Kirjoittaja Aihe: hostelli vai oma kämppä?  (Luettu 5409 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kettu

• Piltti
  • *
hostelli vai oma kämppä?
« : Helmikuu 09, 2005, 10:16 »
Oon lähössä ens syksynä working holiday viisumilla kahen kaverini kanssa Australiaan. Ainakin aluks aateltiin pysytellä siinä sydneyn tienoilla.

Luin jostain et hostelliyö maksaa n.10 euroa mut sitten näil palstoil luki että vuokrakämppä ois jotain 70-80 euroo/vk. Hinta siis molemmissa majoitusvaihtoehdoissa suunnillleen sama. Aattelin vaa et eikö oma kämppä oo kuitenki mukavampi ku joku hostelli, johon ei oikeen uskaltas tavaroitaankaan jättää.. Kun meitä on kolme ni kämppä vois ehkä tulla halvemmakski(?) Toisaalta onko working holiday matkalaisen vähän hölmö vakiintua yhteen asuntoon? Ja sit pitääks siin kämpäs maksaa lisäks jotain kauheita sähkö- ja vesilaskuja???

En siis tiiä oikeen mitään asiasta joten kertokaapa kokemuksia asiasta!

Poissa 1770

• Mänkki
  • **
    • http://personal.inet.fi/surf/ikuturso/oz.pdf
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Helmikuu 09, 2005, 14:30 »
Toinen tykkää hostellin "vapaudesta", toinen asunnon "rauhasta" - kummastakaan ei voi puhua ihan noin yksioikoisesti. hostellejakin löytyy ihan joka makuun, myös sellaisia, joissa oikeasti tuntee olevansa kuin kotona. Luonnollisesti tällaisten löytäminen Sydneyn keskustasta voi olla hiukan hankalampaa kuin jostain pikkukylästä.

Itse tein niin, että pidemmälle asumiselle hankin kavereiden kanssa vuokrakämpän. Silloin sai rauhassa unohdella tavaroita mihin tahansa ja oikeasti "asua". Vastaavasti taas viikon viipymiselle ei oikein kannata alkaa metsästää kämppää, ja noin pääsääntöisesti alle kuukauden ajaksi vuokralle voi olla aikas hankala saada mitään. Muutenkin vuokranantajat suosivat pidempiä aikoja.

Asuntovuokran päälle tulee yleensä juurikin nuo sähkö- ja mahdollisesti myös vesilasku. Kaikki on suhteessa käyttöön, mutta ihan inhimillisissä lukemissa, puhutaan kohtuukäytöllä alle kympistä. Lisäksi yleensä vaaditaan takuuraha, bond, jonka saa takaisin pois lähtiessään.

Toki myös asunnon etsimisessä on oma riesansa (tai riemunsa), mutta jos pidempään aiotte pysyä samalla seudulla, helpottaahan se. Etenkin töissä käydessä on aika ankea herätä jossain hostellidormissa, kuten myös heräillä yhteentoista muuhun herätyskelloon...

Poissa tiiao

• Piltti
  • *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Helmikuu 09, 2005, 15:24 »
ja jos vuokraa oman asunnon pitää sitä myös kalustaa. Saahan niitä kalustettunakin, mutta hinnat nousevat aika paljon viikolta + muut laskut päälle. Kalusteita saa käytettynäkin, ja onneksi Sydneyssäkin on Ikea (:D) Mulla sähkölasku viikossa n. $6 vesi kuuluu vuokraan

Poissa Kettu

• Piltti
  • *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2005, 19:30 »
Kiitos vastauksista!
Mietin vielä semmosta että jos päädytään hostelleihin ni miten tavaransäilytys niissä yleensä toimii? Meinaan että voiko rinkan jättää päiväksi sinne kun lähtee töihin? Onko ees kauheen turvallista?

Oon ymmärtänyt että yleensä ois tapana et workinholiday matkalaiset yöpyis hostelleissa niin vois matkustaa aina paikasta toiseen ilman sitoumuksia. Onko näin? Toisaalta kun se oman asunnon rauha kiinnostais mutta sitten ois myös hauska vähän nähdä maata laajemminkin... Mitä tehdä:?

