Changes to the General Skilled Migration Programme

Aloittaja Jaaks, huhtikuu 07, 2007, 13:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nooruli

Juu pahoittelut, no niinhän olitkin sanonut, nyt on pää hieman vielä pyörällä tästä eilisestä työtilanteen selviämisestä, etten ole ihan oma itseni vielä.

Mutta, joo, en ikinä tunnu löytävän sitä oikeaa tietoa noiden instanssien sivuilta. Mutta suuntaanpa sinne nyt heti niin löytäisin nuo kyseiset ohjeet... =)

Kiitos

kaneli

moikka,

satuinpa taas minakin tanne Dunderiin vilkaisemaan (itse asiassa sen takia kun arvelin onko taalla siita helleaallosta mitaan juttua), ja huomasin taman viestiketjun.

Eli juu, minulla on kokemusta CPA:n kanssa vaantamisesta koska olen mahdollisimman pitkan kaavan mukaan nyt paassyt ao kuppikunnan "associate member"iksi. Minun aikoinaan Suomessa suorittamani KTM tutkinto (valm.vuosi 90) ei CPAlle sellaisenaan kelvannut, tutkintona se oli sinallaan ok mutta paa-aineena mulla oli johtaminen ja vain sivuaineena laskentaa, joten jouduin sitten suorittamaan lisakursseja etaopiskelijana kokonaista 8 kappaletta. Tama siis vaikka minulla oli relevanttia tyokokemusta 9 vuotta.
Ja tahan opiskeluprojektiin mahtui valiin yksi muutto maasta toiseen ja 2.5v tyorupeama, mutta se onkin jo toinen tarina eli asiaan.

Opintojesi todistamiseen sulla on oltava:
- tutkintotodistus englanniksi kaannettyna (tai oppilaitoksesi englanniksi antamana)
- opintorekisteriote englanniksi (kuten edella)
- syllabus, joka on tosiaan tarkea, ilman sita eivat tule antamaan positiivista assessmenttia. Syllabuksen tekemisen hyva lahtokohta on tosiaan opinto-opas, jossa ainakin kauppakorkeassa on lyhyt kuvaus kurssista, kirjat lueteltu, luentojen maara ja muut mahd kurssivaatimukset. Mita enemman kuvausta sita parempi. Jos AKK:lla ei tallaisia ole, pitaisi koululla varmasti olla kurssin sisalto ja tavoitteet jollain tavalla maaritelty. Ja sitten englanniksi kaantamaan. Koulun leima siita etta kaannos heidan mielestaan on OK saattaa riittaa CPAlle (mun miehen tapauksessa esim. se riitti), ei tarvinnut virallista kaannosta.

Sitten kommentteja tasta skilled hommasta
- hae ihmeessa accountant:ina jos se viela on siella CSL:ssa (etka halua 176:ssa hakea). Me olemme SOL-ammatilla, ja viikon paasta on hakemuksen vuosipaiva kasilla eika 175-viisumista mitaan tietoa, eika varmaan tulekaan kun kaikki kaahaavat jonossa meidan ohitsemme
- ala mene IELTSiin aivan kylmiltaan. Vaikka osaisit englantia kuinka hyvin, sen testin tahti tulee yllatyksena (esim. se kuullun ymmartaminen) joten kannattaa kayda joku vanha testi lapi ennen, harjoitella siis sita testitilannetta. Saako sielta Suomesta testaajaorganisaatiolta jonkun opettelumateriaalin ostettua? Itse hankin aikanaan sellaisen, kavin sita yhden iltapaivan lapi ja sain tarvittavat pojot.
- ne community language-pisteet todistetaan silla etta sun tradenomi-tutkintotodituksessa lukee etta tutkinto on suoritettu suomen kielella. Jos ei lue, niin hanki koululta joku erillinen lappu. Yksi todistus riittaa siis.
(Huomasinkin juuri etta tradenomitutkintosi onkin suoritettu englanniksi - immi.gov.au sivuilta luulisi loytyvan maarittely siita minka tason tutkinto riittaa suomen kielen osaamisen todistamiseen..)

toivottavasti saat tasta apua,

terveisin kaneli

nooruli

Terve Kaneli,

Kiitos kauheesti tästä, oli mukava kuulla joltain joka on vastaavan organisaation kanssa käynyt tämän läpi.

Itsellä on tosiaan niin että se tradenomin tutkinto on suoritettu kokonaan englanniksi, mutta mielestäni todistuksessani oli maininta että peruskoulutus tähän asti on opiskeltu suomeksi, mutta en sitten tiedä löytävätkö ne siellä papereita tarkistellessa juuri tuon lauseen, voisin tietysti pyytää koulustani erikseen todistuksen että peruskoulutukseni on suoritettu suomeksi, jotta saisin community language pisteet kotiin.

Mutta tuo syllabus, josta nyt on jo ollutkin paljon puhetta. Meidän koulullamme on mielestäni yllättävän huonot kurssikuvaukset, ja materiaali kuvauksissa on oikeastaan vain kokeeseen tarvittavat kirjat, tai muuten vain todella suppea kuvaus kurssista. Lisäksi monet näistä taidoistani ovat olleet osana suuurempaa kurssia, joten tarkkaa kurssikuvausta on vaikea hankkia. Niimpä minulla oli ajatuksena sitten kuvata kaikista kursseista ne vaadittavat osa-alueet "accountant" assessmenttiä varten, eli luoda tavallaan itse tämän kurssikuvauksen vanhojen kurssi materiaalien pohjalta ja sitten hankkia koululta allekirjoitukset ja leimat siihen, että todistavat oikeaksi. Miltäs tämä kuulostaa sinun korviisi kaneli? Osaatko sinä yhtään sanoa että miten he suhtautuvat siihen että osa taidoista on hankittu työharjoittelun kautta, joka on yksi keskeinen osa koko tutkintoa kuitenkin?

Syllabusta väännellen Terkuin
Noora

kaneli

terve,

jos koululla ei tosiaan ole antaa mitaan yksityiskohtaista kuvausta kursseista, niin on varmasti parasta tehda juuri niin kuin sanot, ja hankkia koulun leima paperiin. Paa-asiahan siis on etta se mita olet opiskellut, tulee selvitetyksi kurssi kurssilta, olivatpa ne sitten tehtyna erikseen tai limittain.
Tyoharjoittelu kannattanee selittaa erikseen, ja vahvistuttaa leimoin/allekirjoituksin koululla ja siella missa harjoittelit.

CPA:n tehtava on sitten paatella niista selityksista mihin "skill"eihin olet patevyyden hankkinut.

ei muuta kuin onnea matkaan!

t.kaneli

nooruli

Kiitos taas kaneli,

Joo kun meidän koululla ei ole niin yksityiskohtaista että se todellakkaan riittäisi tähän, joten tämä tässä työn alla. Mutta eikö kuitenkin ole niin että minun kannattaa vain selittää ne kurssit joilla olen näitä taitoja oppinut, sekä vain ne osa-alueet kursseista jotka liittyvät näihin asioihin, vai pitäisikö minun selittää jokainen kurssini....Ei kai sentään?

Joo kiitos, onnea tässä varmaan tarvitaankin. Mutta tässä työn alla se koko ajan on, aina kun aikaa riittää niin vanhoista koulumateriaaleista taitoja ylös =)

:D

Svencka

Hei

Kannattaa muistaa ett CPA ei ole ainoa jarjesto joka tekee naita immigration assessment:a. Helpommalla voisi paasta NIA kautta (www.nia.org.au) jolla on taysin vastaavat oikeudet kuin CPA. Kyse on molemmissa tapauksissa siita etta pystyy nayttamaan etta on opiskellut 9 naista 12:ta;basic accounting,financial and corporate accounting, current issues in accounting (standards and theory),cost and management accounting, business finance, auditing, introductory law (including contracts), economics, statistics, computer information systems, taxation law ja company law. Australialaiset yliopistot opiskelevat juuri naita aineita Accounting tukinnoissaan joten vastaavuudet on helppo nayttaa. Ulkomaan tutkinnoissa ne taytyy onkia esiin ja se voi olla yllattavan hankalaa. Jos niita opintokuvauksia kirjoittaa  niin kannattaa muistaa etta kurssikuvausten perusteella ne tulee liittya yllaoleviin.

nooruli

Kiitos taas vinkeistä,

Joo ja sellaisen kuvan olen itsekin saanut että NIA:n kautta saatan saada helpommalla :) toivottavasti, joten sinne meinasinkin ne paperit lähettää. Meinaan tosiaan jättää kaiken epäolennaisen pois ja keskittyä vain siihen olennaiseen ja vertailen nyt näitä opittuja taitoja australialaisten yliopistojen kurssikuvauksiin näistä aiheista, jotta kuvaavuudet olisivat mahdollisimman lähellä toisiaan.

Mutta tästä jatketaan. Niin ja varmaan se syllabus voisi ihan vain olla sellanen lista niistä opistuista, ajattelin näin tehdä, koska olen nähnyt australialaisten yliopistojen käyttävän ihan vain listausta, kun he pistävät "course descriptioneita" näkyville nettisivuilleen.

:) (Aurinkoisia päiviä odotellessa, mikäs sen parempaa kun vääntää viisumi asioiden kanssa) :)

Haagalainen

Inkaa

Dear Inka,

Warm greetings from the LIVE IN australia.com team.

Australian media reported today that there have been 'major cuts' proposed to skilled migration that would 'shut the door' for many migrants. We would like to set the record straight to ensure you are aware of how the announcement could affect your migration plans.

Here is summary of what has been reported:

1.    The Government has proposed it will reduce the planned record intake of skilled migrants from 133,500 workers in 2008-09, to 115,000.
   Our response:

* The 2007-08 program was increased by 31,500 places. Even if the Government reduces permanent skilled migration this financial year by 18,500 places, the skilled migration intake will remain at record levels.

* The reduction does not affect your eligibility to apply, but may extend processing times. This means that the sooner your application is lodged, the better.

2.    Building and construction occupations will be removed from the Critical Skills List.
   Our response:

* At this stage, plumbers, metal workers, bricklayers and carpenters will no longer receive priority processing and may need to wait longer for their skilled migration application to be approved.

* Applicants sponsored by eligible family members or a state or territory government will still receive priority processing, regardless of occupation.

* Most importantly, skilled migrants in these occupations are still eligible to apply for skilled migration to Australia.

Further details of the proposed changes will be announced in the May 2009 budget and rest assured we will keep you informed as new information comes to light.

Immigration Minister, Senator Chris Evans, also commented that the overwhelming message from business and industry is that Australia still needs to maintain a skilled migration program and plays a crucial role in stimulating the economy.

Oon Liveinaustralian postituslistalla ja tämmöinen ilmaantui. Haagalainen postaskin jo kakkososuuden tästä. Mutta tiedoksi eniveis.
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!