Perhokalastusta

Aloittaja Marja, heinäkuu 17, 2007, 19:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marja

Terve vaan,

Olemme miehen kanssa tulossa Australiaan kuukaudeksi lomailemaan. Mieheni on innokas perhokalastaja ja haluaisi kovasti käydä paikallisia kaloja narraamassa. Linkkejä on aiheesta etsitty ja löydetty, mutta halusin kysellä onko palstalla kenelläkään "pervoharrastusta"/kokemuksia? Suunnitelmissa olisi käyttää kalastusoppaan palveluksia ja mies haluaisi tietty käydä kalastamassa sekä merellä että joella. Ihan halvaksi ei näyttäneet nuo kalaoppaan palvelut kyllä tulevan, kävin aikaisempia kalastuskeskusteluja tältä palstalta vähän vakoilemassa..

Voitin yhdestä arvonnasta lentoliput Sydneyhin (vai Sydneyyn??). Sinänsä kävi todella hyvin että olemme miehen kanssa piiiitkään jo säästäneet rahaa Australian reissua varten. Mutta toisaalta ajoitus oli hieman pielessä, ostimme vastaikään talon ja rahareikiä on muutamia muitakin. Vaan olisihan se synti ja häpeä olla nyt lähtemättä kun ilmaiset lennot (toiselle meistä) tipahtaa. Haaveissa olisi ollut olla Australiassa pidempäänkin kuin tuo kuukausi mutta ei millään saada säästettyä rahaa niin paljoa (+työnantaja ei kovin hyvillään monen kuukauden poissaolosta ole) että tuon pidempään voitaisiin olla reissussa.

Noh, kuitenkin, vielä ei ole mitään muuta varmaa kuin että marraskuu ollaan matkalla, Sidniin (heh, ratkaisimpas kirjoitusongelman) lennetään ja sieltä lähdetään takasinpäin mutta mitä siinä välissä tehdään on vielä kysymysmerkki. Eikä varmaan kovin tarkkaan edes suunnitella, mukavinta lienee kun paikan päällä voi sitten yhtäkkisiä mielijohteitaan seurata. Sen verta on mietitty että millekkään "näe Australia 20 päivässä" -tyyliselle reissulle ei lähdetä. Lomalla pidetään lomaa, ei ressata aikatauluilla.

Heh, mies tuossa jo joku aika sitten kysyi minulta että kuinka monella kalareissulla hänellä on lupa Australiassa käydä. Tuumasin että päätä itse kuinka kauan haluat minun seurassani viettää lomalla aikaa  >:D  Ilkeä olen.

Vaan siis, perhokalastuksesta Australiassa, kellään kokemuksia jotka haluaisi jakaa?

jounij

Ehkä noin 8 - 10 vuotta sitten Perhokalastuksen MM-kisat pidettiin Australian NSW:ssä Jindabyne-nimisellä järvellä Canberrasta parisataa kilsaa etelään. Voisi siis olettaa, että se seutu olisi hyvää perhokalastusaluetta. Minä autoin tuolloin Australasian Suomalaisten Liiton puheenjohtajana Suomen MM-kisajoukkuetta ennakkojärjestelyissä, mutta valitettavasti sen aikainen kirjeenvaihto on kotikoneellani Canberassa (itse olen nyt Intiassa) enkä pääse niitä arkistoja selailemaan. Ehkäpä kannattaisi kysellä www.perhokalastajat.net -sivun ylläpitäjiltä, löytyykö sieltä ketään Australian MM-kisoihin osallistunutta, joka osaisi auttaa?!

Ehdottaa
Jouni
Canberra

arixmel

tietenkin noilla kalareissun tarjoajilla on neuvot vehkeet ja paikat (ja ehka takuukalat), mutta jos oma vapa on mukana niin ei muuta kuin vispaamaan uimarannan reunaan (en nyt ihan tieda oisko Bondilla tilaa :)), eli kaikki karpaset samalla iskulla heh heh,,,eli luulisin etta myos NSW rannoilla on jokunen kuoppa, tahi muuten suojainen poukama joka voisi olla taynna joitakin eksootisia kaloja jotka voisivat tykata siita perhosta,
eli rannalta saa kohtuu hyvin, kannattaa vain kysella ja katella missa ne muut kayvat,,,suosittelen (nettitiedustelun) lisaksi heti paikalle paastyasi (missa sitten olettekin) menemista lahimpaan kalastuskauppaan ja kysymaan etta minnes tassa kanntaa menna,,,ja menna sinne perhovehkeiden kanssa, itse olen huomannut taman nopeimmaksi ja varmimmaksi kalapaikan loytamiskeinoksi.

Fishnetista voit loytaa jonkun paikallisen kokemuksia paikan paalta:
http://www.fishnet.com.au/default.aspx?id=227&state=NSWACT

sydneyfishfinder nayttaa aika hyvalta sivulta...sataman kalat voi olla kylla aika likaisia
http://www.sydneyfishfinder.com.au/harbour.html

likaisuus on ollut nakojaan aiemminkin ongelma
http://abc.net.au/news/newsitems/200601/s1553938.htm

http://www.sydneyfishfinder.com.au/ mutta tassa on hyva sivu josta kattelisin etta kivilta ympari kylaa kanntaisi yrittaa

ja sitten jos lisaa haluaa nojatuoli perhostella niin fishraiderin fly ja lure osiolla on aika paljon juttua,,,tiija sitten mista
http://fishraider.com.au/Invision/index.php?s=7882e5acffebf9b3d57c225662418bb2&showforum=9

kalaonnea
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Marja

Kiitoksia vastauksista, molemmille

Ja linkeistä myös. Hyödyllistä tietoa löytyi paljonkin. Puskaan toki täytynee suunnata jossain välissä että saa sikäläistä erämeininkiä ja kalastusta kokeilla, urbaanin elämän vastapainoksi. Täytyy vain toivoa että sieltä puskasta löytyy minullekkin jotain mielenkiintoista, minuakun ei se varsinainen kalastaminen kiinnosta, kalajuttujen kuunteleminen on hauskempaa. Ja nuotiolla istuskelu.

Jounille terveisiä että samoissa harrastuksissa on oltu mukana, tuossa pari kuukautta sitten olin miehen kanssa mukana Simossa perhokalastuksen MM -kisojen toimitsijana   :)  Perhokalastajat.net on tuttu sivusto, mene ja tiedä meillä on yhteisiä tuttaviakin.

Kesäloma on lusittu mutta onneksi on jotain mitä odottaa!

Marja