Haluanko nähdä liikaa?

Aloittaja rebel, syyskuu 08, 2006, 22:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rebel

Olen tulossa ihan näinä päivinä Brisbaneen. Suunnittelen sellaista reittiä että Brisbanesta laskeudun Sydneyn kautta Canberraan, jossa oleskelen pidempään. Sieltä ajattelin lähteä jossakin vaiheessa Alice Springsiin ja käydä "isolla kivellä". Lopuksi menen Perthiin, josta lennän Suomeen. Vaikuttaako suuruudenhullulta suunnitelmalta, koska aikaa on näillä näkymillä 3kk?(Rahaakaan ei ole liiaksi).

Suositteletteko bussipassia, junapassia, vai onko edullisempaa ostaa liput sieltä paikanpäältä? Vastatkaa, joillaon kokemusta, olen ensi kertaa tulossa sinne.
KIITOS!

viajera

Mielestani ei kuulosta ollenkaan pahalta, jos aiot nahda noin pienen osan Australiaa. Juna- tai bussipassin valitseminen riippuu paljolti siita, missa paikoissa haluat pysahtya vai menetko suoraan esim. Brisbanesta Sydneyyn. Greyhoundiin olin tyytyvainen, mutta halvempi lienee Premier Motor Services.
Tassa molempien nettisivut:
http://www.greyhound.com.au/default.aspx
http://www.premierms.com.au/

junamatkailusta tietoa:
http://www.railaustralia.com.au/indian_pacific.htm
http://www.gsr.com.au/

Itse laskin, etta halvimmaksi meno Perthiin tuli junalla (Indian Pacific), kun sai melkoiset alennukset ViP-kortilla. Matkustin siis Adeleidesta ja lippu oli paikanpaalta ostettu lippu eika mikaan junapassi. Adeleidesta jarjestetaan myos paljon matkoja Ulurulle  ja Alice Spingsiin. Kannattaa siis ehdottomasti ostaa YHA tai VIP backpackers -kortti jo pelkastaan matkustamisen vuoksi, vaikket majoittuisi noiden ketjujen hostelleissa. Noilla korteilla saa myos alennusta Greyhoundin/McCaffertyn bussilipuista/-passeista.

Varmaan osa matkoista tulee halvimmaksi bussilla ja osa junalla. Hintoja siis kannattaa vertailla, jos rahaa ei tosiaan ole liiaksi.

Ala kuitenkaan varaa mitaan reissuja tai busseja yms. etukateen, silla aika pienella varoitusajalla saat varattua reissuja esim. Ulurulle ja Alice Springsiiin seka varattua bussilippuja. Netissa mainostavat firmat saattavat olla huomattavasti kalliimpia kuin monet muut.

Leokatti

Kannattaa miettiä kahdesti tuota junamatkaa Perthiin. Vie lyhyestä lomasta kolme päivää ja autiomaan tuijottelu käy aika tylsäksi jo ensimmäisen päivän jälkeen. Enkä ole ihan varma siitäkään, että se halvemmaksi tulisi kuin lentäminen. Varsinkin jos viettää ne kolme päivää  ravintolavaunussa...
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

chilifinn

Kyllä tuossa ajassa pystyt varmaan näkemään haluamasi paikat.
Bussipasseista en tiedä, mutta Leokatin tavoin lentäisin Perthiin. Jos haluat nähdä aavikkomaisemaa, niin varmasti bussimatka Alice Springsiin tarjoaisi sitä yllin kyllin.
Luulisin että paikan päällä Australiassa olisi helpointa kartoittaa nuo reittivaihtoehdot ja vertailla kustannuksia sekä matkoihin kuluvaa aikaa.
Tässä yksi bussifirma
http://www.greyhound.com.au/default.aspx

Tällainenkin keskustelupalsta löytyi googlettamalla.
http://www.busaustralia.com/forum/index.php?sid=7c28fbfce92e09e3b17551cd9b4bff27

hanskie

Olen nyt lukenut viesteistasi, etta saavut Australiaan ja sinulla on loma-aikaa 3 kuukautta eli 12 viikkoa.

Tarkoituksesi on nahda  1.  Brissy, (miten on Cold Coast ja Noosa ?)   2 Sydney,  3 Camberra, 4 Alice  ja  5 Perth. Viisi paikkaa.
Jos lasketaan etta viivyt noin kaksi viikkoa per paikka on se 10 viikkoa ja viela jaa jaljelle kaksi viikkoa matkustusaikaa.

Uskon etta saat parhaat ja edullisimmat matkustusmuodot pikattua kun olet talla paikanpaalla, silla niin vain tahtoo olla, etta netissa varattaessa  siina valissa  on vain joku rahastamassa extraa.  :confuse
Kaikennakoiset alennus, etu ja jasenkortit tietenkin ovat hyva olemassa jos ne toimivat. Lue ns. small print huolella  korteista.

