Mainosmiehelle kontakteja/töitä?

Aloittaja HIFK, joulukuu 04, 2006, 23:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HIFK

Hirjee hinku päästä tekee töitä ja vaikee saada kontakteja.

Nii. Olen graafinen suunnittelija / Art Director ja ollut alalla jo pienen iän mut työnhaku vähän tökkii...Vaikka kuinka lähettelen resumeita ni eivät toimistoista edes kohteliaasti meilaa: ei nyt.

Tietääkö joku kontakteja tai hyvää agenttia jonka palkata :pepsodent
Tässä portfolioni jos suinkin kiinnostaa: www.koti.mbnet.fi/mikali

Kitoos :god:

Aikis

Hifki, voi  olla että ihan metsään menee, mutta tuli mieleen olisikohan http://www.esajaskegallery.com maanmiehelle mitään kontakteja...Yrittänyttähän ei kuitenkaan kai laiteta.

Noista emaileista on puhuttu aiemminkin, että ne eivät etenkään Ossilassa ole aina paras tapa saada hommia. Henk koht jos pääsis juttusille, niin saattais vaikka tärpätäkin. Että tsemiä.

RUU

Hifk, kun tässä itsekin haen töitä niin työnnän lusikkani soppaan.
Tuo hakemuksiin vastaaminen on tapaus- tai agenttikohtaista. Voisin hihasta vetää, että yksi toimisto lähettää ystävällisesti "ei voittoa, kiitos kannatuksesta" -viestin, toinen satunnaisesti, lopuista ei kuulu koskaan mitään. Toisaalta, jos sinä herätät mielenkiinnon, he soittavat yleensä vielä samana päivänä kyselläkseen lisää. Eli: jos pariin päivään ei kuulu mitään, unohda ko. tapaus.

Minulla(kaan) ei ole paikallisia meriittejä, joten käytännössä pitää näemmä hakea pykälää "alempia" hommia. Niihin olen tietenkin loistavan pätevä ja hoidan hommat vaikka vasemmalla kädellä samalla kriketin sääntöjä opetellen. :pyhimys Näihin hakemuksiin on tullut selvempää vastakaikua. "Oikeita" töitä hakiessani jään paikallisten jalkoihin, joten pitää tähdätä siihen, että palaan takaisin niihin hommiin vuoden - parin aikajänteellä (ellei tule jotain muuta hienoa vastaan).

En tiedä, mikä mainosalalla olisi AD:ta tukeva homma mutta suuremmat mahikset ovat todennäköisesti, jos haet niitä töitä. Ja henkilökohtaisia webbisivuja ei ainakaan minun kohdallani ole kukaan vielä tsekannut. Jos haluat mainostaa työnäytteitäsi, laita ne suoraan hakemukseen liitteeksi.

Omia kokemuksiaan märehtien,
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

HIFK

kiitos kiitos kovasti vastauksista. Otan ja imen opikseni...
Eipä kai sit muuta kuin agressiivisempi ote käyttöön ja pdf portfoliota taittamaan. Ja sit tietty etsiä alan bileitä ja häikäistä olemuksella :hahhaa

Nuutti28

HIFK, kylla rekrytointifirmojen kautta hyviin tyopaikkoihin paasee kasiksi kunhan muistat kayttaa aikaa hakemuksesi rustaamiseen ja olet oma-aloitteinen.

Itse olen Sydneyssa toissa rekryfirmassa ja naina vuosina on tullut nahtya jos jonkinlaista hakemuksen yritysta. Toisinaan kirjeet on osoitettu taysin vaaralle ihmiselle ja vastaten tyopaikkailmoitukseen jota ei ole edes olemassa. CV ja kirje ovat taynna kirjoitusvirheita eivatka sisalla oleellista tietoa - mista kay selvaksi etta sama kirje on lahetetty kymmeniin paikkoihin. Kun hakija soittaa hakemuksen lahetettyaan, ei kysymyksia tai yleensa koko tarkoitusta puhelulle ole juurikaan mietitty. Tama ei anna kovinkaan selkeaa kasitysta siita, kuinka kiinnostunut ja tosissaan hakija itse asiassa on vai onko han vain yrittamassa saada "foot in the door". Haluan korostaa, etta tama sama patee myos paikallisiin hakijoihin.

Hakija ulkomaisella kokemuksella usein yrittaa myos hakea alan paikkoja, jotka ovat joko omaa kokemusta ja koulutusta huomattavasti korkeammalla tai sitten suorastaan niin paljon alempana ettei motivaatio ja syy kiinnostukseen kay kovinkaan selvaksi. Kielitaitoja usein liioitellaan, mika kay selvaksi viimeistaan puhelinkeskustelun aikana.

Rekrytointialalla valitettavasti toki loytyy jos jonkinlaista "cowboyta", nama firmat tunnistaa suhteellisen helposti. Itse olen kaynyt lapi saman tyonhakuprosessin tanne muuttaessani ja voin sanoa, etta eurooppalaista kokemusta ja koulutusta arvostetaan ja oma-aloitteisuus ja sinnikkyys palkitaan.

HIFK, valitettavasti en ole mainosalalla enka voi auttaa, mutta toivotan onnea tyonhakuun. Kylla se siita tarppaa!

HIFK

Kiitos kovasti Nuutti vastauksesta. Näin tässä pikkuhiljaa opitaan. Ehkä pitäisi ainakin petrata coverletteriä. Se on kovin asiallinen...Skandeissa kun ei itseään kovasti kehua saa, ainakaan mun alal....pikku hiljaa ja kirje kerrallaan.

