdytään matkalla.

Koskahan muuten aletaan lentää Eurooppa - Dubai - Perth -reittiä? Koneiden lentosäde alkaa olla kohdalla ja Emirates on aktiivinen laajentamaan verkostoaan täällä päin. Siitä voisi tulla ainakin WA:sta katsottuna vaihtoehtoinen, yhden välilaskun reitti pohjoiseen.
RUU

Daisy Bates