Originally posted by Timo
Onpa sitä tullut kuultua aika runsaasti juttua tuosta alkoholin kotivalmistuksesta, etenkin maaseudulla. Enkä nyt kyllä muista kenenkään puhuneen asiasta paheksuvaan sävyyn.
Tässä suhteessa Australian maaseutu ei juurikaan eronne Suomen maaseudusta.
Muistan erään inghamilaisjullin kehuskelleen isänsä, italialaisen tietysti, kotona valmistamaa grappaa maailman parhaaksi.
Minä olen myös kuullut toisen ja kolmannen käden kautta, että monilla italialaisyhteyksisillä on tapana tiputtaa autotallissaan grappaa, mutta kukaan ei ole ainakaan vielä tarjonnut :itke
Minä myös muistelen kuulleeni, että alkoholin valmistus tislaamalla kotona ei olisi varsinaisesti kiellettyä vaan luvan varaista.
Teoriassa ehkä, mutta käytännössä kotipolttoluvan saaminen voi olla hankalaa. Luvan voi saada "for an industrial, manufacturing, scientific, medical, veterinary or educational purpose", lienee hakijan puhelahjoista kiinni, mitä noista kotipoltto voisi edustaa.
Viitsimättä enempää linkkejä alkaa kaivamaan, arvelen vain, että olisiko tässäkin asiassa lainsäädäntö kuitenkin osavaltiokohtaista eikä liittovaltiotasoista :?
Tuolla antamani linkin päässä asia olisi ollut ihan auki tavattuna. Lyhyesti:
- laki (Excise Act 1901) on liittovaltion
- viinan tislaaminen on luvanvaraista
- yli 5 l vetoisen viinapannun valmistus, hallussapito jne. on luvanvaraista
Asiaa hieman sivuten, ja jälleen siihen vedoten, mitä olen kuullut: kannabiksen kotikasvatus taas on laillista ainakin joissain osavaltioissa (Victoria). Vai olisikohan tässäkin kyseessä vain toiminnan harjoittajan vilpitön usko :roue
Taitaa olla vilpitön usko kyseessä.
http://www.druginfo.adf.org.au/article.asp?ContentID=cannabis_law_australia