Hassua kyllä kun melkein kaikki on väärin päin. Tai mihin on tottunut. Skandeissa kun meiliin ei toivota mitään liitteitä ja tääl sit kaikki vaan liitteinä. Ja Skandeissa mun alal ilman portfoliota netissä - ei ole mitään.

...jatkan vastuksia jobalertteihin. Ja lähettelen tietoja itsestäni suoraan toimistoihin...henkilökohtaisimmilla meileillä. Kaipa 17v. alalla jotain kiinnostais.

kiitos vielä vastauksista.

RUU

Hifk, se Cover Letter voikin olla parhaan oppimisen paikka tässä työnhaussa. Minäkin aloitin työnhakua niin, että laajensin Suomessa käytössä olleen 1-2 -sivuisen CV:n vähän pidemmäksi ja tein lyhyitä, ytimekkäitä Cover Lettereitä siihen kyytiin.
Mutta ei ei, ihan väärä tyyli. Tekstiä peliin! Eräs agentti kertoi käydessäni paikan päällä juuri lukeneensa 20-sivuisen resumen, jossa esiteltiin 10 vuoden työkokemus. Että siinä meille mallia... :eureka

Sen pohjalta tein vähän uudelleen tuon paperityön ja nyt minulta lähtee kuusi sivua resumea ja 4-6 sivua Cover Letteriä, ja tiedän olevani lyhyt- ja vähäsanainen noissa molemmissa. Kuitenkin saamani vastakaiku on ollut ihan erilaista kuin alussa.
Hyvää osviittaa antakoon myös eräänkin julkisen hallinnon paikan hakuohjeet: kelpoisuusehtoihin (selection criteria, 5 kpl) pitää saada vastattua alle 5000 sanalla... :o Jos jollakulla meinaa loppua tila siinä hommassa kesken, ollaan jo reilun itsekehun tai todella rautaisten saavutusten puolella. Otetaan siitä mallia! :pepsodent
Sitä paitsi, realiteetti on se, että sinusta tiedetään ainoastaan ja vain se, mitä papereissa kerrot. Mitään rivienvälejä ei oleteta eikä mitään ylimääräistä luulotella kertomasti perusteella.

Kirjoittelemisiin ja onnea matkaan!
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jpelkone

No pakko kai se on kommentoida kun on homma aika hyvin hanskassa juuri tallahetkella. Olen tuossa juuri valmistunut mainonnan maisteriksi ja hakemassa toita 7 vuoden tyokokemuksella (ei paljon paina).
Ala on tyonimikkeiden puolesta aika erilainen kun suomessa, joten se saattaa sekoittaa pakkaa jonkin verran. Yritan nyt jotenkin lyhyesti vastata mista aloittaa.

Sydney on mainonnan keskus ja siella on toita oumattavasti enemman kuin muualla. Melbourne on toinen paikka jossa on jonkin kokoinen markkina. Mainosalan rekrytoimistoista 90% toimii ainoastaan Sydneyssa. Ensimmaisena kannattaa hakea newsagencysta AdNews ja B&T lehdet. AdNewsissa oli viimeks muistaakseni 11 sivua mainosalan tyopaikkoja.

Luovalle puolelle paras rekrytoimisto on Aquent joka varmaan loytyy helposti netista.

Sun duuniprofiililla uskoisin etta ns. Design Agency puoli on kiinnostunut koska siella on paljon printtia. Isompien toimistojen osalta Graafiset Suunnittelijat toimii ns. studiossa, jossa tehdaan printtiduuni ja painovalmiit tiedostot. AD ei taalla tee Graffaa muuta kun leiska asteelle (useat eivat edes osaa). Isommista toimistoista pitaa ottaa yhteys Luovaan johtajaan ja sita kautta paasta nayttamaan portfolio - jos kyseessa ei ole Junior AD niin taalla yleensa naytetaan Reel (eli TV spotit mita on tehnyt). Multa luoovat johtajat esim. pyysivat etta ela tuo mitaan lopputuotteitta ainoastaan konsepti piirrokset jne.

Melbournen osalta mulla on aika paljon suoria kontakteja, mutta Sydney toimii noitten Rekry firmojen kautta. AdNewsissa on yleensa lista niista.

HIFK

Kiiiiiiiitos viestistä Ruu ja jpelkone. pitääpä laittaa sit vähän niinkuin kaikki uusiks. Vaan kun noita copyn lahjoja ei niin kamalasti ole, kirjallisia.
Coverit ja Resumet ja tittelit uusiks...Ja tuleepahan kelattua (kuka olen)

Ja harmi vaan kun spotit, skissit, raakaleiskat ei ole mukana ja täysin mahdotonta saada tänne.

Ja se kyllä on aivan oikein et jos täällä AD tekee leiska asteelle ja saa käyttää kynää. Aivan oikein. Toimenkuva kun suomessa on aivan käsittämätön välillä jo luulin olevani reprokuski...Täällä en kyllä tiedä mihin titteli rakoon loksahdan mut eiköhän tuo ajan kanssa selviä.

Mut. Paperia nyt vaan helmasta kii ja skrivaamaaan. Ja hiton hyviä neuvoja teiltä saa. Kiitos kiitos kiitos.

jpelkone

Joo ei kesta. Laittele vaikka u2u viestia niin voin laittaa tarkempaa tietoo ja enemman juttua. Oletan et olet Sydneyssa hakemassa niita toita?