Vuosi yhdessä, mutta milloin?

Aloittaja heanik, lokakuu 31, 2007, 21:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heanik

Terveeks,
olen uusi tällä palstalla. Sain työtarjouksen Sydneystä ja sinne saattaa tie viedä ensi kesänä näillä näkymin kolmen vuoden keikalle. Vaan ilman tuota tulevaa vaimoani en tule. Osaakos joku ihan äkkiseltään sanoa että pitääkö avopuolison kanssa olla asunut vuosi siinä vaiheessa kun hänelle haetaan viisumia, vai riittääkö että ollaan oltu vuosi yhdessä siinä vaiheessa kun ollaan muuttamassa Australiaan?

Viisumin takia kiireessä ei viitsisi naimisiin mennä, vaan mieluummin ajan kanssa rauhassa. Mutta on sekin harkinnassa mikäli avopuoliskoina viisumin saaminen osoittautuu liian hankalaksi.

Hessu

Jaaks

Hessu,

Ilmeisesti olet hakemassa viisumia sub class 457 (temporary business long stay) ?

Eipä sen takia tarvitse naimisiin mennä, mutta sinun avopuolisosi tulee olla myöskin sen saman firman sponssoroima ja silloin hän saa saman viisumin kuin sinäkin ollessaan "secondary person".  Sillä viisumilla hän saa myöskin opiskella ja tehdä töitä.

Se vuoden yhdessäolo vaatimus on kun haetaan Australialaista "spouse viisumia" sillä perusteella, että toinen on jo kansalainen tai permanent resident.

Lisätietoja: Sponsoring a temporary overseas employee to Australia.

Neuvos

Jaaks,

eli mulla on vähä sama homma kun Hessulla. Olen jo Sydneyssä multiple entry business viisumilla ja olen hakemassa subclass 457:ää. Vaimoke olis tulossa ensivuonna perässä. Mutta kun homman nimi on, että me asutaan opiskelun takia eripaikkakunnilla Suomessa yhdessä oltu vajaa 3 vuotta. Viime kesä asusteltiin saman katon alla ja siitä tietenkään mitään todisteita ole, kun on omistusasunto. Firman nomination lapuissa oli maininta hänestä secondary applicanttina.

Mä kysyin sitten firmalla tätä mun asiaa hoitavalta kuinka tää tulis nyt sitten hoitaa tää homma. Hän kysyi sitä sitten immistä, tietenkin "Is girlfrind classifed as secondary applicant?" ja immin vastaus" A girlfriend is not classified as a secondary applicant. A spouse is.
Definition of a spouse:
A spouse is the person that the primary person lives with as their husband or wife.
This relationship may be a legal marriage or a de facto/common law relationship which involves members of the opposite sex."

Kaiketi kysymys olisi pitänyt muotoilla hieman eri tavalla, koska tämä de facto ja girlfriend raja Suomessa hieman eri kuin Australiassa.
Eli kaiketi pitäisi kysyä uudestaan hieman tarkemmin tuota spouse(de facto) asiaa immistä päin.

Leokatti

Eivät ne säännöt ole kiveen hakattuja ja sitä "may" sanaa viljellään täällä aika lailla reippaasti. Jos erillään asumiseen on hyvä syy (kuten opiskelu) niin eivät varmasti siitä nipota, varsinkin kun kysymyksessä on työpaikan sponsoroima viisumi. Johan spouse-viisumissakin hyväksytään "hyvät syyt". Tässä(kään) asiassa ei kannata vastata kuin niihin kysymyksiin, joihin Immi haluaa vastauksen. ;) Kysytäänkö siinä hakemuksessa edes sitä, onko yhdessä asuttu?
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

heanik

Kiitos kommenteista ja lisäkysymyksistä! Minun tapauksessa kyse on kolmen vuoden työsuhteesta yliopistolla, eli ilmeisesti (en tiedä mutta luulen) subclass 418 -tapaus.

Ok homma, vuoden sääntö pätee silloin kun toinen on kenkurumaan kansalainen tai resident. Mutta onkos tämmöisessä tapauksessa jokin vuoden sääntö tms. kanssa kun yksi on Suomen kansalainen ja toinen Taiwanin kansalainen ja nämä asuvat kihlautuneina yhdessä Saksassa, ellei siis olla naimisissa? Muistaakseni jostakin näiltä palstoilta luin vastaavantyyppisestä tapauksesta ja siinä oli puhetta vuoden säännöstä. (Vai näenkö unta?) Saattaa olla että tuolle morsiamelle järjestyy sieltä opiskelupaikka ennenkuin tullaan, mikä kai vissiin helpottaa viisumin saamista kanssa?

Tuo oli hyvä neuvo että ei pidä tehdä ongelmaa jostakin jos viranomaiset eivät sitä tee. Mutta hyvä tietää etukäteen että missä ongelmia saattaapi eteen tulla.

Cheers,
Hessu

ps. Kaikki uutta kun aikaisemmin on tullut seilattua lähinnä euroopassa ja täällä ei noita maarajoja enää pahemmin huomaa muuta kuin liikennemerkeistä.

Jaaks

Hessu,

Lainaus käyttäjältä: heanikMutta onkos tämmöisessä tapauksessa jokin vuoden sääntö tms. kanssa kun yksi on Suomen kansalainen ja toinen Taiwanin kansalainen ja nämä asuvat kihlautuneina yhdessä Saksassa, ellei siis olla naimisissa? Muistaakseni jostakin näiltä palstoilta luin vastaavantyyppisestä tapauksesta ja siinä oli puhetta vuoden säännöstä. (Vai näenkö unta?) Saattaa olla että tuolle morsiamelle järjestyy sieltä opiskelupaikka ennenkuin tullaan, mikä kai vissiin helpottaa viisumin saamista kanssa?

Ei teitä koske mikään "vuoden" sääntö kun ette ole hakemassa sitä "spouse viisumia" tai vastaavaa.

Te haette joko yhdessä sinulle viisumia (418), eli silloin työnantajasi sponssoroi myöskin morsiamesi tai sitten haette erikseen. 
Vaikka Australialla ja Taiwanilla on nykyään hyvät poliittiset suhteet, niin saattaa olla, että teidän täytyy jotain todistusta olla suhteenne aitoudesta ja varsinkin jos morsiamellasi on läheisiä sukulaisia Taiwanissa.
Se morsiamesi mahdollinen opiskelupaikka ei kuitenkaan tule juurikaan vaikuttamaan sinun viisumiisi enkä juuri alkaisi tekemään asioista turhan monimutkaisia, sillä ne tuppaavat aiheuttamaan lisäkysymyksiä ja siten vaikeuttamaan tai ainakin hidastamaan asian edistymistä. Tuo visa luokka 418 antaa morsiamellesi kuitenkin täydet työnteko ja opiskeluoikeudet.

Et kertonut mahdollista tulevaa työnantajaasi täällä (eikä tarvitsekaan näin julkisesti) mutta heillä on varmasti hyvät lakimiehet ja/tai agentit käytössään kun kerran sponsoroivat viisumeita.
Sinä sanoit, että olet saanut työtarjouksen eli ilmeisesti haluavat sinut, joten ei muuta kuin laitat ehdoksi morsiamen sisältämisen sinun viisumiin ja se järjestyy takuulla.

Good luck  :pepsodent

heanik

Kiitos Jaaks, tuossa tuli niin tanakasti ohjetta että tällä pääsee eteenpäin! Joo, yritetään pitää asiat niin yksinkertaisena kuin mahdollista ja yliopiston international office varmaan auttaa kiemuroissa. Yritän tosiaan neuvotella semmoista pakettia että jos minä tulen niin morsmaikku tulee kainalossa kanssa, joten eiköhän tuo viisumiasiakin hoidu työnantajan avustuksella. (On niin uutta tämä kaikki.)
:XXXX