Poissa Nepp

• Piltti
  • *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2005, 22:39 »
Kylla hostellille voi melko huoletta jattaa tavaransa omaan huoneeseen, ja kaikkien huoneessa asuvien vastuulla on lukita ovi aina kun poistuu huoneesta jos sinne ei jaa ketaan muita. Yleensa hostelleissa on myos lukolliset sailytyslokerot joihin voi laittaa arvokkaammat tavarat. Joskus kuitenkin voi sattua niinkin etta huoneesta haviaa tavaraa, itse asuin Sydneyssa hostellissa josta tavaraa havisi aika paljonkin, rahaa, cd-soittimia ja -levyja ym. Itsekin jouduin "uhriksi" ja siita lahtien olen kylla ollut extravarovainen arvotavaroitten kanssa. Mutta en  ole kuullut etta keneltakaan olisi vaatteita tai muuta vastaavaa varastettu.

Poissa Minna

• Knihti
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Helmikuu 14, 2005, 18:08 »
Kettu :D
Mä olin WH-viisumilla ausseissa 2003-2004 ja sinne kun päästiin kaverin kanssa niin asuttiin aluks 5 päivää hostellissa Sydneyn keskustassa ja sitten mentiin vuokralle yhteen kämppään Chinatownin tuntumaan.Vuokra sellaset 70?/vk ja meit oli siin kaks maksamassa,ihan hyvin pärjättiin.Oltiin Sydneyssä 3kk.:)Mutta jos teidän suunnitelmana on pysyä kaupungissa vähemmän kuin kaks kuukautta niin suosittelen sitten hostellia koska ei kannata tehdä vuokrasopparia lyhyeksi ajaksi.
Good luck with everything!:XXXX
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Poissa Kettu

• Piltti
  • *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #6 : Helmikuu 15, 2005, 18:18 »
Kiitos jälleen!
Oon nyt miettiny et ehkä se ois ihan hyvä hankkia ihan kunnon kämppä jokskin aikaa kun sinne asti päästään. Täytyy nyt vielä suunnitella ja keskustella noiden kavereitteni kanssa mitä mieltä ne on. Onhan tässä vielä tätä aikaakin ihan mukavasti ennen lähtöä... :)

Poissa Maz

• Piltti
  • *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Helmikuu 19, 2005, 11:58 »
Voin kylla kertoa ettet saa mistaan sydneyn keskustan lahettyvilta hostellia 10:lla $.. 25-30$ on huomattavasti lahempana totuutta. Itsekin ollaan kamppaa hommaamassa koska siina saastaa huomattavasti. kamppien hinnat alkavat 100$/vko
Muutenkin tuntuu olevan aika kallis paikka tama sydney.

Poissa SunSet

• Knihti
Vs: hostelli vai oma kämppä?
« Vastaus #8 : Lokakuu 05, 2007, 13:21 »
 Osuipa tama silmaan hakua kayttayessa. Itse olen kehittanyt aikamoisen vihan hostelleja kohtaan, kutsukaa minua sitten ahdasmieliseksi jos haluatte. Varsinkaan tyoskentelevalle hostelliasuminen ei ole jarkeva vaihtoehto. Ehka olen sitten vain a)ahdasmielinen b)antisosiaalinen ihminen c)outo. No aussilan backpackeri kulttuuria on nahty ihan riittavasti ja mielestani se on ihan riittavan tylsa. Varsinkin ihmiselle jota ei juominen kiinnosta.
 Tarvitsen luultavasti vahan enemman omaa tilaa kuin ns keskiverto ihminen. Jaettu kamppa on ihan jees, mutta kylla mina oman huoneen tarvitsen.
 Ja kylla, hostelleja en ole koskaan nahnyt 10$ yo, kylla ne juuri on kuten joku sanoi, 25-30$ yo. Mita enemman jengia huoneessa, sita halvempi vuokra. Tosin brissun bunk backpackers tarjoaa 10$yo noin 30 hengen huoneessa.

Nimim. waiting to get away :confuse

Poissa AnXu

• Piltti
  • *
« Vastaus #9 : Lokakuu 06, 2007, 07:40 »
Moro,

itsekin olen pohtinut miten tekis. Saavun 2.1. ausseihin ja suunta juuri Perth. Ensimmäiseksi kuukaudeksi on majapaikka mutta sen jälkeen ei. Onko suosituksia Hostelleista? Ajattelin ´kyllä jos jään sinne vähäksi aikaa, että jos ettis jonkin näköisen huoneen kimppakämpästä.

