Kirjoittaja Aihe: ETA käytännössä  (Luettu 1796 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ullaelina

• Piltti
  • *
ETA käytännössä
« : Tammikuu 27, 2007, 13:01 »
Taas osittain samasta aiheesta, anteeksi. Mutta justiinsa tähän mun kysymykseen en löytänyt vastausta aikaisemmista. Nimittäin olen ihan oikeasti lähdössä vaan lomalle pariksi kuukaudeksi ja olen siis verkossa hankkinut itselleni ETAn. Lähden tuttavien ja ystävien luokse, joten en ole liikkeellä minkään matkajärjestäjän kautta. Jänskättääkin, että jos ja kun näitä turistiviisumeja yritetään käyttää melko yleisesti väärin, niin miten ne laittaa mut todistamaan että olen vaan lomalla, vai laittaako mitenkään? Siis pitääkö mun jossakin jotenkin todistaa mitä teen, missä ja millä rahalla? Kiitos...

Poissa jounij

• Herootes
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2007, 13:10 »
Viisumin anottuasi ja saatuasi sinun ei tarvitse mitenkään todistella mitään. Jopa täällä kaukana Australiassa noudatetaan yleisintä länsimaista(?) lakikäytäntöä, jonka mukaan olet "syytön kunnes syylliseksi todistetaan". Sinua ei myöskään epäillä mistään rikkeestä/rikoksesta, ellei epäilyksiin ole aihetta.

Rauhoitellen
Jouni
Canberra

Poissa Jaaks

• Global Moderaattorit
  • Herootes
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2007, 13:53 »
Aivan kuten Jouni jo sanoi, ja sen lisäksi sinun täytyy täyttää "incoming passenger card", jonka se lentohenkilökunta antaa sinulle ennen Australiaan laskeutumista.

Siinä kysytään vaan nimet, syntymäajat, passin numerot etc
ja myöskin syy miksi olet tulossa Australiaan.  Siihen laitat rastin kohdalle "holiday" ja passintarkistus toivottaa sinut tervetulleeksi :D

Poissa Jouko

• Ylläpitäjä
  • Yks styränki
  • Herootes
  • Jouko Laakso
    • Dundernews
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2007, 21:21 »
Meillä kävi tuossa ennen joulua suomesta vieraita jotka eivät olleet aivan varmoja tuon kortin täytöstä. Heidän helpotukseksi ja hämmästykseksi virkailija täällä Brisbanen kentällä virkailija löysi joistain suomenkielisen mallikappaleen tuosta passenger card – matkustajakortista. Ymmärsin että kyseessä oli just tuo passanger kortti jossa kysytään Australiaan saapujalta onko hänellä kiellettyjä tavaroita sun muusta karanteeniin liittyvää.

Korttiin on ilmeisesti lisätty muutamia suomenkielisiä kohteliaisuuksia tai sitten virkailija oli opetellut niitä ulkoa, koska toivotteli niitä tulijoille.

- Salibandyä Brisbanessa www.qldfloorball.org

Poissa RUU

• Global Moderaattorit
  • Herootes
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Tammikuu 27, 2007, 23:41 »
Tuo suomenkielinen mallikortti on loistava tieto! Me kun suoritimme tullin sivuilta loytyneiden osviittojen kaantamisen suomenkielelle etta vieraat osaavat koneessa tayttaa kortin edes sinnepain, mutta oikea kopio kortista on aina parempi, niin tulee rastit kohdalleen, jopa ruoka-aineiden osalta. :peukkuy
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates