School fundraising

Aloittaja R?yh?, marraskuu 15, 2007, 12:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

R?yh?

Talla kertaa ihmettelen taas tata rahakeruuhommaa tuolta koulun suunnalta. Molemmat tytot toivat kotiin tiedotuslapun ja pitkan listan, johon mahtuu paljon nimia. Kyseessa on koulun taman vuoden "main fund raising" ja tietysti vanhemmilta oletetaan sitten mahdollisimman suurta panosta tahan asiaan, etta kouluun saadaan uusia vimpaimia. Hyva hyva! Mutta mina vahan kiemurtelen tuskissani taman asian kanssa, etta mita mina talle teen. Lahdenko kulkemaan ovelta ovelle tuon lapun kanssa vai? Enhan mina voi kielipuolisia lapsiakaan asialle laittaa. Ei olisi aikaa eika intoa tahan hommaan ja tuntuu jotenkin, kuin olisi kerjuulle lahdossa. Mietin kylla, etta ehkapa aussit eivat pida sita kerjaamisena, tamahan taitaa olla niin yleista taalla? Vai kuinka naihin yleensa suhtaudutaan taalla ja miten minun nyt kannattaisi tassa asiassa edeta? Toisaalta, jos en mitaan tee asian eteen, niin joudunko koulun "mustalle listalle" tai perati jalkapuuhun?  :o

Ymmarran kylla, etta lasteni hyvaksiahan nama rahat menee, mutta jotenkin vaan niin rasittaa. Olen jo kiukutellut kotona, etta eiko ne voi sitten ottaa vuoden alussa tarpeeksi rahaa, niin saisi olla loppuvuoden rauhassa. On niin rasittavaa, kun joka viikko tulee vaikka minkamoista lappua taytettavaksi ja jatkuvasti saa olla rahoja laskemassa kuoriin. Ma oon vaan niin kyllastynyt siihen!! Tyydyn kylla siihen, etta rahaa taalla kouluihin kuluu, mutta eiko taman voisi edes tehda tehokkaammin? Ei ihme, etta koulujen toimistoissa istuu tateja rivissa, siellahan menee parin ihmisen aika kokopaivaisesti naiden lappujen laatimiseen, palautusten valvomiseen ja kuittien takaisin lahettamiseen. Kunhan kouluvuosi loppuu, niin lasken kylla montako lappua tuli taytettya ja paljonko rahaa lahetettya ekan puolen vuoden aikana. Odottakaahan vaan!!

Kiukuttelee,

Rayha

arixmel

Rayha,
Ei siita kannta turhaa ressia ottaa..se nyt on vain vahan kuin partiolaisten piparien myynti. Ihan ymmarrettavaa on jos ei ole aikaa tai on muita syita etta ei kaikkeen hyvantekevaisyyten kerkia mukaan. Uskoakseni et ole ainut joka ei siihen kerkia ja ei siella varmasti ole mitaan "mustaa listaa" ja jos onkin niin semmoisen pitaja joutais siihen listaan kun ei ole siihen listan pitamiseen kuluttamaansa aikaa kayttanyt rahankeruuseen. (tassa vaiheessa kannattaa muistella piparin myynti rahankeruu jaksoa sarjasta "Everybody loves Raymond")

Meilla on ollut semmoinen kanta etta otamme osaa arpojen ostoon sun muihin vastaaviin jos ne ovat suorassa yhteydessa meidan oman poikamme koulutukseen tai muuten vain hyvaksyttavaan syyhyn.
Myoskaan emme itse ole koskaan keruumatkalle lahteneet emmeka ehka ihan heti lahdekkaan. Minun mielestani tuossa pelataan hiukan tunnepuolista pelia ja silla tavallahan ihmisten hyvyyten perustuen rahaa kerataan. Itse tekisin niin etta jos on kiire tai muu syy ettei oville lahre niin tekisin lennokin niista lapuista,,,mutta kun ottaa huomioon etta joskus lapset voivat tuntea peer pressure tyypista tunnetta saada listaan nimia niin voihan siihen kukin perheen jasen laittaa muutaman taalan ja vaikka lahinaapurissa kayda,,,muistan aika usein ihmisten tuoneen naita lappuja myos toimistoon ja keranneen rahaa myos siella...pohjimmiltaanhan se menee koulun hyvaksi.

xcv
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Heidi

Mulla on samanlainen suhtautuminen asiaan ja lapset eivat ole edes viela koulussa... Tarhassakin jo jarjestetaan kaikenlaisia rahankerayskampanjoita ja mulle tulee ainakin huono omatunto, jos en osallistu. Juuri tilasin nelja kalenteria, tosin omien lasteni taideteoksilla kuvitettuja kuulema, etta voihan niita sitten antaa isovanhemmille joululahjaksi! En oikein saanut Rayhan jutusta selvaa, etta millainen kampanja teilla on menossa, siis arpalippuja tai jotain sellaista, ei kai suoranaista lahjoitusten pyytamista kuitenkaan?