Eikö nitä ole paljon saatavilla? Netissä löytyy ainakin ilmoituksia.. Jos olet vielä helmikuussa siellä ja vailla kämppä niin yhistettään voimat ja löydetään kämppä.

...enäää kaksi kuukautta ja kolme viikkoa!

Poissa Inkaa

• Knihti
« Vastaus #10 : Lokakuu 10, 2007, 20:43 »
Heheii, en tiedä mikä tilanne nyt, mutta vielä kesä-heinäkuussa oli Sydneyn Newtownissa sellanen hostelli kun Abbey on King's 10 doltsua yö! Itse asuttiin kaverin kanssa neljän hengen huoneessa, taisi siellä kaksi kertaa joku yksinäinen ihminen käydä vähän asumassa. Ja tosiaan vuokrakämpän saat kyllä samaan hintaan. Ilmoituksia löytyy gumtreestä, lehistä ja ihan lampputolpista. Tsemppiä sulle kämpän hakuun!

Ja ps.
ÄLÄ VAAN OTA SELLAISTA LAND LORDIA KUIN GUNNAR MOLLENBECK!!!!! Meinas meillä nimittäin käydä köpelösti herran kanssa. Toimisto löytyy King st. ja George st. kulmasta McDonaldsin viereisistä ovista. Kohteli meitä ku kasallista paskaa ja niin edelleen. Tarina on erittäin pitkä ja aion sen teille kertoa kun jaksan naputella. Mm. takuurahojen takaisinmaksussa oli herralla ongelmia, asunnon kunnostuksessa (esim. ikkunat eivät pysyneet kiinni, ulko-ovi oli liian pieni saranoihin eli sivuilta näkyi ulos&sisään) jne.

:coolh
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyvästi!

Poissa MarianneK

• Piltti
  • *
« Vastaus #11 : Lokakuu 21, 2007, 11:44 »
Heippa hei,

Jostain syysta piti kirjaitua uudelleen tanne kun en muistanut milla salasanalla tai sahkopostilla oon tanne

Mutta mita tahan asiaan tulee, oon ollut Australiassa nyt jokusen 8 kuukautta ja vahan paalle. Olen asunut niin asunnossa kuin hostellissakin ja ite ainakin tykkaan asua hostellissa (oon ollut toissa kyseisessa hostellissa kohta 6kk). Lahin matkaan tapaamaan ihmisia ja tutustumaan ihmisiin ja kokemaan uusia juttuja ja missa sita paremmin tapahtuu kuin hostellissa. Hostelli sinansakin on mita mahtavin, St Kildassa aivan rannan ja luna parkin kupeessa ja keskustaankin vain pienoinen ratikkamatka! Ihmiset on mita mahtavimpia ja niin paljon on tullut tavattua ihmisia, etta kun ens kerralla lahden Eurooppa reissulle ei varmaan tarvi yhtaan yota viettaa hostellissa.

Kuitenkin oman kodin rauha on jees ja jos on hyvia ihmisia ymparilla, mikas siina. Ite loysin kampan netista ja muutin kahden jaban kanssa samaan kamppaan (en tuntenut heita aikaisemmin). Kaverit oli ihan jees, mut kuitenkin hostellissa asui kaikki kaverit niin enemman vietin silti aikaa hostellilla kuin kotona.

Nyt kuitenkin on tarkoituksena hankkia kamppa 4 kaverin kanssa puoleksitoista kuukadeksi, ja onneksi sellainen loytyikin kun ystava sattuu olemaan talonmiehena tallaisessa lyhytaikaisia vuokria tarjoavassa kompleksissa.

Mut siis, kysehan on ihan siita mista itse pitaa. Jos muuttaa kavereiden kanssa kamppaan niin varmaan on helpompaa kun ei oo saantoja ja muita esteita pitaa hauskaa tai tehda mita haluaa tehda milloin haluaa, mut toisaalta eristaytyy muista (tosin talloin saa oman elaman niin sanotusti takaisin...)

Mut jep, Hostelleis voi huoletta jattaa tavaroita mihin sattuu (sanoo se joka on asunut hostellissa 5.5kk!) Mitaan en oo havittanyt, mut tosin en jatakaan arvo roinia levalleen. Lahinna kuteita on siella sun taalla :)

Toivottavasti nautit reissusta yhta paljon kuin mina, tosin kaupunki on eri (Melbourne rules!!!!) :)