Sisaiset lennot ovat talla hetkella edullisia ja jo $100-200  saa lipun  mihinka vain sisamaakaupunkiin.               Ja matkustaminen on nopeaa.
            http://www.flightcentre.com.au/flights/

Suosittelen etta teet lomasi loppusuunnitelman taalla paikanpaalla ollessasi, silla kokemuksesta tiedan  lomasuunnitelmien   muuttuvan matkan varrella moneen kertaan.  Silloin ei ainakaan valmiiksi tehdyt varaukset ja sitoumukset sido mihinkaan tarkkaan aikatauluun.   Myoskin rahan kanssa on hyva olla tarkkana ja jakaa lomaraha viikottaiseksi ,eika ylittaa budjettia.  :itke

Hyvaa lomaa  :XXXX  :pepsodent  :XXXX
Hannu

susuli

Heippa!! Annanpa minäkin oman vaatimattoman kommenttini..
Minusta 3 kk on aivan tarpeeksi tuon reissun tekemiseen, mutta itse kyllä valitsisin lentokoneen tuolle pitkälle välimatkalle. Lentäminen ei loppujen lopuksi maksa paljon ja aikaa ja istumalihaksia säästyy huomattavasti. Mitä ajattelit tehdä Canberrassa? Ihan mielenkiinnosta:D
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

jounij

Oletko sinä susuli käynyt Canberrassa? Jos olet, mitä tekemistä suosittelisit muille kävijöille? Itse olen listannut joitakin mahdollisia tutustumiskohteita tänne:

http://www.tip.net.au/~jounij/matkailu.html

Vihjaisee
Jouni
Canberra

eevis

Julistaudun myös Canberra-faniksi, jotain tuli jo vaahdottua aiemminkin, ja samassa muuten linkit noihin aiheesta aiemmin kirjoitettuihin ketjuihinkin. Tekemistä ei Canberrasta puutu! Canberra on minun aussikaupunkien suosikkilistallani #3, heti Melbun ja Perthin jälkeen! :peukkuy :XXXX Hitto, vieläkin suurin elämys mulle Canberrassa oli ne papukaijat, no, lapsi on terve kun se leikkii! :):P:)

Edit: ei nyt mitkään päätä huimaavan tasoiset kotisivut Walk-in aviarylla, mutta täältä löytyy. :)
Dees - We will bloody bounce back!!!

Joge

Perthistä sen verran, että lentomatkakin tältä puolelta "mannerta" maksaa halvimmillaan jotain 500 ja 800 AUDin väliltä (menopaluu veroineen) ja kestää nelisen tuntia. Ei ole siis sellainen kohde, minne välttämättä haluaisit mennä itärannikolta viikonloppureissulle.

Uluru on keskellä ei mitään ja jopa jonkin verran kalliimpi lentää idästä kuin Perthiin. Halvin vahtoehto olisi varmaankin mennä jollain konstilla Alice Springsiin ja sieltä sitten vaikka bussilla (kestää 5 tuntia suuntaan, takaisin aikaisintaan seuraavana päivänä). Sitten vielä ne majoitukset... Itse varasin äskettäin yöpymisen Uluruun eikä ollut kovin halpa... :o

Järkevin vaihtoehto olisi ehkä edetä vähän kerralla, eli Canberra - Sydney - Brisbane - Cairns - Darwin - Alice Springs (+Uluru) - Perth. Uskon, että tulee halvimmaksi tuolla tavalla ja samalla tulee kierreltyä vähän joka kolkassa. Bussi tulee halvemmaksi kun lentäen ja näet enemmän paikkoja, mutta lentäen pääset paikasta toiseen nopeiten. Lennot kaupunkien välillä ovat 100-150 AUD veroineen, paitsi ehkä tuo Alice Springs - Perth.

-Joge

susuli

Jouni, olen käynyt! satuin paikalle todella kuumaan aikaan, joten se rajoitti hieman tekemisiä. Mielestäni siellä oli paljonkin mielenkiintoista näkemistä. Siksi kysyinkin, mitä aiheen aloittanut henkilö on Canberraan menossa tekemään, kun aikoi viipyä pitempään.. Sorry, ei ollut missään nimessä tarkoitus mollata kotikaupunkiasi!:)

jounij

Hei Susuli!

Ei tuosta kysymyksestäsi mitenkään käynyt ilmi, että olisit sen asettanut mollaamismielessä, mutta oli se sen verran neutraalisti kirjoitettu, että halusin "kaivella" sinusta esiin jonkinlaisen mielipiteen omalla - mielestäni myös neutraalilla - vastakysymykselläni.

Mielipiteestäsi kiitollinen
Jouni
Canberra

susuli

Jep, mieleen pukkaa hauska noviisi kokemus kun saavuimme Canberraan; abot piti mielenosoitus leiriä Capitolia vastapäätä ja luulimme paikkaa leirintäalueeksi:hahhaa Ehkä hiukan olisi kaverit saattaneet ihmetellä jos olisimme pölähtäneet paikalle kyselemään, saadaanko mekin leiriytyä siinä:pepsodent
Onneksi tajusimme ajoissa ja hipsimme vähin äänin leireilemään Commonwealth parkiin ihan keskenämme..

jounij

Heh, se mielenosoitusleiri on ollut siinä jo 1970-luvun alkupuolelta (muistaakseni 1972) saakka. Ei tosin siellä Commonwealth Parkissakaan olisi saanut leireillä...

Kommentoi
Jouni
Canberra