Ilmoitin juuri vanhimman 3 yo kinderiin ensi vuodeksi ja ilmoittautumislappujen mukana tuli kaikenlaisia ohjeita, joissa luki mm. etta lukukausimaksujen lisaksi ei ole mitaan muita fund raising tapahtumia ja ajattelinkin mielessani, etta kylla se mulle sopii, kun muutenkin maksut ovat korkeat. No, sitten perassa lukikin, etta joka lukukaudeksi tehdaan roster, johon kuuluu mm. nurmikonleikkaus, apuopettajana toimiminen, pyykinpesu ja mita lienee... Mun on sitten vaan otettava varmaan kaksivuotias ja vauva mukaan ja pystyttava touhuamaan 3-4-vuotiaitten kanssa!

Ymmarran kylla Rayhan turhautuneisuuden ja tuntuuhan tama oudolta suomalaisen nakokulmasta. Kai siihenkin vaan tottuu ja on totuttava, kun on kuitenkin pakko. Yhden tutun lapset ovat hyvamaineisessa ja kalliissa yksityiskoulussa ja vanhempien on osallistuttava "vapaaehtoistoimintaan" tietty tuntimaara lukukaudessa. Mun mielesta siita on vapaaehtoisuus kaukana, kun pitaa menna koulun toimistoon kirjaamaan ja erittelemaan, mita on tehnyt ja kauanko siihen meni. Tama on aika vaikeaa tyossakayville vanhemmille, pitaa siis suunnilleen ottaa toista vapaata, etta pystyy tekemaan vaadittavat tuntimaarat!

Tuskin Rayha jalkapuuhun joudut, mutta ehka sille mustalle listalle...  :pepsodent

RUU

Räyhä, jos haluat rakentavasti räyhätä, nin ehdota toki noiden kerjuiden yhdistelyä isommiksi kokonaisuuksiksi ettei niitä tulvi koko ajan repuista keittiön pöydät täyteen. Meillä tulee fiksusti joka termin alussa 'term payment' -lomake, jossa on sen kauden retket ja muut maksulliset huvit nätisti listattuina. Siitä sitten kaivetaan kuvetta neljästi vuodessa ja periaatteessa se on siinä. Olisiko siinä teidänkin koululle mahdollinen malli? Säästyisi toimistossakin aikaa myös muuhun kuin jatkuvaan rahaliikenteeseen.

Toki muutakin kerjuuta tulee: tuck shop huutaa vapaaehtoisia, kirjaston kirjoja pääsisi päällystämään koska vaan, apuopettajaksi otettaisiin jopa meikäläinenkin  :o , ja pikkuhiluja pyydetään aina joskus mutta vähällä ne voi sivuuttaa.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

R?yh?

Ruu, juuri tuota tarkoitin, etta voisi taman jarjestaa paremminkin. Tuo neljannesvuosittainen lista kuulostaa jo paljon paremmalta! Meilla tosiaan lappuja tulee koko ajan ja itse teen niista listaa kalenteriin, etta muistan mita on  minakin paivana. Rahat yritan lahettaa aina samantien, ettei unohdu, kun noita erapaivia riittaa sitten myos joka viikolle.

Heidi, unohdin mainita, etta jokainen lahjoittaja osallistuu arpajaisiin, tietylla lahjoituksella saa tietyn maaran arpoja. Ja mustaa listaa valttaakseni olinkin viime perjantaina koululla auttamassa, kun ekaluokkalaisilla oli "extended day" jolloin jaivat kuuteen saakka koululle. Kerrankin apua tarvittiin koulun (ja tyopaivan) jalkeen, eika keskella paivaa niinkuin yleensa. Niinpa mina ilmoittauduin vapaaehtoiseksi seka iltapaiva-teen valmisteluun, etta grillauspuuhiin myohemmin paivalliseksi. Hauskaa oli ja samalla tapasin muita vanhempia.

Olen jo itse ostanut aiemmista kerayskampanjoista jos jonkinmoisia pinsseja ja kalentereita ja arpoja. Ihme kylla tuolla Secondaryn puolella naita on paljon vahemman, siella on ollut pari kertaa free dress day, jolloin viedaan kolikko hyvaan tarkoitukseen, muuten maksut ovat liittyneet retkiin tms. Mutta tama Primary schoolin rahankerays on erittain aktiivista.

Ja korostanut nyt viela, etta minusta on tosi hienoa, etta retkia ja erilaisia incursioita ja muita tapahtumia jarjestetaan, lapset ovat niista tosi innoissaan ja oppivat paljon. Mutta pitaa varmaan kayda itse pitamassa koulun toimistossa luento aiheesta tehokkuus ja jarjestelmallisyys. :D Minulla kun meinaa valilla menna hermo eri paikoissa, kun tama on niin leppoisaa, niin leppoisaa, etta siina meinaa suomalaisella huumorintaju loppua. Vahanvalia vaahtoan millon mistakin, etta kuinka tuonkin voisi hoitaa paljon fiksummin, etta saastyisi kaikilta aikaa ja rahaa. Mies nauraakin minulle, etta "eiko tuo ole aika rankkaa, kun ei ehdi joka paikkaan itse nayttamaan, kuinka asiat pitaisi tehda?" No on se!! :nuttu: Eika naurata yhtaan!!!  :pepsodent

Onneksi on perjantai, taidan tarvita vain lasin tai pari jotain alkoholipitoista, niin eikohan se siita taas iloksi muutu. Ja sitahan vois samalla nayttaa lapsille, kuinka niita paperilennokkeja tehdaan.... ;) No worries!

Rayha